Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Förmögenhetsrättsliga tvister i skiljeförfarande och rättegång, Dir. 1992:22
Departement: Justitiedepartementet
Beslut: 1992-02-27
Dir. 1992:22
Beslut vid regeringssammanträde 1992-02-27
Chefen för Justitiedepartementet, statsrådet Hellsvik, anför.
Mitt förslag
Jag föreslår att en särskild utredare tillkallas för att se över skilje
mannalagstiftningen, främst lagen (1929:145) om skiljemän.
Utredaren skall vidare undersöka om förekomsten av skiljeklausuler i
vissa avtal på grund av de kostnader som är förenade med
skiljeförfarande medför att vissa anspråk inte görs gällande eller att
enskilda parter inte har ekonomiska möjligheter att göra sina anspråk
gällande. Finner utredaren att så är fallet, skall han föreslå lämpliga
åtgärder för att sådana anspråk skall kunna tas upp i skiljeförfarande
eller av allmän domstol.
Utredaren skall också överväga om förfarandereglerna i allmän domstol
när det gäller handläggningen av förmögenhetsrättsliga tvister på
näringslivets område kan ändras så att rättegång i domstol blir ett mera
slagkraftigt alternativ till skiljeförfarande. De frågor som bör
övervägas gäller bl.a. parternas inflytande över domstolens
sammansättning, snabbheten i förfarandet och sekretess.
Bakgrunden
De flesta förmögenhetsrättsliga tvister som avser
näringslivsförhållanden, bl.a. affärs-, bygg- och entreprenadtvister,
avgörs sedan gammalt genom skiljeförfarande. Även internationella
förmögenhetsrättsliga tvister med anknytning till Sverige avgörs
regelmässigt av skiljemän. Regler om skiljeförfarande finns i lagen
(1929:145) om skiljemän (Skml) och lagen (1929:147) om utländska skilje
avtal och skiljedomar. Skml reglerar hur ett skiljeförfarande skall gå
till enligt svensk rätt. Lagen om utländska skiljeavtal och skiljedomar
reglerar bl.a. möjligheten att i Sverige verkställa en utländsk
skiljedom.
En tvist skall avgöras av skiljemän om så föreskrivs i lag eller om
parterna har kommit överens om att tvisten skall lösas på det sättet. I
de flesta fall handlar det om att parterna i samband med en
affärsuppgörelse eller liknande avtalar om att eventuella tvister med
anledning av avtalet skall behandlas i skiljenämnd. I den mån parterna
inte i avtalet reglerat olika processuella frågor som kan komma att
aktualiseras under ett skiljeförfarande gäller reglerna i Skml.
Förmögenhetsrättsliga tvister som avser näringslivsförhållanden prövas
också av allmän domstol. Domstolarna avgör emellertid ett mycket
begränsat antal sådana tvister. Den privata rättskipningen genom
skiljeförfarande understöds och kontrolleras dock i vissa hänseenden av
domstolarna i syfte bl.a. att garantera rättssäkerheten för den
enskilde. Förfarandet i allmän domstol regleras av bestämmelserna i
rättegångsbalken (RB).
Skiljeförfarandet enligt Skml skiljer sig i flera viktiga hänseenden
från rättegången i domstol. Några av dessa skillnader brukar anges som
skäl till att enskilda näringsidkare väljer skiljeförfarande i stället
för att driva en tvist i domstol.
Ett skäl som särskilt brukar framhållas är att parterna har inflytande
över skiljenämndens sammansättning. Parterna kan till skiljemän utse
personer som de vet är särskilt skickliga och som de har förtroende för.
I de fall tvisten gäller ett specialområde, t.ex. bygg- eller
entreprenadområdet, kan de utse skiljemän som är sakkunniga på just det
området. Om tvisten i stället lämnas till domstol har parterna inget
inflytande över domstolens sammansättning. Domstolsjuristerna anses på
många håll inom näringslivet inte ha önskvärd erfarenhet av och
förtrogenhet med affärsjuridiska frågor.
