Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
En konsumentpolitisk översyn, Dir. 1992:63
Departement: Civildepartementet
Beslut: 1992-05-14
Dir. 1992:63
Beslut vid regeringssammanträde 1992-05-14
Chefen för Civildepartementet, statsrådet Davidson, anför.
1 Mitt förslag
Jag föreslår att en kommitté tillkallas med uppgift att se över den
statliga konsumentverksamheten och bedöma arten, omfattningen och
inriktningen av det statliga engagemanget. Den organisatoriska
sturkturen på området skall också ses över.
2 Bakgrund
Riktlinjerna för den statliga konsumentpolitiken lade s fast av
riksdagen senast år 1986 (prop. 1985/86:121, LU34, rskr. 292). Enligt
riksdagsbeslutet är målet för konsumentpolitiken att stödja hushållen i
deras strävan att effektivt utnyttja sina resurser och att stärka
konsumenternas ställning på marknaden. Detta innebär att de
hushållsekonomiska frågorna står i förgrunden. För att nå målen har
arbetet bedrivits enligt tre utvecklingslinjer, n ämligen utvecklingen
av den lokala konsumentverksamheten, stöd till utsatta grupper och ett
ökat engagemang hos flera grupper i samhället.
De konsumentpolitiska åtagandena omfattar åtgärder inom en rad områden.
De statliga insatserna manifesteras främst genom lagstiftning, genom
myndighetsverksamhet och genom viss statsbidragsgivning.
Lagstiftningen till skydd för konsumenterna har efter hand byggts ut.
Som exempel på ny lagstiftning som beslutats under senare år kan nämnas
produktsäkerhetslagen (1988:1604) och den nya konsumentköplagen
(1990:932).
Konsumentverket är central statlig förvaltningsmyndighet för kon
sumentfrågorna. Verket har enligt sin instruktion (SFS 1990:1179) till
uppgift att stödja hushållen i deras strävan att effektivt ut nyttja
sina resurser och att stärka konsumenternas ställning på marknaden. I
anslutning till detta fullgörs de uppgifter som tillkom mer
konsumentombudsmannen (KO) enligt lagstiftningen på konsumentområdet.
Konsumentverket har varit verksamt i sin nuvarande form i snart 16 år.
Verkets uppgifter är i stor utsträckning inriktade på förebyggande
åtgärder. Verket skall sålunda bl.a. undersöka och följa hushållens
förhållanden, övervaka marknadens utbud samt näringsidkarnas
marknadsföring och säljvillkor, utarbet a riktlinjer för marknadsföring,
undersöka varor och tjänster, främja väsentlig information till
konsumenterna och främja utbildning i konsumentfrågor.
Allmänna reklamationsnämnden har enligt sin instruktion (SFS 1988:1583)
till uppgift att pröva tvister mellan konsumenter och näring sidkare
rörande varor, tjänster och andra nyttigheter som tillhandahållits
huvudsakligen för enskilt bruk (konsumenttvister) samt att lämna
rekommendationer om hur tvisterna bör lösas. Allmänna
reklamationsnämnden inrättades år 1968 för att ge konsumenterna ett
billigt, enkelt och snabbt alternativ till domstolsprövning.
Riksdagen beslutade våren 1990 (prop. 1989/90:146, JoU25, rskr. 327) att
inrätta ett särskilt ekonomiskt stöd till ideella konsument
organisationer för att stärka konsumenternas möjligheter att utöva
inflytande i frågor som rör livsmedelspolitiken. Medlen under ans laget
fördelas av Konsumentverket.
Genom riksdagens forskningspolitiska beslut våren 1990 (prop.
1989/90:90, LU22, rskr. 331) har anvisats särskilda resurser till
konsumentpolitisk forskning. Forskningsmedlen fördelas av
Konsumentverket.
Ett harmoniserat nordiskt system för miljömärkning av produkter infördes
hösten 1989. Verksamheten finansieras under uppbyggnadssked et genom
bidrag över statsbudgeten (prop. 1991/92:100, bil. 14). Arbetet med
miljömärkning handhas för svensk del av en särskild
miljömärkningsstyrelse anknuten till SIS -- Standardiseringskommissionen
i Sverige.
