Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Utredning av företagshälsovårdens organisation och finansiering, Dir. 1992:17
Departement: Arbetsdepartementet
Beslut: 1992-02-13
Dir. 1992:17
Beslut vid regeringssammanträde 1992-02-13
Chefen för arbetsmarknadsdepartementet, statsrådet Börje Hörnlund,
anför.
Mitt förslag
Jag föreslår att en särskild utredare tillkallas för att utreda
företagshälsovårdens organisation och finansiering. Med utgångspunkt
från en avveckling av det generella bidraget till företagshälsovården
skall utredaren överväga andra former av stöd för att tillgodose de små
företagens behov av företagshälsovård.
Vidare skall utredaren, mot bakgrund av en analys av vilka konsekvenser
avveckling av det generella bidraget har för företagshälsovården, bedöma
behovet av samhällelig styrning av företagshälsovården.
Bakgrund
Företagshälsovården har vuxit fram på initiativ av parterna på
arbetsmarknaden. Det första avtalet om företagshälsovården träffades
mellan Svenska arbetsgivareföreningen (SAF) och Landsorganisationen i
Sverige (LO) år 1967. Avtalet innebar bl.a. att företagshälsovården
skulle vara en opartisk, rådgivande expertfunktion.
De från år 1986 gällande statsbidragsbestämmelserna har följt avtalets
intentioner. I bestämmelserna anges som villkor för bidrag att
företagshälsovården skall arbeta förebyggande med arbetsmiljön och att
den skall medverka i arbetsanpassnings- och rehabiliteringsverksamheten
på arbetsstället. Den skall också vara integrerad i eller på annat sätt
samordnad med arbetsmiljöarbetet på arbetsplatsen.
Med stöd av en bestämmelse i arbetsmiljölagen (AML 3 kap. 2 §), som
tillkom år 1986, kan arbetsgivare under vissa förutsättningar åläggas
att föranstalta om företagshälsovård genom ett föreläggande av
yrkesinspektionen.
I den proposition (1984/85:89) om företagshälsovård och
arbetsanpassning, som låg till grund för 1986 års
statsbidragsbestämmelser, angavs som mål för den fortsatta utbyggnaden
av företagshälsovården att minst 75 % av arbetstagarna skulle vara
anslutna till företagshälsovård vid 1990-talets början. Med en
anslutning som nu uppgår till ca 80 % har målet mer än väl uppfyllts.
Dock kan man konstatera att majoriteten av de anställda i de små
företagen fortfarande står utanför företagshälsovården och saknar
tillgång till utomstående expertis inom arbetsmiljö- och
rehabiliteringsområdena.
Regeringen tillsatte i augusti 1989 en arbetsgrupp för att se över 1986
års företagshälsovårdsreform. Syftet med översynen var huvudsakligen att
pröva frågan om företagshälsovårdens fortsatta utbyggnad och utvärdera
effekterna av det bidragssystem, som infördes år 1986. Utredningen
presenterade sina förslag i betänkandet Företagshälsovård i omvandling
(Ds 1990:42).
I proposition (1990/91:140) om arbetsmiljö och rehabilitering föreslog
regeringen vissa ändringar i arbetsmiljölagen m.m. I propositionen
lämnades också förslag om nya villkor för statsbidrag och vissa
ändringar i bidragssystemet för företagshälsovården, i huvudsak i
enlighet med utredningens förslag. Riksdagen godkände förslagen (AU
1990/91:22, rskr. 302) i maj 1991. De ändrade bestämmelserna om
statsbidrag till företagshälsovården trädde i kraft den 1 januari 1992
(SFS 1991:1260).
Riksdagsbeslutet innebar att villkoren för bidrag till företagshälsovård
renodlas till att gälla vissa krav på verksamhetens funktion och
kvalitet samt styrning och ledning. Villkoren skall gälla lika för all
företagshälsovård. En annan förändring var att stimulansen att nyansluta
företag med upp till 20 anställda till företagshälsovården förstärktes.
Genom riksdagens beslut med anledning av propositionen 1990/91:140 om
Arbetsmiljö och rehabilitering samt propositionen 1990/91:141 om
Rehabilitering och rehabiliteringsersättning har arbetsgivarens ansvar
för arbetsmiljö och rehabilitering förtydligats och blivit mer
omfattande. Bl.a ställs i arbetsmiljölagen uttryckliga krav på att
arbetsmiljöfrågorna skall integreras med övriga frågor som rör
verksamheten i dess helhet. Vidare skall arbetsgivaren se till att det
på arbetsställe i den egna verksamheten finns en på lämpligt sätt org
aniserad arbetsanpassnings- och rehabiliteringsverksamhet. Arbetsgivaren
har även fått ett förstahandsansvar för den arbetslivsinriktade
rehabiliteringen. Samtidigt har skyddskommitténs uppgifter renodlats och
betydelsen av samverkan mellan arbetsgivare och arbetstagare i det
lokala arbetsmiljöarbetet lyfts fram.
