Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Utredning om utvecklingen på kreditmarknaden, Dir. 1992:105
Departement: Finansdepartementet
Beslut: 1992-12-03
Dir. 1992:105
Beslut vid regeringssammanträde 1992-12-03
Statsrådet Lundgren anför.
Mitt förslag
Jag föreslår att en kommitté tillkallas med uppdrag att analysera den
utveckling som lett fram till nuvarande problem på kreditmarknaden och
utreda vilka effekter dessa problem medför för den svenska ekonomin och
den ekonomiska politiken. Bankernas roll i utvecklingen bör belysas med
hänsyn till deras centrala uppgifter i det finansiella systemet.
Kommittén skall också belysa utvecklingen mot bakgrund av tillsynens och
regelverkens utformning. Om kommittén finner det lämpligt bör den
föreslå nya riktlinjer för tillsynens innehåll och inriktning.
Utvecklingen på kreditmarknaden
Ett avgörande steg mot en fri kreditmarknad utan administrativa regle
ringar togs hösten 1985 då utlåningsregleringen avskaffades. Bankernas
utlåning hade tidigare reglerats genom bl.a. utlåningstak och något
längre tillbaka likviditetskvoter. Under perioden 1986-1989 skedde en
markant ökning av kreditvolymerna. Utlåningen från bankerna steg med i
genomsnitt över 20 % per år. Under samma tid expanderade den svenska
ekonomin kraftigt, bl.a. till följd av den långvariga internationella
högkonjunkturen. Kreditexpansionen bidrog till tillväxten. Utvecklingen
kom att präglas av högt kostnadstryck, inflation och överhettning.
Den ekonomiska miljön i kombination med kreditutbudet ledde till en
överefterfrågan på fastigheter, såväl nya som inom det befintliga
beståndet. Pris- och kostnadsstegringarna var allmänt mycket kraftiga
och uppgången förstärktes av en påtaglig brist på arbetskraft. När den
svenska ekonomin drabbades av lågkonjunkturen bröts utvecklingen på
fastighetsmarknaden. Den minskade aktivitetsnivån i kombination med
fallande inflationstakt och stigande realräntor, ledde till ett kraftigt
prisfall på fastigheter, i synnerhet på kommersiella fastigheter. Det
slutliga avskaffandet av valutaregleringen år 1989 kan ha bidragit till
prisfallet då efterfrågan kom att rikta sig mot utlandet. Även den under
senare år påbörjade omläggningen av subventionspolitiken på bostads
området kan ha påverkat marknadsbilden.
Omsvängningen på fastighetsmarknaden har inneburit akuta problem för
många fastighets- och byggbolag. Antalet konkurser och betalnings
inställelser har stigit snabbt. Lågkonjunkturen och höga realräntor har
förvärrat situationen för många högt skuldsatta låntagare. Utvecklingen
har lett till betydande förluster i banker och finansbolag, förluster
som nu skapar stora problem på kreditmarknaden.
Bakgrunden till dagens problem på kreditmarknaden
Upprinnelsen till nuvarande problem på kreditmarknaden kan sökas
åtskilliga år tillbaka i tiden. De långvariga regleringarna av kredit-
och valutamarknaderna ledde till ackumulerade kreditbehov, till en i
olika avseenden outvecklad kreditmarknad med bristande konkurrens samt
till betydande restriktioner på placerarnas möjligheter att fritt
allokera kapital. Kreditexpansionen under andra hälften av 1980-talet
har till stor del sin grund i de tidigare regleringarna.
Under loppet av 1980-talet kom den finansiella sektorn att i växande
utsträckning öppna sig mot omvärlden. Kredit- och valutaregleringens
verkningsgrad framstod, med avseende på dess syften, som allt lägre
medan de skadliga effekterna i form av ineffektivitet i det finansiella
systemet blev allt tydligare. Det skedde en internationellt sett
senkommen men relativt snabb anpassning av regelverket för den
finansiella sektorn till internationella normer. Sektorn ställdes i
många delar inför nya förutsättningar präglade av öppen konkurrens och
marknadsmässighet. Den svenska ekonomins orientering mot omvärlden
förstärktes i samband med ansökan om medlemsskap i EG samt EES-avtalet.
