Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Konstruktionen för bestämmande av statsrådens arvoden m.m., Dir. 1992:37
Departement: Finansdepartementet
Beslut: 1992-04-02
Dir. 1992:37
Beslut vid regeringssammanträde 1992-04-02
Chefen för finansdepartementet, statsrådet Wibble, anför.
Mitt förslag
Jag föreslår att en kommitté tillkallas för att lämna förslag till
konstruktionen för bestämmande av statsrådens arvoden m.m.
Kommittén skall förutsättningslöst pröva och lämna förslag till annan
konstruktion för att fastställa statsrådens arvoden m.m. än den som
gäller enligt lagen (1991:359) om arvoden till statsråden m.m.
Uppdragets bakgrund
Statsrådslönenämnden
Riksdagen godkände år 1984 ett förslag från regeringen om att inrätta en
Statsrådslönenämnd med uppgift att fastställa statsrådens arvoden och
andra avlöningsförmåner (prop. 1984/85:17, KU12, rskr.40).
Till grund för regeringens förslag låg Statsrådslönekommitténs be
tänkande (Ds C 1984:8) Riktlinjer för statsrådens löner och traktamen
ten.
Enligt Statsrådslönenämndens beslut betalades fr.o.m. den 1 januari 1990
arvode till statsministern med 46500kr. per månad och till
övriga statsråd med 43000kr. per månad.
Riksdagens ställningstagande hösten 1990
Konstitutionsutskottet framhöll hösten 1990 i betänkandet (1990/91:KU18)
Oförändrade arvoden till riksdagens ledamöter m.m., efter en
bakgrundsredogörelse i frågan, bl.a. att starka skäl talade för en
samordning mellan fastställande av arvoden för statsråd och för
riksdagsledamöter och att ledamotsarvodet därvid borde tjäna som
utgångspunkt.
Utskottet reste i sitt betänkande också principiella invändningar mot
att en myndighet som är underställd regeringen - Statsrådslönenämnden -
bestämde statsrådens arvoden.
Vad utskottet anfört gav riksdagen riksdagens förvaltningskontor
och regeringen till känna som sin mening (rskr. 1990/91:87 och 88).
Regeringens proposition om sjukavdrag för statsråden m.m.
I propositionen 1990/91:170 lade den dåvarande regeringen fram förslag
till en lag om sjukavdrag för statsråden föranledd av de ändringar i den
allmänna sjukförsäkringen som trätt i kraft den 1 mars 1991.
I propositionen behandlade regeringen även riksdagens skrivelse i fråga
om samordning av arvoden för riksdagsledamöter och statsråd.
Regeringen hade ansett det vara av stort värde att den inte själv
bestämde sina arvoden och att man också i fortsättningen borde ha en
ordning med den innebörden.
Regeringen ansåg sig inte heller för framtiden böra redovisa någon
uppfattning om på vilka grunder statsrådens arvoden bör faställas.
Riksdagens skrivelse (rskr. 1990/91:88) i fråga om samordning av arvoden
för riksdagsledamöter och statsråd föranledde därför ingen ytterligare
åtgärd från regeringens sida.
Regeringen utfärdade enligt riksdagens beslut (1990/91:KU44,
rskr.284) lagen (1991:359) om sjukavdrag för statsråden.
Riksdagens beslut om arvoden till statsråden m.m. med anledning av
prop. 1990/91:170
I betänkandet (1990/91:KU48) Arvoden till statsråden m.m. föreslog
Konstitutionsutskottet att Statsrådslönenämnden skulle avvecklas och att
statsrådens avlöningsförmåner i stället skulle fastställas genom före
skrifter i en lag om arvoden till statsråden m.m. Statsrådens arvoden
skulle där kopplas till det arvode som utbetalas till ledamöter av
riksdagen.
Riksdagen beslutade den 11 juni 1991 i enlighet med Konstitu
tionsutskottets förslag (rskr. 361).
Regeringen utfärdade den 13 juni 1991 lagen (1991:832) om ändring i
lagen (1991:359) om sjukavdrag för statsråden. Lagens rubrik ändrades
till lag om arvoden till statsråden m.m.
Enligt lagen betalas arvode till statsråden med 198 procent av det
arvode som betalas till ledamöter av riksdagen, dvs. 42818kr. per
månad. Statsministerns arvode uppgår dock till 215 procent av ledamots
arvodet, dvs. 46494kr. per månad.
