Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Tilläggsdirektiv till Lokaldemokratikommittén (C 1992:01)., Dir. 1992:88
Departement: Civildepartementet
Beslut: 1992-09-17
Dir. 1992:88
Beslut vid regeringssammanträde 1992-09-17
Chefen för civildepartementet, statsrådet Davidson, anför.
1 Mitt förslag
Jag föreslår att Lokaldemokratikommittén (C 1992:01) får i uppdrag att
också utreda förutsättningarna för kommuner och landsting att bedriva
uppdragsverksamhet.
2 Bakgrund
Den utveckling som sker i dag mot en ökad marknadsorientering och nya
verksamhetsformer inom den kommunala sektorn har lett till önskemål från
flera kommuner och landsting att kunna erbjuda tjänster utanför det egna
området. När kommuner och landsting går över till att utsätta kommunal
verksamhet för konkurrens sker det ofta under förutsättning att de
själva skall ha möjlighet att konkurrera på lika villkor. För detta
finns i dag klara begränsningar.
Genom lokaliseringsprincipen som har lagfästs i 2 kap. 1 § kommunallagen
(1991:900), är den kommunala verksamheten i huvudsak begränsad till det
egna geografiska området eller de egna medlemmarna. Kommuner och
landsting får heller inte driva annan näringsverksamhet än sådan som
drivs utan vinstsyfte och går ut på att tillhandahålla allmännyttiga
anläggningar eller tjänster åt medlemmarna i kommunen eller landstinget
(2 kap. 7 § kommunallagen).
Däremot har kommunerna och landstingen redan i dag goda möjligheter att
samarbeta med andra kommuner och landsting för ett bättre
resursutnyttjande. Det kan ske genom gemensamma bolag eller föreningar,
kommunalförbund eller avtal. I vissa lagar, såsom hälso- och
sjukvårdslagen (1982:763) och räddningstjänstlagen (1986:1102),
förutsätts att ett sådant samarbete sker. Kommunallagens regler innebär
inte heller något absolut hinder mot att i speciella situationer sälja
tillfällig överskottskapacitet utanför det egna området, om det ligger i
de egna kommunmedlemmarnas intresse.
Konkurrenskommittén har i sitt betänkande (SOU 1991:104) Konkurrens inom
den kommunala sektorn föreslagit att kommuner och landsting skall
tillåtas att bedriva uppdragsverksamhet i andra kommuner och landsting
under förutsättning att motsvarande verksamhet upphandlats i konkurrens
i den egna kommunen eller det egna landstinget. Sådan uppdragsverksamhet
skall särredovisas och resultatet skall anges särskilt i
årsredovisningen.
Vid remissbehandlingen av betänkandet framkom att flertalet kommuner och
landsting var positiva till att de ges ökade befogenheter att bedriva
uppdragsverksamhet. Svenska kommunförbundet ansåg att förslaget inte
tillräckligt beaktar kommunernas önskemål att i vissa fall expandera sin
marknad i effektivitetshöjande syfte.
Näringslivets organisationer var däremot genomgående allmänt negativa
till förslaget. De framhöll bl.a. att effekten av förslaget kan bli att
privata företag tvingas lämna marknaden. Näringsfrihetsombudsmannen
avstyrkte förslaget. Statens pris- och konkurrensverk (SPK) intog en
tveksam hållning och ansåg att ytterligare villkor behövs om kommuner
och landsting skall tillåtas bedriva uppdragsverksamhet.
3 Uppdraget
Det är svårt att i dag överblicka konsekvenserna av en lagstiftning med
den inriktning som Konkurrenskommittén har föreslagit. Frågan bör därför
enligt min mening övervägas och belysas ytterligare i ljuset av den
utveckling som sker och med beaktande av vilka effekter en kommunal
uppdragsverksamhet kan ha på marknaden.
En av Lokaldemokratikommitténs huvuduppgifter är, enligt direktiven
(1992:12), att beskriva och analaysera framväxten av nya organisatoriska
modeller för en uppdelning på en beställar- och en utförarfunktion samt
alternativa produktions- och driftformer.
Frågan om kommunernas och landstingens möjligheter att bedriva
uppdragsverksamhet hänger nära samman med Lokaldemokratikommitténs
nuvarande uppgifter. Kommittén bör därför få i uppdrag att också
överväga och lämna förslag när det gäller denna fråga.
Som jag nyss har sagt är det svårt att överblicka konsekvenserna av en
lagstiftning som ger kommunerna och landstingen ökade befogenheter att
bedriva uppdragsverksamhet. Det gäller inte minst vilka effekter en
sådan verksamhet kan ha på marknaden. Av stor vikt är därför att
verksamheten följs upp och utvärderas. Kommitténs uppdrag i denna del
bör därför begränsas till att initiera en tidsbegränsad
försöksverksamhet.
Kommittén bör särskilt lämna förslag på vilka krav, på bl.a.
särredovisning och uppföljning, som bör ställas på kommuner och
landsting för att de skall få bedriva en sådan försöksverksamhet. Av
stor betydelse är att konkurrensen på marknaden inte blir snedvriden av
en sådan kommunal verksamhet. Kommittén bör därför särskilt notera inom
vilka områden en sådan försöksverksamhet är mindre lämplig.
Kommittén bör senast den 15 november 1992 redovisa resultatet av sina
överväganden i denna del och lämna förslag till den lagstiftning som kan
behövas för att ett försök med kommunal uppdragsverksamhet skall kunna
starta snarast.
Kommittén bör samråda bl.a. med Konkurrensverket samt företrädare för
kommunerna, landstingen och näringslivet.
4 Hemställan
Jag hemställer att regeringen ger tilläggsdirektiv till
Lokaldemokratikommittén i enlighet med vad jag har anfört.
5 Beslut
Regeringen ansluter sig till föredragandens överväganden och bifaller
hennes hemställan.
(Civildepartementet)