Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Utredning om en obligatorisk patientförsäkring vid, Dir. 1992:101
Departement: Socialdepartementet
Beslut: 1992-11-19
Dir. 1992:101
Beslut vid regeringssammanträde 1992-11-19
Statsrådet Könberg anför.
Mitt förslag
Jag föreslår att en särskild utredare tillkallas med uppdrag att lämna
förslag om hur reglerna för ersättning vid behandlingsskada inom hälso-
och sjukvården skall vara utformade i framtiden.
Idag lämnas ersättning från Patientförsäkringen med stöd av ett
frivilligt åtagande från sjukvårdshuvudmännen och andra vårdgivare.
För att få ersättning från Patientförsäkringen behöver den skadade inte
visa att skadan vållats genom att någon gjort fel eller varit oaktsam.
Principerna för ersättningens bestämmande enligt villkoren för Patient
försäkringen överensstämmer i huvudsak med de som gäller enligt skade
ståndsrätten.
Sjukvårdshuvudmännens åtagande är försäkrat hos ett konsortium, i vilket
de större försäkringsbolagen i Sverige ingår. Skaderegleringen sköts av
konsortiet.
Det förekommer också att vårdgivare tecknar motsvarande försäkring hos
försäkringsbolag som inte tillhör konsortiet.
Uppdraget till den särskilda utredaren är motiverat av det ökade utbudet
av hälso- och sjukvård vid sidan av den offentliga hälso- och sjukvården
och tillkomsten av nya yrkesgrupper som erbjuder tjänster inom hälso-
och sjukvården.
När Patientförsäkringen kom till i mitten av 1970-talet ombesörjde de
landstingskommunala och tre primärkommunala sjukvårdshuvudmännen
merparten av hälso- och sjukvården i landet.
Dagens utveckling mot andra vårdformer innebär att det inte längre är
möjligt att garantera att en patient vid behandlingsskada kommer att
kunna få ersättning enligt de principer som gäller enligt
Patientförsäkringen.
Genomförd anpassning av svensk lagstiftning till EES-avtalet (avtal om
ett Europeiskt Ekonomiskt Samarbetsområde) och ett medlemskap i EG
kommer vidare att innebära ändrade formella förutsättningar för den form
av frivillig försäkring, som Patientförsäkringen är ett exempel på.
Den särskilda utredaren skall - med beaktande av den nämnda utvecklingen
inom hälso- och sjukvården och av de ändrade förutsättningar som EES-
avtalet och ett medlemsskap i EG kommer att innebära - föreslå de
förändringar som krävs för att garantera patienterna en fortsatt rätt
till ersättning vid behandlingsskador inom hälso- och sjukvården enligt
de principer som gäller idag.
Ett alternativ som därvid bör övervägas är att lagreglera patienternas
rätt till ersättning vid behandlingsskada.
Bakgrund
Reglering enligt skadeståndslagen
I gällande rätt finns inte några särskilda regler om ersättning för
skador som uppstått genom felaktig medicinsk behandling. Detta innebär
att sjukvårdshuvudmännens och andra vårdgivares skadeståndsansvar skall
bedömas enligt bestämmelserna i skadeståndslagen, SkL (1972:207).
Det är den skadelidandes sak att bevisa om fel eller försummelse före
kommit i samband med att en behandlingsskada uppkommit oberoende av om
den som vållat skadan är enskild vårdgivare eller anställd hos en vård
givare.
Enligt 3 kap. 1 § SkL åligger det arbetsgivaren att svara för bl.a.
personskada, som hos honom anställd arbetstagare vållar genom fel eller
försummelse i tjänsten, oavsett vilken ställning arbetstagaren intar
(s.k. principalansvar). Ansvaret är inte begränsat till privata
arbetsgivare utan omfattar även statliga och kommunala myndigheter.
Bestämmelsen är således till-lämplig t.ex. när en landstingskommun
driver ett sjukhus.