Den kommunala konsumentverksamheten har successivt byggts ut. År 1990
skedde ett trendbrott. Resurserna för verksamheten har nu mins kat i en
del kommuner. I några kommuner har konsumentverksamheten upphört. Totalt
sett bedrivs emellertid en omfattande kommunal ver ksamhet där viktiga
inslag är budget- och förköpsrådgivning, skolkontakter,
marknadsbevakning, konsumenträttslig rådgivning samt rek
lamationshantering.
I Sverige finns inte någon r ikstäckande konsumentorganisation av den
karaktär som finns i en del andra länder. Åtskilliga konsumentinriktade
insatser har gjorts inom de fackliga och de kooperativa
organisationerna. Bland de frivilliga konsumentorganisationerna kan
nämnas Husmodersförbundet H em och Samhälle och Kooperativa
Konsumentgillesförbundet. Konsument-Forum är ett annat exempel.
Fortfarande är dock de frivilliga or ganisationernas roll förhållandevis
blygsam.
Inom vissa sektorer har konsumenterna slutit sig samman för att
gemensamt kunna driva sina intressen. Exempel på sådana sammanslutningar
är Motormännens Riksförbund, Villaägareförbundet och
Hyresgästföreningen.
Företagen och deras organisationer spelar en central roll för
konsumentskyddet. Inom näringslivet har sedan mitten av 80-talet flera
branscher inlett ett aktivt arbete med egenåtgärder. En första
utvärdering av företagens egenåtgärder inom tre branschområden har
nyligen genomförts av Konsumentverket.
Den 2 maj 1992 undertecknades avtalet om ett Europeiskt Ekono miskt
Samarbetsområde. Avtalet innebär att varor, tjänster och personer fritt
skall kunna cirkulera på en marknad omfattande 380 mil joner människor.
När EG vid mötet förra året i Maastricht beslutade om att införa en
Europeisk Union inom gemenskapen omnämndes konsumentskyddet i de n
föreslagna fördragstexten som ett område där Gemenskapen skall bidra
till att uppnå en hög skyddsnivå.
Regeringen kommer under år 1992 att lägga fram förslag till en förstärkt
konkurrenspolitik som skall skapa förutsättnin gar för en ökad
effektivitet i såväl den privata som den offentliga sektorn. Förslaget
kommer bl.a. att omfatta en ny skärpt konkurrenslag som avses träda i
kraft under år 1993 samt åtgärder för att öka konkurrensen inom den
kommunala sektorn.
En ny konkurrensmyndighet kommer att inrättas den 1 juli 1992 genom att
uppgifter som utförs av Näringsfrihetsombudmannen och Staten s pris- och
konkurrensverk förs samman.
3 Behovet av en översyn
3.1 Inledning
Det statliga engagemanget på det konsumentpol itiska området måste
fortlöpande anpassas till de förändringar som sker i det svenska
samhället och i vår omvärld. På många områden som är av betydelse för
konsumenterna har det skett eller förestår viktiga förändringar.
Internationaliseringen och i synnerhet den västeuropeiska integrationen
har härvid särskild betydelse. Det är också angeläget att den
kursändring i svensk politik som nu genom förs och som bygger på
marknadsekonomins grunder får tydligt genomslag också på det
konsumentpolitiska området.
Bl.a. dessa förhållanden gör det nödvändigt med en förändring av den
konsumentpolitiska verksamhet som staten medverkar i.
3.2 Avreglering och ökad konkurrens
Åtgärder för att öka tillväxten och dynamiken i den svenska ekonomin är
centrala för utvecklingen av vår välfärd. Ett viktigt inslag i denna
politik är att åstadkomma en ökad konkurrens inom såväl den privata som
den offentliga sektorn. I detta syfte sker en avreg lering på områden
som i dag inte är konkurrensutsatta. Verksamheten inom stat och kommun
utsätts för konkurrens på allt fler områden genom avreglering så att
privata alternativ, bl.a. i fråga om vård, omsorg och ut bildning, kan
erbjudas medborgarna.