Den omläggning av politiken som sålunda skett är en central faktor bakom
den utveckling som direkt och indirekt påverkat kreditmarknaden under
senare år.
Till bakgrundsbilden hör också den kraftiga devalveringen av kronan
under början av 1980-talet. Den lade grunden till en snabb expansion av
exportindustrin men också till en inflationistisk utveckling. Den lång
variga internationella högkonjunkturen förstärkte expansionen. Finans
politiken saknade erforderlig stramhet och nödvändiga strukturpolitiska
åtgärder kom inte till stånd. Bostadsmarknaden var sedan länge hårt
reglerad med omfattande subventionsinslag och inbyggda kostnadsdrivande
element. Det uppstod ett drivhusklimat som i synnerhet kom att påverka
aktie- och fastighetsmarknaderna. Expansionen underbyggdes av och drev i
sin tur på en snabb ökning av kreditvolymerna. Höga marginalskatter och
därmed högt avdragsvärde för låneräntor bidrog till växande
skuldsättning.
De tidigare regleringarna och internationaliseringens krav på reforme
ring och avreglering är sålunda grundläggande faktorer bakom utveck
lingen på kreditmarknaden. Mot denna bakgrund är det angeläget att få
belyst den svenska regleringspolitikens långsiktiga effekter på bl.a.
kreditmarknadens funktionssätt. En närmare analys av hur avvecklingen av
de kredit- och valutapolitiska regleringarna samt skattereformen förhöll
sig till varandra i tiden samt till konjunkturutvecklingen och den förda
stabiliseringspolitiken är också av intresse. Frågan är om en annan
inriktning eller tidsmässig anpassning av åtgärderna hade kunnat bidra
till en lugnare utveckling på kreditmarknaden. Riksbankens roll i
förloppet är därmed också av betydelse.
Växande förluster i banksektorn
I samband med konjunkturomslaget och prisfallet på fastighetsmarknaden
ökade kreditförlusterna i de finansiella instituten. Förlusterna
drabbade inledningsvis främst finansbolagen. I takt med att krisen på
fastighetsmarknaden och lågkonjunkturen fördjupades blev situationen
emellertid alltmer besvärlig även för bankerna. Staten har i ett par
fall fått ingripa för att förhindra en utveckling mot konkurs i enskilda
banker. Samtliga banker har numera drabbats av betydande
kreditförluster. Sammantaget väntas de överstiga 100 miljarder kronor
under perioden 1990-1992. Det är risk för fortsatt stora förluster även
nästa år.
I samband med turbulensen på valutamarknaderna i september 1992 bedömde
regeringen det som nödvändigt att genom ett generellt åtagande trygga
stabiliteten i det finansiella systemet. I en proposition till riksdagen
föreslås stödåtgärder i syfte att stärka betalningssystemet och trygga
kreditförsörjningen (prop. 1992/93:135).
Problemen med förlusttyngda banker är inte unika för Sverige. Liknande
problem har bl.a. drabbat banker i de övriga nordiska länderna samt i
USA. Uvecklingen i de nordiska länderna följer inte exakt samma mönster,
men problemen är i mycket av samma karaktär och orsakerna i stor
utsträckning desamma.
Problemen är inte heller unika sett i ett historiskt perspektiv. Under
1920-talet drabbades Sverige av en finansiell kris som i vissa avseenden
påminner om dagens situation. En omfattande spekulation i aktier
och fastigheter i förening med en kraftig utlåningsexpansion medförde då
att flera banker hamnade i akuta svårigheter. Genom att studera erfaren
heterna från denna tid och från andra länder erhålls perspektiv på
dagens situation.
