Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Principer för utvärdering av folkbildningen m.m., Dir. 1992:92
Departement: Utbildningsdepartementet
Beslut: 1992-10-22
Dir. 1992:92
Beslut vid regeringssammanträde 1992-10-22
Statsrådet Ask anför.
Mitt förslag
Jag föreslår att en särskild utredare tillkallas för att närmare
klargöra vilka utgångspunkter och principer som skall tillämpas i den
statliga utvärderingen av folkbildningen. Utredaren skall överväga hur
resultat från folkbildningens mångskiftande verksamheter skall
värdesättas och sammanvägas.
Ett nytt statsbidragssystem för folkbildningen infördes budgetåret
1990/91
Med anledning av propositionen om folkbildning (prop. 1990/91:82, bet.
1990/91: UbU18, rskr. 1990/91:358) har riksdagen beslutat om ett nytt
statsbidragssystem för folkbildningen, som innebär en övergång från
regelstyrning till målstyrning av statsbidragen till folkbildningen.
Detta statsbidrag fördelas av Folkbildningsrådet mellan studieförbund
och folkhögskolor.
Folkbildningsrådet skall årligen göra uppföljningar av den verksamhet
som bedrivs. Resultat från dessa uppföljningar skall redovisas i den
förenklade anslagsframställningen. Folkbildningsrådet skall vidare
redovisa resultat från en fördjupad utvärdering i den fördjupade
anslagsframställningen vart tredje år. Därutöver skall staten vart
tredje år göra en utvärdering som är frikopplad från den som
folkbildningen själv skall svara för.
Den uppföljning och utvärdering som är av betydelse för beslut i riksdag
och regering skall utgå från syftet med den statliga bidragsgivningen.
De bedömningar som riksdag och regering gör med anledning av resultaten
från utvärderingen kan enligt nyss nämnda proposition föranleda att
staten reviderar målen för sin bidragsgivning.
Regelbunden utvärdering
Det nya statsbidragssystemet har tillämpats under ett budgetår. Enligt
vad jag har erfarit, har såväl Folkbildningsrådet som enskilda
studieförbund och folkhögskolor påbörjat uppföljnings- och
utvärderingsprojekt. I både propositionen och i utbildningsutskottets
betänkande framhålls vikten av att metoder för ett utvärderingsarbete,
som tar fram kvalitativa data, får utvecklas under de första
verksamhetsåren med det nya statsbidragssystemet.
Riksdagsbeslutet om folkbildningen fattades strax före ingången av
budgetåret 1991/92. Det då nybildade Folkbildningsrådet hade därför kort
tid att diskutera och fatta beslut om principer för fördelning av
statsbidraget för den första treårsperioden, 1991/92 - 1993/94. Med
hänsyn till detta är det inte rimligt att redan nu utvärdera hur rådet
har hanterat sin uppgift. En sådan utvärdering bör däremot vara aktuell
under en kommande treårsperiod.
I fråga om mål för verksamheten anförs i folkbildningspropositionen: "En
tydlig åtskillnad bör därför göras mellan folkbildningens egna mål och
dem som bidragsgivaren fastställer för att bevilja bidrag (s. 9)." I
propositionen redogörs dels för olika grundläggande skäl att med bidrag
stödja folkbildningsverksamhet, dels för vilka mål staten som
bidragsgivare ställer upp för verksamheten.
Som skäl för statsbidrag till folkbildningsverksamheten anges följande
(s. 6): "De grundläggande skälen för att stödja folkbildningen är att
den bidrar till en demokratisk grundsyn och utveckling i samhället.
Den fria och frivilliga folkbildningen:
- främjar demokrati, jämlikhet, jämställdhet samt internationell och
kulturell förståelse och utveckling,
- bygger på människors fria och frivilliga kunskapssökande,
- präglas av demokratiska värderingar och samarbete,
- syftar till att stärka människors möjligheter att påverka sina
livsvillkor och tillsammans med andra förändra förhållandena enligt egna
värderingar och idéer,
- medverkar till att utveckla en folklig kultur,
- ger stöd och stimulans till ett idéburet studiearbete i folkrörelser
och föreningar,
- medverkar till att ge alla, men i synnerhet dem med kortare
utbildningserfarenhet, goda grundkunskaper och stimulerar intresset för
nya kunskapsområden.
Folkbildningens anordnare lägger själva fast målen för verksamheten,
medan riksdag och regering lägger fast målen för bidragsgivningen."
Statens mål för att ge statsbidrag till folkbildningen anges på följande
sätt ( prop. s. 12): "Målet med statsbidrag till folkbildningen är att
stödja en verksamhet som syftar till att göra det möjligt för människor
att påverka sin livssituation och skapa engagemang att delta i
samhällsutvecklingen genom t.ex. politiskt, fackligt eller kulturellt
arbete. Verksamheter som syftar till att utjämna utbildningsklyftor och
höja utbildningsnivån i samhället skall prioriteras. Personer som är
utbildningsmässigt, socialt eller kulturellt missgynnade skall särskilt
prioriteras, varvid invandrare särskilt skall uppmärksammas.
Handikappade utgör en annan viktig målgrupp. Den utbildning som bedrivs
inom folkbildningen skall både till form och arbetssätt tydligt skilja
sig från utbildning inom det offentliga skolväsendet och högskolan.
Resurserna från staten får inte användas till en verksamhet med
kommersiellt syfte."
Efter förslag i prop. 1991/92:157 (bet. 1991/92 UbU26, rskr.
1991/92:331) har riksdagen beslutat att studieförbunden får anordna
sådan undervisning som både till form och arbetssätt motsvarar den som
anordnas inom det offentliga skolväsendet och högskolan.
