Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Bostadsbidragens administration, Dir. 1992:5
Departement: Socialdepartementet
Beslut: 1992-01-16
Dir. 1992:5
Beslut vid regeringssammanträde 1992-01-16
Chefen för socialdepartementet, statsrådet B. Westerberg, anför.
Mitt förslag
Jag föreslår att en särskild utredare tillkallas för att dels förbereda
en överföring av bostadsbidragens administrationen från kommunerna till
försäkringskassorna, dels föreslå vissa regeländringar i bostadsbidrags
systemet.
Inledning
Den allmänna försäkringen (inkl. föräldraförsäkring, barnpension och
vårdbidrag för handikappat barn) samt vissa andra former av ekonomiskt
stöd, såsom barnbidrag och bidragsförskott, handhas av Riksförsäkrings
verket och de allmänna försäkringskassorna. Bostadsbidragen administre
ras av kommunerna, länsbostadsnämnderna och Boverket. De kommunala
bostadstilläggen till pensionärer (KBT) sköts av Riksförsäkringsverket
och försäkringskassorna.
Bostadsbidragen har alltsedan de infördes skötts av kommunerna. Beslut
om bostadsbidrag överklagas till länsbostadsnämnderna och Boverket.
Enligt gällande regler finansieras bostadsbidragen till lika delar av
staten och kommunerna. Utöver det i lag bestämda bidraget kan en kommun
också ge extra bidrag. Den familj som vill ha bostadsbidrag måste ansöka
om det varje år. Huvuddelen av besluten om bostadsbidrag fattas i sam
band med årsskiftena.
Boverket har, efter en undersökning i vissa kommuner, skattat antalet
årsarbetare som är sysselsatta med bostadsbidrag i kommunerna och be
rörda datacentraler till ca 540 år 1990. Därtill kommer ADB-kostnader
för drygt 30 miljoner kronor. I statlig tjänst arbetar ca 25 årsarbetare
med bostadsbidrag.
Sedan 1970-talet handlägger försäkringskassorna ärenden om barnbidrag
och bidragsförskott. Arbetet sker till sin huvuddel på lokalkontor medan
utbetalningen sker centralt från Riksförsäkringsverket.
Överföring av administrationen
Flera skäl talar för att även bostadsbidragen borde kunna handhas av
socialförsäkringsadministrationen. En samordnad hantering av bidrags
systemen förutsätts ge administrativa besparingar på lokal nivå.
Kommunalekonomiska kommittén har i sitt betänkande (SOU 1991:98)
föreslagit att bostadsbidragen helt finansieras av staten. Detta har
aktualiserat frågan om att administrationen bör överföras till
försäkringskassorna. Detsamma gäller den samordning mellan bostadsbidrag
och ensamförälderstöd som förbereds inom socialdepartementet.
Mot denna bakgrund anser jag att en utredare bör tillkallas för att ut
arbeta förslag till de åtgärder som behöver vidtas inför en överföring
av bostadsbidragens administration från kommunerna till
försäkringskassorna.
Behov av regelförändringar
I samband med en överföring av bostadsbidragens admininistration till
försäkringskassorna är det lämpligt att bygga upp ett rikstäckande
system för bostadsbidragen. Ett sådant system innebär att det blir
lättare att anpassa administrationen till förändrade bidragsregler.
Förutsättningarna bör vara goda att göra systemet effektivt och resurs
snålt. I detta sammanhang kan det finnas behov av att göra regelför
ändringar som syftar till att förenkla administrationen, men som
samtidigt ger största möjliga tillförlitlighet när det gäller bidragen.
Jag tänker därvid bl.a. på möjligheten att gå över till att pröva
bidragen mot aktuell inkomst och på att skapa ett system med rullande
prövning av bidrag för att undvika en ärendeanhopning vid årsskiften.
Behovet av en ökad efterkontroll bör därvid beaktas. Boverket
överlämnade i december 1990 ett principförslag om att pröva bidragen mot
aktuell inkomst. Vidare har en arbetsgrupp inom bostadsdepartementet
redovisat förslag om inkomstprövning av bostadsbidragen år 1993.
Utredaren bör i sitt arbete analysera dessa förslag.
Frågan om vilka inkomstslag och tillgångar som bör beaktas vid inkomst
prövningen, t.ex. om det är nödvändigt att ha kvar en prövning mot för
mögenhet, bör också analyseras. Även andra regelförändringar som kan
göra bidragssystemet enklare och underlätta uppgiftslämnandet bör
prövas.
Reglerna om överklagande måste ses över. Utredaren bör därvid undersöka
om domstolsprövning är nödvändig och om reglerna därför bör anpassas
till vad som gäller för ärenden inom den allmänna försäkringen eller om
en annan ordning är motiverad. Eventuella sekretessproblem bör
belysas.
Utredningsarbetets närmare inriktning
Utredningsarbetet bör vara inriktat på en anpassning av bidragsreglerna
och en genomgång av de praktiska frågorna kring en överflyttning av
administrationen. Därvid bör utredaren klargöra vilka resurser som
behövs för att sköta bostadsbidragen inom försäkringskassorna. Utredaren
bör även redovisa konsekvenserna av en överföring av det centrala
ansvaret från Boverket till Riksförsäkringsverket. Som jag redan
tidigare sagt bedömer jag det som möjligt att i varje fall på lokal nivå
begränsa resursbehoven i förhållande till nuvarande situation.
Stora förändringar av försäkringskassornas arbetsuppgifter pågår för
närvarande. Utredaren bör bedöma i vilken utsträckning befintlig
personal hos försäkringskassorna kan ta hand om bostadsbidragen och i
vilken omfattning det kan bli aktuellt att nuvarande handläggare hos
kommunerna anställs hos kassorna. Vid förslag om domstolsprövning skall
resursbehovet för domstolarna också kartläggas.
Det är angeläget att kunna följa hur behovet av bostadsbidrag utvecklar
sig över tiden för olika grupper. Utredaren bör därför i samråd med Bo
verket och Riksförsäkringsverket lämna förslag om system för uppföljning
av bidragsgivningen. Utredaren bör därvid beakta det system som byggts
upp av Boverket.
Bostadsbidragens administration bör överföras till försäkringskassorna
den 1 juli 1993. För att det skall bli möjligt bör utredaren ha avslutat
sitt arbete senast den 15 september 1992.
Utredaren bör knyta de experter till sig som behövs för att bedriva
arbetet. Boverket och Riksförsäkringsverket bör delta i arbetet redan
från början framför allt för att kunna förbereda de rutiner och
datasystem som behövs.
Utredaren bör under arbetets gång informera berörda huvudorganisationer
och bereda dem tillfälle att framföra synpunkter.
För utredningen gäller direktiven till samtliga kommittéer och särskilda
utredare angående utredningsförslagens inriktning (dir. 1984:5) och om
beaktande av EG-aspekter i utredningsverksamheten (dir. 1988:43).
Hemställan
Med hänvisning till vad jag nu anfört hemställer jag att regeringen be
myndigar chefen för socialdepartementet
att tillkalla en särskild utredare - omfattad av kommittéförordnigen
(1976:119) - med uppdrag att dels förbereda en överföring av bostads
bidragens administration till försäkringskassorna, dels föreslå vissa
regeländringar i bostadsbidragssystemet
att besluta om sakkunniga, experter, sekreterare och annat biträde åt
utredaren.
Vidare hemställer jag att regeringen beslutar att kostnaderna skall
belasta femte huvudtitelns anslag Utredningar m.m.
Beslut
Regeringen ansluter sig till föredragandens överväganden och bifaller
hans hemställan.
(Socialdepartementet)