Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Ungdomars levnadsvillkor och framtidsutsikter, Dir. 1992:107
Departement: Civildepartementet
Beslut: 1993-12-03
Dir. 1992:107
Beslut vid regeringssammanträde 1992-12-03
Chefen för Civildepartementet, statsrådet Davidson, anför.
1 Mitt förslag
En utredare bör tillkallas med uppgift att beskriva och analysera
ungdomars levnadsvillkor i ekonomiskt och socialt hänseende.
Utredaren skall föreslå konkreta åtgärder som syftar till att underlätta
ungdomars inträde i vuxenlivet. Särskild vikt skall läggas vid deras
möjlighet er att etablera sig på bostads- och arbetsmarknaderna.
I uppdraget ingår att göra en jämförande studie av situationen för
dagens ungdomar och tidigare ungdomsgenerationer. Vidare skall utredaren
visa i vilken utsträckning det finns risk för ökade generationsklyftor i
samhället i fråga om medborgarnas sociala och ekono miska levnadsvillkor
och deras möjlighet till förmögenhetsbildning.
2 Ungdomars situation
Uttrycket ungdomar avser i statistiken vanligen personer som är mellan
16 och 24 år. Stora förä ndringar i unga människors livsmönster har
emellertid gjort att det i dag inte längre är möjligt att konsekvent
avgränsa ungdomstide n till ett så begränsat åldersintervall.
Under senare delen av 1900-talet har inträdet i vuxenlivet förskjutits
och därmed har ungdomstiden förlängts. Många ungdomar etabler ar sig
allt senare i samhället. Det är dock stor skillnad mellan olika ungdomar
när det gäller tidpunkten för inträdet i vuxenlivet, framför allt mellan
de som väljer en lång utbildning och de som går dir ekt ut på
arbetsmarknaden efter grund- eller gymnasieskolan.
Förutsättningarna för unga människors etablering i samhället har också
förändrats radikalt. Inträdet i vuxenlivet innebär alltid hög a
kostnader. Det är då som unga människor skaffar egen bostad, utrustar
sitt hem och själva skall ansvara för fasta utgifter och ann an
nödvändig konsumtion. Kostnaderna för denna etablering har ökat under
senare år. På senare tid har skattesystemet lagts om och li
vsmedelssektorn samt bygg- och bostadssektorn har av reglerats.
Förändringar i det offentliga utgiftssystemet har inletts. Detta
påverkar ungdomars situation i dag, men också på längre sikt.
I Långtidsutredningens betänkande (SOU 1992:19) LU 1992 (s. 425) anförs
att analysen av vilka välfärds- och fördelningsfrågor som är viktiga
blir ofullständig om den inte ägnar stor uppmärksamhet åt välfärdens
fördelning mellan generationerna.
Att bli vuxen handlar om att skapa en trygg och säker grund för ett
stabilt liv. Föräldrarna, hemmet och andra sociala nätve rk har stor
betydelse för hur ungdomarna klarar sig i etableringsfasen.
Socio-ekonomiskt resursstarka familjer har större möjlighete r att
stödja sina barn under den process som övergången till vuxenlivet
innebär.
Aktuell statistik visar att skillnaderna mellan olika ungdomsgrupper
ökar -- avståndet mellan dem som klarar sig bra och dem som int e gör
det har blivit större. Det gäller exempelvis möjligheten att få bostad
eller arbete.
I betänkandet (SOU 1991:12) Ungdom och makt framhålls behovet av att i
1990-talets politik föra in generations- och jämlikhetsperspektivet.
Statens ungdomsråd har i en skrivelse (dnr C91/1948/UNG) till regeringen
om ungdomsarbetslöshetens sociala och samhällsekonomiska ko stnader
påpekat behovet av att orsakerna till den strukturella
ungdomsarbetslösheten utreds i syfte att åstadkomma långsiktiga åtgär
der och nya samverkansformer mellan olika myndigheter.
Utredningen om översyn av statens insatser inom barn- och ungdomsrådet
(STUNS-kommittén) har i sitt betänkande (SOU 1 992:54) Mer för mindre --
nya styrformer för barn- och ungdomspolitiken antagit att skillnaderna
mellan olika generationers möjlighe ter till förmögenhetsbildning har
ökat kraftigt från mitten av 1970-talet fram till början av 1990-talet.
Skillnaderna förefaller en ligt STUNS-kommittén vara särskilt påtagliga
mellan 1930/40-talsgenerationen och 1960/70-talsgenerationen.