Ett annat skäl som anses tala till förmån för skiljeförfarande är att
tvisten löses snabbt. Särskilt angeläget är detta på näringslivets
område där störningar i verksamheten på grund av en tvist kan få stora
ekonomiska konsekvenser. Om förlikning inte kan träffas mellan parterna,
anses skiljeförfarandet ge bättre förutsättningar för ett snabbt
avgörande än en rättegång vid domstol, eftersom domstolsavgörandet genom
överklagande kan leda till prövning i flera instanser.
Man brukar också poängtera betydelsen av att skiljeförfarandet inte är
offentligt. Parternas önskemål om sekretess grundar sig ofta på att de
inte vill att utomstående skall få insyn i deras affärsförhållanden. Det
är också av betydelse för parter som står i ett varaktigt
affärsförhållande till varandra att inte så att säga uppförstora
tvisten; att driva tvisten till domstol uppfattas på många håll som en
ovänlig handling bl.a. genom den offentlighet som domstolsförfarandet
medför.
Önskemålen om effektivitet, smidighet och snabbhet i dömandet gör sig
naturligtvis inte enbart gällande i fråga om skiljeförfarande. Även i
domstolarna är det angeläget att tvister behandlas på ett snabbt och
ändamålsenligt sätt, samtidigt som det ställs särskilda krav på den
statliga domstolsorganisationen t.ex. vad gäller rättssäkerhet. Det
reformarbete som har bedrivits under senare år har i hög grad syftat
till att effektivisera förfarandet i domstol. Några av de reformer som
har genomförts ligger nära de nyss diskuterade fördelarna med
skiljeförfarande och har bl.a. tagit sikte på snabbheten i förfarandet
och parternas inflytande över vilken domstol som skall pröva tvisten. Om
parterna t.ex. ingår ett avtal om att inte överklaga tingsrättens
avgörande (49 kap. 1 § RB), dvs. avtalar om eninstansprövning, kan
önskemålet om ett snabbt slutligt avgörande av tvisten uppfyllas. Sådana
avtal kan numera ingås redan innan tvist har uppstått mellan parterna. I
de mål där fullföljdsförbud har avtalats har en tingsrätt också
möjlighet att med stöd av nya regler i 42 kap. 17 a § och 56 kap. 15 §
RB hänskjuta en prejudikatfråga till högsta domstolen för prövning.
Vidare kan avtalsparter träffa överenskommelse om prorogation enligt 10
kap. 16 § RB för att på så sätt styra tvisten till en viss domstol (jfr
P H Lindbloms uppsats Allmän domstol som alternativt tvistlösningsorgan
i Festskrift till Per Olof Bolding, 1992).
När det gäller förmögenhetsrättsliga tvister med internationell
anknytning har skiljeförfarandet kanske haft sin största fördel. En
skiljedom som har meddelats i Sverige kan med stöd av 1958 års New York-
konvention om erkännande och verkställighet av utländska skiljedomar
verkställas utomlands i mycket större utsträckning än domar som har
meddelats av en svensk domstol. Skiljeförfarandets försteg i detta
hänseende kommer dock sannolikt att minska inom en snar framtid.
Regeringen har i dag på min föredragning beslutat inhämta lagrådets
yttrande över en remiss om Sveriges tillträde till 1988 års
Luganokonvention om domstols behörighet och om verkställighet av domar
på privaträttens område. Det är min förhoppning att Sverige skall kunna
tillträda konventionen under hösten 1992 eller senast den 1 januari
1993. Luganokonventionen är i första hand öppen för staterna inom EG-
EFTA-området. Också stater utanför EG-EFTA-kretsen kan dock under vissa
förutsättningar inbjudas att ansluta sig till konventionen. Ganska stora
förändringar i fråga om verkställighet utomlands av svenska domar,
liksom verkställighet i Sverige av utländska domar, kan därför komma att
inträffa.
Även om skiljeförfarandet i flera avseenden har obestridliga fördelar är
det också förenat med svagheter. De invändningar som brukar anföras
gäller främst vad som uppfattas som brister i rättssäkerheten och de
höga kostnader som är förenade med att anlita en skiljenämnd.
