Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Den svenska läkemedelsförsörjningen, Dir. 1992:53
Departement: Socialdepartementet
Beslut: 1992-04-23
Dir. 1992:53
Beslut vid regeringssammanträde 1992-04-23
Statsrådet Könberg anför.
1 Mitt förslag
Jag föreslår att en särskild utredare tillkallas för att se över den
svenska läkemedelsförsörjningen, särskilt med avseende på
Apoteksbolagets framtida roll och verksamhetsinriktning. I uppdraget
ingår att
- föreslå riktlinjer för såväl parti- som detaljhandel med
läkemedel och tillhörande informationsfrågor,
- föreslå nödvändiga förändringar i det gällande avtalet mellan
staten och Apoteksbolaget AB,
- pröva frågan om Apoteksbolagets ägarestruktur.
2 Läkemedelsförsörjningen under 20 år
Apoteksbolaget AB bildades år 1970 med syftet att staten skulle överta
upphandling och distribution av läkemedel. I proposition 1970:74 lades
fram förslag om en ny organisation av läkemedelsförsörjningen. Före
draganden uttalade att genom de åtgärder som föreslogs i propositionen
skapades förutsättningar för ett slagkraftigt apoteksväsende som smidigt
kunde anpassa sig till den medicinska, tekniska och ekonomiska utveck
lingen och därigenom även i framtiden kunna tillgodose kraven på en god
läkemedelsförsörjning. Den betydande förstärkningen av läkemedels
kontrollen som förordades var ägnad att göra läkemedelsbehandlingen
säkrare och effektivare, framhöll departementschefen och fortsatte:
"Apoteksbolaget och läkemedelskontroll i förening kommer att medverka
till en utbyggd läkemedelsinformation, obunden av producentintressen
samt en förbättrad statistik på området. Glesbygdens speciella
förhållanden skulle beaktas och allmänheten få tillgång till god
service."
I en överenskommelse mellan staten och Apotekarsocieteten i september
1969 reglerades formerna för en avlösning av det dåvarande apotekssyste
met. Som en allmän förutsättning för överenskommelsen gällde att staten
genom lagstiftning skulle införa en principiell ensamrätt för staten att
driva detaljhandel med läkemedel och upplåta sin ensamrätt på ett för
ändamålet bildat apoteksbolag (prop. 1970:74, 2LU 37, rskr. 234, SU 98,
rskr. 223). Möjligheter till denna ensamrätt säkrades genom tillkomsten
av lagen (1970:205) om detaljhandel med läkemedel. Enligt denna lag får
detaljhandel med läkemedel endast bedrivas av staten eller av en
juridisk person i vilken staten äger ett bestämmande inflytande.
Regeringen bestämmer enligt lagen av vem och på vilka villkor
detaljhandel får bedrivas. Det finns vissa inskränkningar i
Apoteksbolagets ensamrätt.
Apoteksbolaget AB ägs till 2/3 av staten och till 1/3 av Apoteksbolagets
pensionsstiftelse. Bolaget består av landets ca 850 apotek, av
produktionsanläggningar, ett laboratorium, Giftinformationscentralen och
Kemi- och Miljöenheten.
Apoteksbolagskoncernen omfattar Apoteksbolaget AB och fem dotterbolag,
nämligen ADA AB, som svarar för partilagerhållning och partidistribution
av apoteksvaror, PS-Data AB, Institutet för hälso- och sjukvårdsekonomi
AB, Pärlan Hotell AB samt Aspviks Gård AB.
Enligt avtal med staten skall bolaget fullfölja de allmänna riktlinjer
som drogs upp då riksdagen år 1970 behandlade frågan om ny organisation
av läkemedelsförsörjningen. Riktlinjerna innebär bl.a. att bolaget skall
arbeta för en god läkemedelsförsörjning i landet och att verksamheten
skall bedrivas så att resultaten av utvecklingen inom läkemedelsområdet
kan utnyttjas. Enligt Apoteksbolagets bolagsordning är bolagets uppgift
att tillhandahålla varor och tjänster inom läkemedelsområdet samt att
bedriva därmed förenlig verksamhet.
