Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Utredning om fiskerinäringens utvecklingsmöjligheter, Dir. 1992:83
Departement: Jordbruksdepartementet
Beslut: 1992-07-08
Dir. 1992:83
Beslut vid regeringssammanträde 1992-07-08
Chefen för Jordbruksdepartementet, statsrådet Olsson, anför.
Mitt förslag
Jag föreslår att en särskild utredare tillkallas med uppgift att utreda
den svenska fiskerinäringens utvecklingsmöjligheter. Utredningen skall
göras mot bakgrund av de internationella överenskommelserna som har
träffats på bl.a. fiskets område.
Bakgrund
Fisket är ett viktigt led i vår försörjning med färska livsmedel. Den
svenska konsumtionen av fisk är ca 30 kg per person och år. Det finns
goda förutsättningar i vårt land att bedriva fiske och vattenbruk. Vår
långa havskust och mängden sjöar och vattendrag är i detta avseende en
utomordentlig tillgång. De ger möjlighet till leveranser av färsk fisk
dagligen i hela vårt land.
Torsk, sill/strömming och lax är de dominerande arterna i den svenska
fiskezonen. Situationen för bestånden av torsk i Östersjön är för
närvarande mycket bekymmersam medan den för bestånden av sill/strömming
är relativt god. Marknaden för sill var under år 1991 fortsatt svag
medan markna den för torsk och annan vitfisk var god. Marknaden för
laxartad fisk var svag beroende på ett ökat utbud av odlad lax.
Saltsjöfiskets fångster uppgick år 1991 till 226 000 ton till ett värde
av 870 miljoner kronor. De värdemässigt viktigaste arterna ä r torsk,
sill/strömming och havskräfta. Torskfisket svarar för 47 % av det totala
fångstvärdet.
Antalet yrkesfiskare är för närvarande 3 250. Härtill kommer 550
binäringsfiskare. Av yrkesfiskarna är knappt hälften bosatta på
västkusten. Insjöfisket syssel sätter 350 yrkes- och binäringsfiskare.
Det svenska fisket förfogar i dag över 1 800 registrerade fiskefartyg
med en längd över 8 me ter, varav 557 är fartyg över 12 meter.
Utvecklingen inom fiskerinäringen har genomgått stora förändringar sedan
mitten av 1970-talet. Nationella fiskezoner har införts vil ket har fått
till följd att tyngdpunkten i det svenska havsfisket har för skjutits
från Västerhavet till Östersjön. Det svenska havsfisket har dock god
möjlighet till flexibilitet genom årliga avtal om utbyte av fiskekvoter
med andra länder. Det svenska havsfisket präglas i dag av en situation
med relativt goda bestånd av sill/strömming men med avsättningsproblem
samt brist på torsk. Vidare har miljöförändringar i haven och ett ökat
fisketryck påverkat möjligheterna för svenskt fiske att göra sig
gällande. Den mycket allvarliga minskningen av torskbeståndet i
Östersjön har medfört en kraftig reduktion av tillåtna fångstmängder för
arten i detta område under innevarande år.
Sammanfattningsvis karaktäriseras det svenska saltsjöfisket i dag av
följande mer eller mindre påverkbara förhållanden. Den svenska
fiskezonen är relativt artfattig, vilket gör att fisket är sårbart, med
begränsade möjligheter att vid behov skifta fiske. Domineran de arter är
torsk, sill/strömming och lax, där dock beståndssituationen för torsk i
Östersjön är mycket bekymmersam och marknaden för sill/strömming och lax
är svag. Miljöförändringarna i havet är ett annat förhållande som är av
avgörande betydelse för fisket. Ett tredje är havsfiskets förskjutning
från Västerhavet till Östersjön som i vissa fall medför konflikter
mellan det storskaliga och det småskaliga fisk et.
Det yrkesmässiga insjöfisket har under senare år expanderat kraftigt
bl.a. beroende på en ökad export. Det producerar i dag ca 2 000 ton
konsumtionsfisk till ett värde av 34 miljoner kronor. Härtill kommer ca
1 000 ton foderfisk. De viktigas te arterna är gös, ål, siklöja, sik och
gädda. Vissa delar av insjöfisket, framför allt ålfisket, är beroende av
kontinuerliga utsät tningar som hittills har finansierats med medel från
prisregleringskassan för fisk.
