Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Integritetsskydd för uppgifter i statlig statistik, m.m., Dir. 1992:110
Departement: Finansdepartementet
Beslut: 1992-12-17
Dir. 1992:110
Beslut vid regeringssammanträde 1992-12-17
Chefen för Finansdepartementet, statsrådet Wibble anför.
Mitt förslag
En särskild utredare tillkallas för att utreda frågor om
integritetsskyddet för uppgifter i den statliga statistiken.
Utredaren skall därvid
- Kartlägga vilka regler, rutiner och rekommendationer om integritetsskydd
som gäller för myndigheter som ansvarar för statistik,
- mot bakgrund av beslut om decentralisering av statistikansvaret (prop.
1992/93:101, bet. FiU:1992/93:7, rskr. 1992/93:122) överväga om
reglerna, rutinerna och rekommendationerna behöver ändras,
- redovisa rättsläget beträffande förfoganderätten till register i den
statliga statistiken och vid behov föreslå ändringar i det,
- pröva om det är möjligt att skapa en registerlag för Statistiska
centralbyråns (SCB ) statistikregister. Denna prövning skall bl.a.
omfatta en analys av gallringsfrågorna.
Utredaren skall slutligen föreslå en rättslig reglering som
tillfredsställer behovet av dels gemensamma data för inkomst- och
förmögenhetsskatter, dels uppgifter i det s.k. fördelningsmodellprojektet.
Bakgrund
Integritetsskyddet
I betänkandet Effektivare statistikstyrning (SOU 1992:48) påpekas att
det för uppgiftslämnarna till statliga myndigheter är viktigt att
uppgifter som lämnas för statistikändamål inte kommer till användning
för andra syften än just statistik samt att känsliga uppgifter hanteras
och statistiken publiceras på ett sådant sätt att enskildas förhållanden
inte röjs. Vidare sägs att de regler och rutiner för upprätthållande av
integritetsskydd som SCB tillämpar måste tillämpas av andra myndigheter
som får tillgång till primäruppgifter vid en delegering av
statistikansvaret i enlighet med utredningens förslag (s. 95).
Vid remissbehandlingen av betänkandet tog en del remissinstanser
särskilt upp problemen med integritetsskyddet och sekretessen vid ett
delegerat statistiksystem. Arbetsmarknadsstyrelsen (AMS) ansåg att det
kunde uppstå en konflikt mellan myndigheternas roll som
statistikansvarig och myndighetsutövande vad beträffar uppgifter som
insamlats för statistiska ändamål. Det är enligt AMS inte orealistiskt
att förutsätta att gränsen mellan de två ansvarsområdena i vissa fall
kan komma att överskridas. Statens naturvårdsverk pekar på den
potentiella risk för konflikt mellan den sekretess som omgärdar
statistikproduktionen och målsättningen med verkets tillsynsroll.
Datainspektionen tog i sitt remissyttrande upp samma fråga, men från en
annan synvinkel. Inspektionen pekar på de risker som uppstår med den
ansamling av uppgifter som finns hos SCB. Jag återkommer till denna
fråga senare.
Problemet som här avses är således den förändring som uppstår när andra
myndigheter än SCB skall hantera de regler om sekretess och
integritetsskydd som kringgärdar uppgifterna till den statliga
statistiken. Hit räknas också Internationella Statistiska Institutets
(ISI) etiska deklaration för statistiker. Utgångspunkten för
decentraliseringen av ansvaret måste vara att skyddsnivån inte skall
försämras. Risken måste elimineras att myndigheter obehörigen använder
uppgifter från den statliga statistiken i sin myndighetsutövning.
Det finns således enligt min bedömning ett behov av att kartlägga vilka
regler, rutiner och rekommendationer som gäller för myndigheter som får
ansvar för viss statistik enligt en decentraliserad ansvarsordning och
därmed vilka förstärkningar av olika slag som behövs för att åstadkomma
en hög skyddsnivå.
