Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Huvudmannaskapet för vårdhögskolorna, Dir. 1992:43
Departement: Utbildningsdepartementet
Beslut: 1992-04-02
Dir. 1992:43
Beslut vid regeringssammanträde 1992-04-02
Chefen för utbildningsdepartementet, statsrådet Unckel, anför.
Mitt förslag
Jag föreslår att en särskild utredare tillkallas för att undersöka
möjligheten att överföra vårdhögskolorna till statligt huvudmannaskap.
Utredaren får redovisa alternativa förslag till organisatoriska
lösningar.
Vårdhögskolornas omfattning, inriktning och problem
Vårdhögskolornas omfattning
I samband med 1977 års högskolereform fördes flera utbildningar som
tidigare tillhört gymnasieskolan inom den primärkommunala eller
landstingskommunala utbildningsorganisationen till högskolan.
Integreringar av de olika utbildningarna i den nya
högskoleorganisationen genomfördes utan att huvudmannaskapet
förändrades. De allmänna målen i högskolelagen blev gemensamma för
statlig och kommunal högskoleutbildning medan högskoleförordningens
regler om ledning, styrning och tjänsteorganisation kom att ges olika
utformning.
Den kommunala delen av högskolan utgörs av olika former av
vårdutbildningar på grund- och påbyggnadsnivå. Sammanlagt erbjuds där
drygt 9000 nybörjarplatser på 10 olika utbildningslinjer samt knappt 600
årsstudieplatser på lokala linjer och fristående kurser. Totalt i landet
finns det 30 vårdhögskolor fördelade på över 40 enheter. Staten betalar
budgetåret 1991/92 ett schablonbidrag på mellan 9 700 och 18 200 kr per
utnyttjad årsstudieplats. Den större delen av utbildningskostnaderna
betalas av huvudmännen. Landstingen (motsv.) beräknar de egna
kostnaderna för de medellånga vårdutbildningarna till ca 700 miljoner
kronor för 1990/91, medan statens bidrag till verksamheten under
motsvarande tid var ca 160 miljoner kronor. Huvudmännen kan utbilda
fler än vad planeringsramarna anger, men får då inga statsbidrag för
dessa platser.
Det kommunala huvudmannaskapet innebär att landstingets styrelse har
ansvaret för utbildningens genomförande. I Göteborg och Malmö har
kommunen motsvarande ansvar. I Stockholm finns dessutom tre enskilda
sjuksköterskeskolor, Röda Korsets sjuksköterskeskola, Sophiahemmets
sjuksköterskeskola och Ersta sjuksköterskeskola. Det planerade antalet
platser för Stockholms läns landsting innefattar även dessa skolors
platser.
Vårdhögskolornas inriktning
Studerande som genomgår och avslutar någon av de medellånga
vårdutbildningarna saknar i dag möjligheter till en organiserad fortsatt
utbildning som ger behörighet till forskarutbildning och forskning.
De medellånga vårdutbildningarna har genomgående en mycket stark direkt
yrkesförberedande inriktning. Viktiga inbördes skillnader finns dock.
Främst sjuksköterskeutbildning och sjukgymnastutbildning omfattar
betydande teoretiska moment. Efterhand har teori- och metodutveckling i
anslutning till vårdarbetet kommit att samlas och koncentreras inom
ramen för omvårdnadsforskningen. Detta har i sin tur skapat nya
förutsättningar för utbildningarna. Kompetensutveckling har i betydande
utsträckning skett inom ramen för en organiserad samverkan mellan
landsting och statliga högskolor, främst de medicinska och
samhällsvetenskapliga fakulteterna. Totalt finns i dag mer än 300
forskarstuderande inom dessa grupper samt ca 150 som har disputerat
eller avlagt licenciatexamen. Mellan åren 1986 och 1991 ökade antalet
forskarstuderande med 71 % och antalet disputerade med 100 %. Andelen
studerande som fortsätter till forskarutbildning är dock låg. Sedan de
kommunala vårdhögskolorna inrättades 1977 har ca 65 000 personer
utbildats vid dessa.