Konkurrenspolitiken syftar ytterst till att ta till vara konsumenternas
intressen. En väl fungerande markandsekonomi förutsätter doc k aktiva
och välinformerade konsumenter och ett effektivt konsumentskydd.
3.3 Närmandet till EG
Närmandet till EG innebär att förutsättningarna för näringsidkarna och
för konsumenternas handlande på mar knaden delvis förändras. EES-avtalet
kommer sannolikt att medföra ett större utbud av varor och tjänster samt
en skärpt konkurrens m ed lägre priser som följd.
För att konsumenterna skall kunna tillgodogöra sig fördelarna av det
fria flödet av varor och tjänster måste de kunna överblicka och värdera
utbudet. Detta medför krav på en god konsumentinformation. Sådan
information har särskild betydelse inom tjänsteområdet mot bakgrund av
de särskilda svårigheter som ligger i att få inblick i och jämföra olika
tjänsteerbjudandens omfattning och innebörd.
Närmandet till EG kommer också att i andra hänseenden få återverkningar
på det konsumentpolitiska området. EES-avtalet förpliktigar
EFTA-länderna att i sin nationella lagstiftning fr.o.m. den 1 januari
1993 införa de EG-regler som omfattas av avtalet. På konsument området
innebär detta att ett antal lagar måste ändras. Det gäller bl.a.
marknadsföringslagen (1975:1418) och hemförsäljningslagen ( 1981:1361).
Regeringen har nyligen föreslagit ändringar i hemförsälj ningslagen
(prop. 1991/92:167). Särskild lagstiftning krävs vidare bl.a. när det
gäller paketresor, leksakers säkerhet samt farliga produktimitationer.
Förslag på dessa områden avses bli förelagda riksdagen under år 1992.
Inom EG förbereds bl.a. lagstiftning när det gäller produktsäkerhet,
oskäliga avtalsvillkor, ansvar för tjänster samt s.k. distansfö
rsäljning. Detta arbete kan leda till att det svenska regelverket
behöver ändras eller kompletteras.
De regelverk som skall tillämpas när ett EES-avtal träder i kraft kommer
att ställa ökade krav på en effektiv myndighetstillsyn och kontroll av
varor och tjänster på marknaden när det gäller främst säkerhetsaspekter.
Även på det marknadsrättsliga området kan det förutses att den ökade
internationella handeln och marknadsföringen över gränserna, ofta i nya
medier, kommer att kräva en förstärkt marknadsbevakning.
Standardisering har nära samband med produkters säkerhet och funktion.
EG hänvisar alltmer till standarder i sin lagstiftning. Standardisering
en i Europa kommer att ställa krav på svenska insatser.
EES-avtalet ger ramar för samarbetet mellan EFTA-länderna och EG.
EFTA-länderna ges bl.a. möjlighet att delta i framtida gemenskapsa
ktiviteter på konsumentområdet. En förutsättning för att påverka den
framtida europeiska konsumentpolitiken är ett aktivt deltagande av
svenska experter och konsumentföreträdare. Detta kommer att ställa krav
på kompetens och språkkunskaper.
EFTAS:s konsumentministrar antog vid sitt senaste möte i Reykjavik i
augusti 1991 en särskild konsumentdeklaration. I deklarationen (III
EFTA/B3 12/91) understryks betydelsen av att stödja konsumenternas intre
ssen och att behålla en hög nivå på konsumentskyddet vid närmandet till
EG.
3.4 Miljöfrågor
Kopplingen mellan miljöpolitik och konsumentpolitik har blivit allt
starkare. Miljöhänsynen har fått en större betydelse för konsume nterna.
Många är beredda att genom sitt levnadssätt och sina konsumtionsvanor
bidra till en minskad belastning på miljön.
Ett uttryck för denna ut veckling utgör inrättandet av det nordiska
systemet för miljömärkning. Det bör i sammanhanget också nämnas att en
arbetsgrupp har ti llsatts under Miljö- och naturresursdepartementet med
uppgift att undersöka möjligheterna att begränsa varornas miljöpåverkan
i alla led. En rapport kommer att presenteras under sommaren 1992.