I propositionen (1992/93:101) om den statliga statistikens finansiering
och samordning har jag tagit upp frågan om att ytterligare behandla
sekretessen och integritetsskyddet och därvid förordat att så sker (s.
14-15).
Förfoganderätten
I betänkandet Effektivare statistikstyrning berörs också frågan om
förfoganderätten till uppgifter, men mer pragmatiskt. Det konstateras
att frågan om äganderätten till primärdata kan fordra olika lösningar
beroende på växlande förhållanden och den torde bäst komma att lösas
avtalsvägen (s. 131).
Några remissinstanser framhåller uttryckligen att frågor om äganderätt
o.d. till statistikmaterial måste beaktas och utredas noggrant.
Datainspektionen anser att registeransvar, ägaransvar och tillgänglighet
av grunddata m.m. bör utredas och lämnar en beskrivning av relevanta
regler. Sveriges Industriförbund och Svenska arbetsgivareföreningen
framhåller att det råder en besvärande oklarhet beträffande de rättsliga
grunderna för den statliga statistikverksamheten och särskilt vad gäller
den nuvarande kommersiella verksamheten vid SCB. De yrkar på att de
rättsliga villkoren för all dataservice/uppdragsverksamhet inom den
statliga statistikproduktionen samt frågan om äganderätten till
statistikens primäruppgifter noggrant klargörs i nära anslutning till
att de institutionella formerna för den framtida statistikproduktionen
fastställs.
I den nyss nämnda propositionen om den statliga statistikens finansiering
och samordning har jag konstaterat att det för närvarande råder en
betydande oklarhet om vissa rättsliga aspekter kring rätten till
insamlade statistiska grunddata och upprättade register. Vidare framgår
det att dessa frågor, liksom sekretessen och integritetsskyddet, inte i
tillräcklig omfattning har behandlats i det nyss nämnda betänkandet (SOU
1992:48). Jag delar remissinstansernas mening att dessa frågor måste
utredas ytterligare. Oavsett hur den statliga statistikens framtida
organisation kommer att utformas är det av utomordentligt stor vikt att
de rättsliga grunderna för samhällets statistikverksamhet blir allsidigt
genomlysta och fastställda.
En analys av rättsläget i denna fråga är således nödvändig. Detta bör
ske inom ramen för denna utredning.
Registerfrågor
Av min beskrivning framgår det att det på sina håll finns en uttalad oro
för det stora registerbeståndet hos SCB. Datainspektionen har i sitt
påpekar bl.a. att den i olika sammanhang, senast i ett yttrande till
regeringen den 11 november 1991 (Fi dnr 2850/91) pekat på att regleringen
av flera känsliga register hos SCB med åren blivit mycket
svåröverskådlig och framhållit behovet av en författningsreglering av
registren.
I den nyss nämnda propositionen sägs också att antalet personregister
med mycket integritetskänsliga uppgifter under senare år har ökat
starkt. Det kan vara fråga om uppgifter om en persons sociala och
ekonomiska förhållanden, hälsotillstånd, brottslighet o.d. Dessa
uppgifter har samlats in för användning i en viss speciell verksamhet,
t.ex. skatteförvaltning, sjukvård osv. Risken för spridning av sådana
känsliga uppgifter upplevs av många som oroande.
Vid SCB finns ett hundratal personregister i datalagens mening. Vissa av
dessa register intar en särställning genom att de innehåller
taxeringsuppgifter för särskilda statistiska ändamål.
Enligt 13 § skatteregisterlagen (1980:343) får uppgifter i
skatteregister som hänför sig till viss beskattningsperiod och som inte
skall tas upp i skattelängd bevaras under högst sju år efter utgången av
det kalenderår under vilket perioden gick ut. Enligt 13 § tredje stycket
får regeringen dock förordna om längre bevarandetid av uppgifter i
skatteregister. Av förarbetena till lagen (prop. 1979/80:136) framgår
att syftet med denna bestämmelse är att ge regeringen möjlighet att
besluta att vissa uppgifter skall bevaras på ADB-medium för att kunna
tillgodose statistik- och forskningsintressena.