Flera av de principer som ligger till grund för förfarandet enligt RB
har endast i ringa utsträckning kommit till uttryck i Skml. Det finns
t.ex. inga garantier för att utredningen i en skiljetvist läggs fram på
ett från bevisvärderingssynpunkt betryggande sätt. Inte heller finns
några garantier för att skiljemännen iakttar gällande rätt; om
skiljemännen i syfte att möjliggöra fortsatta goda relationer mellan
parterna väljer en kompromisslösning som inte har stöd i gällande rätt,
är de oförhindrade att göra det. Från mer allmänna utgångspunkter anses
det vidare vara en betydande nackdel att det privata skiljeförfarandet
inte leder till prejudicerande avgöranden och en enhetlig
rättsutveckling.
En på senare tid alltmer uppmärksammad nackdel med skiljeförfarandet är
de höga kostnaderna. Den part som förlorar tvisten riskerar att få
betala inte bara sina egna och motpartens kostnader utan också
kostnaderna för skiljemännen. Man kan därför räkna med att kostnaderna i
en skiljetvist kan bli mer än dubbelt så höga som i en rättegång, i vart
fall om domstolsprövningen stannat i första instans. För ekonomiskt
svaga parter innebär skiljeförfarandet många gånger sådana
kostnadsrisker att de i praktiken inte utnyttjar förfarandet för att få
sina anspråk rättsligt prövade.
Reformbehovet
Den svenska lagstiftningen på skiljedomsområdet är nu drygt 60 år
gammal. Vissa mindre justeringar har gjorts under åren men i huvudsak är
reglerna desamma i dag som när lagstiftningen antogs år 1929. De flesta
bedömare menar att skiljemannalagstiftningen på det hela taget har
fungerat väl, vilket får antas hänga samman med att regleringen ger
utrymme för en betydande flexibilitet vid handläggningen av olika typer
av tvister. Under senare år har dock i skilda sammanhang framförts
förslag om ändringar i lagstiftningen (se bl.a. Årsskrift från
Stockholms Handelskammares Skiljedomsinstitut 1986 s. 6 ff. och 1988 s.
37 ff.).
Stockholms Handelskammares skiljedomsinstitut har i en framställning
till Justitiedepartementet den 23 april 1990 hemställt om en översyn av
skiljemannalagen. Skiljedomsinstitutet framhåller att utvecklingen på
skiljedomsområdet - inte minst på det internationella planet - ger
anledning att överväga frågan om ändringar behöver göras. Många av
staterna i Europa har under senare år infört ny lagstiftning på
skiljedomsområdet och på andra håll har inletts omfattande
lagrevisioner. I flera länder har man infört speciallagar för inter
nationella handelstvister baserade på den av FN:s handelsrättskommission
(UNCITRAL) utarbetade modellagen för internationella kommersiella
skiljeförfaranden (modellagen). Enligt institutet är det angeläget att
denna utveckling beaktas med särskild uppmärksamhet i Sverige mot
bakgrund av att vårt land under de senaste två decennierna kommit att
inta en förgrundsställning som forum i internationella handelstvister.
I riksdagen behandlade Justitieutskottet under våren 1991 en motion om
översyn av Skml i samband med att frågor om anslag till domstolsväsendet
togs upp (se bet. 1990/91 JuU16). Utskottet sade sig dela motionärernas
uppfattning att en översyn av Skml är erforderlig och utgick från att en
sådan skulle komma att inledas inom kort. I ett särskilt yttrande till
utskottets betänkande underströks vikten av att en översyn kom till
stånd inom en snar framtid.
Även jag anser att tiden nu är mogen för en översyn av Skml. Översynen
bör ha den begränsade inriktning som anges i skiljedomsinstitutets
framställning. Jag återkommer strax till det närmare innehållet i
utredningsuppdraget.
Jag vill i det här sammanhanget också ta upp vissa rättsskyddsfrågor på
skiljedomsområdet och frågan om behovet av ett mera slagkraftigt
alternativ till skiljeförfarandet inom ramen för det allmänna
domstolsväsendet. Frågorna har utretts tidigare i olika sammanhang utan
att detta lett till lagstiftning (angående tidigare utredningsarbete se
SOU 1986:1 s. 191 ff.).
