Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Översyn av miljöskadeförsäkringen m.m., Dir. 1992:13
Departement: Miljö- och Naturresursdepartementet
Beslut: 1992-02-13
Dir. 1992:13
Beslut vid regeringssammanträde 1992-02-13.
Chefen för miljö- och naturresursdepartementet, statsrådet Johansson,
anför.
Mitt förslag
Jag föreslår att en särskild utredare tillkallas för att göra en översyn
av reglerna om miljöskadeförsäkring och för att lämna förslag till
finansieringen av vissa åtgärder mot miljöskador. Utredaren skall
utvärdera miljöskadeförsäkringen i dess nuvarande form. Han skall därvid
lämna förslag till formerna och villkoren för försäkringen. Frågan om
att utvidga försäkringen till att gälla annan verksamhet än sådan som
omfattas av miljöskyddslagen skall övervägas.
Som en viktig del av utredarens uppdrag ingår att närmare studera frågan
om vem som i praktiken skall finansiera och bekosta en sanering när ett
företag i konkurs eller som inte längre bedriver verksamhet har lämnat
kvar miljöfarliga kemikalier och andra miljöfarliga rester inom
anläggningen. Utredaren bör lämna förslag till hur denna fråga skall
lösas inom ramen för en utbyggd miljöskadeförsäkring.
Bakgrund
Enligt 5§ miljöskyddslagen (1969:387) är den som utövar miljöfarlig
verksamhet skyldig att vidta skyddsåtgärder och iaktta de
försiktighetsmått i övrigt som skäligen kan fordras för att förebygga
eller avhjälpa olägenhet. Skyldigheten kvarstår även efter det att
verksamheten har upphört. Även om ett sådant krav i princip alltid kan
upprätthållas mot en miljöfarlig verksamhet som har pågått efter
miljöskyddslagens ikraftträdande, kan det i praktiken vara svårt att i
vissa fall upprätthålla principen. Erfarenheterna har visat att en
verksamhet, t.ex. en gruvverksamhet, kan förorsaka skador på omgivningen
långt efter det att själva verksamheten har upphört. Verksamheten kan ha
avslutats vid en tid när kraven på försiktighetsåtgärder var annorlunda
än i dag. Även andra omständigheter kan göra det svårt att säkerställa
att verksamhetsutövaren fullgör sina skyldigheter när företaget inte
längre existerar och någon ansvarig person inte längre finns kvar.
Enligt miljöskadelagen (1986:225) har den som utövar verksamhet på en
fastighet i princip ett strikt skadeståndsansvar för de skador som
uppkommer i omgivningen på grund av verksamheten. Det kan emellertid
vara svårt för den skadelidande att alltid erhålla ersättning med stöd
av lagen. Skadevållaren kan t.ex. vara insolvent. En annan svårighet är
att miljöskadorna kan vara sådana att det ibland inte är möjligt att slå
fast vem som är skadevållare.
1988 års miljöproposition
Riksdagen behandlade år 1988, efter förslag från regeringen i 1988 års
miljöproposition (prop. 1987/88:85), bl.a. frågor om ansvar för
återställning efter gamla miljöskador och bidrag till sådana åtgärder
samt ersättning till skadelidande från en miljöskadeförsäkring.
Förslagen i 1988 års miljöpolitiska proposition byggde på ett förslag
från Miljöskadefondutredningen. Utredningen föreslog i sitt betänkande
(SOU 1987:15) Miljöskadefond att en miljöskadefond skulle inrättas.
Fonden föreslogs ha två huvudsakliga uppgifter. Från fonden skulle
ersättning kunna lämnas för person- och sakskador, som hade orsakats av
miljöstörningar i de fall skadestånd inte kunde betalas eller utgå
enligt miljöskadelagen. Miljöskadefonden skulle också bekosta
återställningsåtgärder efter gamla miljöskador. Fonden föreslogs bli
finansierad genom avgifter på större utsläpp av vissa miljöfarliga
ämnen.
I propositionen konstaterades att åtgärder behövde vidtas i enlighet med
vad utredningen redovisade. En annan lösning än den
utredningen föreslagit valdes dock för finansieringen av åtgärderna.
