Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Utredning om avveckling av AB Svensk Bilprovnings monopol, Dir. 1992:2
Departement: Kommunikationsdepartementet
Beslut: 1991-12-19
Dir. 1992:2
Beslut vid regeringssammanträde 1991-12-19
Chefen för kommunikationsdepartementet, statsrådet Mats Odell, anför.
Mitt förslag
Jag föreslår att en särskild utredare tillkallas som skall föreslå hur
AB Svensk Bilprovnings monopol på besiktningsverksamhet av
vägtrafikfordon kan avskaffas.
Bakgrund
Aktiebolaget Svensk Bilprovning (ASB) bildades år 1963 och blev
riksprovplats år 1978. Enligt förordningen (1989:527) om riksprovplatser
och riksmätplatser är ASB riksprovplats för bl.a. kontrollbesiktning och
vissa andra besiktningar enligt fordonskungörelsen (1972:595) av
motorfordon och vissa andra fordonsslag. Taxorna för de obligatoriska
kontrollerna bestäms av regeringen. ASB ägs till 52% av svenska staten
och till återstående del av motorbranschen, yrkestrafikens
organisationer, försäkringsföretag och motororganisationer.
ASB utförde år 1990 ca 5 miljoner fordonsbesiktningar. Bilägarnas
direkta kostnader genom avgifter för dessa besiktningar uppick till ca
900 milj.kr. Samhällets totala kostnader för fordonskontrollen är
betydligt större, eftersom dessa inte enbart utgörs av de avgifter som
kunderna betalar utan även av kostnader för förlorad arbetstid m.m.
Under år 1988 genomförde ASB en omorganisation, vars mål var en ökad
decentralisering och målstyrning. I dag finns 176 besiktningsstationer i
landet och 97% av bilägarna har högst 30 km till närmaste
besiktningsstation. ASB har under senare år fastställt mera
specificerade kvalitets- och servicemål, vilket bl.a. innebär att kunden
inte skall behöva vänta mer än tio arbetsdagar från tidsbeställning till
ett besök i besiktningshall.
Miljöaspekterna har fått en allt större tyngd i besiktningsverksamheten.
I dag uppskattas miljöandelen i kontrollarbetet till omkring 25 %. År
1990 invigdes ASBs motortestcenter i Jordbro. Motortestcentret har
resurser för olika slag av emissionsprovningar. Förutom den löpande
provningsverksamheten har ASB ett tioårigt avtal med statens
naturvårdsverk vad gäller forsknings- och utvecklingsverksamhet inom
avgasområdet. Avtalet innebär att ca hälften av motortestcentrets
omsättning på ca 30 milj.kr. per år avser naturvårdsverkets uppdrag.
Europasamarbetet
I propositionen 1990/91:87 Näringspolitik för tillväxt, konstaterade
regeringen att den svenska ordningen för obligatorisk provning och
kontroll av fordon som en följd av ett närmare europeiskt samarbete
genom EES-avtalet och ett framtida medlemskap i EG behöver anpassas till
EGs ordning för provning och kontroll. Enligt propositionen var det
uppenbart att det svenska riksprovplatssystemet på väsentliga punkter
inte stod i överensstämmelse med det system som tillämpas inom EG.
Regeringen föreslog vissa riktlinjer för att utse de svenska organ som
skall medverka i det europeiska systemet för kontroll av produkter.
Riktlinjerna godkändes av riksdagen. I enlighet med EGs principer skall
det svenska systemet vara öppet, och såväl offentliga som enskilda organ
skall kunna utses till kontrollorgan och därmed konkurrera om uppdragen.
En förutsättning är dock att organens kompetens och trovärdighet har
blivit objektivt prövade och vidimerade av en statlig myndighet.
Styrelsen för teknisk ackreditering föreslås få denna roll. Förslag med
nödvändiga lagändringar bereds inom näringsdepartementet och förutses
bli förelagt riksdagen våren 1992.
Som en följd av de förändringar som kommer att genomföras av den svenska
kontrollordningen kan det förutses att det nuvarande
riksprovplatssystemet på sikt gradvis kommer att avvecklas.
