Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Tilläggsdirektiv till Organisationskommittén (U 1992:01) för, Dir. 1992:32
Departement: Utbildningsdepartementet
Beslut: 1992-03-12
Servicemyndigheten för högskolan, m.m. (Dir. 1992:4)
Dir 1992:32
Beslut vid regeringssammanträde 1992-03-12
Chefen för Utbildningsdepartementet, statsrådet Unckel anför.
Mitt förslag
Jag föreslår att Organisationskommittén för Servicemyndigheten för
högskolan, m.m. ges tilläggsdirektiv för vissa frågor om
antagningssystem och ledningsinformationssystem. Vidare föreslår jag att
organisationskommitténs uppdrag inte längre skall omfatta förslag om
fördelningen av medlen för tvärvetenskaplig forskning och dyrbar
vetenskaplig utrustning m.m.
Behovet av tilläggsdirektiv
Regeringen bemyndigade genom beslut den 16 januari 1992 chefen för
Utbildningsdepartementet att tillkalla en kommitté med uppdrag att
förbereda genomförandet av beslutet om en servicemyndighet för högskolan
och om en överklagandenämnd och att lägga fram vissa förslag om
tvärvetenskaplig forskning m.m. Jag anser att det är av stor betydelse
att universitet och högskolor har tillgång till effektiva system för
antagning av studerande och för ledningsinformation. Därför är det
motiverat att komplettera och precisera uppdraget på dessa punkter.
Vidare föranleder Riksdagens väntade ställningstagande till frågan om
forskningsrådsorganisationen en ändring av uppdraget.
Uppdraget bör kompletteras och ändras
Kommittén bör svara för att ett nytt datorbaserat system för urval och
antagning av studerande till grundläggande högskoleutbildning skapas.
Systemet bör vara flexibelt i fråga om möjligheter till utnyttjande på
olika nivåer. En utgångspunkt bör vara att det skall kunna användas inom
den ordning för antagning som angivits i promemorian Fria universitet
och högskolor (DS 1992:1). Det bör kunna drivas av servicemyndigheten
gemensamt för de högskolor som väljer att utnyttja systemet. För att
denna service skall kunna tillhandahållas bör systemet även i en
fortvarighet kunna vara anslagsfinansierat. Behovet av medel med hänsyn
till utnyttjandet av systemet bör prövas i det årliga budgetarbetet.
Kommittén bör även svara för att utveckling av ett system för
ledningsinformation för högskolan påbörjas. Servicemyndigheten som bör
ha huvudansvaret för systemet bör överta utvecklingsansvaret den 1 juli
1992. Systemet bör kunna ge information om ekonomi, personal och
studerande för planering och uppföljning. Detta system bör kunna
utnyttjas av såväl universitet och högskolor som andra myndigheter och
Regeringskansliet. Systemet bör bygga på utnyttjande av befintliga
databaser och/eller särskilda databaser som skapas genom dataöverföring
från administrativa system eller - i begränsad utsträckning - genom
särskild inrapportering. Uppgifter om antagnings- och urvalsförhållanden
bör hämtas ur det gemensamma antagningssystemet för de högskolor som
använder detta. För de högskolor som eventuellt kommer att välja
att inte använda systemet bör en motsvarande särskild inrapportering
ske. Ledningsinformationssystemet bör vara anslagsfinansierat.
Enligt sina direktiv skall kommittén lägga fram de förslag till ett
strukturerat samarbete mellan den nya myndigheten och Centrala
studiestödsnämnden (CSN) som den finner motiverat inom vissa områden.
Kommittén bör pröva om behovet av sam?arbete med CSN bör markeras i
instruktionen för servicemyndigheten. I anslutning därtill bör kommittén
föreslå de ändringar i instruktionen för CSN som kan behövas.
Enligt sina direktiv skall kommittén vidare bedriva sitt arbete i
kontakt med berörda myndigheter. Genom de uppgifter jag nu har
aktualiserat blir en samverkan med Datainspektionen särskilt aktuell.
Det bör därvid observeras att för planerings- och uppföljningsändamål
behöver användarna inte uppgifter som kan hänföras till enskilda
individer utan endast gruppuppgifter eller statistik - även om sådan
information ofta ytterst behöver grundas på individuppgifter.
Till följd av mina nu framlagda förslag och vad jag har anfört i
propositionen (1991/92:76) om vissa förändringar av myndighetsstrukturen
inom högskole- och studiestödsområdena m.m., kan stora delar av
servicemyndighetens verksamhet bli anslagsfinansierade. Kommittén bör
överväga vilken avvägning som bör gälla på kortare och längre sikt för
övriga delar mellan å ena sidan en uppdragsfinansiering och å andra
sidan en anslagsfinansiering, vilken prövas i budgetarbetet med hänsyn
till utnyttjandet av myndighetens tjänster.
Kommittén skall inte lägga fram några förslag om tvärvetenskaplig
forskning och dyrbar vetenskaplig utrustning m.m.
Hemställan
Med hänvisning till vad jag nu har anfört hemställer jag att uppdraget
för kommittén kompletteras och ändras genom tilläggsdirektiv i enlighet
med vad jag har anfört.
Beslut
Regeringen ansluter sig till föredragandens överväganden och bifaller
hans hemställan
(Utbildningsdepartementet)