I 5 kap. 1 § SkL finns regler om bestämmande av ersättning vid person
skada. Dessa bygger på principen att en skadelidande skall få full
ersättning för sina skador. Enligt 5 kap. 1 § SkL kan den som har
tillfogats personskada få ersättning både för ekonomisk och för ideell
skada. Som ekonomisk skada ersätts sjukvårdskostnader och andra utgifter
till följd av skadan samt förlorad arbetsförtjänst och framtida
inkomstförlust. Ideell skada gottgörs i form av ersättning för sveda och
värk samt lyte eller annat stadigvarande men. Sveda och värk avser
skadeföljder under den akuta sjukdomstiden medan lyte och men omfattar
bestående lidande eller obehag. Till ideell skada hänförs även vissa
olägenheter i övrigt till följd av skadan.
Enligt 1 kap. 3 § SkL kan ersättning utges för lidande vid framför allt
brott mot den personliga friheten. Det lidande som ersätts avser känslor
som den kränkande handlingen framkallat hos den skadelidande, såsom
chock, rädsla, förnedring, skam eller liknande psykisk påfrestning som
inte tar sig sådana medicinska uttryck att den är att anse som
personskada. Rätten till ersättning förutsätter dock att skadan vållats
genom en brottslig handling.
Ersättning för sveda och värk samt lyte och framtida men utges i prak
tiken med ledning av tabeller som fastställs av Trafikskadenämnden.
Tabellerna, som upptar schablonbelopp vid olika grader av lidande och
olika typer av skador, anger riktpunkter. Varje skadeärende bedöms efter
en prövning av förhållandena i det enskilda fallet. Sedan slutet av
1970-talet har schablonbeloppen kontinuerligt justerats med hänsyn till
förändringarna i penningvärdet.
Kommittén om ideell skada (Ju 1989:01) överväger för närvarande frågan
om den allmänna ersättningsnivån vid ideell skada liksom spörsmål om
vilka ersättningsprinciper som skall tillämpas och om hur ersättnings
normerna skall fastställas. Kommittén har nyligen överlämnat ett delbe
tänkande som har rubriken Ersättning för kränkning genom brott
(SOU1992:84). I betänkandet föreslås bl.a. viss ändrad reglering och en
högre ersättningsnivå.
Patientförsäkringens tillkomst
Sedan den 1 januari 1975 har de offentliga sjukvårdshuvudmännen på
frivillig grund åtagit sig att lämna ersättning för behandlingsskada i
direkt samband med hälso- och sjukvård enligt bestämmelser som
utarbetats i samråd med de större svenska försäkringsbolagen.
Ersättningsåtagandet har försäkrats hos ett försäkringskonsortium.
Motsvarande försäkring tecknas även av andra offentliga och privata
vårdgivare.
Patientförsäkringen tillkom sedan det visat sig att de reformer på
skadeståndsrättens område, som trädde i kraft år 1972, inte skulle
medföra någon egentlig förbättring av möjligheterna för en patient att
få ersättning vid skada som orsakats i samband med sjukvård. Frågan om
att införa strikt ansvar för sjukvårdshuvudmännen och andra vårdgivare
hade diskuterats men inte bedömts vara en ändamålsenlig lösning. Före
Patientförsäkringens tillkomst var den skadelidande hänvisad till att
kräva ersättning för behandlingsskada enligt skadeståndsrättsliga
regler. Det innebar att den skadelidande skulle bevisa att skadan
vållats genom fel eller försummelse. När det gällde behandlingsskador
inom hälso- och sjukvården visade det sig emellertid svårt för en
utomstående att bedöma om vållande förelåg eller inte. Tillämpningen av
skadeståndsreglerna inom hälso- och sjukvården var dessutom
konfliktladdad. Många gånger upplevde såväl patient som vårdpersonal det
som mycket obehagligt att ersättningsfrågan var beroende av att det
kunde konstateras att personalen handlat felaktigt. Patienten upplevde
det ofta så att en förutsättning för att framgångsrikt föra talan mot en
läkare var att patienten gjorde en anmälan till dåvarande medicinal
väsendets ansvarsnämnd. I vanliga olycksfallsförsäkringar gjordes
normalt särskilt förbehåll för olycksfall i samband med medicinsk
behandling. Socialförsäkringarna gav då som nu en grundläggande ekono
misk trygghet vid sjukdom eller skada. Dessa ersättningar är dock inte
jämförbara med skadeståndsrättens; bl.a. ersätts inte ideell skada.