På fordonsområdet beräknas år 1993 ett EG-direktiv träda i kraft som
innebär att ett typgodkännande som utfärdats i ett EG-land skall gälla i
samtliga övriga EG-länder. EFTA-länderna förutses genom EES-avtalet
komma med i detta system år 1995. Denna ordning kan antas komma att
kraftigt påverka provningsvolymerna hos de organ som är verksamma med
typkontroll av fordon. EG har även utfärdat ett direktiv om den
periodiska kontrollverksamheten. I detta läggs endast en basnivå fast,
medan det överlämnas åt medlemsstaterna att närmare ange formerna för
kontrollen.
Beslutade åtgärder
Regeringen förutskickade i propositionen 1991/92:38 om inriktningen av
den ekonomiska politiken att en särskild utredare snarast skulle
tillkallas för att utreda hur det statliga monopolet på
kontrollbesiktningen av vägtrafikfordon skall slopas.
I propositionen 1991/92:69 om privatisering av statligt ägda företag,
m.m. har regeringen vidare föreslagit att en försäljning av statens
aktier i ASB skall genomföras helt eller delvis.
Vissa steg i riktning mot en avveckling av ASBs monopolställning har
redan vidtagits. I 1991 års budgetproposition (1990/91:100, bil. 8)
föreslogs, förutom en utglesning av den periodiska kontrollbesiktningen,
även att efterkontroller skall kunna ersättas med verkstadsintyg.
Den föreslagna utglesningen av besiktningstillfällen har nu beslutats,
genom en ändring i fordonskungörelsen som träder i kraft den
1 januari 1992 (SFS 1991:1422). Därigenom slopas kontrollbesiktningen
för tre år gamla personbilar, lätta lastbilar och lätta bussar samtidigt
som motorcyklar och lätta släp endast behöver besiktigas vartannat år
till dess fordonen är tio år och därefter årligen. Frågan huruvida
efterkontroll hos ASB kan ersättas med ett intyg från en bilverkstad om
att det aktuella felet på fordonet åtgärdats bereds för närvarande inom
kommunikationsdepartementet.
Aktuella utredningar
Riksrevisionsverket har i en rapport (Dnr 1987:1479) granskat den sta
tliga fordonskontrollen.
Statens provningsanstalt har på uppdrag från industridepartementet
utrett konsekvenserna för den obligatoriska kontrollverksamheten av en
Europaharmonisering (SP RAPPORT 1990:33).
Trafiksäkerhetsutredningens betänkande (SOU 1991:79) Det framtida
trafiksäkerhetsarbetet, lades fram den 30 september 1991. Utredningen
föreslår bl.a. att fordonskontroller på väg bör utökas och att de i
huvudsak bör utföras av ASB. Ansvaret för verksamhetens inriktning och
omfattning bör det föreslagna vägtrafikverket ha. ASBs kontroller på väg
bör enligt utredningen finansieras från registerhållningsavgiften.
Utredningen föreslår vidare att ASBs namn ändras till Aktiebolaget
Svensk fordonskontroll.
I detta sammanhang bör också nämnas att Transportkonomisk
institutt, Ti, i Norge har undersökt om den periodiska
fordonskontrollen leder till en minskning av olycksrisken jämfört med
ingen kontroll alls.
Kommerskollegium utreder på uppdrag av utrikesdepartementets
handelsavdelning konsekvenserna för svensk del av EGs direktiv om
typgodkännande för hel bil som förväntas träda i kraft den 1 januari
1993. Uppdraget avser bl.a. att kartlägga vilka administrativa och
praktiska åtgärder som för svensk del kommer att krävas för deltagande i
EGs typgodkännandesystem.
Uppdraget
Mot bakgrund av dels regeringens strävan att utnyttja konkurrens som ett
medel för att effektivisera samhället dels Sveriges deltagande i arbetet
för att skapa ett europeiskt ekonomiskt samarbetsområde anser jag att
den periodiska kontrollbesiktningen av vägtrafikfordon bör
avmonopoliseras. En särskild utredare bör tillkallas för att lämna
förslag till hur detta skall genomföras samt beskriva konsekvenserna.