År 1991 producerades inom svenskt vattenbruk 6 400 ton matfisk, varav ca
90 % regnbåge. Produktionsvärdet var sammanlagt 158 miljoner kronor.
Sportfisket är en av våra viktigaste fritidssysselsättningar. Det ger
möjlighet till naturupplevelser liksom till motion och avkoppling.
Möjligheten till fiske är ett viktigt komplement till andra
fritidsaktiviteter såsom båtliv, vandringar och camping och spelar
därmed en viktig roll vid investeringar för turismen.
Internationell utblick
EFTA-staterna träffade våren 1989 en överenskommelse om att fisk och
andra marina produkter skulle omfattas av bestämmelserna i EFTA
-konventionen fr.o.m. den 1 juli 1990. Varje form av statligt stöd till
fiskerisektorn som snedvrider konkurrensvillkoren skulle var a avskaffat
senast den 1 januari 1994. I prop. 1 989/90:123 om fisket redovisades
EFTA-överenskommelsen och dess konsekvenser för svensk fiskeripolitik.
Riksdagen beslöt i enlighet med regeringens förslag att godkänna
överenskommelsen (bet. 1989/90:JoU22, rskr. 1989/90:341). I prop.
1990/91:87 om näringspolitik för tillväxt har redogjorts för
anpassningarna av prisregleringen på fisk till följd av
överenskommelsen. Riksdagen har lämnat reger ingens redovisning utan
erinran och samtidigt uttalat att den svenska avregleringen på fiskets
område bör ske i takt med motsvarande process i övriga EFTA-stater (bet.
1990/91:JoU25, rskr. 1990/91:283).
Avtalet om Europeiska ekonomiska samarbetsområdet (EES-avtalet) mellan
EFTA-staterna och EG behandlar en rad väsentliga områden inom
fiskerisektorn även om EFTA-staterna inte tar över EG:s regelverk
(''acquis communautaire'') på fiskets område och således inte hel ler
ansluts till EG:s gemensamma fiskeripolitik. I EES-avtalet finns
överenskommelse om tulllättnader för fiskprodukter samt bestämmelser om
statsstöd, gränss kydd och direktlandningar. För svensk del är
tullättnader viktiga för exporten till EG-marknaden av bl.a. torsk,
torskfiléer, kaviar och regnbåge. Bestämmelserna innebär att
prisregleringsavgiften, som i dag helt finansierar prisregleringen på
fisk, måste avvecklas såvitt avser importerad fisk. Även systemet med
importlicenser måste med visst undantag avvecklas. Detta får stora
konsekvenser framför allt för det svenska fisket efter sill/ strömming.
Bestämmelserna innebär vidare skärpt konkurrens men också nya
möjligheter för det svenska fisket. För beredningsindustrin innebär
bestämmelserna nya möjligheter till handel och en breddad
råvaruförsörjning samtidigt som de skärper kraven på rationalisering.
Sverige har ansökt om medlemskap i EG. Inom Jordbruksdepartementet och
Fiskeriverket har ett mycket omfattande arbete påbörjats vad gäller dels
förberedelser för förhandlingar, dels genomförande, dels den praktiska
anpassningen av EG:s olika regelsystem till svens ka förhållanden. För
att skapa ett forum för ömsesidig information och samordning av de
insatser som behöver göras av departement, myndigheter och
näringsföreträdare har det bildats olika arbetsgrupper inom
departementet. Sveriges fiskares riksförbund, Fiskbranschens riksförbund
och Vattenbrukarnas riksförbund skall vara representerade i den grupp
som behandlar fisket.
