Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Inrättande av ett sameting, Dir. 1992:90
Departement: Utbildningsdepartementet
Beslut: 1992-10-01
Dir. 1992:90
Beslut vid regeringssammanträde 1992?10?01
Chefen för utbildningsdepartementet, statsrådet Unckel, anför.
Mitt förslag
Jag föreslår att en organisationskommitté tillkallas med uppdrag att
planera och genomföra det första valet till Sametinget och i övrigt
förbereda bildandet av Sametinget.
Bakgrund
Regeringen har tidigare i dag beslutat att förelägga riksdagen en
proposition om samerna och samisk kultur m.m. Propositionen innehåller
bl.a. ett förslag om inrättande av en särskild statlig myndighet -
Sametinget - med uppgift främst att bevaka frågor som rör samisk kultur
och näring.
Ledamöterna i tinget utses genom val bland den samiska befolkningen.
Grundläggande bestämmelser om Sametingets uppgifter och hur det
organiseras samt hur ledamöterna utses ges i en särskild lag -
sametingslagen.
I sametingslagen ges vidare bl.a. en definition av vem som är same i
sametingslagens mening och därigenom har rösträtt vid val till
Sametinget och är valbar till tinget.
Val till Sametinget skall hållas vart fjärde år. Valdag är den tredje
söndagen i maj. Det första valet till Sametinget äger rum den 16 maj
1993. Landet bildar en valkrets.
Rösträtt till Sametinget har den som är upptagen i sameröstlängd. I
sametingslagen ges bestämmelser för hur anmälan till sameröstlängden
skall göras och vilka som skall tas upp i röstlängden. Röstning vid
valet till Sametinget kan ske på två sätt, antingen genom röstning i
vallokal eller genom brevröstning. I sametingslagen ges detaljerade
bestämmelser om hur röstningen skall gå till liksom hur valsedlarnas
giltighet skall kontrolleras samt om röstsammanräkning och
mandatfördelning.
I sametingslagen finns regler om att sameröstlängden får föras med hjälp
av automatisk databehandling. Sametingslagen föreslås träda i kraft den
1 januari 1993.
Uppdraget
Uppdraget består i att förbereda och genomföra det första valet till
Sametinget 1993. I avvaktan på riksdagens ställningstagande till
propositionen, bör de förslag, däribland förslaget till sametingslag,
som läggs fram i propositionen ligga till grund för
organisationskommitténs arbete. Sedan sametingslagen trätt i kraft skall
lagen tillämpas på kommitténs arbete.
Organisationskommittén skall alltså bl.a. fullgöra de uppgifter som
enligt sametingslagen ankommer på Sametingets valnämnd. Detta innebär
bl.a. att kommittén skall
1. ta emot och registrera anmälningar till sameröstlängden,
2. besluta om den person som anmält sig skall tas upp i sameröstlängden
och senast den 10 februari 1993 upprätta en preliminär sameröstlängd
samt senast den 10 mars 1993 upprätta en slutlig sameröstlängd,
3. besluta om registrering av grupper, partier eller liknande
sammanslutningar samt kandidater som anmält sig till valnämnden för att
delta i sametingsvalet,
4. utfärda och distribuera valsedlar,
5. senast 30 dagar före valdagen sända ut röstkort i form av ett
ytterkuvert samt ett innerkuvert och ett omslagskuvert till de personer
som är upptagna i sameröstlängden,
6. utse valförrättare,
7. besluta om på vilka orter röstning kan ske i vallokal,
8. granska och räkna avgivna röster,
9. fördela mandaten i Sametinget och offentliggöra resultatet av valet.
Kommittén skall, sedan valet till Sametinget vunnit laga kraft, kalla
tinget till dess första sammanträde. Detta skall äga rum under augusti
eller september 1993.
Det första valet till Sametinget kräver omfattande informationsinsatser.
Det gäller att informera om dels Sametinget och dess uppgifter, dels
proceduren för anmälan till sameröstlängd och anmälan av kandidater till
Sametinget. Det är också fråga om information om hur själva valet till
Sametinget skall gå till. Organisationskommittén bör söka samarbete med
samerna och deras organisationer för att få ut största möjliga effekt av
informationsinsatserna.
Kommittén kan själv upphandla olika informationsinsatser men också
fördela medel t.ex. till de samiska organisationerna och andra
intressenter inom ramen för de särskilda medel kommittén kommer att
förfoga över för information om sametingsvalet. Vidare bör kommittén få
träffa avtal om sådana andra praktiska tjänster som behövs.
Ramar för arbetet, samråd m.m.
Även om valet till Sametinget i stort skall gå till på samma sätt som de
allmänna valen i landet är det ändå något nytt och oprövat.
Organisationskommitten bör därför på olika sätt redan nu förbereda
valet. I detta arbete liksom vid genomförandet av valet är det naturligt
att kommittén samverkar med bl.a. Riksskatteverket. I detta sammanhang
kan det bli aktuellt att upphandla tjänster för sådant som utfärdande av
anvisningar för brevröstning och röstning i vallokal, den praktiska
hanteringen av röstkort och valsedlar och ADB - stöd för upprättande och
användning av sameröstlängden.
Även om valet till Sametinget kommer att bli den dominerande uppgiften
för organisationskommittén skall kommittén kunna ta initiativ till och
vidta andra åtgärder för att på olika sätt förbereda och underlätta
Sametingets bildande och start.
Organisationsuppdraget skall fullgöras inom den ekonomiska ram som
regeringen anvisar särskilt. Hemställan
Med hänvisning till vad jag nu har anfört hemställer jag att rege?ringen
bemyndigar chefen för Utbildningsdepartementet
att tillkalla en kommitté - omfattad av kommittéförordningen (1976:119)
- med högst fem ledamöter med uppdrag att förbereda och genomföra valet
till Sametinget samt att i övrigt förbereda bildandet av tinget,
att utse en av ledamöterna att vara ordförande,
att besluta om sakkunniga, experter, sekreterare och annat biträde åt
kommittén.
Vidare hemställer jag att regeringen beslutar
att kostnaderna skall belasta åttonde huvudtitelns anslag Utredningar
m.m.
Beslut
Regeringen ansluter sig till föredragandens överväganden och bifaller
hans hemställan.
(Utbildningsdepartementet)