Regeringens proposition (1990/91:200) om statsrådens arvoden och därav
föranledd motion
Riksdagen har i lagen (1990:1417) om avvikelser från vissa bestämmelser
i lagen (1988:589) om ersättning m.m. till riksdagens ledamöter före
skrivit att för tiden den 1 oktober 1990 - den 31 december 1991 leda
motsarvodet skall uppgå till 21625kr. per månad, dvs. det arvode som
betalades i september 1990.
Med anledning av riksdagens beslut om en koppling mellan riksdags
ledamöternas och statsrådens arvoden hemställde regeringen i proposition
1990/91:200 om statsrådens arvoden att riksdagen skulle se till att
arvodena till statsråden också för tiden efter årsskiftet 1991-1992
bestämdes i enlighet med de riktlinjer som lagts fast av den av
regeringen förordnade särskilda förhandlingsgruppen (den s.k.
Rehnberggruppen).
Med anledning av propositionen yrkade Jan Bergqvist m.fl. (s) i motion
1990/91:K98 att riksdagen skulle besluta att riksdagsledamöternas ar
voden även efter år 1991 i alla delar skulle följa de riktlinjer som
lagts fast av Rehnberggruppen.
Riksdagens beslut hösten 1991 om riksdagsledamöternas och statsrådens
arvoden fr.o.m. den 1 januari 1992, m.m.
Konstitutionsutskottet behandlade under hösten 1991 i betänkandet
1991/92:KU5 Riksdagsledamöternas arvoden m.m. propositionen om
statsrådens arvoden och den motion som väckts med anledning av den.
Med hänvisning till det statliga stabiliseringsavtalet föreslog
utskottet att arvodet till riksdagens ledamöter skulle betalas med
22230kr. per månad för tiden den 1 januari - den 31 mars 1992.
För tiden den 1 april 1992 - den 31 mars 1993 föreslog utskottet att
ledamotsarvodet skall höjas med det belopp som motsvarar den
genomsnittliga höjning av månadslönen som för tiden fr.o.m. den 1 april
1992 kan tillkomma de statstjänstemän som anges i 3 § första stycket
lagen (1988:589) om ersättning m.m. till riksdagens ledamöter.
I fråga om statsrådens arvoden föreslog utskottet att dessa i stället
borde anpassas till de centrala avtal som har träffats på grundval av
Rehnberggruppens rekommendationer. Statsrådens arvoden höjdes senast den
1 januari 1990. Statsråden borde därför fr.o.m. den 1 januari 1992 kunna
tillgodoräknas höjningarna om först 1,2% och därefter 1,15%, vilka
motsvarar de avtalade generella lönejusteringar som Rehnberggruppen
utgått ifrån eller själv medverkat till. Utskottet ansåg att dessa
höjningar av statsrådsarvodena borde ske samtidigt fr.o.m. den 1 januari
1992. Det innebar att fr.o.m. den dagen borde arvodena höjas för stats
ministern med 1099kr. till 47593kr. per månad och för övriga
statsråd med 1012kr. till 43830kr. per månad.
Utskottet ansåg vidare att det finns skäl för en annan konstruktion för
fastställandet av statsrådens arvoden än den som gäller enligt lagen om
arvoden till statsråden m.m. Enligt utskottet får det ankomma på
regeringen att låta utreda frågan och snarast återkomma med förslag i
ämnet till riksdagen.
Riksdagen biföll Konstitutionsutskottets förslag och gav i skrivelse
1991/92:62 som sin mening regeringen till känna vad utskottet anfört.
Regeringen utfärdade den 12 december 1991 bl.a. lagen (1991:1877) om
avvikelser från vissa bestämmelser i lagen (1991:359) om arvoden till
statsråden m.m.
Uppdraget
Frågan om vilken ersättning i form av arvode och andra förmåner som
skall betalas till hel- och deltidsarbetande politiker har på senare år
ägnats allt större intresse i den allmänna debatten. Uppfattningarna om
vilka arvoden som är rätt avvägda i förhållande till uppdragets ansvar
och omfattning varierar kraftigt. Vissa menar att sådana uppdrag med
hänsyn till behovet av att kunna rekrytera kompetenta och engagerade
personer bör vara relativt välavlönade. Osäkerheten om hur länge man kan
räkna med att inneha uppdraget tillmäts också betydelse. Andra däremot
menar att ersättningsnivån bör vara relativt måttlig, bl.a. av det
skälet att de som åtar sig politiska uppdrag gör det av ideella skäl.