I fråga om åtgärder för återställning på grund av gamla miljöskador
föreslogs att miljöskyddslagen skulle förtydligas så att det av lagen
direkt framgår att ansvaret kvarstår även efter det att verksamheten har
upphört. Samtidigt föreslog regeringen i stället för utbetalning genom
en fond att allmänna medel skulle kunna tas i anspråk för sådana
återställningsåtgärder av miljöskador som uppkommit på grund av
verksamhet som upphört före miljöskyddslagens tillkomst. För ändamålet
inrättades ett nytt anslag, Åtgärder mot miljöskador.
För att täcka behovet av ersättning för person- och sakskador föreslog
regeringen en försäkringslösning i form av en kollektiv försäkring.
Detta förslag gav den skadelidande rätt till ersättning enligt i
huvudsak samma principer som utredningen hade föreslagit. En försäkring
hade enligt föredragande departementschefen administrativa fördelar
framför utredningens förslag. Om en kollektiv försäkring inte skulle
utfalla väl, fick en försäkringslösning av mera traditionellt slag eller
en fondlösning övervägas enligt föredraganden.
Riksdagen beslutade i enlighet med regeringens förslag.
Gällande ordning
Åtgärder mot gamla miljöskador
Som nyss nämnts beslutade riksdagen år 1988 att anslå allmänna medel som
skall användas för efterbehandling av miljöskadade områden. Frågan
behandlades också i 1991 års miljöproposition. Riksdagen ställde sig
bakom ett förslag om ett femårigt program för sanering och återställning
av miljöskadade områden. För budgetåret 1991/92 finns under fjortonde
huvudtiteln, miljödepartementet, ett reservationsanslag, B13, på 25
miljoner kr för sådana åtgärder. Medlen disponeras av statens
naturvårdsverk för sådana efterbehandlings- och saneringsåtgärder för
vilka något ansvar skäligen inte kan utkrävas enligt miljöskyddslagen
eller annan lagstiftning. De får användas för att vidta de åtgärder som
krävs för att undvika allvarliga effekter i miljön.
Miljöskadeförsäkringens konstruktion
Till följd av 1988 års miljöpolitiska proposition infördes fr.o.m. den 1
juli 1989 särskilda föreskrifter om miljöskadeförsäkring i
65--68 §§ miljöskyddslagen och i förordningen (1989:365) om
miljöskadeförsäkring.
För ersättning i vissa fall till den som har lidit skada enligt
miljöskadelagen, skall det finnas en miljöskadeförsäkring.
Försäkringsvillkoren skall godkännas av regeringen eller den myndighet
som regeringen bestämmer. Den som bedriver miljöfarlig verksamhet som
kräver tillstånd eller anmälan enligt miljöskyddslagen skall bidra till
miljöskadeförsäkringen med belopp som fastställs av regeringen.
Genom miljöskadeförordningen har fastställts vilka verksamhetsutövare
som skall bidra till försäkringen och bidragsbeloppens storlek.
Från försäkringen betalas ersättning till den som lidit skada för sådan
person- eller sakskada som avses i miljöskadelagen, under förutsättning
att
1. rätt till ersättning enligt miljöskadelagen föreligger, men
skadestånd inte kan erhållas på grund av att skadevållaren inte kan
betala eller att rätten till ersättning har gått förlorad, eller
2. det inte kan utredas vem som är ansvarig för skadan.
Enligt försäkringsvillkoren utgår emellertid ingen ersättning för
skadan, om den störning som har orsakat en sakskada har inträffat
före den 1 juli 1989.
Regeringen har genom beslut den 25 maj 1989 godkänt villkoren för
miljöskadeförsäkringen. Av villkoren framgår att för skador som skall
hänföras till ett och samma försäkringsår är ansvaret begränsat till 200
miljoner kr.
Försäkringsbolagen Folksam, Skandia, Wasa, Trygg-Hansa och
Länsförsäkringsbolagen har tillsammans bildat ett miljöskadekonsortium.
Detta konsortium tillhandahåller den miljöskadeförsäkring som
verksamhetsutövarna är skyldiga att bidra till enligt vad regeringen be
stämmer.
