Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Utredning om ökat hushållssparande, Dir. 1992:11
Departement: Finansdepartementet
Beslut: 1992-02-20
Dir. 1992:11
Beslut vid regeringssammanträde 1992-02-20
Statsrådet Lundgren, anför.
Mitt förslag
Dagens sparande lägger grunden för vårt framtida välstånd. Sparandet
bygger upp samhällets tillgångar i form av inhemskt realkapital och
tillgodohavanden i utlandet.
De svenska hushållens sparande är alltför lågt. Ett ökat och breddat
hushållssparande är önskvärt för att stärka marknadsekonomins funk
tionssätt samt för att öka hushållens ekonomiska valfrihet och
oberoende.
Jag föreslår att en särskild utredare tillsätts för att analysera
sparandets samhällsekonomiska betydelse och överväga vilka strukturella
åtgärder som kan vidtas för att öka hushållssparandet.
Bakgrund
Sparandet i en ekonomi är avgörande för framtida konsumtionsmöjligheter.
Sparandets omfattning har stor betydelse för förmögenhetstillväxten och
därmed inkomstutvecklingen i samhället. Ett högt sparande möjliggör
investeringar, utan att skuldsättning behöver uppkomma. Sparandet består
av dels finansiellt sparande, dels realt sparande. Finansiellt sparande
är vad man i regel förknippar med sparande. Ett positivt finansiellt
hushållssparande innebär att hushållen avstår från reala resurser, och
lånar ut sitt kapital till andra sektorer av ekonomin i utbyte mot
framtida högre konsumtion. Realt sparande i hushållssektorn innebär att
hushållen ökar sin egen kapitalbildning främst genom investeringar i
fast egendom.
Bytesbalansen utgör en måttstock på det finansiella sparandet i ekonomin
och dess saldo är definitionsmässigt lika med det totala sparandet i
ekonomin minskat med investeringarna.
Under de första årtiondena av efterkrigstiden var den svenska ekonomin,
vad gäller sparande och investeringar, i stort sett i balans. Vid en
internationell jämförelse var sparkvoten hög i Sverige under dessa
decennier. I stort sett varje år sedan mitten på 1970-talet har
bytesbalansen visat underskott. Sådana permanenta underskott i bytes
balansen är under vissa omständigheter oroande. Jag återkommer i det
följande till denna fråga.
Under de senaste decennierna har det offentliga sparandet ökat i
omfattning. AP-fonden inrättades år 1960. ATP-systemet bygger emeller-
tid inte på att medel fonderas för att täcka kostnaderna för framtida
pensionsutbetalningar, utan dessa finansieras med pensionsavgifter som
betalas in av den förvärvsarbetande generationen. Statens utfästelser i
ATP-systemet försvagar således hushållens motiv för eget pensions
sparande och bidrar därmed till ett lågt totalt sparande i ekonomin.
Sparandet är för lågt i förhållande till den förmögenhetsuppbyggnad som
behövs för att framtida pensionärers behov skall tillgodoses, utan att
kommande yngre generationers konsumtionsutrymme inskränks alltför
mycket.
Ett genomgående kännetecken för de senaste decenniernas ekonomiska
politik är att staten har gjort utfästelser om framtida utbetalningar
utan att detta har motsvarats av ett kompenserande offentligt
finansiellt sparande. Även för andra livssituationer än ålderdomen,
såsom vid t.ex. sjukdom, studier eller anskaffandet av bostad, har
staten lämnat utfästelser om inkomststöd. Därmed har också motiven för
enskilt sparande minskat.
I en ekonomi som i liten utsträckning är integrerad med internationella
kapitalmarknader medför ett lågt sparande att investeringsvolymen blir
låg. En stor offentlig sektor leder då till en motsvarande utträngning
av den privata sektorn. Vid ett stort utbyte med omvärldens kapital
marknader, vilket kännetecknar den svenska ekonomin i dag, medför
internationaliseringen av kapitalmarknaderna att sparande och investe-
ringar ej längre behöver balansera vid varje tidpunkt för varje enskilt
land. Investeringar inom ett land kan finansieras med sparande i
omvärlden. Förväntningar på långsiktig kapitalavkastning på in
vesteringar inom landet blir styrande för investeringsutvecklingen,
snarare än nivån på det inhemska sparandet.
Under förutsättning att hushåll och företag själva fattar välgrundade
beslut om konsumtion och investeringar över tiden blir den avgörande
faktorn för upprätthållandet av den samhällsekonomiska balansen att den
offentliga sektorns budget är i jämvikt på lång sikt. Ett långvarigt
budgetunderskott kan indikera strukturella eller stabiliseringspolitiska
problem och utgör, i kombination med en otillräcklig finansiering av
löpande offentlig konsumtion samt utfästelser om framtida offentliga
transfereringar, ett allvarligt tecken på att sparandet i ekonomin är
för lågt.
