Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
En ny elsäkerhetsmyndighet, Dir. 1992:89
Departement: Näringsdepartementet
Beslut: 1992-09-24
Dir 1992:89
Beslut vid regeringssammanträde 1992-09-24
Chefen för Näringsdepartementet, statsrådet P. Westerberg, anför.
Mitt förslag
Jag föreslår att en särskild utredare tillkallas för att lägga fram
förslag om organisationen av en ny elsäkerhetsmyndighet och förbereda
inrättandet av denna.
Utredaren skall utgå från de förslag som regeringen har redovisat i
propositionen (1992/93:21) om det svenska elsäkerhetsarbetet.
Förutom vad som har angetts i propositionen skall utredaren beakta vad
jag i det följande anför samt de beslut som riksdagen lägger till grund
för verksamheten
Bakgrund
Regeringen har i propositionen (1992/93:21) om det svenska elsäkerhets
arbetet föreslagit att en ny elsäkerhetsmyndighet skall inrättas den 1
januari 1993.
Jag övergår nu till att ange vissa riktlinjer för
elsäkerhetsmyndighetens verksamhet och arbetsuppgifter.
Det övergripande målet för det svenska elsäkerhetsarbetet är att före
bygga skada på person och egendom orsakad av elektrisk ström. Elsäker
hetsarbetet bör bedrivas genom att bygga upp, upprätthålla och utveckla
en god säkerhetsnivå för elektriska anläggningar och elektrisk materiel.
Detta gäller såväl produktion som distribution och användning av
elektricitet. Säkerhetsnivån avser risker för direkta skador av
elektrisk ström och bränder orsakade av el men gäller även andra skador
när de orsakas av elektriskt fel t.ex. mekaniska skador, bränn- och
strålskador.
Väsentliga delar i elsäkerhetsarbetet bör vara arbete med föreskrifter
för elsäkerhet där nödvändiga villkor fastställs för att skydda liv,
hälsa, miljö och ekonomiska värden. Även internationellt arbete rörande
såväl föreskrifter som säkerhetsstandardisering utgör betydelsefulla
delar i elsäkerhetsarbetet. Vad beträffar tillsynsverksamheten bör denna
inriktas mot att motivera och bidra till att säkerställa att ägare och
användare av elektriska anläggningar och elektrisk materiel uppfyller
elsäkerhetsföreskrifterna. Marknadskontrollen bör verka för att
tillverkare och importörer marknadsför säkerhetsmateriel samt i de fall
ej säker elmateriel kommer ut på marknaden vidta åtgärder för att
begränsa riskerna. Behörighetssystemet bidrar till att säkerställa att
elinstallationer utförs enligt gällande säkerhetsföreskrifter.
Myndighetsorganisationen för elsäkerhet är för närvarande uppbyggd med
stöd av lagen (1902:71 s. 1), innefattande vissa bestämmelser om
elektriska anläggningar, den s.k. ellagen. En ändring (1988:218) gjordes
för att skapa nödvändiga förutsättningar för den nya kontrollordning för
elektrisk materiel som infördes den 1 januari 1990. Ellagen bemyndigar
regeringen eller den som regeringen bestämmer att meddela de
föreskrifter som är påkallade från elsäkerhetssynpunkt. Regeringen har i
starkströmsförordningen (1957:601), förordningen om elektrisk materiel
(1989:420) och i elinstallatörsförordningen (1990:806) delegerat
uppgifter att meddela föreskrifter från elsäkerhetssynpunkt till
elsäkerhetsmyndigheten (Närings- och teknikutvecklingsverket).
Myndighetstillsyn över starkströmsanläggningar vilar på
elsäkerhetsmyndigheten och under myndighetens överinseende och ledning
Statens elektriska inspektion.
Den nya elsäkerhetsmyndighetens ansvar bör gälla elsäkerheten i all
verksamhet, såväl i bostäder, lokaler, fritidsanläggningar m.m. som på
arbetsplatser. Verksamheten bör bedrivas i samarbete med andra berörda
myndigheter och med ett antal näringslivs- och arbetstagarorganisationer
samt även andra grupper med ansvar för att elanläggningar och elutrust
ning konstrueras och sköts så att föreskrivna säkerhetskrav uppfylls. En
hög svensk elsäkerhetsnivå är ett resultat av många berörda aktörers
arbete, deras säkerhetsmedvetande och skadeförebyggande åtgärder.