Av riktlinjerna och avtalet med staten framgår att bolaget beslutar i
frågor om apotekens lokalisering och öppethållande. Inom ramen för
avtalet avväger bolaget sin servicenivå i fråga om lagerhållning av
läkemedel och tillhandahållande av tjänster. Bolaget skall i dessa
frågor hålla kontakt med kommunala organ samt lokala och centrala
myndigheter på sjukvårdens område. Bolaget bör se till att servicen till
allmänheten och sjukvården är fullgod. Glesbygdens speciella behov skall
därvid beaktas. På begäran av läkare, tandläkare och veterinärer skall
bolaget snarast möjligt anskaffa och tillhandahålla läkemedel. Bolaget
bör sälja sådana varor inom hälsovårdsområdet som naturligen anknyter
till bolagets verksamhet.
Merparten av kostnaderna för läkemedel i öppenvård betalas via sjukför
säkringen. Patienten betalar själv en egenavgift som f.n. uppgår till
högst 90 kr. per inköpstillfälle. I slutenvård svarar
sjukvårdshuvudmannen för läkemedelskostnaderna varvid patienten bidrar
via slutenvårdsavgiften. Denna uppgår f.n. till högst 65 kronor för
pensionärer och till högst 70kronor för övriga. Detta innebär att
huvuddelen av läkemedelskostnaderna finansierats via sociala avgifter
och skatter.
Bolaget har rätt att fastställa sina utförsäljningspriser och skall
redovisa grunderna för sin prissättning. Apoteksbolagets priser på
läkemedel skall hållas enhetliga i hela landet och prissättningen skall
medge skälig förräntning av det kapital som satts in i bolaget.
Inköpspriserna på läkemedel fastställs i förhandlingar mellan bolaget
och läkemedelsfabrikanterna. För att ett läkemedel skall kunna
registreras måste det överenskomna priset vara skäligt. Bolagets
verksamhet omfattar även sjukhusens läkemedelsförsörjning. Driften av
sjukhusapoteken sker på entreprenad.
Priser på de läkemedel som levereras till sjukvårdshuvudmännens vårdin
rättningar fastställs efter särskilda årliga förhandlingar mellan
Apoteksbolaget och företrädare för huvudmännen enligt ett avtal som
slutits mellan parterna 1977. En utgångspunkt för prissättningen skall
vara att leveranserna till sjukvårdsinrättningarna i ekonomiskt avseende
varken subventionerar eller subventioneras av Apoteksbolagets övriga
verksamhet.
Apoteksbolaget har också uppgifter avseende försvarsförberedelser m.m.
på läkemedelsområdet. Detta regleras i en bilaga till avtalet.
Regeringen beslutade den 12 mars 1992 om en proposition (prop.
1991/92:107) med förslag till ny läkemedelslag m.m. I propositionen
föreslås en ny läkemedelslag, som avses ersätta läkemedelsförordningen
(1962:701). Reglerna i den föreslagna läkemedelslagen är förenliga med
de regler på läkemedelsområdet som Sverige har att beakta enligt det
förslag till avtal om ett europeiskt ekonomiskt samarbetsområde (EES)
som nu föreligger. Lagstiftningen föreslås träda i kraft samtidigt som
EES-avtalet.
I propositionen 1991/92:19 om vissa ersättningar till sjukvårdshuvudmän
nen m.m. uttalade sig min företrädare för att påbörja överläggningar med
sjukvårdshuvudmännen om överförande av kostnadsansvaret för läkemedel i
öppenvård till sjukvårdshuvudmännen med ett beräknat genomförande den 1
januari 1993. Riksdagen biföll dock socialförsäkringsutskottets hem
ställan i det med anledning av propositionen avgivna betänkandet
(1991/92:SfU3, rskr. 38) Ersättningar till sjukvårdshuvudmännen angående
den aviserade överföringen från Riksförsäkringsverket till sjukvårdshu
vudmännen. Utskottet anförde att frågan inte bör avgöras separat utan
behandlas skyndsamt i samband med den aviserade översynen av hälso- och
sjukvårdens organisation och finansiering m.m.