Vidare har regeringen den 18 oktober 1990 dels förordnat ledamöter i
miljöskadeförsäkringens skadenämnd, dels fastställt arbetsordningen för
denna nämnd. Nämnden har att avge utlåtande i principiella eller
tvistiga skadeersättningsfall enligt villkoren för
miljöjskadeförsäkringen. Nämnden är sammansatt av företrädare för
försäkringsbolagen, de betalningspliktiga och allmänna intressen. Som
ordförande och vice ordförande, vilka skall vara opartiska, har
ordinarie domare utsetts. I nämnden ingår också en medicinsk expert.
De bidragspliktiga har bildat en förening för dem som skall betala
bidrag till miljöskadeförsäkringen, Föreningen för miljöskadeförsäkring.
De årliga bidragen från de bidragspliktiga uppgår tillsammanlagt drygt
25 miljoner kr. Miljöskadeförsäkringen är en del av bolagens totala
ansvarsförsäkringsverksamhet och avgifterna utgör riskpremier som inte
fonderas särskilt.
Skäl för en överyn
Anslaget för åtgärder mot miljöskador
Statens naturvårdsverk har i november 1991 hos regeringen hemställt om
särskilda medel för att bestrida handräckningskostnader för budgetåret
1992/93 samt om ytterligare medel för samma ändamål på tilläggsbudget
för budgetåret 1991/92. Naturvårdsverket har vidare hemställt att rege
ringen tillkallar en utredning med uppgift att föreslå en ordning som
säkerställer att de som förorsakar kostnader för sanering också betalar
dessa kostnader. Som skäl för sin begäran anför naturvårdsverket
följande. -- Det senaste årets utveckling har inneburit fler konkurser
än tidigare i mindre och medelstora företag som i sin verksamhet har
hanterat miljöfarliga kemikalier. Tillgångarna har inte räckt för att ta
hand om kvarlämnade kemiska produkter. Det är i flera fall fråga om
kvalificerat toxiska ämnen där akuta risker föreligger vid underlåtande
att åtgärda situationen. Samhället kan inte rimligen underlåta att vidta
skyddsåtgärder. Behovet av medel för sådana åtgärder är för närvarande
stort. B 13-anslaget urholkas på grund av att medlen tas i anspråk vid
företagsnedläggelser. Under år 1991 har behov av medel överstigande 14
miljoner kr anmälts till verket. Under budgetåret 1990/91 har
3716000 kr utbetalats. En fortsatt användning av medel från anslaget B13
gör det omöjligt att fortsätta de kommande årens arbete med att åtgärda
miljöskadade områden (gruvavfall, fiberbankar m.m.) i enlighet med den
plan som behandlades i samband med 1991 års miljöpolitiska beslut.
Finansieringen av de åtgärder som Naturvårdsverket redovisat för
handräckning m.m. bör som verket framhållit inte finansieras genom
ianspråktagande av B13-anslaget eller motsvarande anslag.
Om akuta insatser behövs sedan en verksamhet avslutats utan att
miljöfarliga produkter eller liknande har omhändertagits kan en till
synsmyndighet vidta åtgärder på den försumliges bekostnad och kräva
ersättning av honom för kostnaderna. Om ett sådant krav skall kunna
drivas med framgång krävs dock antingen att förorenaren har tillräckliga
tillgångar eller att det finns en försäkring som täcker kostnaderna.
Ofta kan man räkna med att inget av de båda alternativen står till buds.
Motsvarande gäller i fråga om ingripanden för att motverka skador som
kan uppkomma på sikt. Om företaget har gått i konkurs får det allmänna
oftast stå för kostnaderna. Situationen är likadan i de fall
miljöfarliga rester har blivit kvar vid anläggningen efter en
företagsnedläggelse. Det finns mot den angivna bakgrunden anledning att
-- utan att rubba principen om förorenarens ansvar -- överväga frågan om
miljöskadeförsäkringen bör utvidgas till att avse obligatorisk
försäkring som kan utnyttjas vid företagsnedläggelser.
Miljöskadeförsäkringen
Hittills har bara ett tjugotal skadeanmälningar inkommit till
miljöskadekonsortiet. Flera av dessa lär avse sådana fall då ersättning
inte kan utgå därför att den ansvarsgrundande skadeorsaken ligger i
tiden före den 1 juli 1989, då bestämmelserna om miljöskadeförsäkring
trädde i kraft. Själva skadan kan dock ha inträffat efter denna
tidpunkt. I andra fall uppfylls inte miljöskadelagens villkor för rätt
till ersättning. I ett fåtal återstående fall kan ersättning komma att
utgå.