Enligt regeringsbeslut den 19 december 1991 har regeringen medgivit ett
fortsatt bevarande av vissa taxeringsuppgifter som ingår i den
totalräknade inkomst- och förmögenhetsstatistiken (IOF),
inkomstfördelningsundersökningen (HINK), undersökningen om
levnadsförhållandena
i samhället (ULF), deklarationsundersökningen för jordbrukare (DU-registret),
jordbrukarnas taxerade nettointäkter m.m. och undersökningen
om jordbrukarnas tillgångar och skulder (TSU-registret). Medgivandet
gäller längst t.o.m. utgången av år 1992.
Med tanke på att det i dessa fall är fråga om omfattande register med
många gånger tämligen känsligt material anser jag det inte tillfredsställande
att regeringen från fall till fall skall ta ställning till hur
länge uppgifterna skall få bevaras. Framtiden kräver att en
helhetslösning av frågan tas fram. Därför bör den utredning som nu
föreslås söka finna principiellt riktiga lösningar på längre sikt.
Underförstått är att någon typ av registerlag är det alternativ som i
första hand bör studeras. Detta ligger också i linje med
Datainspektionens uppfattning i frågan enligt det tidigare refererade
yttrandet. Även Riksarkivet har i skrivelse till regeringen den 15
oktober 1991 avseende dessa register förordat en författningsreglering
av bevarandefrågan.
I detta sammanhang bör ytterligare ett register beröras. Det gäller
personregistret "Socialtjänstens individinriktade insatser", vilket
enligt Datainspektionens tillstånd förs vid SCB. Syftet med detta
register är att framställa statistik som belyser socialnämndernas och
länsrätternas beslut om insatser enligt socialtjänstlagen (1980:620),
lagen (1990:52) med särskilda bestämmelser om vård av unga och lagen
(1988:870) om vård av missbrukare i vissa fall.
Enligt ett beslut av Datainspektionen den 19 december 1991 skall
personuppgifter i registret fortlöpande gallras fem år efter registrering
fr.o.m. den 1 juli 1992. Riksarkivet har därefter i en skrivelse den 18
mars 1992 till regeringen hemställt att regeringen vidtar åtgärder för
ett bevarande av registret genom en reglering i en lag eller en
förordning. Datainspektionen har sedan på grund av en annan skrivelse i
ärendet från Riksarkivet till inspektionen den 18 juni 1992 beslutat att
gallring av SCB:s register skall påbörjas först den 1 januari 1993.
Med hänsyn till att det också här gäller mycket känsliga uppgifter där
kravet på integritetsskydd är mycket starkt är det viktigt att
gallringsproblemen får en allsidig belysning och löses med en
ändamålsenlig och tydlig reglering. Det är därmed en fördel att dessa
behandlas i detta sammanhang.
Möjligheten till en reglering av SCB:s samlade registerbestånd bör
alltså prövas i första hand. Förslag bör lämnas till en långsiktig
lösning av gallringsfrågorna utifrån en allsidig analys bl.a. i fråga om
ev. tillämpning av de olika urvalsmetoder för bevarande som anges i
propositionen (prop. 1989/90:70) om Arkiv m.m.
Gemensamma data för inkomst- och förmögenhetsskatterna och uppgifter
i fördelningsmodellprojektet
I Finansutskottets betänkande (1988/89:FiU 3) Statistik över inkomster
och skatter behandlas vissa förslag från Riksdagens revisorer
beträffande statistiken över inkomst- och förmögenhetsskatterna (förs.
1987/88:111). Revisorerna menar bl.a. att en genomgripande översyn av
statistiken på inkomst- och förmögenhetsskatteområdet måste göras i
syfte att bota de brister som framkommit vid revisorernas granskning.