3 Behovet av en utredning
Arbete
Ett arbete ger inkomst och utgör en förutsättning för en självständig
ekonomi. Dessutom ger ett arbe te möjligheter för individen att
utvecklas och ta ansvar. Ett arbete är således viktigt såväl för
etablering i vuxenlivet som för in tegrering i samhällsgemenskapen.
Ungdomar har i dag svårt att komma in på den reguljära arbetsmarknaden.
En bidragande orsak kan vara att avtal och lagstiftning på
arbetsmarknadsområdet i första hand inriktas på att ge skydd och
rättigheter till dem som redan har fast anställning.
Många ungdomar fungerar i stor utsträckning som en arbetskraftsreserv
och när konjunkturen g år ned är denna grupp särskilt sårbar. De
relativa arbetslöshetstalen för unga är ungefär dubbelt så höga som för
den totala arbetsk raften.
Arbetslösheten är i dag högst bland unga män på grund av
strukturförändringar inom tillverkningsindustrin. Unga lågutbildade
kvinnor har dock normalt den svagaste ställningen på arbetsmarknaden.
Detta beror bl.a. på att tillfälliga anställningar och deltidsarbeten är
mycket vanligt bland dessa. Andra särskilt utsatta grupper är invandrar-
och flyktingungdomarna samt ungdomar med handikapp.
Socialtjänstlagen (1980:620) anger att det är kommunen som har det
yttersta ansvaret för att de som vistas i kommunen får det stöd och den
hjälp som de behöver. Enligt skollagen (1985:1100, omtryckt 1991:1111)
har kommunen ansvaret för att erbjuda alla ungdomar upp till 20 års
ålder utbildning i gymnasieskolan. Kommunen har också ansvaret för
fritidsverksamheten. Ansvaret för ungdomars syssel sättning är samtidigt
också en statlig angelägenhet, finansierad med statliga medel och a
dministrerad av den statliga arbetsförmedlingen.
Inte sällan skickas arbetslösa ungdomar mellan arbetsförmedlingen,
socialkontoret och skolan utan att någon av dem tar ett helhetsan svar
för den unges möjligheter till förvärvsarbete. Ansvarsfördelningen
mellan stat och kommun behöver klargöras. Det finns även ett behov av en
bättre samordning mellan statliga och kommunala insatser och även mellan
olika kommunala insatser.
En samordning och ett fördjupat samarbete mellan berörda myndigheter
borde också kunna innebära en ökad förståelse för sambandet mellan
förebyggande åtgärder och kostnader för kontantstöd. Förutsättningarna
för en sådan samordning behöver ses över.
Ungdomsutbildningen har förlängts och ungdomar i allmänhet har en hög
kompetens. Det finns dock en grupp ungdomar som inte har en fö r
arbetsmarknaden adekvat utbildning eller som har särskilda problem på
grund av bristande skolgång. De enklare arbetsuppgifter som tidigare var
en naturlig inkörsport på arbetsmarknaden har i dag rationaliser ats
bort. Därmed riskerar den strukturella arbetslösheten att stiga med en
allt större grupp långtidsarbetslösa ungdomar som följd. Detta är mycket
allvarligt och ger upphov till frågan om utbildningssystemet till alla
delar motsvarar arbetsmarknadens behov. Särsk ilt frågan om ett bättre
system för inskolning på arbetsmarknaden behöver belysas och utredas.
Bostad
Inte bara på arbetsmarknaden utan också på bostadsmarknaden har ungdomar
svårt att etablera sig. Hittills har problemen främst handl at om
tillgången på bostäder. Framför allt i storstäderna har bostadsbristen
varit ett stort problem för ungdomar.
De förändringar som har skett på bostadsmarknaden under 1980-talet
väcker vissa nya frågor. I dag är det inte främst bristen på bost äder
som är det stora problemet för flertalet ungdomar. I stället är det de
ökade boendekostnaderna och därmed finansieringen av det egna boendet
som har växt fram som det största problemet.
Omoderna och därmed billigare bostäder har i stor omfattning försvunnit
vid saneringar och ombyggnader. Utbudet av sådana lägenheter är därför
begränsat. Detta är främst ett problem i storstäderna. På grund a v den
ändrade familjestrukturen är också konkurrensen hård om små moderna
lägenheter.
Förutom att hyreskostnaderna generellt sett upptar en större andel av
den disponibla inkomsten än tidigare blir det allt vanligare a tt det
krävs någon form av ekonomisk insats för att få en bostad. Den enskildes
ekonomiska resurser blir därför allt viktigare för i ndividens
möjligheter att s kaffa en egen bostad.