De verksamheter som bedrivs inom det fria och frivilliga
folkbildningsarbetet uppvisar en omfattande variationsrikedom och
mångfald beroende på bl.a. traditioner och bakgrund. Förutom ett mycket
varierat utbud av kurser och cirklar av kunskaps- och/eller
färdighetsförmedlande slag anordnas olika aktiviteter inom
kulturområdet. Målgrupperna för olika verksamhetsområden är likaså
mycket skiftande. Folkbildning är följaktligen inte ett entydigt
begrepp, och dess resultat och effekter kan inte mätas i enkla mått,
såsom antal deltagare eller studietimmar. De angivna motiven för att
stödja folkbildningen och de uppställda mål som fastställts för den
statliga bidragsgivningen spänner också över ett brett register.
Även om de fastställdes så sent som år 1991 har dessa mål i huvudsak
gällt för folkbildningen under en längre tidsperiod.
Uppdraget
I enlighet med förslaget i folkbildningspropositionen har riksdagen
beslutat att regeringen skall ta initiativ till en utvärdering som är
fristående från den som folkbildningen själv skall svara för. En sådan
utvärdering skall genomföras vart tredje år. Jag har tidigare nämnt att
det ännu är för tidigt att utvärdera Folkbildningsrådets fördelning av
statsbidrag till olika verksamheter. Den utvärdering som regeringen
skall ta initiativ till, och som skall omfatta den första
treårsperioden, bör därför få en annan inriktning. I det följande skall
jag närmare utveckla denna.
De resultat av folkbildningsverksamheten, som tidigare har redovisats i
t.ex. budgetpropositioner, har så gott som uteslutande varit av
kvantitativt slag. Således har uppgifter om t.ex. antal studietimmar,
studiecirklar, kulturprogram, elevveckor, långa och korta kurser samt
antal deltagare varit av betydelse vid riksdagens och regeringens beslut
om statsbidrag. Men riksdagsbeslutet med anledning av
folkbildningspropositionen förutsätter en förbättrad uppföljning och
utvärdering på alla nivåer. "En uppföljning som beskriver vad
studieförbunden respektive folkhögskolorna presterar, och en
utvärdering, som belyser prestationernas effekter och kvalitet, måste
därför ske kontinuerligt." (prop. 1990/91:82 s. 40). I
utbildningsutskottets betänkande betonas också att det nya
statsbidragssystemet får till följd att enbart volymökningar inte längre
skall avgöra statsbidragets storlek, utan att hänsyn även skall tas till
kvalitetsaspekter.
Man måste ställa höga krav på en bedömning av resultaten av den
folkbildning som har bedrivits med statsbidrag när den relateras till de
mål riksdag och regering har ställt upp samt när hänsyn tas till såväl
kvantitativa som kvalitativa aspekter på den bedrivna verksamheten.
Enligt min mening är det nödvändigt att närmare klargöra vilka
utgångspunkter och principer som skall tillämpas i den statliga
utvärderingen av folkbildningen. Jag anser att en särskild utredare bör
tillkallas för att utföra denna uppgift.
En huvuduppgift för utredaren skall vara att överväga hur resultat från
olika delar av folkbildningens mångskiftande verksamheter skall
värdesättas och sammanvägas. I folkbildningspropositionen ges några
exempel på frågeställningar som Folkbildningsrådet bör besvara i sin
utvärdering, vars resultat skall ligga till grund för den statliga
bedömningen av den verksamhet som har bedrivits med statsbidrag.
Utredaren bör granska dessa frågeställningar och överväga i vad mån
dessa, och eventuellt ytterligare andra, kan anses vara tillämpliga för
bedömningar av olika studie- eller kulturverksamheter inom det samlade
folkbildningsområdet. Frågorna bör så långt möjligt göras konkreta och
entydiga.
Utredaren bör överväga och ge förslag till rimliga avvägningar mellan
kvantitets- och kvalitetsaspekter när det gäller att bedöma uppnådda
resultat av verksamheterna. I detta sammanhang bör även utredaren
överväga på vilket sätt kvaliteten skall bedömas, och i möjligaste mån
även ange vilka kriterier som skall anses viktigast.
Under sitt arbete kommer utredaren sannolikt att finna frågeställningar
som ytterligare bör belysas och som kan vara av intresse att närmare
undersöka under en kommande treårsperiod. Utredaren bör motivera och
föreslå övergripande inriktning på utvärderingsprojekt, som kan vara
lämpliga att initieras av staten under en kommande treårsperiod.
Ramar för utredarens arbete
För utredaren gäller regeringens direktiv till samtliga kommittéer och
särskilda utredare angående utredningsförslagens inriktning (dir.
1984:5), och EG-aspekter i utredningsverksamheten (dir. 1988:43) samt om
regionalpolitiska konsekvenser (dir. 1992:50).
Regeringen har tidigare i år utfärdat direktiv till en utredning rörande
bidrag till ideella organisationer (dir. 1992:81).
Arbetet skall vara avslutat senast den 21 juni 1993.
Hemställan
Med hänvisning till vad jag nu har anfört hemställer jag att regeringen
bemyndigar det statsråd som har till uppgift att föredra ärenden om
skola och vuxenutbildning
att tillkalla en utredare - omfattad av kommittéförordningen (1976:119)
- med uppdrag att föreslå principer för utvärdering av folkbildningen
m.m.,
att besluta om experter, sekreterare och annat biträde åt utredaren.
Vidare hemställer jag att regeringen beslutar
att kostnaderna skall belasta åttonde huvudtitelns anslag Utredningar
m.m.
Beslut
Regeringen ansluter sig till föredragandens överväganden och bifaller
hennes hemställan.
(Utbildningsdepartementet)