I Spardelegationens betänkande (SOU 1989:11) Hushållssparandet i Sverige
konstaterades att hushållens totala sparande successivt minskat under de
senaste decennierna och att sparkvoten under de sista åren på 1980-talet
t.o.m. varit negativ. Utredningen pekade bl.a. på att skattesystemet i
kombination med en hög inflationstakt missgynnat enskilt sparande.
Dessutom antydde utredningen att ATP-systemet, den successiva
utbyggnaden av det sociala skyddsnätet och den höga graden av
bostadssubventioner minskade hushållens sparande. Risken för inkomst
bortfall har minskat vilket medfört att buffertsparandet sjunkit. För
att öka hushållssparandet föreslog utredningen ändringar i skatte
systemet, vilket är en process som inleddes i och med skattereformen.
Vidare föreslog delegationen någon typ av fonderat tilläggspensions
system. Delegationen föreslog även informationsinsatser och sparande i
skolan.
Under de senaste två åren har en förbättring i hushållens sparkvot
kunnat märkas och den blev år 1991 positiv. En orsak till detta torde
vara skattereformen som har ökat hushållens räntekänslighet genom att
kapitalinkomstskatten sänkts till 30% samtidigt som värdet av ränteav
dragen har minskat i motsvarande grad. Detta har resulterat i en ökad
försiktighet vad gäller upptagandet av nya lån och lett till ökat
amorteringssparande. En annan effekt av skattereformen är att det
finansiella sparandet ökat på bekostnad av det reala sparandet, dvs.
sparande i fast egendom. Trots de senaste årens sparandeförbättring är
hushållens sparande alltför lågt, i synnerhet vid en jämförelse med
nivån på hushållssparandet i omvärlden.
Ett spritt sparande och ägande hos hushållen motverkar maktkoncentration
och bidrar till en ökad effektivitet på kapitalmarknaden, vilket i sin
tur ökar förutsättningarna för att ekonomin skall utvecklas och
förändras. Ett ökat och breddat sparande har även andra fördelar. En
sparbuffert för oförutsedda utgifter ökar hushållens oberoende och
skapar därmed en ökad valfrihet och möjlighet att gripa tillfället i
flykten.
Regeringens sparpolitik
Min utgångspunkt är att det behövs strukturella åtgärder som förbättrar
balansen mellan offentliga inkomster och utgifter. Samtidigt behöver de
enskildas inflytande över centrala sparbeslut stärkas. Min mening är att
det finansiella sparandet i ekonomin huvudsakligen skall ske inom
hushållssektorn.
Målet för regeringens sparpolitik är att ge förutsättningar för varje
hushåll att på sikt bygga upp ett sparkapital som motsvarar en årslön.
För att uppnå detta mål krävs stärkta motiv för hushållssparande och att
hushållen har medel att avsätta till sparande. Ambitionen är därför att
sänka det totala skattetrycket, för att därigenom öka hushållens
disponibla inkomster. Det är samtidigt viktigt att medborgarna har en
grundläggande social trygghet som säkerställs av staten.
Trygghetssystemen behöver få ökade kopplingar mellan avgifterna till
systemen och vad den enskilde får ut av dem. Över huvud taget behöver
den enskildes möjligheter att ta ansvar för exempelvis sin pension och
sitt boende stärkas. Oberoende av andra sparmotiv anser jag att det är
betydelsefullt att det offentliga inflytandet på dessa områden begränsas
till fördel för de enskildas valfrihet.
För att åstadkomma ett ökat hushållssparande är det således nödvändigt
att ge de enskilda individerna större inflytande över hur grundläggande
sparmål skall uppnås. Det är möjligt att villkoren för sparandet även i
andra avseenden behöver förbättras. En stabil ekonomisk politik med
målet att varaktigt få ner inflationen är en viktig grund för att
stimulera sparandet. Stabila regler och låg skatt på sparande är
ytterligare förutsättningar. För att öka sparandet hos kommande
generationer bör barn och ungdomar fostras till ökad sparmedvetenhet.
Det innebär bl.a. att de måste göras medvetna om de ekonomiska samband
som påverkar en hushållsekonomi.
Ett delmål för den ekonomiska politiken är att skapa allmänt gynnsamma
villkor för sparande. Därutöver kan det finnas anledning att stimulera
ett långsiktigt sparande inom särskilt angelägna områden. En avvägning
måste dock göras mellan att skapa så goda generella villkor för sparande
som möjligt, där individerna svarar för besluten om sparmål och
sparobjekt, och selektiva sparstimulanser för särskilt angelägna
sparmål.