Vårdhögskolorna på universitetsorterna har givetvis haft bättre
förutsättningar att etablera en nära samverkan med universiteten i syfte
att stärka forskningsanknytningen av utbildningen samt att möjliggöra
för lärarna att forska i tjänsten. Formerna för samverkan är olika - här
kan nämnas program för riktade satsningar, avtal, olika typer av
tjänstekonstruktioner, gemensamma kurser centrumbildningar och
gemensamma nämnder.
Även vid en del vårdhögskolor som ligger utanför universitetsorterna har
former för samverkan mellan vårdhögskolor och statliga
högskolor/universitet utvecklats. Det råder dock inget tvivel om att
vårdhögskolorna på universitetsorterna har en särställning, därför att
dessa dels har många studerande och lärare, dels har en större andel
forskarutbildade lärare och en geografisk närhet till en
forskarutbildningsorganisation.
Probleminventering
Flertalet av vårdhögskolornas lärare saknar egen erfarenhet av
forskning. Många av lärarna har inte högskoleutbildning, huvudsakligen
beroende på att dessa utbildningar före 1977 inte klassificerades som
högskoleutbildning.Trots kraftfulla åtgärder i landstingen för att
utveckla lärarnas kompetens och satsningar på att rekrytera
forskarutbildade lärare är det sannolikt svårt att inom överskådlig tid
skapa sådana betingelser inom alla vårdhögskolor att en generell
anknytning mellan utbildning och forskning kan åstadkommas.
Vissa av vårdhögskolornas problem är av organisatorisk karaktär och
sammanhänger med huvudmannaskapet. Vårdhögskolornas styrelse och
beslutsorganisation har en speciell utformning. Inom denna del av
högskolan har man i regel politiska styrelser i landstingens
utbildningsnämnder, medan man vid de statliga högskolorna har särskilda
styrelser utsedda med företrädare för allmänintressen, lärare och
studerande vid högskolan.
Detta medför att varken de studerande eller rektorer och lärare
verksamma vid vårdhögskolorna har något formellt inflytande över
besluten om högskolans verksamhet. Landstingens utbildningsnämnder har
dessutom en rad andra uppgifter inom sina ansvarsområden
(gymnasieutbildning, jord- och trädgårdsutbildningar samt ofta även
kulturfrågor). Styrelseledamöternas intresse och kompetens splittras
därmed på frågor av olika beskaffenhet.
Den splittrade strukturen med över 30 olika skolenheter och med
utbildning förlagd till över 40 orter och det stora utbildningsansvaret
för tusentals sjuksköterskor, sjukgymnaster, laboratorieassistenter
m.fl. försvårar givetvis arbetet att förmedla en utbildning som är både
vetenskapligt förankrad och direkt förberedande för yrkesutövning i
vården. Det är naturligt att det under dessa omständigheter råder stora
skillnader i kunskapssyn och kompetens mellan olika huvudmän och
högskolor.
De många enheterna och den starkt varierande storleken får även
konsekvenser för möjligheterna att skapa lika utvecklingsmöjligheter vid
samtliga enheter.
Tidigare utredningar
Huvudmannaskapet för vårdutbildningarna har utretts och diskuterats i
mer än tio år. Vid riksdagsbehandlingen av Huvudmannaskapskommitténs
förslag (SOU 1981: 9) uttalade utbildningsutskottet (UbU 1981/82:20) att
principiella skäl talade för ett statligt huvudmannaskap.
Av statsfinansiella skäl beslutade dock riksdagen att det
landstingskommunala huvudmannaskapet för vårdutbildningarna skulle
behållas.
Riksdagens utbildningsutskott har därefter vid flera riksmöten gjort
samma ställningstagande (UbU 1988/89:5, UbU 1989/90:21). Vid riksmötet
1991 beslöt dock riksdagen att huvudmannaskapsfrågan åter skulle utredas
(UbU 1990/91:12).