Nuvarande förhållanden
Försäkringstagare
Samtliga landsting samt Göteborgs, Malmö och Gotlands kommuner tecknar
sedan år 1975 avtal om patientförsäkring med Konsortiet för Patient
försäkring. Även staten och övriga kommuner samt ett flertal privata
vårdgivare tecknar direkt eller indirekt patientförsäkring hos
konsortiet. En del privata vårdgivare tecknar patientförsäkring hos
försäkringsbolag som inte ingår i konsortiet.
Försäkringsgivare
I Konsortiet för Patientförsäkring ingår försäkringsbolagen Folksam,
Länsförsäkringsbolagens AB, Skandia och Trygg-Hansa SPP. Försäkringen
drivs i samförsäkring där varje bolags andel är 25 procent. Sjukvårds
huvudmännen upphandlar försäkringen gemensamt och bildar ett eget
riskkollektiv. Sjukvårdshuvudmännen har överenskommit med Konsortiet för
Patientförsäkring om speciella försäkringsåtagande med 10-åriga betal
ningsplaner. Genom en särskild samrådsgrupp har sjukvårdshuvudmännen
insyn i förvaltningen av försäkringen.
Grunder för ersättning
Ersättning enligt Patientförsäkringens villkor lämnas utan att den
skadelidande behöver bevisa att skadan vållats genom fel eller
försummelse. En skada som ersätts av försäkringen kallas
behandlingsskada, och eftersom det inte längre finns någon anknytning
till vållandebegreppet definieras behandlingsskada utifrån objektiva
grunder. Som behandlingsskada anses endast skada eller annan
komplikation som är av kroppslig art. Psykiska besvär som är en följd av
en kroppsskada ersätts, men däremot inte rent psykiska skador dvs.
psykiska symptom utan samband med kroppsskada. En grundprincip är att
försäkringen gäller skada som är en följd av beslut eller åtgärder från
sjukvårdens sida. I begreppet hälso- och sjukvård ingår bl.a. tandvård.
Försäkringen gäller även vid olycksfall som inträffar i samband med
undersökning, behandling eller annan åtgärd av sjukvårdspersonal samt
vid sjuktransport. Utanför tillämpningsområdet faller som regel
sjukdoms- och skaderisker som inte kan förebyggas eller påverkas av
sjukvården. All sjukvårdande behandling innebär en risk för komplika
tioner, som inte är möjliga att undvika. Om en behandling är medicinskt
motiverad och den utförs på ett riktigt sätt, är en uppkommen skada till
följd av behandlingen ersättningsbar endast om denna kunnat undvikas
genom ett annorlunda utförande av den valda behandlingsmetoden.
Huvudregeln är att endast behandlingsskada som uppkommit i Sverige
ersätts. Däremot finns inget krav på att patienten har svensk hemvist.
Enligt villkoren lämnas ersättning för behandlingskostnad endast om den
uppkommit i Sverige.
Ersättningsformer
Ersättningen vid behandlingsskada bestäms enligt 5 kap. SkL om det inte
anges annat i villkoren. Särskilda regler gäller enligt villkoren för
hur man bestämmer ersättning för sveda och värk, lyte eller annat
stadigvarande men, olägenheter i övrigt samt i viss mån vad gäller
ersättning för framtida kostnader. Ersättning lämnas inte för smärre
skador. Patientförsäkringen utger inte heller ersättning för kränkning
genom brott enligt 1 kap. 3 § SkL.
Försäkringsavtalet om patientförsäkring omfattar utöver ersättningsan
svaret enligt patientförsäkringsvillkoret även det skadeståndsrättsliga
ansvaret gentemot patienter i vårdsituationer. Patientförsäkringen skall
därför enligt åtagandet göra en prövning om rätt till ersättning
föreligger enligt skadeståndslagen. Ersättning betalas också i dessa
fall av konsortiet.
Ersättning från Patientförsäkringen samordnas med ersättning som kan
utges enligt andra försäkringsanordningar på så sätt att ersättningen
för behandlingsskada är sekundär till sådana förmåner som utges enligt
lagen om allmän försäkring samt även vissa andra ersättningsformer och
försäkringar.
Tvister
För att pröva principiella eller tvistiga fall av behandlingsskador
finns en rådgivande nämnd, Patientskadenämnden, som består av sex
ledamöter. Skadelidande, försäkringstagare eller försäkringsgivare kan
begära att ett ärende tas upp till prövning av nämnden. Nämnden prövar
de skadefall som hänskjuts dit. Nämndförfarandet är kostnadsfritt.