Någon ersättning har hittills inte utgått och kritik har framförts mot
premiesättningen. Föreningen för miljöskadeförsäkring har anfört att
miljöskadekonsortiet med nu rådande ordning i praktiken har erhållit
monopol på miljöskadeförsäkringen. Föreningen anser att det är möjligt
att införa ett vinstdelningssystem så att en del av den årliga premien
efter årets slut återgår till betalarna, om inga eller ringa ersättnings
belopp har utgått under året. På detta sätt kan enligt föreningen en
följsamhet åstadkommas mellan bidragen och ersättningarna. Före
ningen har också föreslagit att försäkringsskyddet återkommande skall
upphandlas för begränsade tidsperioder, förslagsvis tre år, och att
denna upphandling skall ske i fri konkurrens mellan såväl svenska som
utländska försäkringsbolag. Föreningen har understrukit att en lösning
av skisserad modell inte kommer att medföra att den skadelidandes
ställning försämras.
Vid sidan av Föreningen för miljöskadeförsäkring har enskilda
betalningspliktiga framfört kritik. Denna kritik har bl.a. tagit sikte
på att premiens storlek inte tar hänsyn till företagens investeringar
för att förbättra miljön och att kresten av ersättningsberättigade är
för snäv.
Miljöskadekonsortiet har anfört att miljöskadeförsäkringen till stora
delar är en katastrofförsäkring och att ett system med vinstdelning inte
passar för den typen av försäkringar. Det råder enligt konsortiet
fortfarande osäkerhet om det verkliga premiebehovet. Vidare har
Miljöskadekonsortiet pekat på att miljöskadeförsäkringen innebär ett
åtagande av den storleksordningen att inget svenskt försäkringsbolag
ensamt kan ta på sig hela risken, utan ett samarbete mellan
försäkringsbolagen är nödvändigt. Enligt konsortiets mening finns det
skäl att ifrågasätta om en friare upphandling totalt sett leder till en
lägre kostnad eller om inte ett motsvarande resultat kan nås inom
nuvarande organisation.
Utredningsuppdraget
Miljöskadeförsäkringens konstruktion saknar motsvarighet vid en
jämförelse med andra obligatoriska försäkringar. Reglerna om
miljöskadeförsäkring, som har gällt i drygt två år, har hittills inte
lett till att någon ersättning har utgått. Det ligger mot den bakgrunden
i sakens natur att systemet utvärderas när det har varit i kraft en viss
tid. Därför bör en särskild utredare tillkallas.
Utgångspunkten för utredningsuppdraget skall vara de framställningar som
naturvårdsverket, Föreningen för miljöskadeförsäkring och andra har
lämnat om miljöskador och frågan hur en miljöskadeförsäkring kan
utformas mot bakgrund av de förslag som har lämnats. Utredaren skall
alltså överväga om miljöskadeförsäkringen bör utvidgas till att avse en
obligatorisk försäkring som kan utnyttjas vid företagsnedläggelser, när
det nedlagda företaget inte kan betala saneringskostnaderna.
Utredaren skall också utvärdera och överväga formerna för
miljöskadeförsäkringen. Han skall beakta konkurrensaspekterna och
därvid särskilt pröva i vilken ordning det kan vara lämpligt att
försäkringsbolagen samverkar.
En försäkringslösning skall utformas i enlighet med principen om att det
i första hand är förorenaren som bär ansvaret för sin verksamhet.
Försäkringen skall träda in när ingen ansvarig finns eller när denne
inte kan bekosta nödvändiga åtgärder. En sådan subsidiär ansvarighet bör
vara kollektiv.
Utredaren skall också överväga frågan om försäkringsvillkoren är i behov
av ändring för att stärka de enskildas rätt till ersättning. Det kan
t.ex. finnas fog för att en skada som uppkommit efter den 1 juli 1989
ersätts även om den bakomliggande störning som orsakat skadan inträffat
dessförinnan.