Det frivilliga pensionssparandet kommer även fortsättningsvis att vara
skattegynnat genom att det beskattas lägre än annat sparande. Frågan om
ett breddat pensionssparande behandlas för närvarande av en arbetsgrupp
i Finansdepartementet.
Frågan om en reformering av ATP-systemet skall behandlas av en
parlamentarisk beredning. Möjligheterna att öka det individuella
sparandet inom ramen för det obligatoriska pensionssystemet kommer
därvid att behandlas.
Regeringen har i fråga om bostadspolitiken som mål att varje hushåll
skall ha möjlighet att äga sin egen bostad. Hushållen får på så sätt
större inflytande över drift och förvaltning och kan därmed bl.a. mera
direkt påverka sina boendekostnader. Inom regeringskansliet pågår ett
arbete med att förbättra möjligheterna att omvandla hyresrätter till
bostadsrätter. En ökad möjlighet att bestämma över sin bostad ger ett
bättre resursutnyttjande av bostadsbeståndet. En önskvärd förutsättning
vid köp av egen bostad är att hushållen har en egen sparad grundplåt.
Frågan om sparandets roll i boendet beaktas i samband med utarbetandet
av den framtida bostadsfinansieringen, som är planerad att träda i kraft
år 1993. Regeringen har tillkallat en särskild utredare för att belysa
denna fråga (Fi 1991:1).
Förbättring av riskkapitalförsörjningen till näringslivet är ytterligare
ett område där regeringen anser att särskilda insatser är motiverade.
Regeringen har redan föreslagit en rad åtgärder i denna riktning.
Förslag har också aviserats för att underlätta riskkapitalförsörjningen
främst för mindre företag.
En särskild utredare bör nu tillkallas för att från allmänna
utgångspunkter analysera sparandets samhällsekonomiska roll. Utredaren
bör också överväga vilka åtgärder som kan öka hushållens finansiella
sparande.
Närmare om utredningsarbetet
Utredaren bör analysera vilka åtgärder som kan övervägas för att
hushållssparandet skall öka. Samspelet mellan å ena sidan den offentliga
sektorns åtaganden och formerna för finansiering av dessa och å andra
sidan de enskildas sparbeslut skall behandlas. Utredaren bör därvid
särskilt beakta regeringens strävan att öka de enskildas inflytande över
spar- och konsumtionsbesluten i ekonomin. Utredaren bör belysa vilka
effekter ett ökat inslag av hushållssparande får för samhällsekonomin.
Utredaren skall vidare analysera effekterna av selektiva respektive
generella sparstimulanser. En viktig utgångspunkt för föreslagna
åtgärder är att de bör främja det totala sparandet. Utredaren bör ta
hänsyn till att det statsfinansiella läget sätter mycket snäva gränser
för i vilken omfattning subventionering av sparande kan ske. Åtgärderna
måste också vara i överensstämmelse med de grundläggande principer om
likformighet och enhetlighet som varit vägledande för utformningen av
det nuvarande skattesystemet. En annan utgångspunkt är att regelsystemet
för sparande och beskattningen av detsamma totalt sett inte görs mer
komplicerat. I stället är förenklingar angelägna. Utredaren bör hålla
sig informerad av dem som svarar för arbetet med det framtida pensions-
systemet, ett breddat pensionssparande och det framtida stödet till
bostadsfinansieringen. Utredaren bör även ta del av de resultat som
spardelegationen presenterade.
För utredningen gäller direktiven till samtliga kommittéer och särskilda
utredare angående utredningsförslagens inriktning (dir. 1984:5) och om
beaktande av EG-aspekter (dir. 1988:43).
Utredarens arbete bör bedrivas skyndsamt och vara slutfört före utgången
av juni 1992.
Hemställan
Med hänvisning till vad jag nu har anfört hemställer jag att regeringen
bemyndigar chefen för Finansdepartementet
att tillkalla en särskild utredare - omfattad av kommittéförordningen
(1976:119) - med uppdrag att utreda vilka åtgärder som kan vidtas för
att öka hushållsparandet.
att besluta om sakkunniga, experter, sekreterare och annat biträde åt
den utredaren.
Vidare hemställer jag att regeringen beslutar att kostnaderna skall
belasta sjunde huvudtitelns anslag Utredningar m.m.
Beslut
Regeringen ansluter sig till föredragandens överväganden och bifaller
hans hemställan.
(Finansdepartementet)