I en rapport (Fu 1991:9) om den statliga styrningen av
företagshälsovården har riksrevisionsverket (RRV) kommit fram till att
statsbidraget inte är effektivt styrmedel för att nå de uppsatta må
len för verksamheten. RRV anser också att statsbidraget är ineffektivt
när det gäller att stimulera anslutningen av små företag. Vidare anser
RRV att företagshälsovården för närvarande inte kan erbjuda de tjänster
som de små företagen efterfrågar, alltifrån konkreta kartläggningar av
arbetsmiljön och åtgärder till hjälp med myndighetskontakter. RRV har
därför föreslagit att statsbidraget bör avvecklas.
I 1992 års budgetproposition har regeringen föreslagit att det generella
bidraget till företagshälsovården skall upphöra fr.o.m den 1 januari
1993.
Utredningsuppdraget
Utredaren skall kartlägga företagshälsovårdens omfattning, utformning,
kostnader och finansiering inom olika branscher och avtalsområden.
Orsaker till tidigare variationer i avgiftsuttaget skall analyseras och
med utgångspunkt från en avveckling av det generella bidraget till
företagshälsovården skall utredaren överväga behovet av stöd -- t.ex.
riktade insatser -- för att tillgodose de små företagens behov av
företagshälsovård.
Ut
redaren skall mot bakgrund av småföretagens speciella struktur och
förutsättningar analysera de små företagens behov av stöd i arbetsmiljö-
och rehabiliteringsarbetet och hur detta behov kan tillgodoses. En
frågeställning som även bör belysas i sammanhanget är hur man genom
särskilda informations- och utbildningsinsatser kan nå dessa företag.
Utredaren skall vidare bedöma vilka eventuella konsekvenser en
avveckling av det generella bidraget har för anslutningen av företag
och förvaltningar till företagshälsovård och för verksamhetens
inriktning, omfattning och kvalitet.
En utgångspunkt för utredarens arbete skall vidare vara att den enskilde
anställde, även sedan bidraget avvecklats, skall ha förtroende för
företagshälsovården och uppleva dess verksamhet som relevant. Utredaren
skall även beakta företagshälsovårdens roll i den incitamentsstruktur
som beslutet om arbetsgivarperiod i sjukförsäkringen och regeringens
aviserade förslag om karensdagar innebär samt belysa konsekvenserna för
det förebyggande arbetsmiljöarbetet om företagshälsovårdens verksamhet
även skulle kombineras med sjukvård. Utredningen bör därvid uppmärksamma
det arbete som pågår inom socialdepartementet med att förbereda
införandet av ett husläkarsystem.
Med utgångspunkt i de överväganden som görs i de nämnda avseendena skall
utredaren bedöma det eventuella behovet av samhällelig styrning av
företagshälsovården, såväl vad gäller anslutning som kvalitet. Därvid
skall frågan om en eventuell lagstiftning, utöver nuvarande bestämmelser
i arbetsmiljölagen, prövas.
Arbetarskyddsverkets roll skall belysas särskilt.
Arbetsmiljöinstitutet är ansvarigt för utbildningen av
företagshälsovårdens personal. Utredaren bör belysa vilka konsekvenser
som den förändrade samhälliga styrningen av företagshälsovården har för
utbildningens inriktning och dimensionering. Utredaren skall vidare
föreslå de förändringar av företagshälsovårdsutbildningen som med
anledning härav kan anses vara motiverade.
Genom beslut av riksdagen (prop. 1990/91:140, AU 22, rskr. 302) utgår
ett bidrag motsvarande högst 1 % av de medel som årligen avsätts som
stöd till företagshälsovården till ett centralt organ för samverkan och
utveckling av företagshälsovården (FUR). Utredaren bör även pröva om
detta bidrag bör lämnas sedan det generella bidraget avvecklats.
I utredningsuppdraget skall beaktas att Sverige år 1985 ratificerat en
ILO-konvention (nr 161) och en rekommendation (nr 171) om för
etagshälsovård.
Tidsplan
Utredarens arbete bör vara avslutat före september månads utgång 1992.
Hemställan
Med hänvisning till vad jag nu har anfört hemställer jag att regeringen
bemyndigar chefen för arbetsmarknadsdepartementet
att tillkalla en särskild utredare, omfattad av kommittéförordningen
(1976:119), med uppdrag att se över företagshälsovårdens organisation
och finansiering,
att besluta om sakkunniga, experter, referensgrupper, sekreterare och
annat biträde till utredaren.
Vidare hemställer jag att regeringen beslutar om att kostnaderna skal
l belasta tionde huvudtitelns anslag Utredningar m.m.
Beslut
Regeringen ansluter sig till föredragandens överväganden och bifaller
hans hemställan.
(Arbetsmarknadsdepartementet)