Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Tilläggsdirektiv till utredningen (S 1989:01) om service, stöd och vård till psykiskt störda, Dir. 1992:67
Departement: Socialdepartementet
Beslut: 1992-05-21
Dir. 1992:67
Beslut vid regeringssammanträde 1992-05-21
Statsrådet Könberg anför.
1. Mitt förslag
Jag föreslår att psykiatriutredningen inte skall begränsas av direktiven
(dir.1984:5) till samtliga kommittéer och särskilda utredare angående
utredningsförslagens inriktning såvitt de avser finansiering av
eventuella utgiftsökningar eller inkomstminskningar. I uppdraget till
psykiatriutredningen skall vidare inte längre ingå att i särskild
ordning kartlägga och analysera psykiskt störda barns och ungdomars
situation. Kommittén skall dock i sina överväganden beakta
organisatoriska och finansiella förutsätt
ningar för vård och stöd till psykiskt sjuka barn och ungdomar.
1.1 Direktiv till kommittéer om finansiering av förslag
Den 16 februari 1984 beslutade regeringen om allmänna tilläggsdirektiv
till samtliga kommittéer och särskilda utredare angående utrednings
förslagens inriktning (dir.1984:5). Direktiven innebär i korthet att
förslagen skall kunna genomdrivas med oförändrade eller minskade
resurser. Kraven gäller oavsett om förslagen avser staten, kommunerna
eller socialförsäkringssektorn.
Den förutvarande regeringen beslutade den 11 maj 1989 att en särskild
utredare skulle utreda frågor om service, stöd och vård till psykiskt
störda (dir.1989:22). Utredningen förändrades till en parlamentarisk
kommitté genom tilläggsdirektiv den 15 november 1990 (dir.1990:71). I
direktiven betonas särskilt att analysen och förslagen skall omfatta
såväl psykiskt störda barns och ungdomars som vuxnas situation. För
utredningen, som har antagit namnet psykiatriutredningen, gäller de
allmänna tilläggsdirektiven.
1.2 Utskottsbetänkande samt riksdagsskrivelse om direktiven
I betänkandet 1989/90:Sou13 Vissa frågor rörande äldre och handikappade
uttalar socialutskottet att det är helt nödvändigt att handikappområdet
kan tillföras sådana resurser att nödvändiga åtgärder på området kan
komma till stånd. Enligt utskottets mening förutsätter detta att
utredningar inom handikappområdet inte begränsas av direktiven om
finansiering av förslag. Riksdagen beslöt att som sin mening ge
regeringen tillkänna vad utskottet anfört i denna del (rskr.
1989/90:61).
Socialutskottet anför vidare i sitt betänkande 1991/92:SoU15 Socialpoli
tik -inriktning och anslag, att handikappområdet - där såväl fysiskt som
psykiskt handikappade ingår - måste tillföras sådana resurser att nöd
vändiga åtgärder på området kan komma till stånd. Detta förutsätter, som
utskottet tidigare anfört, att utredningar på handikappområdet inte
begränsas av regeringens s.k. nolldirektiv.
1.3 Uppdraget
Av direktiven till psykiatriutredningen framgår att utredningsuppdraget
består av frågor som i flera och viktiga avseenden har en klar
anknytning till handikappområdet.
Mot denna bakgrund och med hänsyn till vad som förekommit vid den
ovannämnda riksdagsbehandlingen av frågan om resurser på handikappom
rådet anser jag att direktiven till psykiatriutredningen bör
kompletteras.
Jag föreslår att psykiatriutredningen inte skall begränsas av direktiven
(dir.1984:5) till samtliga kommittéer och särskilda utredare angående
utredningsförslagens inriktning, såvitt de avser finansiering av
eventuella utgiftsökningar eller inkomstminskningar.
Om utredningen finner att den finansiering inom utredningens område
eller näraliggande områden som står till buds inte är den mest lämpliga
skall det således stå den fritt att föreslå annan finansiering. I den
mån utredningen inte anser sig kunna lämna sådana förslag bör den
särskilt redovisa motiven för sitt ställningstagande. Avsikten är alltså
att psykiatriutredningens möjligheter att lägga fram angelägna förslag
inte skall begränsas av de direktiv som styr utredningarnas arbete.
Med hänsyn till regeringens strama finanspolitik kan reformer endast
genomföras i begränsad omfattning under de kommande åren. Alla förslag
till utgiftsökningar bör därför prövas noggrant.
Jag vill därför i detta sammanhang framhålla att utredningen skall lämna
förslag med väl genomarbetade kostnadsberäkningar och att hänsyn skall
tas till samtluiga kostnader för olika intressenter (staten, kommunerna,
socialförsäkringssektorn, företagen och enskilda).
Psykiatriutredningen bör, från angelägenhetssynpunkt, göra
prioriteringar mellan de förslag utredningen lägger fram. I de fall
utredningen bedömer det möjligt, bör den redovisa hur ett eventuellt
successivt genomförande av förslagen kan ske.
Utredningen bör vidare, när så är möjligt, utarbeta alternativa förslag
till åtgärder och därvid bedöma hur förslagen uppfyller uttalade behov
och uppställda mål i förhållande till de resurser som krävs.
Psykiatriutredningen har anmält att den av resursskäl inte kan genomföra
den del av uppdraget som avser psykiskt störda barn och ungdomar.
Jag föreslår att uppdraget till utredningen ändras så att det inte skall
omfatta att särskilt kartlägga och analysera psykiskt störda barns och
ungdomars situation. Utredningen skall dock i sina öveväganden beakta
organisatoriska och finansiella förutsättningar för vård och stöd till
psykiskt sjuka barn och ungdomar.
2. Hemställan
Jag hemställer att regeringen ändrar psykiatriutredningens uppdrag i
enlighet med vad jag har anfört.
3. Beslut
3. Beslut
Regeringen ansluter sig till föredragandens överväganden och bifaller
hans hemställan.
(Socialdepartementet)