Som jag tidigare nämnde avgörs näringslivets tvister regelmässigt i
privata skiljeförfaranden. Detta förfarande svarar uppenbarligen i stor
utsträckning mot näringslivets behov i fråga om tvistlösning. Samtidigt
står det klart att det finns nackdelar med skiljeförfarandet som gör det
angeläget att söka skapa bättre alternativ. Det är framför allt i två
hänseenden som det finns anledning att ifrågasätta om tvistlösning genom
skiljeförfarande ger helt nöjaktiga resultat.
En sådan fråga gäller rättsskyddet för ekonomiskt svaga parter eller
parter vilkas rättsliga anspråk har ett mindre ekonomiskt värde. Många
näringsidkare liksom vissa arbetstagare och konsumenter är hänvisade
till att lösa sina tvister i skiljeförfarande. Skiljeklausuler finns
intagna i de flesta affärsuppgörelser, bl.a. i olika standardavtal,
bolagsordningar, föreningsstadgar m.m. liksom i en del anställ
ningsavtal. Ofta förs skiljeklausulerna in i avtalen slentrianmässigt,
utan närmare eftertanke. Avtal om att en tvist skall avgöras av
skiljenämnd innebär att parterna i princip är förhindrade att få saken
prövad vid domstol. Samtidigt är det känt att kostnaderna för
skiljeförfarandet uppgår till stora belopp. Många näringsidkare m.fl.
finner det inte meningsfullt att driva sina rättsliga anspråk till
avgörande i skiljeförfarande, om inte tvisteföremålets värde uppgår till
flera hundra tusen kronor. Andra parter anser sig förhindrade av
ekonomiska skäl att driva anspråken på grund av de höga kostnaderna.
Det har hänt att skiljeklausuler som framstått som oskäliga satts åt
sidan vid domstolsprövning med stöd av allmänna ogiltighets- eller
jämkningsregler (se t.ex. NJA 1979 s. 666 och 1981 s. 711). Detta har
dock främst gällt sådana fall, t.ex. i konsumentförhållanden eller
liknande, där den ena parten vid avtalstillfället har befunnit sig i ett
underläge i fråga om kunskaper, resurser m.m. I andra fall när sådana
uppenbara obalanser mellan parterna inte har förelegat har domstolarna
varit mer restriktiva med att ogiltigförklara eller jämka
skiljeklausuler (se t.ex. AD 1991 nr 48).
Mot denna bakgrund finns det enligt min mening skäl att undersöka i
vilken utsträckning det föreligger brister i rättsskyddet för olika
avtalsparter, bl.a. små och medelstora näringsidkare, som genom
skiljeklausuler är hänvisade att lösa sina tvister i skiljeförfarande.
Den andra frågan gäller följderna för rättsväsendet av att så gott som
alla förmögenhetsrättsliga tvister i affärsförhållanden avgörs genom
skiljeförfarande. Det är enligt min mening mindre tillfredsställande att
tvistlösningen på ett av de mera centrala områdena av civilrätten i
huvudsak sker utanför de allmänna domstolarna. Ett avgörande i
skiljenämnd är inte offentligt, vilket förhindrar inblick i rätts
utvecklingen på området. Bristen på prejudikat är naturligtvis
besvärande inte bara för parterna och för de skiljemän som skall avgöra
en tvist utan också för näringslivet i stort. Det finns också exempel på
att rättstillämpningen i vissa typer av skiljetvister är splittrad och
beroende av vilken av flera rådande rättsuppfattningar de skiljemän har
som skall avgöra tvisten.
Även i andra avseenden är bristen på prejudikat på förmögenhetsrättens
område besvärande. Den nya svenska köplagstiftningen bygger på en FN-
konvention från år 1980 om internationella köp. Inom det FN-organ som
har utarbetat konventionen, UNCITRAL, har tillsatts en arbetsgrupp som
har till uppgift att samla in viktigare avgöranden från de skilda
konventionsstaterna, bl.a. om skadeståndspraxis. Avsikten är att ge
publicitet åt dessa avgöranden i syfte att främja en enhetlig
rättsutveckling i konventionsstaterna. Till följd av den brist på
prejudikat på köprättens område som nu råder kan Sverige inte bidra till
utvecklingen av den praktiska tillämpningen av konventionen.
