Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Tilläggsdirektiv för en översyn av redovisningslagstiftningen, Dir. 1992:19
Departement: Justitiedepartementet
Beslut: 1992-02-13
Dir. 1992:19
Beslut vid regeringssammanträde 1992-02-13
Statsrådet Laurén anför.
Mitt förslag
Den kommitté som har tillkallats för att göra en översyn av
redovisningslagstiftningen skall även lägga fram förslag till de
lagändringar på redovisningsområdet som kommer att krävas vid en
harmonisering med de normer som har utvecklats inom EG. Kommittén skall
redan enligt sina nuvarande direktiv utreda bokföringsnämndens
ställning. Här ges nu nya riktlinjer för det arbetet.
Inledning
Genom beslut den 22 augusti 1991 bemyndigade regeringen den dåvarande
chefen för justitiedepartementet att tillkalla en kommitté för att se
över redovisningslagstiftningen (dir. 1991:71). Kommitténs huvuduppgift
skall vara att överväga vilka lagändringar och andra åtgärder som är
påkallade för att anpassa lagstiftningen till den snabba utveckling som
ägt rum på redovisningsområdet såväl i Sverige som internationellt.
Däremot skall kommittén enligt sina direktiv inte föreslå de
lagändringar som har ett direkt samband med den europeiska
integrationen. Denna uppgift ligger i stället på Aktiebolagskommittén
(dir. 1990:46). Vidare skall kommittén bl.a. överväga vilka principer
som bör gälla för sådan kompletterande normgivning som sker genom
rekommendationer av olika expertorgan på redovisningsområdet.
Anpassningen till regelverket inom EG
Aktiebolagskommittén har fått i uppdrag att föreslå de lagändringar på
bolagsrättens område som kommer att krävas med hänsyn till Sveriges
förestående åtaganden gentemot EG. EG:s bolagsrätt består av tolv
rättsakter, som utgörs av en förordning och elva direktiv. Av dessa
rättsakter rör tre direktiv redovisningsfrågor. Detta gäller fjärde
bolagsrättsdirektivet som behandlar årsredovisning, sjunde
bolagsrättsdirektivet som innehåller regler om koncernredovisning samt
elfte bolagsrättsdirektivet som behandlar redovisning i filialer.
Aktiebolagskommittén har påbörjat arbetet med att överväga vilka
förändringar som erfordras i den svenska redovisningslagstiftningen på
grund av innehållet i dessa direktiv.
Enligt min mening är det en fördel om man vid utformningen av den nya
lagstiftningen på redovisningsområdet kan ta hänsyn till vad som krävs
enligt EG-rätten, så att övervägandena kan ske i ett enda sammanhang.
Till detta kommer att EG:s regler på området gäller inte endast för
bolag motsvarande det svenska aktiebolaget utan även för vissa andra
bolagsformer. En anpassning av den svenska lagstiftningen kommer därför
att beröra även andra lagar än aktiebolagslagen och få betydelse även
för frågan om vilken struktur redovisningslagstiftningen bör ha.
Mot den nu angivna bakgrunden är det enligt min mening mest lämpligt att
anpassningen på redovisningsområdet till EG:s regelverk görs i samband
med en generell översyn av redovisningslagstiftningen. Uppgiften bör
alltså ligga på kommittén för en översyn av redovisningslagstiftningen.
Vid sina överväganden bör kommittén begagna sig av det material som
redan har utarbetats i aktiebolagskommittén.
Regeringen har tidigare denna dag beslutat att aktiebolagskommittén
genom tilläggsdirektiv befrias från uppgiften att föreslå de
lagändringar på redovisningsområdet som erfordras med hänsyn till den
europeiska integrationen.
Bokföringsnämnden
I de ursprungliga direktiven om en översyn av redovisningslagstiftningen
har min företrädare behandlat tillkomsten av redovisningrådet (s. 3 ff).
Den sammansättning och organisation som redovisningsrådet har erhållit
har gjort mig övertygad om att rådet har goda förutsättningar att fylla
sin uppgift som normgivande organ i fråga om de s.k. publika företagens
redovisning. Tillkomsten av redovisningsrådet väcker emellertid frågan
om vilken roll som i fortsättningen bör tillkomma bokföringsnämnden.
Enligt min mening är det svårt att förena redovisningsrådets verksamhet
med tanken att bokföringsnämnden i fortsättningen skall ha en oinskränkt
auktoritet som normbildare på hela redovisningsområdet. Från principiell
synpunkt föreligger här en kompetenskonflikt mellan de båda organen.
Redovisningsrådets tillkomst innebär att bokföringsnämnden i praktiken
inte kommer att utfärda rekommendationer i frågor som tar sikte på
publika företag. När nämnden har avlastats från en så väsentlig del av
sina arbetsuppgifter är det naturligt att en diskussion kommer till
stånd om nämndens fortsatta funktion och verksamhet. Enligt min mening
finns det mycket som talar för att det inte längre finns behov av något
rent statligt organ med uppgift att utfärda generella normer på
redovisningsområdet.
Kommittén bör på grundval av det nu anförda utreda frågan om
bokföringsnämndens ställning.
Övrigt
Mycket talar för att kommittén redovisar sitt arbete i etapper. Det är
sannolikt att den del av utredningsuppgiften som berörs av EG-direktiven
behöver behandlas med förtur.
Hemställan
Med hänvisning till vad jag nu anfört hemställer jag att regeringen
kompletterar direktiven till kommittén för en översyn av
redovisningslagstiftningen i enlighet med vad jag nu har förordat.
Beslut
Regeringen ansluter sig till föredragandens överväganden och bifaller
hennes hemställan.
(Justitiedepartementet)