Ingen skall "sko sig" på politiska uppdrag.
En närbesläktad fråga är i vilken ordning beslut om dessa förmåner skall
fattas.
Helt naturligt har särskilt stor uppmärksamhet ägnats åt statsrådens
arvoden. Det är därför angeläget att finna former för hur arvodena skall
fastställas som kan vinna så bred förankring som möjligt och som inte är
alltför komplicerade att tillämpa.
Det nu anförda får utgöra en allmän bakgrund till det uppdrag regeringen
fått att låta utreda frågan om konstruktionen för bestämmandet
av statsrådens arvoden.
Riktlinjer för uppdraget
Mellan åren 1985 och 1990 fastställdes, som tidigare redovisats, stats
rådens arvoden av en myndighet, Statsrådslönenämnden. 1990/91 års riks
dag ansåg att denna ordning, bl.a. av principiella skäl, var mindre
lämplig och beslutade därför att nämnden skulle avskaffas. Riksdagen
beslutade att statsrådens arvoden i stället skulle kopplas till riks
dagsledamöternas arvoden. Den nuvarande riksdagen har emellertid funnit
att det finns skäl för en annan konstruktion.
Utredningen bör därför förutsättningslöst pröva olika modeller för att
fastställa statsrådens arvoden m.m. En utgångspunkt för detta arbete bör
vara Statsrådslönekommitténs betänkande från år 1984.
Av särskilt intresse är att undersöka hur frågan har lösts i andra
länder. Statsrådslönekommittén hämtade uppgifter från ett antal länder i
Europa och från USA. Dessa uppgifter kan behöva aktualiseras. Dessutom
bör utredningen studera hur regeringsmedlemmarnas förmåner bestäms i
andra länder än de som redovisades i betänkandet.
Utredningen bör vidare belysa för- och nackdelar med att koppla
statsrådens arvoden till löner eller arvoden som betalas till andra
grupper av förtroendevalda eller anställda.
Det kan t.ex. finnas en nackdel med att knyta utvecklingen av arvodena
till en särskild jämförelsegrupp av arbetstagare; Statsrådslönenämnden
hade justitierådens löner som riktpunkt i sitt arbete. Den statliga
lönepolitiken har utvecklats mot större flexibilitet och marknadsanpass
ning. Nödvändiga satsningar i en avtalsrörelse på en viss grupp arbets
tagare, som råkar vara jämförelsegrupp, skulle då slå igenom på stats
rådens arvoden utan att samma skäl gör sig gällande beträffande behovet
att höja dem.
Ett alternativ skulle kunna vara att koppla arvodena till något mått på
pris- och kostnadsutveckling som används i samhället. Pensioner enligt
lagen (1962:381) om allmän försäkring bestäms t.ex. med utgångspunkt i
basbeloppet.
I sitt arbete bör utredningen också överväga om arvodena bör revideras
vid en bestämd tidpunkt under året eller om denna tidpunkt bör vara
beroende av avtalsförhandlingar eller andra omständigheter.
Utredningens arbete bör präglas av stor frihet och bedrivas i
konstruktiv anda. Det är viktigt att utredningen känner sig obunden av
tidigare lösningar. Om den finner det lämpligt kan också alternativa
förslag redovisas.
Viktigt är dock att utredningen försöker finna en konstruktion som gör
att nivån på statsrådens arvoden och dess utveckling upplevs som väl
avvägd.
Utredningen bör bedriva sitt arbete skyndsamt.
Uppdragets genomförande
För kommittén gäller direktiven till samtliga kommittéer och särskilda
utredare angående utredningsförslagens inriktning (dir. 1984:5).
Hemställan
Med hänvisning till vad jag nu har anfört hemställer jag att regeringen
bemyndigar chefen för finansdepartementet
att tillkalla en kommitté - omfattad av kommittéförordningen (1976:119)
- med högst 8 ledamöter med uppdrag att lämna förslag till
konstruktionen för bestämmande av statsrådens arvoden m.m.,
att utse en av ledamöterna att vara ordförande,
att besluta om sakkunniga, experter, sekreterare och annat biträde åt
kommittén.
Vidare hemställer jag att regeringen beslutar att kostnaderna skall
belasta sjunde huvudtitelns anslag Utredningar m.m.
Beslut
Regeringen ansluter sig till föredragandens överväganden och bifaller
hennes hemställan.
(Finansdepartementet)