Konsumentverket har utöver de insatser som görs för att i enlighet med
riksdagens beslut härom minska hushållens elförbrukning också aktivt
arbetat med bränsledeklarationer för bilar, m.m. Sambandet mellan miljö
och konsumtion uppmärksammas i många av verkets publikationer och i
utbildningsverksamheten.
Det ökade intresset för miljön avspeglas även i rättstillämpningen.
Konsumentverket/KO har särskilt uppmärksammat reklam där miljöar gument
används.
Marknadsdomstolen har vid flera tillfällen på talan av KO förbjudit
vilseledande miljöreklam.
Mot bakgrund av det ökade miljömedvetandet hos konsumenterna och den
utveckling i övrigt som sker bör kopplingen mellan miljöfrågor och kons
umentfrågor prövas närmare.
3.5 Den lokala verksamheten
Den lokala konsumentverksamheten är viktig i det konsumentpolitiska
arbetet. Det betonades av riksdagen senast under våren 1991 (skr .
1990/91:143, LU37, rskr. 334). Inom kommunerna har under senare tid
resurserna för den kommunala konsumentverksamheten minskats.
Utvecklingen i kommunerna kan inge farhågor för framtiden, och detta
reser bl.a. frågan hur konsumenterna skall kunna tillförsäkras ett
fortsatt lokalt stöd. Om den kommunala konsumentve rksamheten minskar --
då det inte kan komma i fråga att ålägga kommunerna nya uppgifter på
området -- leder det sannolikt till ett ö kat tryck på Konsumentverket
och Allmänna reklamationsnämnden.
4 Utredningsuppdraget
4.1 Allmänna utgångspunkter
Kommittén bör ges i uppdrag att göra en samlad översyn av det statliga
engagemanget på det konsumentpolitiska området.
För översynen är enligt min mening särskilt två faktorer av central
betydelse.
Den ena hänger samman med regeringens ambitioner att stärka och bredda
marknadsekonomins roll i det svenska samhället. En fortsatt utveckling i
denna riktning ger ändrade förutsättninga r för såväl konsumenter som
näringsidkare. En väl fungerande markandsekonomi stärker konsumenternas
ställning samtidigt som näringsi dkarna ställs inför ökade krav för att
kunna hävda sig på marknaden. Dessa förhållanden skapar ändrade villkor
för konsumentpolitike n.
Den andra faktorn av särskild betydelse i sammanhanget är Sveriges
närmande till EG. Detta förhållande, i före ning med den ökade
internationaliseringen i övrigt, kommer att bl.a. ställa den svenska
konsumentpolitiken inför delvis nya uppgifter.
Jag anser vidare att det är viktigt att slå vakt om det rättsliga
konsumentskyddet och att vi tar fasta på den allt starkare kopplingen
mellan miljöpolitik och konsumentpolitik.
Med utgångspunkt i de förutsättningar som ligger i det jag nu sagt bör
kommittén särskilt se över den statliga verksamhetens art, inriktning
och omfattning på konsumentområdet.
Vägledande för översynen bör vara att avgränsa det statliga
engagemanget. Den statliga verksamheten på konsumentpolitikens område
bör koncentrera s till sådana verksamhetsområden där statliga insatser
verkligen behövs och till sådana uppgifter som inte kan läggas på andra,
komm unala eller enskilda, organ. I sammanhanget vill jag särskilt nämna
behovet av statliga insatser för att också framdeles värna om sä rskilt
utsatta konsumenter.
4.2 En förstärkt marknadsekonomi
Den förstärkta och breddade marknadsekonomin gru ndad på fri konkurrens
och avreglering skapar, som jag nyss sagt, ändrade villkor för
konsumentpolitiken.
En skärpt konkurrens stärker typiskt sett konsumenternas ställning på
marknaden. Konsumenternas intressen blir en angelägenhet för marknaden.
Den här utvecklingen gör att de hittillsvarande konsumentpolitiska
insatserna kan behöva omprövas i vissa delar.