De hinder som nu finns för ungdomar att etablera sig på bostadsmarknaden
behöver närmare kartläggas och analyseras i syfte att skaff a ett
underlag för ställningstaganden till åtgärder som kan underlätta för
ungdomarna att få bostäder till rimliga kostnader. I dett a sammanhang
är det dock viktigt att beakta vad som anförs om selektivt stöd i
betänkandet (SOU 1992:97) Sparar vi för lite?
Ekonomi
Det har blivit allt dyrare att ta lån. Detta påverkar särskilt unga
människor som be finner sig i en investeringsfas i livet. Allt fler
ungdomar riskerar också att hamna i en mycket besvärlig ekonomisk
situation på grund av att de har en hög skuldsättning.
Problemet accentueras av att många ungdomar har bristfälliga kunskaper
om hur man hanterar sin privatekonomi, till exempel att se ko
nsekvenserna av en skuldsättning.
Förekomsten av låntagande och sparande i ungdomsgruppen behöver
kartläggas. I detta sammanhang behövs också en analys av ungdomars
disponibla inkomster och konsumtionsm önster. Detta för att få ett bra
underlag för att hitta former för att kunna uppmuntra ett ökat sparande.
Under 1980-talet har åldersdifferentieringen när det gäller
inkomstutvecklingen för hushållen ökat. Tillgänglig statistik visar att
hushåll i medelåldern har ökat sin ekonomiska standard till skillnad
från yngre hushåll.
Man har noterat en ökning av antalet unga människor som har tvingats
vända sig till socialtjänsten för sitt uppehälle. Kronofogdemyn
digheterna har också rapporterat om ett ökat an tal ungdomar med
betalningssvårigheter.
Det finns ett starkt samband mellan förmögenhet och levnadsvillkor. En
särskild aspekt när det gäller hushållens villkor är de olika faktorer
som påverkar förmögenhetsbildningen. Arbetsinkomst, boendekostnader och
disponibel inkomst påverkar möjligheterna till spa rande och till
investering i ens boende. Det finns ett behov av att i framtiden bättre
kunna analysera politiska beslut utifrån ett generationsperspektiv, dvs.
konsekvenser och skillnader för olika åldersg rupper behöver
tydliggöras.
Det är vidare viktigt att analysera i vad mån skillnaderna i
förmögenhetsbildning mellan olika generationer har förändrats på något
påtagligt sätt under de senaste årtiondena och, i den utsträckning som
så är fallet, orsakerna till detta. Dessutom behöver välfärde ns
fördelning mellan generationerna och i ett livsperspektiv uppmärksammas.
En bedömning bör göras av om dagens system kan innebära att det blir
finansiellt svårt att ge framtida generationer en lika god och väl förde
lad standard.
Sammanfattning
Av det föregående framgår att det finns en rad problem för de ungdomar
som står i begrepp att etablera sig i samhället och att det f inns ett
behov av att utarbeta en modell för hur generationsperspektivet skall
kunna beaktas vid olika beslut. En särskild utredare bör därför
tillkallas för att utifrån en helhetssyn på ungdomarnas situation ta
fram ett underlag och förslag som rör ungdomars levn adsvillkor i
ekonomiskt och socialt hänseende.
4 Utredningsuppdraget
4.1 Allm änt
Utredaren skall analysera ungdomars levnadsvillkor i ekonomiskt och
socialt hänseende vad avser deras möjlighet att etablera sig i
samhället. En viktig del i detta är att göra en jämförande studie av
olika ungdomsgenerationers villkor -- förr och nu -- när det gäl ler
arbete, bostad, hushållsekonomi och förmögenhetsbildning.
I detta sammanhang skall utredaren beskriva och analysera vilka effekter
de förändringar som skett på senare tid fått för ungdomars möjligheter
till etablering. Utredaren skall bedöma i vilken utsträckning det finns
risk för ökade generationsklyftor i samhället. Vidare skall utredaren
presentera en modell f ör hur generationsperspektivet i ökad
utsträckning skall kunna beaktas vid olika politiska beslut.
Utredningsarbetet skall resultera i konkreta förslag till åtgärder, även
av sektorsövergripande karaktär, för att underlätta unga mä nniskors
etablering i samhället. Särskilt gäller detta i fråga om ungdomars
inträde på arbets- och bostadsmarknaderna.
Utredaren skall i sitt a rbete ta del av och bygga vidare på de
forskningsinsatser som har gjorts.