Direktiv för en kommitté med uppdrag bl.a. att överväga hur hälso- och
sjukvården bör finansieras och organiseras på den övergripande samhälls
nivån har nyligen beslutats av regeringen (Dir 1992:30). Det bör enligt
direktiven ankomma på kommittén att bedöma om frågan om ansvaret för
läkemedel i öppen vård kan behandlas för sig eller om den lämpligen tas
upp i anslutning till övriga finansierings-och organisationsfrågor inom
hälso- och sjukvården.
3 Uppdraget
Det nu gällande avtalet mellan staten och Apoteksbolaget löper ut den
31december 1995 om det sägs upp av någon av parterna senast den
1juli1995. Om det inte sägs upp före detta datum kommer det att gälla
under ytterligare en femårsperiod.
Apoteksbolaget har väl fullföljt sin uppgift. På grund av ändrade förut
sättningar, bl.a. EG-anpassningen, bör dock vissa förändringar ske i av
talet mellan staten och Apoteksbolaget. Det kan i detta sammanhang också
finnas anledning att göra en mera förutsättningslös översyn av
läkemedelsförsörjningen på sikt. I vissa delar bör, mot bakgrund av den
föreslagna läkemedelslagstiftningen en förändring ske redan fr.o.m. år
1993. Jag anser därför att en utredare nu bör tillkallas med uppgift att
göra denna översyn och lägga fram förslag, dels till de anpassningar som
behövs i fråga om parti- och detaljhandel, dels till eventuella
ytterligare förändringar i det gällande avtalet.
Utredaren bör i sitt arbete beakta att intentionerna vid bildandet av
Apoteksbolaget var att skapa förutsättningar för en god
läkemedelsförsörjning genom ett statligt detaljistmonopol, som inte
skulle vara vinstdrivande fullt ut. Vidare skulle verksamheten ha en
social dimension, vilket återspeglades i avtalet med staten. Frågan
regleras i avtalets 2 § på följande sätt.
"Bolaget skall svara för en god läkemedelsförsörjning i landet. Verk
samheten skall bedrivas på ett sådant sätt att möjligheterna att
utnyttja resultaten av läkemedelsutvecklingen främjas samtidigt som
förutsättningarna att uppnå lägsta möjliga läkemedelskostnader beaktas.
I detta syfte skall bolaget
- noggrant följa utvecklingen på läkemedelsområdet inom och utom
landet;
- ha ett rikstäckande system för att distribuera läkemedel, som är
väl anpassat till lokala förhållanden och tillgodoser kravet på en
säker, rationell och effektiv läkemedelsförsörjning;
- ha den lager- och leveransberedskap i fråga om läkemedel som
behövs för att tillgodose hälso- och sjukvårdens behöriga krav;
- verka för en tillräckligt omfattande saklig information om läke
medel;
- medverka till att en fortlöpande statistik produceras över läke
medelsförbrukningens art och omfattning".
Enligt min mening fungerar Apoteksbolaget bra och de intentioner som
riksdagen gav uttryck för vid dess bildande har bolaget väl fullföljt.
Det är viktigt att även i framtiden värna om en social dimension i
läkemedelsförsörjningen. Om utredaren finner skäl att föreslå sådana
ändringar att de påverkar det nuvarande avtalets intentioner i detta
avseende bör utredaren ange hur dessa intentioner kan uppnås genom andra
åtgärder.
Följande frågor bör särskilt belysas.
