Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Statens arbetsgivarfunktion, Dir. 1992:31
Departement: Finansdepartementet
Beslut: 1992-03-19
Dir. 1992:31
Beslut vid regeringssammanträde 1992-03-19
Chefen för finansdepartementet, statsrådet Wibble, anför.
Mitt förslag
Jag föreslår att en kommitté tillkallas för att lämna förslag till
framtida utformning av statens centrala arbetsgivarfunktion.
Kommittén skall pröva om det bör finnas en eller om det behövs flera
centrala arbetsgivarorganisationer för verksamhet som staten bedriver i
olika former, i förvaltningsmyndigheter, affärsverk, bolag och
stiftelser.
Kommittén skall även beakta behovet av sektors- och branschanpassningar
av statliga verksamheter samt möjligheterna till smidiga förändringar av
verksamhetsformer och huvudmannaskap.
Uppdragets bakgrund
Statens arbetsgivarverk
I samband med den s.k. förhandlingsrättsreformen år 1965 bildades ett
centralt ämbetsverk - Statens avtalsverk - för att handha bl.a. förhand
lingar om löner m.m. för statsanställda.
I proposition (1977/78:157) om organisation av statsförvaltningens
centrala arbetsgivarfunktion föreslogs inrättande av ett nytt centralt
ämbetsverk - Statens arbetsgivarverk - som central myndighet för
arbetsgivarpolitiken på verksnivå.
Enligt den utredning som låg till grund för propositionen borde arbets
uppgifter som ankommer på staten som arbetsgivare hållas organisatoriskt
skilda från de uppgifter som sammanhänger med statens allmänna sam-
hällsfunktioner. Uppgifterna som statlig arbetsgivarpart på central nivå
skulle samlas till en myndighet - arbetsgivarverket. Verket skulle svara
för samordningen av den statliga arbetsgivarpolitiken i den mån detta
inte ankom på regeringen.
I samordningsansvaret för den statliga arbetsgivarpolitiken borde ingå
uppgiften att verka för en samordning mellan centrala organ inom verk-
samhet som är av betydelse för den statliga arbetsgivarpolitiken. Vidare
innefattades uppgiften att främja ett enhetligt arbetsgivaragerande hos
myndigheterna i den utsträckning detta ansågs nödvändigt och lämpligt.
Riksdagen följde i huvudsak regeringens förslag (AU39, rskr.350).
Sedan arbetsgivarverket bildades har en omfattande utveckling ägt rum
inom det personalpolitiska området i staten.
Arbetsgivarverket är för närvarande central arbetsgivarorganisation för
civila statsförvaltningen och försvaret samt för affärsverken
Televerket, Postverket, Statens järnvägar, Luftfartsverket,
Sjöfartsverket, Domänverket, Svenska Kraftnät och Trollhätte kanalverk.
Verket träffar ramavtal med de statliga huvudorganisationerna om löner
och anställningsvillkor. Dessutom svarar arbetsgivarverket för övriga
centrala avtal om t.ex. pensioner, medbestämmande, trygghet och
arbetsmiljö. Vidare bedriver verket utrednings-, utvecklings-,
informations- och utbildningsinsatser inom olika områden inom
arbetsgivarpolitiken. Sådana områden är för närvarande arbetsmiljö,
chefsförsörjning, jämställdhets- och medinflytandefrågor samt olika
kompetensförsörjningsfrågor.
Med stöd av lagen (1965:576) om ställföreträdare för kommun vid vissa
avtalsförhandlingar m.m. (ändrad senast 1982:101) - ställföreträdarlagen
- medverkar arbetsgivarverket vidare vid förhandlingar för en del
arbetstagare hos icke-statliga arbetsgivare. Som exempel på sådana
arbetsgivare med offentlig ställning kan nämnas försäkringskassorna,
Svenska kyrkan, Nordiska museet och Tekniska museet. Ett förslag till en
ny förenklad ställföreträdarlag (Ds1991:2) har utarbetats inom
regeringskansliet.
Sammanlagt omfattar arbetsgivarverkets avtalsområde 350000
anställda.
Arbetsgivaralliansen
Arbetsgivaralliansen tidigare Arbetsgivareföreningen SFO bildades år
1970 som en självständig ideell förening finansierad av medlemmarna
genom avgifter. Arbetsgivaralliansen är en av arbetsmarknadens
huvudorganisationer och har mer än 1300 arbetsgivare anslutna. I
medlemskretsen ingår bl.a. av staten ägda bolag samt stiftelser och
föreningar.