Samtidigt bör jag erinra om att resonemanget om konsumenternas
förstärkta ställning bygger på förutsättningen att konsumenterna är både
aktiva oc h välinformerade samt att de rättsliga spelreglerna är
effektiva. För att konsumenterna skall kunna fylla sin funktion i
marknadseko nomin krävs ju bl.a. en fullgod marknadsöverblick och ett
tydligt prismedvetande. Härtill måste beaktas att en rad marknader inte
kä nnetecknas av fullständig konkurrens. Svagheten i dessa hänseenden
får en särskild betydelse vid den marknads- och konkurrenssituation som
uppstår för konsumenterna efter ett EES-avtal.
Jag anser att det måste vara en av huvuduppgifterna för kom mittén att
närmare belysa vilka återverkningar de nu beskrivna förhållandena bör få
på konsumentpolitiken.
4.3 Närmandet till EG
Den ökade internationaliseringen och då i synnerhet närmandet till EG
reser, som jag har framhållit, en rad frågor som rör konsument politik
och det statliga engagemanget. Det bör därför vara en annan huvuduppgift
för kommittén att belysa de konsekvenser som närman det till EG för med
sig för svenskt vidkommande.
Det lagstiftningsarbete som föranleds av ett EES-avtal pågår för
närvarande i regeringskansliet.
Kommitténs uppgifter bör därför i första hand inriktas på frågor som rör
annat än behovet av lagstiftning. Det kan gälla kraven på i nsatser
bl.a. i fråga om marknadsbevakning och deltagande i internationellt
arbete. Kommittén bör lämna förslag på hur dessa krav lä mpligen bör
tillgodoses. Det gäller då inte bara de mer utpräglade
myndighetsfunktionerna i fråga om bl.a. produktsäkerhet, utan ock så
operativt inriktade uppgifter, såsom deltagande i det gemensamma
regelverkets utveckling och i det viktiga standardiseringsarbetet. Jag
vill i detta sammanhang särskilt peka på behovet att undersöka hur ma
rknadsövervakningen bör organiseras samt vilka finansieringsbehov och
finansieringsalternativ som föreligger.
Närmandet till EG aktualiserar också frågor om vilka uppgifter som
lämpligen bör handhas i statlig regi. Härvid bör förslag på lämpl ig
delegering till konsumentmyndigheten göras under beaktande av att det
här ofta rör sig om mellanstatligt samarbete med bindande v erk an. Det
kan t.ex. gälla att företräda svenska intressen i olika förhandlingar.
En annan väsentlig uppgift i detta sammanhang är att finna metoder och
former för hur man skall hantera konsumentfrågor som sträcker sig över
nationsgränserna. Kommittén bör i sammanhanget uppmärksamma vad som
sagts i EFTA:s konsumentdeklaration från hösten 1991.
4.4 Ett effektivt rättsligt konsumentskydd
Som jag förut sagt intar det rättsliga konsumentskyddet en central plats
inom konsumentpolitiken. Vi har i Sverige e n konsumentlagstiftning som
i många avseenden skapar garantier för ett bra rättsligt konsumentskydd.
Lagstiftningen ger samtidigt ty dliga spelregler för näringsidkarna.
Jag anser dock att det finns anledning att pröva om vi -- vid en ökad
avreglering och en friare marknadsekonomi -- behöver stärka ko
nsumenternas möjligheter att hävda de rättigheter som det rättsliga
konsumentskyddet erbjuder. Detta är inte minst viktigt i en utveckling
med marknadsföring i nya former, såsom ''homeshopping''. Viktigt är
också att följa den utveckling som sker inom EG.
Kommittén bör vara uppmärksam på i vad mån det kan finnas regler på det
rättsliga konsumentskyddets område som lägger omotiverade hinder i vägen
för en fri marknad och konkurrens och som därmed i själva verket
motverkar konsumenternas intressen.
En diskussion om det rättsliga konsumentskyddet och det statliga
engagemanget på det området måste givetvis omfatta Konsumentsverket s
roll och uppgifter på det området. Detsamma gäller i fråga om Allmänna
reklama tionsnämnden.