Ägarfrågan
Regeringen har i proposition 1991/92:38 Inriktningen av den ekonomiska
politiken redovisat sin strategi för statens förmögenhetsförvaltning. En
viktig del i denna strategi är att staten endast i undantagsfall och då
med bestämda motiv bör uppträda som ägare av verksamheter som har kom
mersiella förutsättningar. Ett motiv till ett fortsatt statligt ägande
som nämns i propositionen är olika typer av marknadsimperfektioner. I
dessa fall bör, om möjligt, förändringar av regelverk och strukturella
åtgärder vidtas.
Utredaren bör bedöma huruvida de skäl som anfördes för ett statligt
ägande vid Apoteksbolagets bildande fortfarande är relevanta. Det kan
finnas motiv för att vissa funktioner när det gäller
läkemedelsförsörjningen bör finnas kvar i statlig regi medan andra
kanske bör fullföljas i annan ordning. Utredaren bör i sitt arbete bl.a.
beakta vad regeringen har förordat i den ovan nämnda propositionen och
då särskilt läkemedelsförsörjningens speciella förutsättningar samt de
ekonomiska och socialpolitiska konsekvenser som en förändring av ägandet
skulle innebära. I detta sammanhang bör även närmandet till Europeiska
gemenskaperna (EG) och eventuella konsekvenser av ett EES-avtal beaktas.
Utredaren bör analysera olika alternativ vad gäller ägandet inom såväl
detaljist - som partihandelsledet. Även nuvarande dotterbolags
associering till Apoteksbolaget bör analyseras och ev. förändringar
övervägas.
Detaljistledet - ensamrättens omfattning
Enligt avtalet mellan staten och Apoteksbolaget skall bolaget med ensam
rätt bedriva detaljhandel med läkemedel. Bolaget skall därvid ha ett
rikstäckande system för distribution av läkemedel som är väl anpassat
till de lokala förhållandena. Bl.a. skall glesbygdens behov särskilt
beaktas. Vidare skall Apoteksbolaget svara för lagerhållning av
läkemedel så att dessa vid behov finns tillgängliga.
De naturmedel, som i dag är undantagna från den egentliga läkemedel
skontrollen och säljs i detaljhandeln, kommer i enlighet med EG:s rikt
linjer i princip att betraktas som läkemedel i framtiden. Jag avser
därför redan i år att föreslå regeringen att föreläggga riksdagen frågan
om godkännande av en ändring i avtalet med innebörden att vissa av de
naturmedel, som sålunda kommer att betraktas som läkemedel, även i
fortsättningen skall kunna säljas utanför apotek. Frågan om att i
framtiden sälja även andra receptfria läkemedel utanför apotek bör
utredas förutsättningslöst. Därvid skall kundernas behov av information
kring dessa läkemedel belysas.
Utredaren bör noggrant analysera om de tidigare åberopade skälen för
detaljistmonopolet är så starka att monopolet bör bibehållas. Analysen
bör bl.a. göras utifrån kostnadsaspekter och läkemedlens tillgänglighet
både geografiskt och vad gäller lagerhållning m.m.
Sjukvårdshuvudmännens intresse av att ha ett större ansvar för läkeme
delsdistributionen bör i detta sammanhang övervägas och vägas ihop med
samhällets behov i övrigt vad gäller en effektiv läkemedelsförsörjning.
I detta sammanhang bör kraven på beredskap för och försörjning med läke
medel i krig beaktas.
Apoteksbolagets informationsansvar
Det informationsansvar, som idag vilar på Apoteksbolaget och som är
viktigt för en rationell läkemedelsanvändning, bör särskilt belysas och
analyseras mot bakgrund av den internationella utvecklingen, t.ex. EG:s
bestämmelser om bipacksedlar. Behovet av särskild information till
läkare bl.a. genom läkemedelskommittérna och till allmänhet bör vidare
uppmärksammas.