Arbetsgivaralliansen är således central arbetsgivarorganisation för
betydande delar av den statliga företagssektorn som är av stor
omfattning och representerar en mångfald olika verksamhetsinriktningar,
alltifrån små bolag med speciell verksamhet till stora industriföretag
med kommersiell inriktning. Totalt omfattar den statliga företagssektorn
- exkl. affärsverkens bolag - ett femtiotal aktiebolag som i flertalet
fall är moderbolag i koncerner samt sex finansieringsbolag där staten
äger minst 50% av aktiekapitalet. Totalt sysselsatte den statliga
företagssektorn år 1990 ca 300000 personer, varav 90000 är anställda i
företag som är anslutna till Arbetsgivaralliansen.
Arbetsgivaralliansen är vidare central arbetsgivarorganisation för ett
antal små och medelstora företag inom den privata sektorn samt för stora
delar av den ideella sektorn.
Arbetsgivaralliansen träffar rekommendationsavtal på huvudorganisa
tionsnivå med LO resp. PTK om löner, försäkringar, pensioner,
miljöfrågor och medbestämmande. Förhandlingar om övergripande avtal
liksom merparten av förekommande tjänstemanna- och arbetaravtal, som i
vissa fall skall godkännas av styrelsen, sker under medverkan av den av
styrelsen utsedda förhandlingsdelegationen. Med utgångspunkt i
rekommendationsavtalen sluts kollektivavtal mellan Arbetsgivaralliansens
branschkommittéer och fackförbunden.
Arbetsgivareföreningen BOA
Arbetsgivareföreningen BOA bildades år 1990 som en ideell förening.
Föreningen finansieras av medlemmarna genom avgifter. Till föreningen
anslöt sig då sex bolag, som tillhörde affärsverk. För närvarande finns
det ca 25 medlemsföretag med sammanlagt ca 12000 anställda.
Medlemsföretagen kommer från vattenfallskoncernen, televerkskoncernen
och vägverket. Vattenfall AB med vissa dotterbolag representerar
ca9000 anställda.
Medlemskap i föreningen kan erhållas av statligt ägda och andra företag.
Föreningens styrande organ - stämman, styrelsen och förhandlingsdele
gationen - utgörs av företrädare för medlemmarna.
Arbetsgivareföreningen BOA tecknar avtal med SACO, Statsanställdas
Förbund och TCO-OF/A, vilka tillsammans har ett gemensamt avtals-område
med ett avtal, Bolagsavtalet (BOA). Detta är ett så kallat
medarbetaravtal och det innehåller avtal inom de flesta områden, t.ex.
löner, allmänna anställningsvillkor och pensioner.
Aktuell utveckling
Utvecklingen på arbetsmarknaden kännetecknas av en ökad decentralisering
av lönebildning och personalpolitik. Inom den privata arbets-
betsmarknaden har under 1980-talet löneförhandlingar i ökad utsträckning
förts på bransch- och företagsnivå. Inom det kommunala området har de
enskilda primärkommunernas och landstingskommunernas infly-tande över
lönebildningen ökat.
Verksamhetsintresset har tydligare än under 1970-talet varit styrande
för statens position som arbetsgivare i löneförhandlingarna. En
decentralisering av personalpolitiken och en strävan att bättre anpassa
personalpolitiken i olika statliga verksamheter till de skilda miljöer i
vilka de verkar har åstadkommits.
Mot bl.a. denna bakgrund har de avtalsreglerade villkoren i statlig
anställning under senare delen av 1980-talet närmat sig vad som gäller
på arbetsmarknaden i övrigt. Det statliga lönesystemet har förändrats
från ett detaljreglerat system mot ett system med individuellt
differentierad lönesättning. Genom bl.a. ökade inslag av individuell
lönebildning och centrala avtal med lägstlöner har de lokala statliga
arbetsgivarna fått större möjligheter att anpassa anställningsvillkor
till övriga arbetsmarknadssektorer.
