Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Handlingsplan mot buller, Dir. 1992:20
Departement: Miljö- och Naturresursdepartementet
Beslut: 1992-02-13
Dir. 1992:20
Beslut vid regeringssammanträde 1992-02-13.
Chefen för miljö- och naturresursdepartementet, statsrådet Johansson,
anför.
Mitt förslag
Jag föreslår att en särskild utredare tillkallas för att utarbeta ett
förslag till samlad handlingsplan mot buller.
Bakgrund
Riksdagen uttalade hösten 1990 att en samlad handlingsplan mot buller
skyndsamt borde föreläggas riksdagen (JoU 1990/91:17, rskr. 27).
Regeringen anser att bullerstörningarna i samhället skall begränsas och
att åtgärder mot buller skall utgå från varje sektors eget ansvar för
sin miljöpåverkan.
En bred analys och ett åtgärdsprogram beträffande buller i arbets-,
boende- och fritidsmiljöer skall enligt jordbruksutskottet tas fram (JoU
1990/91:30, rskr. 1990/91:338). I betänkandet har utskottet särskilt
påtalat vikten av ett samlat program mot bakgrund av de problem som
buller utgör. Riksdagen följde utskottet.
Behov av en samlad aktionsplan
Bullret ökar i samhället genom bl.a. intensivare trafik, bullrande
arbetsredskap, ökad ventilation och ökad användning av eldrivna verktyg,
musikanläggningar med förstärkt musik och hushållsmaskiner.
Bullerproblemen har global omfattning och ger långtidseffekter. I en
lång rad sociologiska undersökningar från olika länder rankas buller av
de berörda högst bland störande miljöfaktorer både i arbets- och
boendemiljö. Hörselskador genom buller är irreversibla. Det finns heller
ingen möjlighet att på kort sikt ersätta dagens bullrande maskiner med
tysta.
Ansvaret för åtgärder mot buller ligger på olika myndigheter i Sverige
-- Statens Naturvårdsverk, Boverket, Statens Vägverk,
Trafiksäkerhetsverket, Arbetarskyddsstyrelsen m.fl. Dessa myndigheter
har utfärdat föreskrifter, anvisningar, riktvärden och rekommendationer
inom bullerområdet.
Yttre miljö
Buller i den yttre miljön består av trafikbuller, externt
industribuller, buller från byggen, skjutbanor och nöjesfält m.m.
Trafiken svarar för de helt dominerande störningarna. År 1974 beräknades
2,5 miljoner svenskar vara exponerade för störande trafikbuller. Av
dessa beräknades 750000 vara mycket störda med utgångspunkt från
subjektivt upplevda besvär av typen sömnstörningar etc. (källa:
Trafikbullerutredningen, SOU 1974:60). Situationen är i dag sämre på
grund av den ökade trafikmängden.
Genom en förutseende fysisk planering kan emellertid många
bullerstörningar från vägtrafik, tågtrafik, flygplatser, industrier,
motorsport- och skjutbanor minskas.
Arbetsmiljö
Det hörselskadliga bullret är ett allvarligt problem på många
arbetsplatser. Antalet bullerexponerade arbetstagare är stort, även om
antalet anmälda arbetsskador på grund av buller minskat under senare år.
Det går att med god planering åstadkomma en väsentligt förbättrad
bullersituation på de mest utsatta arbetsplatserna. Ett hinder i
utvecklingen mot förbättrad bullermiljö är bristande kunskaper om
förebyggande åtgärder. Snabbare maskiner och processer kräver i många
fall mycket radikala dämpningsåtgärder, något som oftast bara kan nås
genom omfattande forsknings- och utvecklingsinsatser samt stora
investeringar. Arbetarskyddsstyrelsen har närmare redovisat en
utvärdering av åtgärder inom bullerområdet i en rapport (SOU 1990:49,
bil. A) inom ramen för arbetsmiljökommission
ens arbete.
Boendemiljö
Störningarna i boendemiljö kommer oftast utifrån. Störningar från
grannar och lågfrekvent buller från husets maskiner och installationer
är också mycket vanliga, oftast beroende på bristande ljudisolering.
Brister i konstruktioner är inte ovanliga. De upptäcks sällan eftersom
kontrollmätningar av ljudisolering förekommer mycket sparsamt. Ett annat
viktigt skäl är att en fullgod ljudisolering inte garanteras även om
ljudisoleringskraven är uppfyllda.
Buller i fritidsmiljö
I fritidsmiljön förekommer såväl höga hörselskadliga bullernivåer som
låga och främst psykologiskt störande nivåer. Fritidsjakt, hob
bymaskiner, båtmotorer och musikavlyssning med hörselskadliga nivåer är
några vanliga störkällor i fritidsmiljön.
Psykologiskt störande buller kan vara sådant som stör känsliga
naturmiljöer. En särskild utredning har tillsats om buller i
fjällområden och skärgårdar (dir. M 1991:78).
Bullerminskning vid källan
Det är i allmänhet mest kostnadseffektivt att angripa bullret vid
källan. Detta gäller såväl industrins maskinpark som en stor mängd
produkter för konsumentmarknaden.