Mot den nu angivna bakgrunden anser jag att utredningsuppdraget även bör
innefatta frågan vad som kan göras för att allmän domstol skall bli ett
mera slagkraftigt alternativ till privat rättskipning genom
skiljeförfarande. Jag kommer i det följande att söka ange några av
riktlinjerna för hur jag vill att arbetet skall bedrivas i det
hänseendet.
Jag föreslår att en särskild utredare tillkallas för att utreda de
frågor jag här har tagit upp.
Närmare om utredningsuppdraget
Enligt min mening kan det vara lämpligt att utredaren inleder arbetet
med att göra en översyn av skiljemannalagen. En utgångspunkt för arbetet
bör vara att lagstiftningen även i fortsättningen skall ge utrymme för
stor flexibilitet i skiljeförfarandet. Lagen bör därför även framgent
vara förhållandevis kortfattad och endast innehålla de regler som får
anses nödvändiga för att tillgodose kraven på snabbhet och säkerhet. En
till alla delar fullständig reglering av skiljeförfarandet bör inte
eftersträvas.
När det gäller internationella förhållanden kan vissa särskilda regler
behövas. Utredaren bör särskilt överväga fördelar och nackdelar med att
ha separata skiljemannalagar för nationella respektive internationella
förhållanden.
Under våren 1989 organiserade skiljedomsinstitutet en arbetsgrupp
bestående av personer med anknytning till skiljedomsområdet.
Arbetsgruppen redovisade sina synpunkter rörande en översyn av Skml i en
promemoria som bifogades institutets framställning till
Justitiedepartementet. Enligt vad som anges i promemorian har
arbetsgruppen i sitt arbete beaktat bl.a. den av UNCITRAL utarbetade
modellagen för internationella kommersiella skiljeförfaranden och
reglerna för Stockholms Handelskammares skiljedomsinstitut (SCC
Reglerna). Arbetsgruppen har vidare inhämtat synpunkter vid ett allmänt
möte där omkring 100 jurister var närvarande. I promemorian har
arbetsgruppen under 17 punkter angett ett antal frågor som bör övervägas
vid en översyn. Det gäller frågor av central betydelse för skiljeför
farandet, bl.a. reglerna om ändring av talan, skiljedoms nationalitet,
förskottsbetalning, genkäromål och kvittning. Promemorian bör enligt min
mening överlämnas till utredaren för att tjäna som underlag i
översynsarbetet. Det bör dock stå utredaren fritt att ta upp även andra
frågor såvitt gäller skiljemannalagstiftningen än de som anges i pro
memorian. De förslag utredaren lämnar i denna del bör lämpligen kunna
redovisas i ett delbetänkande.
När det gäller rättsskyddsfrågorna och frågan om att överväga alternativ
till skiljeförfarandet genom vidareutveckling av förfarandereglerna för
domstolarna vill jag till en början erinra om det tidigare
utredningsarbete som har bedrivits på detta område. Senast har
Domstolskommittén i sitt slutbetänkande år 1972 lagt fram ett förslag
till lag om skiljedomstol (SOU 1972:22). Förslaget går i korthet ut på
att tingsrätt i särskild sammansättning skall tjänstgöra som skilje
domstol i tvister som parterna efter särskild överenskommelse hänskjuter
till avgörande i sådan ordning. Kommitténs förslag remissbehandlades men
har inte lett till lagstiftning.
Enligt min mening är det angeläget att utredaren har fria händer att
förutsättningslöst kunna pröva olika modeller för hur man skall kunna
förbättra förutsättningarna för domstolarna att avgöra näringslivets
tvister. Tidigare utredningsarbete på området manar dock till eftertanke
så till vida att flera ändringsförslag av genomgripande karaktär som har
lagts fram under åren inte lett till lagstiftning. Inte heller i dag kan
det anses önskvärt med långtgående förändringar i domstolsstrukturen,
t.ex. att inrätta särskilda handelsdomstolar eller särskilda avdelningar
för handelstvister vid en domstol, för att tillgodose kravet på ett
verkligt alternativ till skiljeförfarande. I stället bör utredarens
arbete inriktas på att så långt det är möjligt finna lösningar inom
ramen för den nuvarande domstolsorganisationen. Som jag nyss nämnde är
det två huvudfrågor som bör tas upp i utredningsarbetet.