Under 1980-talet har således stora förändringar skett inom det av
talsreglerade området i statsförvaltningen. Utvecklingen mot en resul
tatstyrning bör möjliggöra en fortsatt decentralisering och marknadsan
passning av löne- och anställningsvillkoren i staten. Samtidigt sker
emellertid en rad förändringar av den statliga verksamheten som påverkar
den centrala arbetsgivarfunktionen.
I propositionen (1991/92:69) om privatisering av statligt ägda företag,
m.m. redovisas förslag till successiv försäljning av i första hand de
företagsenheter eller företagsgrupper inom den statliga sektorn som idag
arbetar under kommersiella betingelser på konkurrensutsatta marknader. I
ett längre perspektiv kan delar av verksamheter inom bl.a. affärsverken
bli aktuella för försäljning sedan de utsatts för konkurrens. Regeringen
begärde bemyndigande att helt eller delvis försälja statens aktier eller
delar av verksamheten i sammanlagt 35 företag. Regeringen begärde vidare
ett bemyndigande att helt eller delvis sälja Domänverket och Statens
vattenfallsverk efter genomförd bolagsbildning. Som andra exempel där en
försäljning kan bli aktuell på längre sikt nämns delar av Televerket,
Postverket, Statens järnvägar och Luftfartsverket. Om samtliga 35
företag säljs ut berörs ca 120000 anställda av huvudmanna
skapsförändringarna. I vissa särskilda fall anser regeringen dock att
det kan vara motiverat att staten behåller ett minoritetsintresse för
att i någon mån kunna påverka företagens verksamhet.
Verksamheten vid Statens vattenfallsverk överfördes med vissa undantag
till ett av staten helägt aktiebolag - Vattenfall AB - vid årsskiftet
1991-92. Samtidigt bildades affärsverket Svenska Kraftnät som förvaltar
och driver storkraftnätet för el och affärsverket Trollhätte kanalverk.
I budgetpropositionen 1992 (prop. 1991/92:100 bil.7) redovisas
regeringens syn på affärsverksamheten inom kommunikationsområdet. När de
statliga enheterna inom kommunikationssektorn kommer att möta en ökad
konkurrens kan det bli nödvändigt att i ett första steg bolagisera hela
eller delar av de affärsverk som i framtiden kommer att verka på
konkurrensutsatta marknader. I ett andra steg kan det också bli aktuellt
med privatisering, dvs. att staten säljer ut hela eller delar av de
statliga bolag som verkar inom kommunikationsområdet.
Luftfartsverkets framtida struktur kommer att ses över med inriktning
att tydligare skilja infrastruktur och myndighetsuppgifter från kom
mersiell verksamhet. Statens järnvägar bolagiseras, men först efter det
att nuvarande rekonstruktionsperiod är avslutad. Vidare är inriktningen
att Televerket skall bolagiseras den 1 januari 1993. Förutsättningarna
för ett framtida privat ägande i detta bolag kommer att övervägas.
Beträffande Postverket är inriktningen en bolagisering den 1 januari
1993.
Dessa förändringar kommer - om de genomförs - att innebära att merparten
av de anställda i affärsverk i framtiden kan komma att vara anställda i
aktiebolag med svenska staten som huvudaktieägare i stället för i
statliga myndigheter.
Riksdagen har nyligen beslutat att huvuddelen av den verksamhet som
Byggnadsstyrelsen för närvarande bedriver skall föras över i aktie-
bolagsform.
I budgetpropositionen 1992 (prop. 1991/92:100 bil. 11) anmäldes att
regeringen har för avsikt att lägga fram förslag till riksdagen om
bolagisering av AMU-gruppens verksamhet.
I propositionen (1991/92:91) om ombildning av Samhall till aktiebolag
m.m. föreslås att den verksamhet som stiftelserna inom Samhallgruppen
bedriver i fortsättningen skall bedrivas i bolagsform i ett av staten
helägt aktiebolag.
Utgångspunkter
Jag har tidigare redovisat att det inom myndighetsområdet pågår en
övergång till en mer resultatorienterad styrning än tidigare. Formerna
för statsmakternas beslut om myndigheternas förvaltningskostnader kommer
att övervägas inom kort (dir. 1992:28). En utgångspunkt är att en
förändrad styrning av myndigheterna genom minskad detaljreglering förut
sätter att statsmakterna klart anger ekonomiska ramar för myndigheternas
verksamhet. Med detta följer en fortsatt decentralisering av
arbetsgivaransvaret till myndigheterna. För att myndigheterna skall
kunna bedriva verksamheten effektivt bör en fortsatt
verksamhetsanpassning av avtalsvillkor m.m. kunna ske. Det innebär bl.a.
en mer decentraliserad förhandlingsordning, större flexibilitet i
lönesystem samt fortsatta anpassningar av avtalsvillkoren till relevanta
delar av andra arbetsmarknadssektorer. Därmed blir det också möjligt att
ge myndigheterna ett ökat inflytande på lönebildningen.
