Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Översyn av regler som styr Oljekrisnämndens arbetsformer och bedömningar i ersättningsfrågor enligt oljekrislagen (1975:197), Dir. 1992:84
Departement: Näringsdepartementet
Beslut: 1992-07-08
Dir. 1992:84
Beslut vid regeringssammanträde 1992-07-08
Chefen för Näringsdepartementet, statsrådet P. Westerberg, anför.
Mitt förslag
En särskild utredare tillkallas med uppdrag att göra en översyn av de
regler som styr Oljekrisnämndens arbetsformer, organisatoriska
beredskap och bedömningar i ersättningsfrågor.
Bakgrund
Sverige är enligt beslut av riksdagen (prop. 1975:42, NU29, rskr. 180)
sedan år 1975 anslutet till avtalet om ett internationellt energiprogram
(International Energy Program, IEP). Enligt avtalet kan Sverige i en
försörj-ningskris på oljeområdet bli skyldigt att ställa råolja el
ler oljeprodukter till något annat anslutet lands förfogande. Sverige
deltar också i arbetet inom det internationella energiorganet
(International Energy Agency, IEA) som har till uppgift att genomföra
programmet.
Om Sverige skall fullgöra tilldelningsskyldighet enligt IEP-avtalet får
regeringen enligt oljekrislagen (1975:197) besluta att ägare eller
innehavare av olja eller oljeprodukter skall avstå förnödenheten till
staten eller till någon annan. Ersättning för egendom som tas i anspråk
enligt oljekrislagen bestäms av en särskild myndighet, Oljekrisnämnden.
Bestämmelser om nämndens verksamhet finns i 7 -- 13 §§ oljekrislagen och
i förordningen (1988:519) med instruktion för Oljekrisnämnden.
I samband med IEA:s test av fördelningssystemet (Allocation Systems
Test) hösten 1985 genomfördes en övning med Oljekrisnämnden. Nämndens
bedömning efter övningen som redovisades i en skrivelse till regeringen
den 22 januari 1988 var att bestämmelserna kring verksamheten delvis är
oklara när det gäller både frågan om de principer som skall tillämpas
vid bestämmandet av ersättningens storlek och handläggningen av
ersättningsanspråk som framställs till nämnden. Nämnden föreslår att det
i lämpligt sammanhang görs en översyn av de regler som skall styra
nämndens arbetsformer och bedömningar i ersättningsfrågorna. I en annan
skrivelse till regeringen den 12 mars 1991 hemställer nämnden att
initiativ tas till en ökad organisatorisk beredskap för nämnden, bl.a.
när det gäller erforderliga medel för en sådan. Här aktualiseras frågan
om personalbehov samt lokalfrågor m.m.
Statsmakterna har nyligen beslutat om mål och inriktning av
försörjningsberedskapen inför kriser och krig. Regeringen har i 1992 års
försvarspolitiska proposition som godtagits av riksdagen
(prop.1991/92:102 kapitel 11, FöU12, rskr. 337) bl.a. angivit mål och
inriktning av verksamheten på energiberedskapsområdet för de kommande
fem åren till och med budgetåret 1996/97.
Mot bakgrund av vad som har anförts är det nu tid att se över de regler
som styr nämndens arbetsformer och bedömningar i ersättnings
frågorna.
Riktlinjer för översynen
En särskild utredare bör tillkallas med uppgift att göra en översyn av
de regler som styr nämndens arbetsformer och bedömningar i
ersättningsfrågorna. Nämndens organisatoriska beredskap bör vidare
studeras bl.a. när det gäller frågan om behov av personal och lokaler.
Utredaren bör ta del av de erfarenheter som har redovisats av
Oljekrisnämnden.
Vid översynen bör samråd ske med Närings- och teknikutvecklingsverket
och Överstyrelsen för civil beredskap.
Erfarenheter hos Riksvärderingsnämnden, som är en central
värderingsnämnd för handläggning av ärenden om ersättning enligt
förfogandelagen (1978:262), och de lokala värderingsnämnderna bör tas
tillvara.
Utredaren skall beakta vad som sägs i dir. 1984:5 om
utredningsförslagens inriktning, i dir. 1988:43 om att beakta
EG-aspekter samt i dir. 1992:50 om regionalpolitiska konsekvenser i
utredningsverksamheten.
Utredaren bör redovisa resultatet av sitt arbete senast den 31 december
1992.
Hemställan
Med hänvisning till vad jag nu har anfört hemställer jag att regeringen
bemyndigar chefen för Näringsdepartedepartementet
att tillkalla en särskild utredare -- omfattad av kommittéförordningen
(1976:119) -- med uppdrag att göra en översyn av de regler som styr
Oljekrisnämndens arbetsformer, organisatoriska beredskap och bedömningar
i ersättningsfrågor,
att besluta om sakkunniga, experter, sekreterare och annat biträde åt
utredaren.
Vidare hemställer jag att regeringen beslutar att kostnaderna skall
belasta tolfte huvudtitelns anslag Utredningar m.m.
Beslut
Regeringen ansluter sig till föredragandens överväganden och bifaller
hans hemställan.
(Näringsdepartementet)