Enligt ersättningsbestämmelserna till Patientförsäkringen utser
regeringen numera ordförande samt tre andra ledamöter, av vilka två
företräder patientintressen samt en medicinsk sakkunskap jämte ersättare
för dessa. Sjukvårdshuvudmännen utser två ledamöter jämte ersättare.
Genom att Patientförsäkring är en privat verksamhet omfattas den inte av
offentlighetsprincipen.Det innebär bl.a. att de handlingar som ligger
till grund för skadebedömningen inte är allmänna handlingar.
Tvist mellan försäkringsgivaren och skadelidande skall enligt
patientförsäkringsvillkoren avgöras av skiljemän enligt lagen (1929:145)
om skiljemän.
Dessa särskilda överprövningsregler gäller endast den patientförsäkring
som meddelas genom konsortiet. För patientförsäkring som marknadsförs av
andra bolag gäller delvis andra regler.
Den skadelidande har även alltid möjlighet att i stället vända sig till
allmän domstol och kräva ersättning för behandlingsskada enligt skade
ståndsrättsliga regler. Rätten till skadestånd är dock som redan nämnts
beroende av att den skadade kan bevisa att skadan har vållats genom fel
eller försummelse.
Villkorsändringar
Patientförsäkringens ersättningsbestämmelser har setts över vid ett
flertal tillfällen. Successivt har bestämmelserna anpassats efter vunna
erfarenheter och de ekonomiska ramar som ställts upp. Utformning av
ersättningsbestämmelser, tillämpningsfrågor m.m. behandlas i en för
sjukvårdshuvudmännen och Konsortiet för Patientförsäkring gemensam
samrådsgrupp. De senast antagna bestämmelserna tillämpas på skador som
inträffat fr.o.m. den 1 juli 1991. Försäkringens tillämpningsområde har
med de justeringar som vidtagits fått en bred acceptans.
Bestämmelserna har i vissa delar varit svårtillgängliga vilket bl.a.
inneburit att såväl patienter som hälso- och sjukvårdspersonal haft
svårt att bedöma om en inträffad händelse borde anmälas till
försäkringen.
Statistik
Till Konsortiet för Patientförsäkring anmäldes år 1991 sammanlagt 5 327
skador varav huvuddelen faller inom sjukvårdshuvudmännens avtalsområde.
Knappt 40 procent av antalet anmälda skador ersätts. De skador som
ersätts är av mycket varierande svårhetsgrad. I mer än vart tredje fall
har skadan medfört bestående invaliditet. I något mer än 60 procent av
fallen leder skadan inte till några bestående men.
Till Patientskadenämnden anmäldes under år 1991 sammanlagt 351 ärenden.
Antalet ärenden som förs vidare till nämnden har under senare år ökat
successivt. Antalet ärenden som går vidare till avgörande av skiljemän
är få. Sedan år 1975 har sammanlagt 39 skiljedomar meddelats.
Sedan år 1975 har endast ett fåtal skadeståndsmål som rör behandlings
skador avgjorts av domstol.
Internationella förhållanden
Sverige var det första land i världen med en patientförsäkring. Samtliga
nordiska länder med undantag för Island har nu en patientförsäkring. Den
finska patientförsäkringen har likheter med den svenska men den är till
skillnad från den svenska reglerad i lag. Den norska patientförsäkringen
är f.n. frivillig och omfattar enbart offentlig vård. Ett förslag till
lag om patientförsäkring har utarbetats av en statlig utredning. I
Danmark gäller sedan den 1 juli 1992 en lag om patientförsäkring. Även
den danska försäkringen har likheter med den svenska modellen men med
tyngdpunkt på mycket allvarliga skador. I länder utanför Norden förs
diskussioner om ansvars- och försäkringslösningar liknande de nordiska.
Behovet av en översyn
Sammanfattning
De redovisade förändringarna och den utveckling som förutses kan komma
att påverka Patientförsäkringen i flera olika avseenden. En stabil grund
för försäkringen har varit det nära samarbetet i villkorsfrågor m.m.
mellan sjukvårdshuvudmännen och den grupp försäkringsbolag som ingår i
konsortiet.
I framtiden kommer av allt att döma de vårdgivare som är verksamma i
Sverige och som bör teckna försäkringen att utgöra en mer heterogen
grupp.