4.2Arbete
Utredaren skall studera de olika offentliga åtgärder på arbetsmarknaden
som har riktats direkt till ungdomar. Särskild vikt skall lä ggas vid
att klargöra ansvarsfördelningen mellan stat och kommun samt behovet av
att samordna statliga och kommunala insatser och äv en olika kommunala
insatser. Förutsättningarna för en samordning och ett fördjupat
samarbete mellan berörda organ bör ses över. Utre daren bör därvid
analysera de problem som kan finnas kring bristande samband mellan
aktiva arbetsmarknadsåtgärder och kontantstöd, behovet av förändringar
avs eende utbildningssystemets koppling till arbetsmarknaden samt
betydelsen av olika inskolningssystem. Förslag till effektivare åtgärder
skall lämnas.
Utredaren bör vidare studera vilka konsekvenser som lagar och avtal på
arbetsmarknadsområdet samt lönenivån har för ungdomars möjlig heter att
etablera sig på den reguljära arbetsmarknaden. Utredaren skall på dessa
områden lämna förslag som kan omfatta såväl förändringar i
lagstiftningen som andra åtgärder.
En viktig uppgift för utredaren bör vara att studera situationen för
särskilt utsatta ungdomar och att analysera orsakerna till att vissa
ungdomar socialt drabbas hårdare av arbetslöshet än andra. Förslag till
åtgärder för att motverka detta, bl.a. insatser för at t stärka de
sociala nätverken kring de arbetslösa, skall presenteras.
Utredaren skall vidare särskilt studera situationen på arbetsmarknaden
för flickor och för u ngdomar med invandrarbakgrund. I samband därmed
bör utredaren föreslå åtgärder som underlättar dessas inträde och
stärker deras stäl lning på arbetsmarknaden.
4.3 Bostad
En uppgift för utredaren är att studera olika offentliga åtgärder på
bostadsmarknaden, särskilt de som riktats till ungdomar. Utreda ren
skall föreslå åtgärder riktade till ungdomar, t.ex. i samband med att de
flyttar hemifrån. Det finns därvid behov av att analyse ra i vilken
utsträckning regelverket på plan- och byggområdet behöver förä ndras för
att stimulera en ökad tillgång på billiga bostäder.
4.4 Ekonomi
När det gäller frågor om vilka åtgärder som bör vidtas för att stärka
unga människors ekonomi bör utredaren i första hand presentera förslag
som underlättar deras möjligheter att finansiera ett eget boende.
Utredaren skall också redovisa förekomsten av låntagande och sparande i
ungdomsgruppen samt beskriva ungdomars disponibla inkomst, d eras
konsumtionsmönster och kunskaper om hur man hanterar sin privatekonomi.
Utredaren skall lämna förslag till lämpliga insatser på detta område.
5 Arbetets bedrivande
Utredaren bör i sitt arbete ha kontakter med arbetsmarknadens parter och
med Kommittén (Fi 1990:8) för utvärdering av skattereformen samt med
Kommittén (S 1991:07) om översyn av socialtjänstlagen.
Vidare skall utredarens arbete ske i nära kontakt med Statens
ungdomsråd, Arbetsmarknadsstyrelsen, Boverket och Konsumentverket samt
med andra myndigheter som handlägger för utredningen relevanta frågor.
Utredaren skal l beakta innehållet i regeringens direktiv till samtliga
kommittéer och särskilda utredare angående utredningsförslagens
inriktning (dir. 1984:5) och EG-aspekter i utredningsverksamheten (dir.
1988:43) samt om regionalpolitiska effekter (dir. 1992:50). Utredaren s
kall vidare analysera och redovisa effekterna av sina förslag ur ett
jämställdhetsperspektiv.
Utredarens arbete skall vara avslutat före utgången av april år 1994.
6 Hemställan
Med hänvisning till vad jag nu har anfört hemställer jag at t regeringen
bemyndigar chefen för Civildepartementet
att tillkalla en särskild utredare -- omfattad av kommittéförordningen
(1976:119) -- med uppgift att belysa ungdomars levnadsvillkor i
ekonomiskt och socialt hänseende,
att besluta om sakkunniga, experter, sekreterare och annat biträde åt
utredaren.
Vidare hemställer jag att regeringen beslutar
att kostnaderna skall belasta trettonde huvudtitelns anslag Utredningar
m.m.
7 Beslut
Regeringen ansluter sig till föredragandens överväganden oc h bifaller
hennes hemställan.
(Civildepartementet)