Den centrala terapiinformationens utformning i framtiden, t.ex. i form
av Läkemedelsboken och genom symposier etc. bör analyseras mot bakgrund
av de förslag i övrigt som utredaren lägger fram. Ansvarsfördelningen i
förhållande till Socialstyrelsen, Läkemedelsverket och Riksförsäkrings
verket samt läkemedelsindustrin bör klargöras.
Prisförhandlingar
Regeringen har föreslagit (prop 1991/92:100,bil. 6 och 1991/92:151) att
den direkta statliga priskontrollen på läkemedel skall avskaffas.
Apoteksbolagets roll som prisförhandlare kommer som följd härav att
förändras. Hur detta kommer att påverka bolagets framtida verksamhet bör
belysas liksom samspelet med övriga aktörer, i första hand
Riksförsäkringsverket.
Försvarsförberedelser m.m.
Enligt bilaga till det gällande avtalet med staten tilldelas
Apoteksbolaget en viktig roll när det gäller försvarsförberedelser på
läkemedelsområdet. Utredaren skall belysa hur Apoteksbolagets nuvarande
uppgifter i dessa avseenden skall kunna lösas i olika
organisationsalternativ.
Partihandel med läkemedel
Apoteksbolaget anskaffar i dag läkemedel för öppen och sluten vård från
ADA AB och Kronans droghandel AB. Eftersom priserna bestäms av
Apoteksbolaget utför partihandeln i huvudsak enbart en distributiv
uppgift.
Inom EG ökar i dag samarbetet inom partihandeln med läkemedel. Även
direkta konsolideringstendenser ger sig tillkänna. S.k. parallellimport
av läkemedel till gynnsamma priser sker i dag i ökande omfattning inom
EG bl.a. genom olika former av sambetsavtal och företagsfusioner. Också
inom den nordiska partihandeln sker ett viktigt utvecklingsarbete.
Utredaren bör analysera pågående förändringar inom partihandeln avseende
såväl affärsmässigheten som de mera logistiska delarna. Om förändringar
fordras inom nuvarande struktur för anskaffning av läkemedel, bl.a. i
syfte att begränsa läkemedlens kostnadsökningar, bör utredaren lägga
fram förslag härom.
Utredaren bör särskilt belysa frågan om ADA AB skall vara ett dotterbo
lag till Apoteksbolaget även i framtiden eller om ett annorlunda ägande
av ADA AB vore att föredra.
4 Ramar för arbetet
Det bör stå utredaren fritt att ta upp också andra närliggande frågor om
läkemedelsförsörjningen ifall utredaren skulle finna detta nödvändigt.
Utredaren skall beakta innehållet i regeringens allmänna direktiv
(1984:5) till samtliga kommittéer och särskilda utredare. Utredaren
skall också beakta regeringens direktiv (1988:43) till kommittéer och
särskilda utredare angående EG-aspekter i utredningsverksamheten.
Samråd bör ske med Regionutredningen (C 1991:09), Kommittén (S1992:02)
om prioriteringar inom hälso- och sjukvården samt Kommittén (S 1992:04)
om hälso- och sjukvårdens finansiering och organisation.
Utredaren bör ha slutfört sitt uppdrag senast den 31 december 1993.
5 Hemställan
Med hänvisning till vad jag nu har anfört hemställer jag att regeringen
bemyndigar det statsråd som har till uppgift att föredra ärenden om
hälso-och sjukvård
- att tillkalla en särskild utredare - omfattad av
kommittéförordningen (1976:119) - med uppgift att genomföra en översyn
av den svenska läkemedelsförsörjningen, särskilt med avseende på
Apoteksbolagets framtida roll och verksamhetsinriktning,
- att besluta om sakkunniga, experter, sekreterare och annat
biträde åt utredaren.
Vidare hemställer jag att regeringen beslutar att kostnaderna skall
belasta femte huvudtitelns anslag Utredningar m.m.
6 Beslut
Regeringen ansluter sig till föredragandens överväganden och bifaller
hans hemställan.
(Socialdepartementet)