Det finns naturligtvis även ytterligare möjligheter som kan övervägas i
fråga om ianspråktagande av medel för att betala saneringskostnader i
samband med att ett företag går i konkurs eller på annat sätt upphör med
verksamheten. Som exempel kan nämnas att statens fordringar vid en
eventuell konkurs kan ges rätt till betalning med förmånsrätt. Det
ankommer på utredaren att överväga denna fråga.
Det är angeläget att som en särskild fråga överväga om en
miljöskadeförsäkring fortfarande skall vara kopplad till viss
lagstiftning som miljöskyddslagen eller om det är verksamhetens
farlighet som skall stå i centrum. I det senare fallet kan det finnas
fog för att försäkringen även skall omfatta verksamhet som inte bedrivs
på en fastighet. En utvidgad försäkring skulle kunna komplettera andra
åtgärder för att ge allmänheten skydd mot skador orsakade av kemikalier.
Det bör utredas hur tillverkare, importörer och andra som hanterar
kemikalier kan åläggas att vara ansvarsförsäkrade för sin produkt i de
fall de inte redan har en ansvarsförsäkring. Det bör vidare utredas om
försäkringsbolagen i sin verksamhet fastställer premierna på ett sätt
som beaktar den aktuella kemikaliens risk. Utredaren bör undersöka om
det finns behov av att komplettera det nuvarande försäkringssystemet med
en obligatorisk ansvarsförsäkring och i så fall lämna förslag om hur en
sådan försäkring bör konstrueras.
Influtna försäkringsmedel från en utvidgad försäkring bör på olika sätt
kunna användas såväl i skadeförebyggande verksamhet som för
att ersätta uppkomna skador.
Konkurrensaspekterna måste, som Föreningen för miljöskadeförsäkring har
framhållit, beaktas liksom Sveriges närmande till EG. I artikel 8 i det
andra skadeförsäkringsdirektivet (88/357/EEC) finns regler om
obligatoriska försäkringar. Dessa regler medger undantag från förbudet
mot bestämmelser som kräver godkännande av försäkringsvillkor för s.k.
stora risker. Med anledning härav har den bedömningen gjorts att
miljöskadeförsäkringen i sin nuvarande utformning inte behöver ändras
med anledning av närmandet till EG. En annan typ av miljöskadeförsäkring
kan leda till en annan bedömning.
Det ankommer på utredaren att närmare redovisa hur hans förslag
förhåller sig till EG:s regelverk i enlighet med regeringens direktiv
(Dir 1988:5) till kommittéer och särskilda utredare angående beaktande
av EG-aspekterna i verksamheten. Detta gäller särskilt såvitt avser
försäkringsområdet och EG:s relevanta regler på miljöskyddsområdet.
Miljöskadeförsäkringssystemet som det är uppbyggt i dag belastar inte
staten med kostnader. En försäkringslösning av annan typ bör inte heller
den generera några kostnader för det allmänna.
Det ankommer på utredaren att samråda med kommittén (ME 1989:04) om
översyn av miljöskyddslagstiftningen.
Tidplan m.m.
Utredaren bör senast vid utgången av år 1992 i en särskild rapport till
regeringen redovisa de särskilda problem som kan vara förena
de med de s.k. handräckningsfallen samt preliminärt redovisa den
tänkbara inriktningen av en lösning som innebär ett ökat ansvar för
förorenaren i sådana fall. Ett slutbetänkande i enlighet med
utredningsuppdraget skall redovisas till regeringen senast den 31
augusti 1993.
Hemställan
Med hänvisning till vad jag nu har anfört hemställer jag att regeringen
bemyndigar chefen för miljö- och naturresursdepartementet
att tillkalla en särskild utredare -- omfattad av kommittéförordningen
(1976:119) -- med uppgift att utreda bl.a. en utvidgning av d
en obligatoriska miljöskadeförsäkringen
att besluta om sakkunniga, experter, sekreterare och annat biträde åt
utredaren.
Vidare hemställer jag att regeringen beslutar att kostnaderna skall
belasta fjortonde huvudtitelns anslag Utredningar m.m.
Beslut
Regeringen ansluter sig till föredragandens överväganden och bifaller
hans hemställan.
(Miljö- och naturresursdepartementet)