Till en början bör undersökas om och i vilken utsträckning kostnaderna i
skiljeförfarandet i praktiken förhindrar att vissa anspråk rättsligt kan
utkrävas eller om det finns hinder av annat slag, t.ex. ekonomiska, som
gör att vissa personer eller företag inte kan göra sin rätt gällande. Om
det förhåller sig på det sättet, bör utredaren överväga lämpliga
åtgärder för att dessa anspråk skall kunna göras gällande i
skiljeförfarande eller i allmän domstol.
Frågor som bör belysas av utredaren är t.ex. i vilka typer av
avtalsförhållanden som det är vanligt med skiljeklausuler och hur
tvister som härrör ur sådana avtalsförhållanden behandlas. Är det t.ex.
vanligt att rättsförluster till följd av skiljeklausuler uppkommer för
mindre företag eller enskilda personer därför att de inte finner det
meningsfullt eller inte har råd att driva sina anspråk i ett
skiljeförfarande (se t.ex. SOU 1987:17 s. 175 ff.)? Innebär de höga
kostnaderna för skiljeförfarande andra nackdelar för avtalsparterna,
t.ex. att otillbörliga påtryckningar förekommer i samband med tvister
för att få en part som är bunden av skiljeklausul att träffa uppgörelse?
Om utredaren finner att det finns brister i rättsskyddet som beror på
förekomsten av skiljeklausuler, bör utredaren föreslå de åtgärder som
kan vara lämpliga för att komma till rätta med dessa brister.
Inriktningen bör här vara att söka förbättra rättsskyddet för utsatta
grupper eller för vissa typer av anspråk genom förbättringar inom
skiljeförfarandet eller på annat sätt. Ett alternativ som bör undersökas
är om man kan vidga möjligheterna att frigöra sig från skiljeklausuler,
antingen i enskilda fall när omständigheterna är sådana att en
avtalspart inte kan ta tillvara sin rätt på grund av bundenheten till
skiljeklausulen eller mera generellt för vissa avtalsområden eller typer
av anspråk (jfr 3 a § Skml). I vissa branschvillkor för bygg- och
entreprenadområdena finns redan i dag undantagsbestämmelser av sådant
slag, se t.ex. AB 72, ABM 75 och IML 91.
Den andra frågan i utredningsarbetet är att överväga vilka ändringar som
behöver göras i förfarandereglerna för de allmänna domstolarna för att
öka domstolarnas konkurrenskraft såvitt avser näringslivets tvister. Som
jag tidigare varit inne på är det i ett par hänseenden som man på
näringslivshåll anser att förfarandet i domstolarna inte fullt ut ger de
fördelar som man uppnår i ett privat skiljeförfarande. Det gäller
parternas inflytande över domstolens sammansättning, eninstansprövningen
och önskvärdheten av att parternas ekonomiska mellanhavanden inte
offentliggörs. Om man vill skapa ett verkligt alternativ till
skiljeförfarande inom ramen för det allmänna domstolsväsendet, är det
sannolikt nödvändigt att överväga modifieringar av vissa grundprinciper
för rättegångsförfarandet på dessa områden. Utredaren bör därför lämna
förslag om i vilken utsträckning detta kan ske och vilka problem och
överväganden som är av betydelse om lagstiftaren vill införa en sådan
ordning.
Som jag tidigare framhöll är det angeläget att utredningsarbetet i
första hand inriktas på lösningar som på ett naturligt sätt anknyter
till den nuvarande rättegångsordningen. I regeringens proposition
1988/89:78 Högsta domstolen och rättsbildningen behandlas flera frågor
som har samband med de frågor jag här tar upp (se t.ex. s. 61 ff.), och
det är enligt min mening lämpligt att utredaren överväger om det t.ex.