Utredningsuppdraget
Utredningen skall i första hand fokuseras på de ekonomiska aspekterna
vilka framgår av utbildningsutskottets betänkande. En förändring av
huvudmannaskapet förutsätter att en för staten godtagbar ekonomisk
uppgörelse med landstingen kan uppnås.
Utredaren bör redovisa de ekonomiska konsekvenserna av att föra över
samtliga vårdhögskolor till ett statligt huvudmannaskap. I denna
redovisning bör ingå beräkningar av kostnaderna till följd av att
personalen överförs till ett annat avtalsområde med andra läns- och
anställningsvillkor, t.ex. konsekvenserna av att kommunalt anställda
kommer att omfattas av det statliga trygghetssystemet. I redovisningen
bör även beaktas fördelningen av kostnader för pensionsförmåner som
delvis intjänats hos kommunal huvudman.
Utredaren får fria händer att redovisa alternativa förslag till
differentierade organisatoriska lösningar för vårdhögskolornas framtida
huvudmannaskap och verksamhet.
Utveckling och förnyelse i högskolan kräver nämligen inte en likriktad
organisatorisk lösning. Tvärtom kan olika icke traditionella
organisationsmodeller stimulera till utveckling och förnyelse inom
utbildning och forskning.
De strukturella problem som härrör från det stora antalet
utbildningsenheter av mycket varierande storlek bör beaktas.
Utgångspunkten bör därvid vara att staten har ett särskilt ansvar för
uppbyggnad av starka miljöer för forskning och utveckling. Utredaren bör
överväga hur detta statliga ansvar skall utformas.
De framlagda organisatoriska lösningarna bör leda till möjligheter till
fördjupningar för de studerande och att utbildningarna i erfoderliga
fall knyts till en befintlig forskningsorganisation. I samband härmed
skall de särskilda förutsättningarna för vårdhögskolorna på
universitetsorterna beaktas. Förutsättningarna för samarbete mellan
vårdhögskolorna och övriga högskolor skall utvärderas. Utredaren får
fritt överväga organisationsformer alltifrån samlat statligt
huvudmannaskap till fristående skolor och redovisa de ekonomiska
konsekvenserna av sina förslag.
I Stockholm finns tre fristående sjuksköterskeskolor, Röda Korsets
sjuksköterskeskola, Sophiahemmets sjuksköterskeskola och Ersta
sjuksköterskeskola. Dessa skolor har redan i dag en styrelseform, som
liknar den statliga högskolans, men får bidrag för driften från
Stockholms läns landsting. Preliminära förhandlingar bör föras med
företrädare för stiftelseskolorna angående de ekonomiska villkoren och
förutsättningarna i övrigt för en framtida ställning som enskilda
skolor.
För vårdhögskolorna utanför universitetsorterna kan olika modeller
tillämpas. De ekonomiska villkoren för avtal med intresserade landsting
som vill anordna medellång vårdutbildning i högskolan även i framtiden
bör analyseras.
Samtliga lösningar skall medge ett inflytande från studerande och lärare
i styrning och ledning av vårdhögskolornas verksamhet samt att
verksamheten bedrivs utifrån högskoleförordningens bestämmelse om
statlig högskoleutbildning.
Förslagen bör i princip kunna genomföras utifrån en målsättning om
oförändrade ekonomiska ramar. Statens totala kostnader för de medellånga
vårdutbildningarna får inte öka.
Uppdraget skall redovisas senast den 31 oktober 1992.
Hemställan
Med hänvisning till vad jag nu har anfört hemställer jag att regeringen
bemyndigar utbildningsministern
att tillkalla en utredare - omfattad av kommittéförordningen (1976:119)
- med uppdrag att undersöka möjligheterna att överföra vårdhögskolan
till statligt huvudmannaskap.
att besluta om sakkunniga, experter, sekreterare och annat biträde åt
förhandlaren.
Vidare hemställer jag att regeringen beslutar att kostnaderna skall
belasta åttonde huvudtitelns anslag Utredningar m. m.
Beslut
Regeringen ansluter sig till föredragandens överväganden och bifaller
hans hemställan.
(Utbildningsdepartementet)