Inriktningen bör vara att ASBs monopol på periodisk kontrollbesiktning
skall upphöra. Jag anser inte att det i detta sammanhang är nödvändigt
att överväga åtgärder beträffande typbesiktning eller registreringsbesi
ktning, då dessa verksamheter genom EES-avtalets tillämpning på
fordonsområdet kommer att förlora i betydelse. Utredaren bör redovisa
vilka krav som kommer att ställas på Sverige och vilka effekter som kan
förväntas uppstå till följd av förändrade regler för typbesiktning och
registreringsbesiktning, i samband med Europasamarbetet.
Utredaren skall även ge förslag till vilka krav som bör ställas på
företag som skall utföra periodisk kontrollbesiktning. Utredaren
skall härvid särskilt
-- redovisa vilka effekter, för bl.a. trafiksäkerhet och miljö, som blir
följden då kontrollbesiktningen av vägtrafikfordon avmonopoliseras och
därvid väga in Sveriges situation som en medlem av EG,
-- redovisa hur en skälig servicenivå skall upprätthållas i glesbygd i
en framtida periodisk kontrollbesiktning och vilka regeländringar som
därvid kan bli nödvändiga,
-- beskriva hur ett kvalificerat arbete med forskning och utveckling
rörande avgasemissioner m.m. skall kunna säkerställas i framtiden,
-- redovisa vilka erfarenheter som tidigare gjorts av avreglering av
liknande provningsverksamhet i andra länder samt belysa andra länders
olika lösningar för uppbyggande av besiktningsverksamhet,
-- belysa hur opartiskhet och integritetsfrågor kan säkerställas i en
framtida besiktningsverksamhet,
-- beskriva en avmonopolisering av kontrollbesiktningen ur ett
konsumentperspektiv, bl.a. en bedömning av prisutvecklingen framöver och
närheten till kontrollbesiktningsstation samt hur en tillfredsställande
kontroll av kvaliteten i utförda besiktningar skall kunna garanteras,
-- beakta utvecklingen av de europeiska formerna för provning och
certifiering inom fordonsområdet,
--belysa de ekonomiska konsekvenserna av utredarens föreslagna åtgärder
för såväl enskilda, företag, staten och samhället,
--redovisa vad en avmonopolisering innebär för ASB,
--redovisa förslag till författningsändringar.
Frågan om fordonskontroll på väg är för närvarande under utredning. Det
ingår inte i utredarens uppgift att gå närmare in på denna fråga.
Utredaren är dock oförhindrad att ta upp andra frågor som har anknytning
till dem som har nämnts i det föregående.
För arbetet gäller dels regeringens direktiv (Dir. 1984:5) till samtliga
kommittéer och särskilda utredare angående utredningsförslagens
inriktning, dels regeringens direktiv (Dir. 1988:43) om EG-aspekter i
utredningsverksamheten. Utredaren bör särskilt beakta EGs rådsdirektiv
77/143/EEG, 88/449/EEG, L 261/88, 91/225/EEG och 91/328/EEG om
tillämpning av medlemsstaternas lagar om trafiksäkerhetsprovning av
motorfordon och släpvagnar till dessa fordon samt beakta följande
förslag till tillägg till direktiv som EG utarbetat; COM(91)243,
slutligt och COM(91)244, slutligt. Utredaren skall vidare beakta övriga
EG-direktiv och förslag till direktiv som gäller fordonsområdet.
Utredaren bör samråda med de myndigheter och organisationer som arbetar
med eller berörs av förslagen.
Berörda fackliga huvudorganisationer bör ges tillfälle att föra fram
synpunkter.
Uppdraget skall vara slutfört senast den 1 november 1992.
Hemställan
Med hänvisning till vad jag nu anfört hemställer jag att regering
en bemyndigar chefen för kommunikationsdepartementet
att tillkalla en särskild utredare -- omfattad av kommittéförordningen
(1976:119) -- med uppdrag att lämna förslag till hur AB Svens
k Bilprovnings monopol på besiktningar av vägtrafikfordon kan avskaffas,
att besluta om sakkunniga, experter samt annat biträde till utredaren.
Vidare hemställer jag att regeringen beslutar att kostnaderna skall
belasta sjätte huvudtitelns anslag A 2. Utredningar m.m.
Beslut
Regeringen ansluter sig till föredragandens överväganden och bifaller
hans hemställan.
(Kommunikationsdepartementet)