Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Tilläggsdirektiv till vallagsutredningen (Ju 1991:02), Dir. 1992:49
Departement: Justitiedepartementet
Beslut: 1992-04-02
Dir. 1992:49
Beslut vid regeringssammanträde 1992-04-02
Statsrådet Laurén anför.
Mitt förslag
Vallagsutredningen får i särskilt uppdrag att se över de bestämmelser
som reglerar röstningsförfarandet för utlandssvenskar i syfte att göra
det lättare för denna väljarkategori att delta i riksdagsvalen.
Den särskilde utredarens nuvarande uppdrag
Genom regeringsbeslut den 7 mars 1991 bemyndigades chefen för
justitiedepartementet att tillkalla en särskild utredare med uppdrag att
se över valförfarandet från administrativ och teknisk synpunkt (dir.
1991:13). Den särskilde utredaren har numera tillkallats och utredningen
arbetar under namnet vallagsutredningen (Ju 1991:02).
Uppgiften för utredningen är att anpassa valförfarandet till beslutade
och planerade förändringar inom bl.a. områdena för folkbokföring och
regional skatteförvaltning samt till den tekniska utvecklingen inom
framför allt ADB-området. Utredaren har getts stor frihet att ta upp de
frågor som han anser behöver övervägas inom ramen för sin översyn. I
direktiven anges emellertid vissa valtekniska frågor i mera egentlig
mening som utredaren bör söka lösa. Exempel på sådana frågor är bl.a.
reglerna om röstlängder och röstkort, själva röstningsförfarandet,
rösträkning, rapportering och slutlig sammanräkning. Utredningsarbetet
bör enligt direktiven slutföras under parlamentarisk medverkan och vara
avslutat före den 1 juli 1993. I direktiven anges vidare att om
utredaren finner att vissa ändringar kan och bör genomföras redan till
1994 års val, kan han lägga fram de förslag som behövs för detta i ett
delbetänkande.
Utlandsröstning
Utlandssvenskarnas rösträtt
I 3 kap. 2 § regeringsformen (RF) anges att bestämmelser om rösträtt för
svensk medborgare som ej är bosatt i riket finns i lag. Den lag som
avses är vallagen (1972:620, omtryckt 1991:95, senast ändrad 1991:1654).
Enligt 4 kap. 11 § vallagen har en svensk medborgare som ej är bosatt i
riket rösträtt vid val till riksdagen, om han varit folkbokförd här
någon gång och uppnått 18 års ålder senast på valdagen. Vidare anges att
en svensk medborgare skall anses bosatt utom riket, om han enligt
skattemyndighetens personband ej är folkbokförd här.
Enligt den nya folkbokföringslagen (1991:481), som trädde i kraft den 1
juli 1991, skall den som kan antas under sin normala livsföring komma
att regelmässigt tillbringa sin dygnsvila utom landet under minst ett år
avregistreras från folkbokföringen som utflyttad, om inte vederbörande
är utsänd för anställning på utländsk ort i svenska statens tjänst (14
och 20 §§).
För att få rösta måste man vara upptagen i gällande röstlängd. Det finns
två typer av röstlängd, allmän röstlängd och särskild röstlängd.
Röstlängder upprättas årligen och gäller från den 1 september till den
31 augusti följande år. I allmän röstlängd tas de personer automatiskt
upp som den 1 juni är folkbokförda i riket och som fyllt eller under
röstlängdens giltighetstid fyller 18 år.
I särskild röstlängd tas efter ansökan de röstberättigade svenska
medborgare upp som inte är folkbokförda i riket den 1 juni. Ansökan kan
göras av svenska medborgare som är bosatta utomlands eller före den 1
juni kommer att bosätta sig utomlands och därför inte är folkbokförda i
Sverige den 1 juni när allmän röstlängd upprättas. Ansökan om att tas
upp i den särskilda röstlängden måste göras inför varje ordinarie val.
Ansökan gäller då även för de två kommande mellanvalsåren. Skriftlig
ansökan skall skickas till riksskatteverket, som är central
valmyndighet, senast den 1 juni med en försäkran på heder och samvete
att sökanden är svensk medborgare. Försäkran skall vara avgiven under
tiden 1 januari - 1 juni.
När ansökan kommit in till den centrala valmyndigheten får sökanden en
skriftlig bekräftelse på detta. En ansökan som görs för sent eller som
saknar egenhändigt undertecknad försäkran avgiven det år röstlängden
upprättas tas inte upp till prövning.
Ansökningsblanketter för att bli upptagen i särskild röstlängd lämnas
vid anmälan om utvandring. Dessutom finns sådana hos samtliga svenska
utlandsmyndigheter. Vidare får alla som tagits upp i en särskild
röstlängd för föregående valperiod direktadresserade
ansökningsblanketter.
Inför de ordinarie valen och inför eventuella extra val till riksdagen
eller riksomfattande folkomröstningar upprättas röstkort för den som är
upptagen i allmän röstlängd av skattemyndigheten och för den som är
upptagen i särskild röstlängd av länsstyrelsen.
Röstmottagning i utlandet
För att de väljare som vistas utomlands skall kunna utöva sin rösträtt
anordnas sedan lång tid tillbaka vid de allmänna valen röstmottagning på
svenska beskickningar och konsulat. Regler om sådan röstmottagning finns
i 10 kap. 7-11 §§ vallagen.
Röstning utomlands sker hos de svenska utlandsmyndigheter som den
centrala valmyndigheten efter samråd med utrikesdepartementet bestämmer.
Vid 1991 års val anordnades röstmottagning på drygt 300 sådana platser.