Uppdraget
Genom framför allt överenskommelserna inom ramen för EFTA, EES och ett
förestående EG-medlemskap skapas väsentligen ändrade förutsättningar
för fiskerinäringens produktio ns- och konkurrensförhållanden. Mot denna
bakgrund bör en särskild utredare tillkallas för att bedöma det svenska
yrkesfiskets förut sättningar och utvecklingsmöjligheter på kort och
lång sikt med beaktande av bl.a. europaintegrationen och
beståndsutvecklingen inom den svenska fiskezonen och angränsande vatten.
Utredaren bör bedöma situationen och det eventuella behovet av åtgärder
inom den samlade fiskerinäringen, dvs. fisket, förstahandsmottagarna,
beredningsindustrin och parti- och detaljhandeln i syfte att förbättra
och underlätta tillgången på och en stabil avsättning av fisk och
fiskprodukter av hög kvalitet i hela landet.
Utredaren bör vidare analysera möjligheterna att utveckla det
yrkesmässiga insjöfisket och det kustnära fisket.
Utgångspunkten för utredarens arbete bör vara den inriktning av
näringspolitiken som lagts fast av riksdagen (prop. 1991/92:38, bet.
1991/92:FiU10, rskr. 1991/92:108). Det innebär att politiken inriktas på
att genom generella åtgärder, t.ex. skattesänkningar, skapa goda
förutsättningar för företagandet i Sverige och att
konkurrenssnedvridande och selektiva företagsstöd avvecklas. Utifrån
detta bö r det skapas förutsättningar för en fiskerinäring i Sverige som
vid ett inträde i EG är stark och konkurrenskraftig. Utredaren bör d
ärför göra en analys av fiskerinäringens kostnads-, marknads- och
konkurrenssituation i jämförelse med Sveriges viktigaste
konkurrentländer på fiskets område.
Till grund för arbetet bör bl.a. ligga de åtaganden som gjorts på
fiskets område till följd av internationella överenskommelser. Inom
ramen för dessa åtaganden bör utredaren bedöma i vilka fall och under
vilka former statligt stöd skall kunna lämnas. Hit hör t.ex. frågan om
regionalpolitiskt motiverade stöd skall kunna lämnas. Utredaren skall
lämna förslag till hur eventuellt statligt ekonomiskt stöd skall
finansieras.
Utredaren bör vidare bedöma om det finns behov av särskilda åtgärder per
den 1 juli 1993 och i så fall lämna förslag till sådana. Det gäller
t.ex. frågor om kvalitetskontro ll, sorteringsbestämmelser,
överskottshantering samt administrationen av dessa i ett övergångsskede
till ett eventuellt medlemskap i EG.
Utredaren bör till regeringen redovisa förslag i de aktuella frågorna
senast den 1 juli 1993. Förslag som berör det förberedande arbetet
inför förhandlingarna om medlemskap i EG bör redovisas successivt
dessförinnan. Det gäller även eventuella förslag till åtgärder för
tiden från den 1 juli 1993. Arbetet bör bedrivas i nära kontakt med
berörda myndigheter, organisatione r och utredningar.
Till utredaren bör det knytas en parlamentarisk grupp med företrädare
för riksdagspartierna. Utredaren skall under arbetets gång redovisa
sitt arbete till denna grupp.
Utredaren bör beakta såväl regeringens direktiv (dir. 1984:5) till
samtliga kommittéer och särskilda utredare angående utredningsför
slagens inriktning som regeringens direktiv (dir. 1988:43) om
EG-aspekter i utredningsverksamheten.
Hemställan
Med hänvisning till vad jag nu har anfört hemställer jag att regeringen
bemyndigar chefen för Jordbruksdepartementet
att tillkalla en särskild utredare -- omfattad av kommittéförordningen
(1976:119) -- med uppdrag att utreda den svenska fiskerinärin
gensutvecklingsmöjligheter,
att besluta om en grupp med företrädare för riksdagspartierna samt om
sakkunniga, experter, sekreterare och annat biträde åt utredaren.
Vidare hemställer jag att regeringen beslutar att kostnaderna skall
belasta nionde huvudtitelns anslag Utredningar m.m.
Beslut
Regeringen ansluter sig till föredragandens överväganden och bifaller
hans hemställan.
(Jordbruksdepartementet)