4.5 Frivilliga konsumentorganisationer
Vid övervägandena kring en avgränsning av det statliga engagemanget är
det naturligt att analysera möjligheterna av att i skilda for mer
privatisera det konsumentinriktade arbetet som i dag bedrivs av
konsumentmyndigheten. Härvidlag är det, som jag ser det, angeläget att
sträva efter att konsumenterna i större utsträckning engagerar sig i
konsumentfrågorna och tar ansvar för dessa både individu ellt och i
grupp.
Kommittén bör belysa de ekonomiska och administrativa insatser som i ett
inledningsskede kan behövas från statens sida för att underlätta
bildandet av frivilliga konsu mentorganisationer i Sverige.
Kommittén bör också självfallet följa utvecklingen av den kommunala
konsumentverksamheten och hur den påverkar behovet av frivilliga
insatser på den lokala nivån.
4.6 Ökad miljöhänsyn
En annan sak som kommittén bör ägna uppmärksamhet åt är den allt
starkare koppling som i dag finns mellan miljöpolitik och konsument
politik. Som jag har sag t i det föregående har miljöhänsynen efter hand
fått en allt större betydelse för många konsumenter. Den här
utvecklingen främjas av initiativ från statligt och kommunalt håll, från
frivilliga organisationer och från näringslivet.
Jag anser det viktigt att ta fasta på denna vilja att visa större omsorg
om miljön. Miljömedvetna och välinformerade konsumenter är en strategisk
förutsättning för att bl.a. åstadkomma miljöanpassade varor. Kommittén
bör därför undersöka om några ytterligare åtgär der på det
konsumentpolitiska området bör vidtas för att stimulera den utveckling
som pågår.
4.7 Översyn av myndigheterna
En översyn av det statliga engagemanget på det konsumentpolitiska
området efter de riktlinjer som jag nu har angett innebär att de
statliga myndigheter som är verksamma på området måste ses över.
Kommittén bör uppmärksamma utvecklingen av den kommunala
konsumentverksamheten och vilka förändringar den utvecklingen kan få för
Konsumentverket och Allmänna reklamationsnämnden.
Konsumentverket
Översynen bör till att börja med ta sikte på att anpassa Konsumentverket
till de förslag som kommittén kommer fram till med anledning av
utredningsuppdraget såsom det hittills har angetts.
Kommittén bör även undersöka i vad mån det är påkallat att även i andra
hänseenden göra omprioriteringar av den verksamhet som verket enligt sin
instruktion har att utföra. Kommittén bör i så fall lämna förslag till
erfordeliga ändringar i verkets instruktion.
Kommittén bör i sammanhanget också pröva de möjligheter som kan stå till
buds för att minska verkets anslagsbehov utan att för den skull de
väsentliga konsumentpolitiska uppgifter som verket bör ha träds för när.
I detta syfte bör bl.a. ansvarsfördelningen mellan Konsumentverket och
andra statliga organ ses över. En fråga som därvid särskilt bör
uppmärksammas är ansvarsfördelningen mellan Konsumentverket, den nya
konkurrensmyndigheten, länsstyrel serna och den lokala
konsumentverksamheten när det gäller formerna för och omfattningen av
allmän konsumentinformati on om prisförhållandena på marknaden.
I sammanhanget bör kommittén också undersöka möjligheterna och
lämpligheten av att delar av verksamheten vid Konsumentverket finansi
eras på annat sätt än över statsbudgeten.
Konsumentombudsmannen
Även KO:s roll och verksamhet inom ramen för det rättsliga
konsumentskyddet bör analyseras. Kommittén bör överväga i vad mån det
kan finnas skäl att ändra KO:s roll och uppgifter för att få till stånd
en anpassning av verksamheten till områden som ter sig
konsumentpolitiskt särskilt angelägna men som i dag ligger utanför KO:s
tillsyn. Kommittén bör också överväga om det nu finns anledning att ge
KO en organisatorisk självständig ställning.