Revisorerna bedömer att avsevärda kvalitets- och samordningsfördelar kan
uppnås utan att detta behöver medföra större merkostnader eller
merarbete, vare sig för statsverket eller uppgiftslämnarna.
Revisorerna anser vidare att behovet av statistik över inkomst- och
förmögenhetsskatterna bör preciseras. Det gäller främst
Riksskatteverkets (RSV), Riksrevisionsverkets (RRV), Statistiska
centralbyråns (SCB), Konjunkturinstitutets och Finansdepartementets
behov.
Utskottet har tillstyrkt att en översyn görs av innehållet, produktionen
och publiceringen av inkomststatistik och hemställt att riksdagen som
sin mening ger regeringen tillkänna vad utskottet anfört. Riksdagen har
bifallit utskottets hemställan (rskr. 1988/89:2).
SCB har på regeringens uppdrag påbörjat en sådan översyn.
Arbetet med denna översyn är inriktad på att framställa ett urvalsregister
ur vilket de berörda intressenterna skall kunna hämta de
uppgifter som de har behov av. Emellertid förutsätter ett sådant system
att de rättsliga förutsättningarna är noga analyserade. Om analysen
utvisar att rättsliga åtgärder erfordras bör förslag till sådana lämnas.
Även den användning som Finansdepartementet har av omfattande och
komplexa s.k. mikrosimuleringsmodeller bör analyseras rättsligt. Denna
modell har utvecklats gemensamt av SCB och regeringskansliet och kom
till betydande användning första gången i samband med skattereformen. I
modellerna efterbildas systemens regler på en statistiskt representativ
modellbefolkning som bygger på avidentifierat material från SCB. Det
något komplicerade förfarande som nu används med manuell s.k.
röjandegranskning bör kunna ersättas med automatiska kontroller
förutsatt att den rättsliga regleringen är till fyllest.
Jag finner det lämpligt att de rättsliga frågor som kan dyka upp i
samband med såväl SCB:s nyss nämnda uppdrag som Finansdepartementets
användning av mikrosimuleringsmodeller behöver utredas. Efter
analys av rättsläget bör vid behov förslag lämnas till en sådan
reglering.
Detta bör ske inom ramen för denna utredning.
Utredningsuppdraget
Allmänt
Uppdraget innebär att ett antal frågor skall utredas. De har
aktualiserats på olika sätt. Gemensamt för dessa frågor är emellertid
att de bör lösas avseende finansiering och samordning som gäller den
statliga statistiken.
Genom detta utredningsuppdrag kommer förutsättningar att ges för att den
statliga statistiken har väl genomtänkta villkor i de avseenden som nu
blir föremål för översyn.
I den bakgrund som tidigare har tecknats har en tydlig koppling gjorts
till frågor av olika slag som kräver en omedelbar lösning. Jag har
därvid haft den utgångspunkten att dessa frågor har sådan beröring med
varandra att en samlad utredning är värdefull. Det innebär samtidigt att
de olika delproblemen inte behöver gås igenom var för sig, utan torde
med fördel kunna avhandlas integrerat.
Arbetets uppläggning
Inledningsvis bör utredaren gripa sig an de rent rättsliga frågorna.
Den kommitté för genomförande av förslagen i prop. 1992/93:101, som jag
avser att senare tillkalla måste i sitt arbete beakta de rättsliga
förutsättningarna för och konsekvenserna av en ny ansvarsfördelning. Med
hänsyn till tidsplanen för denna kommitté måste utredaren ta de
rättsliga frågorna med förtur.
Med de rättsliga frågorna avser jag integritetsskyddet och förfoganderätten.
Utöver vad som framgått vid bakgrundsbeskrivningen av problemen
är det viktigt att utredaren genomlyser båda dessa områden utifrån
gällande rätt och med beaktande av internationella åtaganden. Utredaren
skall alltså redovisa rättsläget och lämna förslag till eventuella
generella åtgärder och även till lösningar i enskilda fall.