Jag har tidigare redovisat regeringens principiella syn på statligt
ägande av företag. Ett långsiktigt mål är att sådan verksamhet som är
konkurrensutsatt skall avvecklas ur statlig ägo. För sådan verksamhet
föreligger knappast något behov av en särskild statlig
arbetsgivarorganisation. För vissa statliga företagsverksamheter som
inte är konkurrensutsatta kommer dock även i framtiden bolagsformen att
vara den mest lämpade.
Omfattande verksamheter i statens regi som för närvarande bedrivs i
myndighetsform eller inom affärsverk överförs till aktiebolagsform, där
staten - åtminstone inledningsvis - är huvudman (huvudaktieägare). För
vissa statliga verksamheter övervägs även stiftelseformen. Jag anser att
arbetsgivarpolitiken är ett viktigt instrument att stärka bolagens och
stiftelsernas konkurrenskraft bl.a. för att förverkliga de mål som
ligger bakom valet av ny associationsform. Arbetskonflikter inom dessa
områden kan emellertid - oavsett associationsform - skapa stora
samhälleliga störningar och betydande konsekvenser för tredje man. Mot
denna bakgrund är det angeläget att statens position som arbetsgivare är
stark. För viss verksamhet kräver det, åtminstone under ett övergångs
skede att arbetsgivarpolitiken är väl koordinerad med
arbetsgivarpolitiken inom det rent statliga området.
Detta innebär att det både inom stiftelse- och myndighetsverksamhet,
liksom för viss del av företagsverksamheten finns behov av samordning
mellan enskilda arbetsgivare och centrala avtal i vissa grundläggande
avseenden. Detta hindrar givetvis inte ett fortsatt decentraliserat
arbetsgivaransvar, en decentraliserad lönebildning samt sektors- och
branschanpassningar inom dessa ramar.
För närvarande finns det tre arbetsgivarorganisationer som tecknar avtal
för verksamheter där staten antingen är huvudman för myndigheter eller
ägare av bolag eller stiftelser. En splittrad arbetsgivarorganisation
kan inverka försvårande på strukturanpassningar, byte av associations-
form samt ändrat huvudmannaskap.
Staten bör enligt min mening ha som mål för sin arbetsgivarpolitik att
skapa anställningsvillkor så att organisations- och verksamhetsföränd
ringar samt ändrade finansieringsformer underlättas. Detta kräver en
effektiv samverkan mellan olika arbetsgivarföreträdare där staten är
huvudman. Jag anser det nu motiverat, mot den bakgrund som jag har
tecknat i det föregående att se över såväl behovet av, som avgränsningen
mellan de arbetsgivarorganisationer som finns där staten är huvudman för
verksamheterna.
Behov av centrala arbetsgivarfunktioner föreligger av bl.a. följande
skäl. Centrala arbetsgivarfunktioner underlättar en samordning av
anställningsvillkor. Det kan vara angeläget att upprätthålla enhetliga
s.k. allmänna anställningsvillkor om arbetstider, semestrar,
trygghetssystem, pensioner och företagshälsovård m.m. Sådana åtaganden
är långsiktiga och kan vara svåra att anpassa annat än över långa
tidsperioder.
Centrala arbetsgivarfunktioner medger också effektivare regleringar av
övergripande förhandlingsordningar, konflikträtt m.m. för att
upprätthålla en stabilitet på arbetsmarknaden och minska riskerna för
produktionsstörande arbetskonflikter. Genom en sådan samverkan mellan
arbetsgivarorganisationer kan det vara lättare att få genomslag för
gemensamma arbetsgivarpolitiska ståndpunkter.
Ett viktigt motiv för en central arbetsgivarfunktion för företag är
också att kollektivt fördela de ekonomiska riskerna vid
arbetskonflikter. Med stöd av gemensamma resurser kan arbetsgivarna möta
kollektivt riktade konflikthot från arbetstagarsidan.