Detta förhållande och en anslutning till EG-marknaden, ny konkurrens
lagstiftning och nya bestämmelser om offentlig upphandling ger ändrade
förutsättningar för detta samarbete. Genom ett medlemskap i EG öppnas
den svenska marknaden för konkurrens från försäkringsbolag i andra EG-
länder. Konsortiet för Patientförsäkring kommer inte att kunna fortsätta
verksamheten i oförändrad form. En ökad konkurrens medför sannolikt att
Patientförsäkringen kommer att spridas ut på ett flertal olika
försäkringsbolag vilket ger en risk att villkoren inte utformas
enhetligt.
Utvecklingen inom hälso- och sjukvården
Hälso- och sjukvården i offentlig regi dominerar i Sverige. Inom många
landsting och kommuner förändras emellertid organisationen med inrikt
ning på att stärka kopplingen mellan prestation och ersättning genom att
föra över vissa uppgifter på privata vårdgivare genom olika former av
entreprenad.
Riksdagen har genom den s.k. ÄDEL-reformen gett kommunerna ett ansvar
för hälso- och sjukvård i särskilda boendeformer och i dagverksamhet
samt även befogenheter att driva hemsjukvård i övrigt. Riksdagen har
gett kommunerna möjlighet att med huvudmans ansvar överta primärvården
från landstingen.
Riksdagen har också beslutat om en vårdgaranti för vissa behandlingar.
Garantin innebär att om den egna sjukvårdshuvudmannen inte ger den
vårdsökande behandling inom en tremånadersperiod skall sjukvårdshuvud
mannen tillgodose behovet av behandling på annat håll hos tex. privat
vårdgivare. Vidare har regeringen i 1992 års regeringsdeklarationen och
budgetpropositionen uttalat att ett husläkarsystem ska införas
successivt och att reformen beräknas vara genomförd senast under år
1995. En proposition om husläkare avses att föreläggas riksdagen under
hösten 1992. Målsättningen är att alla människor senast år 1995 skall
kunna vara knutna till en egen fritt vald läkare. Hälso- och sjukvårdens
system skall vara producentneutralt. Det innebär att landstingen inte
längre självklart står för merparten av hälso- och sjukvården.
Utvecklingen innebär vidare att antalet vårdgivare successivt ökar. Om
fattningen av helt privat sjukvård, dvs. vård som inte till någon del
subventioneras av offentliga medel ökar också. Nya yrkesgrupper har
tillkommit - bl.a. kiropraktorer - som inte automatiskt är anslutna till
patientförsäkringen.
Förändrad svensk lagstiftning
Regeringen har i proposition 1992/93:56 om ny konkurrenslagstiftning
lagt fram förslag till en ny konkurrenslag som föreslås träda i kraft
den 1juli 1993. Förslaget innebär att de materiella konkurrensreglerna
i lagen utformas efter förebild från EG:s konkurrensregler i
Romfördraget och EES-avtalets konkurrensregler. Det innebär principiella
förbud mot dels samarbete mellan företag som har till syfte att begränsa
konkurrensen på den svenska marknaden eller som ger detta resultat, dels
missbruk från ett eller flera företags sida av en dominerande ställning
på den svenska marknaden.
Regeringen har tillkallat en särskild utredare med uppdrag att se över
den nu gällande lagen om skiljemän. Enligt direktiven (dir.1992:22)
skall utredaren bl.a. undersöka om förekomsten av skiljeklausuler i
avtal medför att vissa anspråk inte görs gällande eller att enskilda
parter inte har ekonomiska möjligheter att göra sina anspråk gällande på
grund av kostnaderna för skiljeförfarandet. Om så är fallet skall
utredaren föreslå lämpliga åtgärder för att sådana anspråk skall kunna
tas upp i skiljeförfarande eller av allmän domstol. Utredaren skall även
överväga om förfarandereglerna i allmän domstol kan ändras så att
rättegång i domstol blir ett mer slagkraftigt alternativ till
skiljeförfarande vid förmögenhetsrättsliga tvister.
Riksdagen har antagit en produktansvarslag (1992:18) som bygger på EG-
direktiv och innebär ett skärpt skadeståndsansvar för produktskador.
