Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Utredning om vissa mervärdeskattefrågor, Dir. 1992:9
Departement: Finansdepartementet
Beslut: 1992-02-13
Dir. 1992:9
Beslut vid regeringssammanträde 1992-02-13
Chefen för finansdepartementet, statsrådet Wibble, anför.
Mitt förslag
Jag föreslår att en särskild utredare tillkallas med uppgift att
undersöka om de nuvarande reglerna om mervärdeskatt ger upphov till
snedvridningar i konkurrenshänseende och om så är fallet lämna de
förslag som behövs för att undanröja dessa effekter.
Bakgrund
Mervärdesbeskattningen har i samband med skattereformen varit föremål
för betydande förändringar. Till grund för ändringarna har legat
betänkandet Reformerad mervärdeskatt (SOU 1989:35) som lämnades av
kommittén (Fi 1987:30) för indirekta skatter. Vissa delar av kommitténs
förslag, t.ex. i fråga om slopandet av reduceringsreglerna för hotell-
och serveringstjänster och beskattningen av energivaror tidigarelades
och ledde till lagändring den 1 januari 1990 (prop. 1989/90:50, SkU10,
rskr. 96, SFS 1989:1027). Huvuddelen av kommitténs förslag genomfördes
den 1 januari 1991 (prop. 1989/90:111, SkU31, rskr. 357, SFS 1990:576).
Till skillnad från tidigare är mervärdesbeskattningen nu generell både i
fråga om varor och tjänster. Det innebär att i princip alla varor och
tjänster som omsätts i yrkesmässig verksamhet omfattas av skatteplikten.
Endast i de fall en vara eller tjänst uttryckligen undantas från
skatteplikt ligger den utanför beskattningen. För närvarande undantas
från skatteplikt bl.a. sjukvård, tandvård, social omsorg, utbildning,
bank- och finansieringstjänster, försäkringstjänster, vissa
kulturverksamheter m.m. Totalt finns ett tjugotal olika undantag från
skatteplikten. I den mån särskilda problem har redovisats i samband med
den nya beskattningen, har de i stor utsträckning varit hänförliga till
just undantagen från den i övrigt generella mervärdeskatten.
Utöver den omfattande utvidgningen av skatteplikten infördes särskilda
bestämmelser om uttagsbeskattning av arbeten i egen regi på egna
fastigheter i vissa fall. Dessa bestämmelser syftar till att i
mervärdeskattehänseende åstadkomma kostnadsneutralitet mellan
egenregiarbete och upphandlade tjänster på fastighetsområdet.
Uttagsbeskattning sker emellertid endast vid arbeten på fastigheter som
används i yrkesmässig verksamhet. Således uttagsbeskattas t.ex. inte
fastighetsförvaltning inom Svenska kyrkan och de flesta ideella
föreningar.
För att utjämna mervärdeskattens snedvridande effekter vid val mellan
arbete i egen regi och upphandling infördes också en ny ordning i fråga
om mervärdeskatt i offentlig verksamhet. För landstingen och kommunerna
innebär de nya bestämmelserna att avdrag får göras för all ingående
mervärdeskatt i verksamheten oavsett om skatten avser mervärdeskatte
pliktig verksamhet eller inte. Därutöver infördes ett särskilt
statsbidrag som lämnas till en kommun vid upphandling av eller bidrag
till skattefria verksamheter som avser sjukvård, tandvård, social omsorg
och utbildning. Statsbidraget utgår med 6 % av vederlaget eller bidraget
och är avsett att kompensera för den dolda mervärdeskatt som belastar
den skattefria verksamheten. Genom en särskild avräkningsskatt ersätter
kommunerna staten för värdet av den generella avdragsrätten och
statsbidraget.
De statliga myndigheterna medges inte någon avdragsrätt för ingående
skatt i mervärdeskattesystemet utan kompenseras för mervärdeskattekost
naderna direkt via statsbudgeten.
Kyrkliga kommuner, liksom verksamhet som drivs i stiftelse- eller
bolagsform med kommunalt, landstingskommunalt eller statligt huvud
mannaskap omfattas dock inte av de offentliga kompensationssystemen.
Uppdraget
Det har från olika håll gjorts gällande att de nya mervärdeskattereg
lerna inte är konkurrensneutrala vad gäller verksamhet som bedrivs i
offentlig regi och motsvarande verksamhet i privat regi. Likartade
synpunkter har framförts från idrottsföreningar, trossamfund och andra
ideella organisationer, liksom stiftelser och kyrkliga kommuner vad
beträffar konkurrensen mellan verksamhet i egen regi och utnyttjande av
externa tjänster. Det är mot denna bakgrund påkallat att utreda
effekterna av de nya reglerna. Särskild vikt bör läggas vid de
eventuella brister i konsumtions- och konkurrensneutraliteten som de nya
bestämmelserna kan ha gett upphov till, i synnerhet vad gäller
kompensationssystemen för offentlig verksamhet. Här innefattas också en
bedömning av om det avräkningssystem som införts för de statliga
myndigheterna lett till den åsyftade konkurrensneutraliteten. Vidare bör
det utredas i vilken utsträckning den generella beskattningen i sig och
även utformningen av undantagen från skatteplikt har gett upphov till
särskilda gränsdragnings-eller tillämpningsproblem eller leder till
konkurrenssnedvridningar. I de fall undantagen från skatteplikt i vissa
fall ger upphov till särskilda problem av detta slag, bör utredaren
överväga i vilken utsträckning sådana problem kan undanröjas genom att
dessa områden förs in under beskattningen, eventuellt med en reducerad
skattesats. Det bör ankomma på utredaren att pröva behovet av
förändringar och redovisa erforderliga förslag jämte beräkningar av
förändringar av skatteintäkterna.
Utredarens förslag bör stå i överensstämmelse med EG:s ordning inom
området.
Utredaren bör beakta vad som sägs i direktiven till samtliga kommittéer
och särskilda utredare angående utredningsförslagens inriktning (dir.
1984:5) samt i direktiven angående beaktande av EG-aspekter i utred
ningsverksamheten (dir. 1988:43). Utredaren bör också samråda med
utredningen (dir. 1991:113) om lagteknisk anpassning av mervärdeskatten
och punktskatterna till EG. De förslag som lämnas bör i lagtekniskt
hänseende så långt möjligt ansluta till den systematik i fråga om lagens
utformning som valts av den särskilde utredaren i förslaget till ny lag
om mervärdeskatt (SOU 1992:6).
Utredaren bör redovisa resultatet av sitt arbete före utgången av år
1992. Det står utredaren fritt att redovisa vissa frågor med förtur om
så befinns lämpligt.
Hemställan
Med hänvisning till vad jag nu har anfört hemställer jag att regeringen
bemyndigar det statsråd som har till uppgift att föredra ärenden om
statens skatteväsende
att tillkalla en särskild utredare - omfattad av kommittéförordningen
(1976:119) - med uppdrag att utreda och lämna förslag till de ändringar
av bestämmelserna i lagen om mervärdeskatt som kan erfordras,
att besluta om sakkunniga, experter, sekreterare och annat biträde åt
utredaren.
Vidare hemställer jag att regeringen beslutar
att kostnaderna skall belasta sjunde huvudtitelns anslag Utredningar
m.m.
Beslut
Regeringen ansluter sig till föredragandens överväganden och bifaller
hennes hemställan.
(Finansdepartementet)