Allmänna reklamationsnämnden
Allmänna reklamationsnämnden bör också ses över. Därvid är det att
beakta att reklamationsnämnden enligt min mening fyller en viktig
funktion inom det rättsliga konsumentskyddet. Nämndens verksamhet är --
både för konsumenterna och för näringsidkarna -- ett ändamå lsenligt och
i många fall effektivt al ternativ till en traditionell tvisthantering i
de allmänna domstolarna. För såväl de enskilda som för staten är
tvisthanteringen ino m nämnden dessutom också ett från kostnadssynpunkt
fördelaktigt alternativ.
Jag anser därför att en tvisthantering av det slag som
reklamationsnämnden bedriver inte bara bör bibehållas -- som ett
komplement t ill de förebyggande åtgärderna -- utan också utvecklas för
att kunna möta de behov som kan förutses. Utvecklingen av den kommunala
m edlingen får här betydelse. I det hän seendet måste bl.a. behovet av
att utveckla tvistlösningsmekanismer för att hantera konsumenttvister
som sträcker sig över nationsgr änserna uppmärksammas.
Kommittén bör i ljuset av vad jag nu har sagt göra en analys av de
uppgifter som reklamationsnämnden har. En utgångspunkt för en såd an
analys bör vara att den tvisthantering som nämnden bedriver även
framdeles skall bygga på förutsättningen att nämndens beslut har
karaktären av rekommendationer.
Kommittén bör vidare överväga vilka varu- och tjänsteo mråden som bör
omfattas av en tvisthantering av det slag som nämnden bedriver. Vidare
bör kommittén pröva om de nuvarande formerna f ör verksamheten hos
Allmänna reklamationsnämnden kan behöva ändras. Ett riktmärke bör vara
att statens kostnader för verksamheten hå lls nere.
4.8 Övrigt
Kommittén bör vidare mot bakgrund av den utveckling som pågår belysa om
det konsumentpolitiska arbetet i större utsträckning bör inn efatta
kommunala och andra offentliga tjänster på de områden som inte är
avreglerade. De åtgärder som nu inletts för att öppna den offentliga
sektorn och andra reglerade områden för ökad konkurrens medför
visserligen att fler delar av ekonomin kommer att fungera under
marknadsmässiga former. Ett exempel är skolan där föräldrarnas möjlighet
att välja skola har ökat genom regeringens förslag om skolpeng.
Avregleringen har emellertid inte nått alla de områden som hittills
varit regl erade. Och det kan förutses att vi även med ett ambitiöst
avregleringsprogram kommer att ha kvar flera områden med en reglering
som innebär att konkurrens kommer att saknas.
Det bör stå kommittén fritt att även i andra hänseenden än dem jag nu
berört ta upp frågor som kan vara av betydelse för den statliga
verksamheten på det konsumentpolitiska området.
5 Arbetets bedrivande
Kommittén bör i sitt arbete samråda med pågående utredningar som kan ha
betydelse för översynen.
Kommittén bör också ta del av det arbete som görs avseende den lokala
verksamheten i enlighet med regeringens uppdrag till Konsument verket de
n 27 mars 1991 (dnr C91/676/MA). Konsumentverkets och Allmänna
reklamationsnämndens fördjupade anslagsframställningar för budgetåren
1992/93--1994/95 bör utgöra ett underlag för kommitténs arbete.
Kommittén skall beakta innehållet i regeringens direktiv till samtliga
kommittéer och särskilda utredare angående utredningsförslagens
inriktning (dir. 1984:5) och angående EG-aspekter i
utredningsverksamheten (dir. 1988:43).
Kommitténs arbete skall vara avslutat senast den 1 september 1993.
6 Hemställan
Med hänvisning till vad jag nu anfört hemställer jag att regeringen
bemyndigar chefen för Civildepartementet
att tillkalla en kommitté -- omfattad av kommittéförordningen (1976:119)
-- med högst sju ledamöter med uppdrag att göra en konsumen tpolitisk
översyn,
att utse en av ledamöterna att vara ordförande,
att besluta om sakkunniga, experter, sekreterare och annat biträde åt
kommittén.
Vidare hemställer jag att regeringen beslutar att kostnaderna skall
belasta trettonde huvudtitelns anslag Ut redningar m.m.
7 Beslut
Regeringen ansluter sig till föredragandens överväganden och bifaller
hennes hemställan.
(Civildepartementet)