En rationell myndighetsorganisation är en förutsättning för ett väl
fungerande elsäkerhetsarbete. Hur denna myndighet organiseras och
lokaliseras har stor betydelse för hur effektivt myndigheten kan
fullgöra sina uppgifter.
Primära arbetsuppgifter för den nya elsäkerhetsmyndigheten bör vara
frågor rörande elanläggningssäkerhet, tillsynsfrågor och frågor om
elinstallatörsbehörighet. Uppgifter för elsäkerhetsmyndigheten bör
vidare vara elmaterielsäkerhet och därmed sammanhängande tillsyn och
kontroll av elmateriel. Ansvar för utarbetandet av
elsäkerhetsföreskrifter och för arbete med tekniska regler bör även vara
uppgifter för myndigheten. I elsäkerhetsmyndigheten bör därför ingå de
delar av Närings- och teknikutvecklingsverket som i dag ansvarar för
dessa områden. Den nuvarande regionala tillsynsorganisationen, Statens
elektriska inspektion, bör vidare utgöra en naturlig del av
elsäkerhetsmyndigheten och bibehålla sin decentraliserade organisation.
Den föreslagna myndigheten avses starta sin verksamhet den 1 januari
1993.
Uppdraget
Jag föreslår mot bakgrund av vad jag anfört att en särskild
utredare tillkallas med uppdrag att ansvara för genomförandet och
organisationen av en ny elsäkerhetsmyndighet. Utgångspunkter för
utredaren bör vara det förslag till ny myndighet som regeringen
redovisat i propositionen (1992/93:21) om det svenska
elsäkerhetsarbetet, vad jag här har anfört samt de beslut som riksdagen
lägger till grund för verksamheten.
Utredaren skall till regeringen lämna förslag om hur den nya myndigheten
bör organiseras utgående från att kostnaden för verksamheten skall
rymmas inom budgetramen 47 miljoner kronor för budgetåret 1992/93 och 45
miljoner kronor för 1993/94. Vad beträffar vissa administrativa tjänster
bör utgångspunkten vara att dessa i största möjliga utsträckning
upphandlas utifrån.
Utredaren skall ta fram förslag till instruktion och namn för den nya
myndigheten. Vidare bör utredaren föreslå de ändringar som behövs i
andra berörda författningar.
Utredaren skall till regeringen lämna förslag på innehavare av tjänster
som enhetschefer.
Utredaren skall också vidta de åtgärder som behövs för att den nya
myndigheten skall kunna börja sin verksamhet den 1 januari 1993, t.ex.
anskaffa lokaler. Lokalfrågan skall beredas efter samråd med Byggnads
styrelsen.
Utredaren skall fortlöpande informera berörda fackliga huvudorganisa-
tioner och berörda myndigheters lokala personalorganisationer om sitt
arbete samt ge dessa tillfälle att framföra synpunkter.
Utredaren bör också, så fort det är möjligt, till regeringen lämna
förslag om rådgivande organ som bör finnas vid den nya myndigheten.
Arbetet bör bedrivas skyndsamt och redovisas successivt till Närings
departementet.
Hemställan
Med hänvisning till vad jag nu har anfört hemställer jag att regeringen
bemyndigar chefen för Näringsdepartementet
att tillkalla en särskild utredare - omfattad av kommittéförordningen
(1976:119) - för att förbereda inrättandet av en ny elsäkerhetsmyndighet
att besluta om sakkunniga, experter, sekreterare och annat biträde åt
utredaren.
Vidare hemställer jag att regeringen beslutar att kostnaderna skall
belasta tolfte huvudtitelns anslag Utredningar m.m.
Beslut
Regeringen ansluter sig till föredragandens överväganden och bifaller
hans hemställan.
(Näringsdepartementet)