Lagen träder i kraft den 1 januari 1993. Enligt produktansvarslagen
skall ersättningsskyldighet föreligga även om oaktsamhet inte kan visas,
s.k. strikt ansvar. Det strikta produktansvaret skall begränsas till
skador som orsakas av sådana produkter som tillverkas eller
tillhandahålls inom ramen för en näringsverksamhet.
Läkemedelsskador kommer att omfattas av produktansvarslagen. På läke
medelsområdet ersätts nu de flesta produktskador genom Läkemedelsför
säkringen. Denna grundas på ett frivilligt ersättningsåtagande från
läkemedelsindustrins sida. Försäkringen lämnar ersättning vid vissa
skador som uppkommer i samband med användningen av sådana läkemedel som
sålts eller lämnats ut i Sverige. I vissa delar är den mer förmånlig för
den skadelidande än den beslutade produktansvarslagen. I andra delar ger
den sämre skydd. En omarbetning och anpassning av
ersättningsbestämmelserna med hänsyn till den lagen har initierats från
läkemedelsindustrins sida.
Lagen kan också komma att beröra vissa skador som idag regleras enligt
patientförsäkringens villkor. Vissa produkter som används inom hälso-
och sjukvården såsom apparater av olika slag och förbrukningsmaterial
kan komma att omfattas av produktansvaret enligt den nya lagen.
Riksdagens behandling av produktansvarslagen
I två motioner med anledning av propositionen om produktansvarslagen
yrkades att lagen borde utvidgas till att omfatta hela den offentliga
sektorns verksamhet och således omfatta även produkter som inte enbart
är satta i omlopp i en näringsverksamhet. Lagutskottet
(bet.1991/92:LU14, rskr. 78) konstaterade med anledning av dessa
motioner att det skadeståndsansvar som tillverkare eller importör skall
ha enligt produktansvarslagen även omfattar produkter som staten eller
en kommun förvärvar av en näringsidkare för att användas i offentlig
verksamhet. Vad som däremot faller utanför lagens tillämpningsområde är
skador som orsakas av sådana produkter som ett offentligt organ själv
tillverkat eller importerat för att användas i en offentlig verksamhet
som inte kan anses som näringsverksamhet. Utskottet kunde inte för sin
del finna att ett sådant undantag från skadeståndsskyldigheten för
produktskador var motiverat. Sett från bl.a. de skadelidandes synvinkel
framstår det som angeläget att ett strikt ansvar gäller för alla
produktskador oavsett om produkten i fråga satts i omlopp i
näringsverksamhet eller tillverkats och tillhandahållits inom ramen för
offentlig verksamhet. Det kan visserligen hävdas att den offentliga
sektorn ålagts ett strikt ansvar för produktskador genom Högsta
domstolens praxis (se NJA 1989 s. 389). Lagrådet har dock påpekat att
det bygger på ett rättsläge som inte föreligger sedan
produktansvarslagen trätt i kraft. Att en rättsfråga avgjorts i praxis
ansåg inte utskottet vara något skäl för att avstå från lagstiftning.
Huruvida en lagreglering på detta område bör ske genom en utvidgning av
produktansvarslagens tillämpningsområde eller i annan form undandrog sig
emellertid utskottets bedömning. Det borde därför ankomma på regeringen
att föranstalta om att frågan snarast blir föremål för närmare
överväganden. Riksdagen beslöt (rskr. 1991/92:78) att som
sin mening ge regeringen till känna vad utskottet anfört.
Hur påverkar EG-direktiven försäkringarna i Sverige?
Patientförsäkringens ersättningsvillkor fastställs av sjukvårdshuvudmän
nen i form av ett frivilligt åtagande. Denna modell bör kunna fungera
även när Sverige blir medlem i EG. Vissa bestämmelser i villkoren bör
dock ses över. Det är t.ex. tveksamt om bestämmelsen i villkoren att
endast vårdkostnader som uppkommer i Sverige ersätts och bestämmelserna
om överprövningsförfarandet är i överensstämmelse med EG-rätten.
EG-direktiven om offentlig upphandling kommer på sikt att gälla även
försäkringsupphandling, vilket kommer att ändra förutsättningarna för
nuvarande upphandlings- och samarbetsform mellan sjukvårdshuvudmännen
och försäkringskonsortiet. Ett medlemskap i EG torde innebära att de
hårda regler mot alla former av otillbörlig konkurrensbegränsning som
anges i Romfördraget blir tillämpliga i förhållande till vårt land. Även
detta kan påverka formerna för nuvarande försäkringskonstruktion och
upphandlingsform.