Inom myndighetsområdet förutsatte förhandlingsrättsreformen år 1965 att
konflikträtten hölls samman på central nivå. Reformen vilade på det
huvudavtal som träffats mellan de centrala parterna. Enligt detta avtal
får inte i något fall stridsåtgärd vidtagas på arbetstagarsidan utan att
åtgärden blivit beslutad eller medgiven av vederbörande
huvudorganisation. På arbetsgivarsidan ligger konflikträtten hos
arbetsgivarverket. Den ovan redovisade ordningen skall enligt min mening
vara utgångspunkt för kommitténs arbete.
Uppdraget
Kommittén skall belysa eventuella behov av en samordning av den centrala
arbetsgivarfunktionen för alla områden där staten är huvudman.
Erfarenheterna visar att olika avtalsområden och arbetsgivartillhörighet
för olika statliga verksamheter kan leda till organisationstvister och
konflikter bl.a. i samband med förändringar av verksamhetsform.
Tjänstepensioneringen, med dess krav på stabilitet och långsiktighet, är
ett område där särskilda problem kan uppkomma vid byte av verksam
hetsform. Övergången från ett pensionsavtalsområde till ett annat måste
vara väl genomtänkt. Ansvaret för pensionsåtaganden och pensions-
skulder måste fördelas på ett skäligt och tydligt sätt. Det rör sig ofta
om avsevärda belopp. Det är angeläget att staten förfogar över en
arbets- givarfunktion som kan bidra till att sådana frågor blir lösta
på ett tillfredsställande sätt.
Mot bakgrund av vad jag nu har anfört skall kommittén överväga och lämna
förslag till hur arbetsgivarfunktionen bör utformas för statliga
myndigheter och affärsverk, för företag där staten inom överskådlig tid
bedöms ha för avsikt att även fortsättningsvis inneha aktiemajoriteten
samt för verksamheter som bedrivs i stiftelseform. Kommittén skall även
ge förslag till verksamhetsform för den statliga arbetsgivarfunktionen
samt överväga hur ledningsfunktioner, finansieringsformer m.m. bör
utformas.
I regeringsformens 9kap. 11§ slås det fast att riksdagens
finansutskott skall medverka i arbetsgivarpolitiken. En översyn av den
praktiska tillämpningen av arbetsgivaransvaret mellan riksdagen,
regeringen och myndigheterna bör göras av kommittén mot bakgrund av den
utveckling som jag tidigare har redovisat. Den nuvarande lydelsen av RF
9kap. 11§ skall vara utgångspunkt för övervägandena. Kommittén skall
särskilt belysa hur relationerna i arbetsgivarpolitiska frågor mellan
riksdag, regering och myndigheterna kan komma att påverkas av kommitténs
förslag.
Kommittén skall lämna förslag till hur regeringens behov av kompetens
och stöd inom arbetsgivarområdet bör utformas.
Kommittén bör vidare överväga om det i fortsättningen behövs någon
ställföreträdarlag och - om kommittén finner stöd för att behålla en
sådan lagreglering - hur den i så fall bör vara utformad. Därvid skall
beaktas vad som sägs i det framlagda förslaget (Ds1991:2) till
förenklad ställföreträdarlag och remissyttrandena över det.
Kommittén skall redovisa sitt förslag senast under september månad 1992.
Uppdragets genomförande
För kommittén gäller direktiven till samtliga kommittéer och särskilda
utredare angående utredningsförslagens inriktning (dir. 1984:5) och om
beaktande av EG-aspekter (dir. 1988:43).
Hemställan
Med hänvisning till vad jag nu har anfört hemställer jag att regeringen
bemyndigar chefen för finansdepartementet att tillkalla en kommitté -
omfattad av kommittéförordningen (1976:119) - med högst fem ledamöter
med uppdrag att lämna förslag till hur den centrala statliga
arbetsgivarfunktionen bör utformas,
att utse en av ledamöterna att vara ordförande,
att besluta om sakkunniga, experter, sekreterare och annat biträde åt
kommittén.
Vidare hemställer jag att regeringen beslutar att kostnaderna skall
belasta sjunde huvudtitelns anslag Utredningar m.m.
Beslut
Regeringen ansluter sig till föredragandens överväganden och bifaller
hennes hemställan.
(Finansdepartementet)