är möjligt att finna lösningar som knyter an till de reformförslag för
att förbättra prejudikatbildningen på förmögenhetsrättens område som där
diskuteras.
Det finns givetvis ett samband mellan sådana ändringar i
förfarandereglerna för de allmänna domstolarna som jag här har
diskuterat och sådana regler som kan behövas för att skydda enskilda
avtalsparter mot skiljeklausuler som försvårar för parten att göra sin
rätt gällande. Att det finns ett sådant samband betyder emellertid inte
att utredaren skulle vara förhindrad att bedöma frågorna fristående från
varandra. Oavsett vad utredaren kommer fram till vad gäller ett
eventuellt bristande rättsskydd i vissa avtalsförhållanden, bör alltså
förslag kunna läggas fram som syftar till att förbättra möjligheterna
för näringslivets tvister att prövas i allmän domstol.
En viktig del av utredningsarbetet gäller finansieringen av en reform.
Man kan räkna med att ett förslag som innebär förbättrade möjligheter
för domstolarna att pröva näringslivets tvister kommer att leda till
ökad måltillströmning till domstolarna och därmed ökade kostnader för
domstolsväsendet. Det är enligt min mening rimligt att parterna i
rättegången själva får bära dessa kostnader. En utgångspunkt för arbetet
i denna del bör alltså vara att en reform inte skall medföra några ökade
kostnader för staten.
En omläggning av ansvaret för domstolskostnader i enlighet med det nu
sagda skulle innebära en nyhet i svensk rätt. Med hänsyn härtill är det
angeläget att utredaren överväger de principiella synpunkter som kan
läggas på en sådan ordning.
Med dessa utgångspunkter bör utredaren redovisa sin bedömning av
kostnadernas omfattning, om och på vilket sätt kostnaderna kan tas ut av
parterna och fördelas mellan dem och hur en avgränsning lämpligen kan
göras mot andra kategorier av mål vid domstolarna.
Enligt min mening kan det vara lämpligt att i första hand överväga
möjligheten till avgiftsfinansiering för denna typ av mål. Utredaren bör
här ta del av vad stämpelskatteutredningen kom fram till beträffande
domstolsavgifter (se Ds B 1980:7). Finner emellertid utredaren att
finansieringsfrågan lämpligen bör lösas på annat sätt, bör han vara
oförhindrad att lägga fram förslag om det.
Övrigt
Den särskilde utredaren bör under arbetets gång ha tillgång till
sakkunniga och experter på området. Översynen av
skiljemannalagstiftningen kräver emellertid erfarenhet och överväganden
av annat slag än frågorna om rättsskyddet på skiljedomsområdet och om
möjligheten att skapa bättre förutsättningar i allmän domstol för
näringslivets tvister. Jag menar att detta också bör återspeglas i
utredningens sammansättning på så vis att vissa sakkunniga och experter
tillkallas för att delta i den allmänna översynen av skiljemannalagen
och andra tillkallas för att delta i det senare utredningsarbetet.
För utredaren gäller regeringens direktiv till samtliga kommittéer och
särskilda utredare angående utredningsförslagens inriktning (dir.
1984:05) och angående beaktande av EG-aspekter i utredningsverksamheten
(dir. 1988:43).
Utredningsarbetet skall redovisas före den 1 maj 1994.
Hemställan
Med hänvisning till vad jag nu har anfört hemställer jag att regeringen
bemyndigar chefen för Justitiedepartementet
att tillkalla en särskild utredare - omfattad av kommittéförordningen
(1976:119) - för att dels se över skiljemannalagstiftningen dels utreda
vissa rättsskyddsfrågor på skiljemannaområdet och föreslå regler som
skapar bättre förutsättningar för de allmänna domstolarna att pröva
förmögenhetsrättsliga tvister med anknytning till näringslivet,
att besluta om sakkunniga, experter, sekreterare och annat biträde åt
den särskilde utredaren.
Vidare hemställer jag att regeringen beslutar att kostnaderna skall
belasta andra huvudtitelns anslag Utredningar m.m.
Beslut
Regeringen ansluter sig till föredragandens överväganden och bifaller
hennes hemställan.
(Justitiedepartementet)