Inom EG-kommissionen pågår arbete med ett särskilt direktiv om skade
ståndsansvar för skador som uppkommer då tjänster utförs (COM (90) 482
final-SYN 308). Det är inte helt klart om direktivet kommer att omfatta
även tjänster inom hälso- och sjukvården.
Uppdraget
Med nuvarande frivilliga försäkringssystem finns det inget krav på att
alla vårdgivare i Sverige tecknar patientförsäkring. Det finns därmed en
risk att patienter inte i alla vårdsituationer har ett enhetligt
ekonomiskt skydd om de skulle skadas vid behandling. Genom den
utveckling som beskrivits kommer situationen inte att förbättras om
nuvarande system bibehålls. Det är angeläget att patienterna inom all
hälso- och sjukvård här i landet kan garanteras att samma regler gäller
för dem om de råkar ut för en behandlingsskada oberoende av vilken
vårdgivare de anlitat.
För att detta krav skall tillgodoses föreslår jag att en särskild
utredare tillkallas med uppdrag att överväga och föreslå former för ett
system som kan garantera alla patienter samma försäkringsskydd vid
behandlingsskada.
Ett alternativ är att lagreglera patienternas rätt till ersättning av
vårdgivaren vid behandlingsskada och att införa en lagstadgad skyldighet
för vårdgivare i Sverige att teckna försäkring för behandlingsskador.
Utredaren bör också överväga andra alternativ som kan ge motsvarande
säkerhet för patienten.
Utredaren bör vidare överväga vilka konsekvenser olika alternativ får
beträffande produktansvaret inom den offentliga hälso- och sjukvården.
Ett problem som bör uppmärksammas är också gränsdragningen mot sådana
skador som omfattas av Läkemedelsförsäkringen.
Om utredaren stannar för att lagreglera patienternas rätt till
ersättning vid behandlingsskada skall han också lägga fram ett förslag
till lagstiftning.
Utredaren skall utforma förslaget inom de ekonomiska ramar som gäller
för dagens system. Med hänsyn till framför allt kostnadsaspekterna är
det inte möjligt att införa en lagstiftning eller annan ordning som
innebär ett mer omfattande ansvar för vårdgivarna än det ansvar som
kännetecknar den nuvarande Patientförsäkringen.
Utredaren bör också överväga om de förslag som kommittén om ideell skada
har lagt fram bör påverka utformningen och innehållet i en framtida
försäkringslösning.
I utredarens uppdrag ingår att analysera och jämföra de olika patient
försäkringssystem som nu tillämpas i de nordiska länderna. En likformig
het mellan ländernas system bör i möjligaste mån eftersträvas.
Spridningen av patientförsäkringen på flera olika försäkringsbolag kan
innebära att det skadeförebyggande arbetet försvåras. Utredaren bör
också överväga denna fråga.
Hur utredaren skall arbeta
För utredningen gäller regeringens direktiv till samtliga kommittéer och
särskilda utredare angående utredningsförslagens inriktning (1984:05)
och angående EG-aspekter i utredningsverksamheten (1988:43).
Utredningsuppdraget bör vara avslutat senast den 31 december 1993.
Hemställan
Med hänvisning till vad jag nu har anfört hemställer jag att regeringen
bemyndigar det statsråd som har till uppgift att föredra ärenden rörande
hälso- och sjukvård
att tillkalla en särskild utredare - omfattad av kommittéförordningen
(1976:119) - med uppgift att se över det nuvarande försäkringssystemet
för ersättning vid behandlingsskada i syfte att precisera vårdgivarnas
ersättningsansvar och skyldighet att teckna försäkring för sådana
behandlingsskador som orsakas inom den svenska hälso- och sjukvården,
att besluta om sakkunniga, experter, sekreterare och annat biträde åt
utredaren.
Vidare hemställer jag att regeringen beslutar
att kostnaderna skall belasta femte huvudtitelns anslag Utredningar
m.m.
Beslut
Regeringen ansluter sig till föredragandes överväganden och bifaller
hans hemställan.
(Socialdepartementet)