Vid ordinarie val får röstning hos en utlandsmyndighet börja tidigast 24
dagar före valdagen och pågå så länge att avgivna valsedlar kan beräknas
vara den centrala valmyndigheten till handa senast klockan 12 dagen före
valdagen. Utlandsmyndighetens chef bestämmer när och var röstning äger
rum hos myndigheten och kungör tid och plats för röstningen.
Utlandssvenskarna ges också viss information. Bl.a. annonseras det i de
större svenska dagstidningar som sprids utomlands och i tidningar som
ges ut speciellt för svenskar i utlandet; information ges vidare i
svensk radio/TV och i Sveriges Radios utlandsprogram. Den som upptas i
särskild röstlängd får också, i samband med att röstkort skickas ut,
information om på vilka platser och vid vilka tider röstmottagning sker.
Kritik har framförts mot det rådande systemet. Bl.a. anses att
ansökningsförfarandet är för komplicerat och att information om de olika
formkraven och tidsfristerna inte når fram till de personer som berörs.
På grund härav måste ett icke obetydligt antal ansökningar avslås; inför
1991 års val avslogs 1 421 av totalt 21 258 inkomna ansökningar.
Huvuddelen av dessa ansökningar avsåg dock personer som redan var
upptagna i allmän röstlängd.
Brevröstning
I stort sett har röstmottagningen hos de svenska utlandsmyndigheterna
kunnat genomföras utan några invändningar från den berörda staten.
Schweiz och Förbundsrepubliken Tyskland tillåter emellertid inte
röstmottagning hos utlandsmyndigheter. Sedan 1956 års val har någon
röstmottagning inte kunnat genomföras hos de svenska
utlandsmyndigheterna i Schweiz och sedan 1982 års val inte heller i
Förbundsrepubliken Tyskland. De tyska och schweiziska myndigheterna har
dock accepterat att utländska medborgare deltar i val i sina hemländer
genom att sända sina valsedlar till hemlandet med posten, s.k.
brevröstning. Genom särskild lagstiftning, senast lagen (1991:189) om
brevröstning i Förbundsrepubliken Tyskland och Schweiz, har man därför
gjort det möjligt för väljare som befinner sig i dessa stater att lämna
sina röster genom brevröstning. Lagen är tidsbegränsad och gäller till
utgången av år 1994. Tidigare gällde från och med 1982 års val
motsvarande lagstiftning för brevröstning i Förbundsrepubliken.
De tyska myndigheterna frångick i augusti 1991 sin tidigare avvisande
hållning beträffande röstmottagning på utlandsmyndigheterna inom
Förbundsrepubliken. En förutsättning för att röstmottagningen på
utlandsmyndigheterna skall tillåtas är emellertid att den tyska
regeringen i varje enskilt fall lämnar sitt samtycke.
En ansökan om röstmottagning får dock inte göras senare än sex månader
före det röstmottagning till det aktuella valet påbörjas, vilket torde
göra det omöjligt att anordna röstmottagning på de svenska
utlandsmyndigheterna inom Förbundsrepubliken i händelse av ett extra
val. I stället skulle det då bli nödvändigt att anordna brevröstning.
Mot bakgrund av den i Sverige gällande huvudregeln att rösträtten utövas
genom personlig inställelse har brevröstning ansetts böra komma till
användning endast i sådana fall då det inte är möjligt att i något land
genomföra röstmottagning på de svenska utlandsmyndigheterna. På grund
härav och då en stor andel av brevrösterna brukar vara behäftade med
sådana fel att de underkänns, har brevröstningen hittills betraktats som
ett provisorium (se bl.a. SOU 1987:6 s. 167 och prop. 1990/91:112 s. 6).
Det särskilda uppdraget
Konstitutionsutskottet har vid flera tillfällen, senast våren 1991
(1990/91:KU32), behandlat motionsyrkanden om en grundlagsreglering av
utlandssvenskarnas rösträtt. Förslagen innebär att den bestämmelse utgår
som nu finns i 3 kap. 2 § RF och som möjliggör förändringar av
utlandssvenskarnas rösträtt genom vanlig lag. Denna fråga är enligt min
mening inte av sådant slag att den bör ingå i vallagsutredningens
uppdrag utan får övervägas i ett annat sammanhang.
Det är i detta sammanhang i stället angeläget att söka underlätta för
utlandssvenskarna att använda sig av den rösträtt de principiellt är
tillerkända. Det kan nämligen till följd av de komplicerade reglerna om
anmälan till särskild röstlängd och röstmottagning på svenska
utlandsmyndigheter vara förenat med betydande svårigheter för en svensk
medborgare som är bosatt utomlands att rösta. Denna fråga måste i dag
anses vara än mer angelägen än tidigare bl.a. på grund av de nya och
strängare bestämmelserna om avregistrering från folkbokföringen som får
till följd att allt fler personer kommer att behandlas som
utlandssvenskar och sålunda omfattas av de särskilda röstningsregler som
gäller för denna kategori medborgare. Enligt min mening bör
vallagsutredningen uttryckligen få som särskild uppgift att se över
också röstningsförfarandet för utlandssvenskarna m.m. i syfte att göra
det lättare för denna väljarkategori att delta i riksdagsvalen. Exempel
på åtgärder som kan övervägas kan vara att förändra systemet med
särskilda röstlängder med tillhörande ansökningsförfarande eller att
utvidga möjligheterna till brevröstning.
Det särskilda uppdrag som jag vill ge utredningen är inte mera
omfattande än att det bör kunna slutföras inom den ursprungliga
tidsramen för utredningens arbete.
Hemställan
Jag hemställer att regeringen ger utredningen det särskilda uppdrag som
jag har förordat.
Beslut
Regeringen ansluter sig till föredragandens överväganden och bifaller
hennes hemställan.
(Justitiedepartementet)