Frågan aktualiseras bl.a. genom EG:s maskindirektiv (ref.nr.89/392/EEG,
EGT nr. 183/89) som ställer omfattande krav på redovisning av
bullernivåer för all maskinell utrustning från gräddvispar till
grävmaskiner med högre ljudnivå än 70 dBA på 1 m avstånd. Dessa krav
skall tillämpas inom EG från år 1993 och måste uppfyllas av svenska
exportvaror till EG.
Forskning och utbildning
Det råder i dag brist på akustiskt utbildad personal. Orsaken härtill
ligger i akustikområdets speciella tvärvetenskapliga natur. Det kräver
kunskaper inom ämnesområden som finns på alla våra tekniska högskolor,
men som ligger spridda på olika utbildningslinjer. Forskningen och
utvecklingsarbetet liksom undervisningen inom området har blivit
eftersatt.
Uppdraget
Som framgår av ovanstående har åtgärder mot bullerproblem i stor
utsträckning försummats hittills. Jag anser att större vikt måste läggas
vid att förebygga och åtgärda bullerproblem. För att utarbeta en samlad
handlingsplan mot buller bör en särskild utredare tillkallas.
Med ledning av bl.a. det kartläggningsarbete som för närvarande pågår
inom Vägverket, Luftfartsverket, Banverket, Boverket, Storstockholms
Lokaltrafik, Fortifikationsförvaltningen och flera kommuner, bör
utredaren beskriva miljösituationen vad gäller buller och störningsgrad.
Arbetarskyddsstyrelsens utvärdering av åtgärder mot buller bör
utnyttjas.
Handlingsplanen skall innefatta förslag inom områdena bullerminskning
vid källan, yttre bullermiljö, arbetsmiljö, boendemiljö och fritidsmiljö
samt forskning och utbildning. Handlingsplanen skall ha som mål att
minska antalet bullerstörda människor. Den bör vara en åtgärdsinriktad
plan som utmynnar i konkreta åtgärder med realistiska möjligheter att
genomföras. Planen bör också omfatta åtgärder av förebyggande art.
Trafikverken har i miljöanalyser redovisat sin syn på bullerproblemen
och föreslagit vissa åtgärder.
Utredaren bör analysera förslagen och se hur dessa kan hanteras i en
samlad handlingsplan. Utgångspunkten skall vara att de mest
kostnadseffektiva åtgärderna skall vidtas först. Ansvarsfördelningen
mellan berörda parter bör klarläggas.
Det är angeläget att bullerproblemen aktivt bearbetas i kommunernas
planering och i konkreta åtgärdsprogram på miljöområdet. Den fysiska
planeringen som styrinstrument i miljöpolitiken skall få ökad betydelse.
Kommunerna bör involveras i arbetet med en samlad handlingsplan mot
buller, med stöd av den kunskap om planering som redan finns. Resultaten
från utredningen om åtgärder mot buller i fjäll och skärgårdar bör
utnyttjas i detta sammanhang.
Utredaren bör också föreslå möjliga åtgärder för att främja utvecklingen
av bostäder med tillfredsställande ljudisolering. Utredaren bör beakta
vad utredningen om statens stöd för bostadsfinansiering (Dir 1991:107)
anför om förenklingar i de regler som styr bostadsbyggandet.
Handlingsplanen bör också innehålla en redovisning av behovet av
forskning och utbildning beträffande akustik och bullerbekämpning för
att klara samhällets och näringslivets försörjning med akustikkunskap.
Utredaren bör vad gäller påverkan på näringslivet ta sin utgångspunkt i
den nya näringspolitiken som är inriktad på
att med generell ekonomisk politik och avregleringar förbättra
förutsättningarna för företagande i Sverige. Vidare skall förslag till
åtgärder vara så utformade att konkurrensneutralitet kan bibehållas och
att tekniska handelshinder undviks.
En prioriterad uppgift för utredaren skall vara att presentera utförliga
kostnadsberäkningar och redovisa de samhällsekonomiska kost
naderna för de mål och åtgärder som utredningen föreslår samt förslag
till finansiering av kostnaderna. Utredaren bör även belysa de sa
mhällsekonomiska intäkterna av minskat buller.
Tidsplan, arbetsformer, m.m.
Utredningsarbetet bör vara slutfört till den 1 juli 1993. Utredaren bör
till Miljö- och naturresursdepartementet redovisa en plan för arbetet
senast den 1 maj 1992. Utredaren är fri att successivt framlägga
delförslag till åtgärder som kan genomföras snabbt.
För arbetet skall vidare gälla regeringens direktiv till samtliga
kommittéer och särskilda utredare angående utredningsförslagens
inriktning (dir. 1984:5) och EG-aspekter i utredningsverksamheten (dir.
1988:43).
Hemställan
Med hänvisning till vad jag nu har anfört hemställer jag att regeringen
bemyndigar chefen för miljö- och naturresursdepartementet
att tillkalla en särskild utredare -- omfattad av kommittéförordningen
(1976:119) -- med uppgift att utarbeta en samlad aktionsplan
mot buller.
att besluta om sakkunniga, experter, sekreterare och annat biträde åt
utredaren.
Vidare hemställer jag att regeringen beslutar att kostnaderna skall
belasta fjortonde huvudtitelns anslag Utredningar m.m.
Beslut
Regeringen ansluter sig till föredragandens överväganden och bifaller
hans hemställan.
(Miljö- och naturresursdepartementet)