Utgångspunkten skall vara att finna en adekvat avvägning mellan å ena
sidan behovet av att bevara uppgifter för framtida forskning och
statistiska ändamål och å andra sidan att tillförsäkra den enskilde ett
starkt skydd för den personliga integriteten.
Utredaren skall gå igenom de olika register som finns för statistiska
ändamål och lämna förslag till vad som bör bevaras i dessa register.
Enligt min uppfattning bör genomgången inte begränsas till de register
som innehåller uppgifter från skatteregister och det register som avser
individinriktade insatser inom socialtjänsten utan skall i princip
omfatta samtliga statistikregister hos SCB.
Utredaren bör pröva möjligheten att reglera SCB:s register i en samlad
lagstiftning. Detta skulle öka överskådligheten samtidigt som regler
skulle kunna införas i syfte att stärka sekretessen och
integritetsskyddet samt ge entydiga regler för gallringen.
Sekretessen och säkerheten hos SCB för uppgifterna till statistiken
anses vara mycket god. Därför kan det vara en rimlig målsättning att
utredaren kartlägger de rutiner som SCB tillämpar och undersöker
möjligheterna att överföra detta till andra myndigheter som kommer att
förfoga över uppgifter till statistik på samma sätt som SCB. Härvid
måste också belysas i vad mån myndigheternas administrativa
informationssystem för tillsyn resp. statistik skall hållas åtskilda. Om
det finns rättsliga problem med detta bör utredaren lämna förslag till
lösning.
Även problemen kring de gemensamma data för inkomst- och
förmögenhetsskatterna
bör utredas i det inledande skedet. Dessa data behövs främst
av RSV, RRV, SCB, Konjunkturinstitutet och Finansdepartementet. Såsom
framgått ovan pågår en översyn hos SCB med behovskartläggning och vissa
innehållsfrågor i fråga om den gemensamma databas som planeras. Därför
är det en viss brådska med att ge underlag till detta arbete i form av
förslag till en rättslig reglering eller formellt förfarande inom ramen
för den rådande regleringen. Utredaren skall således analysera läget och
lämna förslag till formell konstruktion av databasen. Med denna fråga
sammanhänger användningen av uppgifter inom ramen för fördelningsmodell-
projektet, vilken kan behandlas på ett likartat sätt.
Utredaren skall samråda med Datainspektionen, Riksarkivet, Statistiska
centralbyrån och Forskningsrådsnämnden under arbetets
gång.
Utredaren skall vidare samråda med Datalagsutredningen (Ju 1989:2) och
beakta utredningens kommande förslag samt med kommittén för genomförande
av förslagen om den statliga statistikens finansiering och samordning
(prop. 1992/93:101).
Utredaren skall beakta direktiv angående utredningsförslagens inriktning
(dir. 1984:5) och direktiv angående EG-aspekter i utredningsverksamheten
(dir. 1988:43).
Utredningsarbetet beträffande de prioriterade frågorna skall vara
avslutat före utgången av juni 1993 och arbetet i sin helhet före
utgången av 1993.
Hemställan
Med hänvisning till vad jag anfört och efter samråd med statsråden
B. Westerberg, Laurén och Lundgren hemställer jag att regeringen
bemyndigar chefen för Finansdepartementet
att tillkalla en särskild utredare - omfattad av kommittéförordningen
(1976:119) - med uppdrag att utreda frågor om integritetsskydd för
uppgifter i statlig statistik, m.m.,
att besluta om sakkunniga, experter och annat biträde åt utredaren.
Vidare hemställer jag att regeringen beslutar att kostnaderna för
utredningen skall belasta sjunde huvudtitelns anslag Utredningar m.m.
Beslut
Regeringen ansluter sig till föredragandens överväganden och bifaller
hennes hemställan.
(Finansdepartementet)