Effekter av problemen i banksektorn
De ansenliga kreditförlusterna har lett till att bankerna blivit mer
försiktiga och restriktiva i sin kreditgivning. Kreditförlusterna
reducerar otvetydigt bankernas kapitalbaser och därmed
utlåningskapaciteten, åtminstone så länge bankerna inte förmår attrahera
nytt kapital. En omfattande åtstramning av kreditgivningen, vare sig den
är betingad av bristande kapacitet eller av eventuellt överdriven
försiktighet, skulle kunna ge upphov till allvarliga skadeverkningar på
resten av ekonomin. Det väcker frågor om åtstramningens betydelse för
ekonomins anpassning till mer normala förhållanden. Utvecklingen kan
också ha lett till förändringar av mer permanent slag som även på sikt
får återverkningar på kreditutbudet.
Även om effekterna på utlåningen är av central betydelse i detta samman
hang finns det också anledning att uppmärksamma konsekvenserna för
insättare, låntagare och aktieägarna samt hur bördorna fördelas på lång
sikt. Frågor av intresse är också vilka effekter utvecklingen kan få för
inte minst banksystemets roll som kreditförsörjare, och som aktör med
central betydelse för kreditbedömning och fördelning av kapital till
näringslivet. De svenska bankernas roll kan också i olika avseenden
komma att påverkas av EES-avtalet och en ökande internationell inte
gration och konkurrens.
I debatten kring problemen på kreditmarknaden har intresset varit foku
serat på bankernas roll. De har utsatts för delvis hård kritik för både
oansvarighet och bristande kompetens. Det är angeläget att få en klarare
bild av huruvida bankerna inte har levt upp till kraven på säkerhet och
sundhet i verksamheten, och varför de i olika utsträckning inte förmått
hantera utvecklingen efter avregleringen. I vidare mening berör dessa
frågor betydelsen av de normer och vanor som kan sägas utgöra den etiska
ram, inom vilken olika aktörer verkar.
Tillsyn och regler
Kreditinstituten står under tillsyn av Finansinspektionen (tidigare
Bankinspektionen). Tillsynsmyndigheten har till uppgift att se till att
bankerna följer gällande lagar och regler. Men tillsynskravet omfattar
också "förhållanden som kan inverka på institutens säkerhet eller i
övrigt har betydelse för en sund utveckling av verksamheten" (prop.
1991/92:177). Utvecklingen på kreditmarknaden visar emellertid att myn
digheten inte kunnat förhindra en i vissa avseenden osund verksamhet.
Orsakerna härtill kan vara flera. Problemen kan bottna i bristande för
utsättningar för myndighetens verksamhet. Det är möjligt att utgångs
punkterna och formerna för tillsynen varit olämpliga och att myndigheten
saknat de instrument som skulle ha behövts för att den skulle kunna
fullgöra sina uppgifter. Tillsynen kan av andra skäl ha brustit. Det är
angeläget att utreda dessa frågor närmare.
Det omfattande statliga åtagande för att trygga stabiliteten i
betalningssystemet och kreditförsörjningen som regeringen föreslagit i
prop. 1992/93:135, är en påtaglig konsekvens av den negativa
utvecklingen på kreditmarknaden. Åtagandet innehåller moment som på
olika sätt kan komma att påverka marknadsincitament, konkurrenssituation
och riskbeteende. Även den framtida institutionella strukturen kan
delvis komma att styras av stödsystemet. Åtagandet kan även komma att
påverka kraven på hur tillsynen bedrivs. Dessa frågor är av intresse vid
en analys av de framtida förutsättningarna för en fungerande kredit
marknad och för tillsynen av den.
Lagar och förordningar som reglerar bankernas verksamhet blir i mycket
styrande för tillsynens möjligheter och förutsättningar. Regelverket är
därmed av intresse när möjligheterna till en effektivare tillsyn
diskuteras. Samtidigt är de svenska reglerna numera i stor utsträckning
bundna av de EG-direktiv som Sverige genom EES-avtalet förbinder sig att
följa. Dessa direktiv lägger en gemensam grund för att bankerna inom
EES-området skall kunna konkurrera på likvärdiga villkor. Det innebär
att det ges begränsat utrymme för Sverige att tillämpa avvikande regler.
Det kan trots dessa begränsningar vara värdefullt med en analys av
regelverket både för att öka förståelsen för bankernas verksamhets
förutsättningar och för att ge vägledning för hur tillsynen bör
utformas.
Uppdraget
Som framgått behövs det en analys av den utveckling som lett fram till
nuvarande problem på kreditmarknaden samt av de effekter dessa problem
kan medföra för den svenska ekonomin. Därför bör en kommitté tillkallas
med detta uppdrag. Kommittén bör stå fri att i sin analys lägga
tonvikten vid andra faktorer än de som här nämnts och skall inte vara
bunden av den analys av utvecklingen som jag nu redogjort för.
Uppdraget kan delas upp i tre delar. En del skall omfatta dels en kart
läggning och beskrivning av utvecklingen på kreditmarknaden, dels en
analys av orsakerna till de nuvarande problemen. Kommittén skall söka
identifiera vilka faktorer som varit avgörande för utvecklingen och
klargöra orsakssambanden. Kommittén bör studera regleringspolitikens och
den övriga ekonomiska politikens roll för utvecklingen på kredit
marknaden. Även tillsynens uppgifter och möjligheter under de givna
förhållandena bör utredas. Det finns också anledning att närmare granska
bankernas roll med tonvikt på kreditfunktionen. Denna del av uppdraget
omfattar också en jämförelse med utvecklingen i andra länder. Kommittén
bör även redovisa historiska erfarenheter.
En annan del av uppdraget skall bestå i att analysera de effekter som
problemen på kreditmarknaden har medfört och kan väntas medföra för
övriga delar av ekonomin. Det gäller bl.a. effekterna av ett begränsat
kreditutbud och konsekvenser därav för utformningen av den ekonomiska
politiken. Här bör också belysas i vilka avseenden utvecklingen lett
fram till nya förutsättningar för bankernas roll på kreditmarknaden och
för marknadens funktion och struktur i stort.
En tredje del av uppdraget skall omfatta en översyn av tillsynens inne
håll och inriktning. Översynen bör göras mot bakgrund av en analys av
det regelverk som omgärdar bankernas verksamhet. Kommittén bör utreda i
vad mån det hade varit möjligt att förhindra att problemen fick en sådan
omfattning om tillsynen och verksamhetsreglerna i vissa delar hade haft
en annan utformning under de aktuella åren. Kommittén skall överväga om
tillsynen, med de förutsättningar som nu är rådande, bör ges en annan
inriktning och om regelverket, inom de begränsningar som ges av bl.a.
EES-avtalet, bör förändras i något avseende.
Det är viktigt att analysen görs i ett samhällsekonomiskt perspektiv.
Ökad tillsyn och detaljreglering skulle måhända kunna ge en viss ökad
stabilitet, men samtidigt uppkommer då regleringskostnader i form av
merarbete och minskad effektivitet i det finansiella systemet.
Kommittén bör vara oförhindrad att ta upp angränsande frågor som kommer
fram i utredningsarbetet.
Kommittén skall beakta regeringens direktiv angående utrednings
förslagens inriktning (dir.1984:5) samt angående EG-aspekter i utred
ningsverksamheten (dir.1988:43).
Kommittén bör redovisa sitt arbete fortlöpande i form av delrapporter.
En slutrapport bör lämnas före utgången av år 1994.
Hemställan
Med hänvisning till vad jag nu har anfört hemställer jag att regeringen
bemyndigar det statsråd som föredrar lagstiftningsärenden som gäller
kreditväsendet
att tillkalla en kommitté - omfattad av kommittéförordningen (1976:119)
- med högst sju ledamöter, med uppdrag att analysera utvecklingen på
kreditmarknaden m.m.,
att utse en av ledamöterna att vara ordförande,
att besluta om sakkunniga, experter, sekreterare och annat biträde åt
utredaren.
Vidare hemställer jag att regeringen beslutar att kostnaderna skall
belasta sjunde huvudtitelns anslag Utredningar m.m.
Beslut
Regeringen ansluter sig till föredragandens överväganden och bifaller
hans hemställan.
(Finansdepartementet)