Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Ägande av public service-företagen m.m., Dir. 1992:100
Departement: Kulturdepartementet
Beslut: 1992-11-19
Dir. 1992:100
Beslut vid regeringssammanträde 1992-11-19
Chefen för Kulturdepartementet, statsrådet Friggebo, anför.
Mitt förslag
En särskild utredare tillkallas med uppdrag att utarbeta förslag om
ägandet av Sveriges Television AB, Sveriges Radio AB och Sveriges
Utbildningsradio AB (public service-företagen).
Utredarens förslag bör läggas fram senast den 31 januari 1993.
Bakgrund
Såväl Sveriges Radio-företagen som dess föregångare har varit
aktiebolag. År 1979 omorganiserades Sveriges Radio till en koncern.
Sveriges Radio AB är moderbolag i den nuvarande koncernen och äger
samtliga aktier i dotterföretagen Sveriges Television AB, Sveriges
Riksradio AB, Sveriges Lokalradio AB, Sveriges Utbildningsradio AB och
Radiotjänst i Kiruna AB. Aktierna i Sveriges Radio AB ägs till 60 % av
folkrörelserna, till 20 % av näringslivet och till 20 % av pressen.
Riksdagen beslutade den 2 juni 1992 (bet. 1991/92: KrU28, rskr.
1991/92:329) att godkänna regeringens förslag i propositionen
1991/92:140 om den avgiftsfinansierade radio- och TV-verksamheten 1993-
1996 m.m. beträffande public service-företagens ägarskap och
företagsform. Riksdagsbeslutet innebär bl.a. följande. Public service-
verksamheten skall även i fortsättningen bedrivas i aktiebolagsform.
Sveriges Television, Sveriges Radio (det nuvarande Sveriges Riksradio
och Sveriges Lokalradio sammanslagna) och Sveriges Utbildningsradio
skall vara självständiga aktiebolag. De tre programföretagen skall
gemensamt äga Radiotjänst i Kiruna AB. Moderbolaget skall upphöra.
Pressen, näringslivet, folkrörelserna samt konstnärliga och
vetenskapliga akademier och oberoende kulturella sammanslutningar skall
erbjudas att bli ägare till bolagen. Om enskilda ägare, t.ex. på grund
av jäv, inte kan kvarstå som ägare skall aktierna erbjudas staten genom
att regler om hembudsskyldighet till staten införs. Det bör emellertid
vara möjligt för regeringen att sälja aktier som den förvärvat genom
hembud till viss stiftelse, folkrörelse, akademi, sammanslutning eller
annan som är att hänföra till någon eller några av de fyra ägargrupper
som skall finnas i fortsättningen. För inledningen av nästa avtalsperiod
skall aktierna fördelas så att pressen har 20 %, näringslivet 20 %,
folkrörelserna 40 % och den nya ägargruppen 20 %.
I en skrivelse till Kulturdepartementet den 22 oktober 1992 har de
nuvarande ägargrupperna av Sveriges Radio gemensamt förklarat att det
enligt deras uppfattning inte kommer att kunna bildas några ägargrupper
från press och näringsliv och att förutsättningarna för att realisera
riksdagens beslut angående den avgiftsfinansierade radio- och TV-
verksamheten 1993-1996 m.m. i detta avseende därmed synes kunna brista.
Riksdagens beslut rörande ägandet av public service-företagen kan
således inte genomföras fullt ut.
Mot denna bakgrund har jag i kontakter med företrädare för de tre
nuvarande ägargrupperna erfarit att aktieägarna är beredda att kvarstå
för en kortare övergångsperiod under förutsättning att det framtida
ägandet av public service-företagen utreds.
Förutsättningar
Public service-verksamheten är omfattande och spelar en viktig roll för
den demokratiska processen och den nationella kulturen. Även om
konkurrerande verksamheter har startats och kommer att starta kan public
service-verksamhetens betydelse för nyhets- och informationsförmedling,
opinionsbildning, kritisk samhällsbevakning samt som förmedlare av olika
kulturyttringar förväntas bestå.
Public service-verksamheten finansieras i huvudsak med TV-avgiftsmedel.
Riksdagen bestämmer TV-avgiftens storlek (i dagsläget 1 320 kronor per
år) och den årliga medelstilldelningen till programföretagen (för 1993
anvisas totalt 4 263,3 miljoner kronor i 1990 års prisläge).
Riksdagen anger även de allmänna förutsättningarna för public service-
verksamhetens uppdrag och organisation. Riktlinjerna binds i avtal
mellan staten och programföretagen.
Styrelserna i programföretagen skall från den 1 januari 1993 bestå av
vardera nio ledamöter och två suppleanter. För samtliga skall gälla att
regeringen utser ordföranden och tre ledamöter, att ägarna utser två
ledamöter samt att den verkställande direktören och två
personalrepresentanter är självskrivna ledamöter. Vidare skall varje
styrelse ha fyra suppleanter varav en utses av regeringen, en av ägarna
och två av personalrepresentanterna.
Ägandet av Sveriges Radio är historiskt betingat och har förändrats
genom åren. Alltsedan starten av rundradioverksamheten har det ansetts
ligga ett värde i att det finns en motvikt mot det statliga inflytandet.
Huvudargumentet har varit att ägarna, som företrädare för olika
samhällssektorer, skulle balansera statsmakternas inflytande.
Konstruktionen har setts som ett medel att garantera public service-
verksamhetens publicistiska integritet och oberoende. Även den starka
spridningen mellan olika ägare inom resp. grupp har ansetts motverka
risken för maktkoncentration.
Ägandet av Sveriges Radio har under många år varit föremål för
diskussion bl.a. från ägargruppernas sida. Näringslivet har ifrågasatt
sitt ägande utifrån ideologiska utgångspunkter och den korporativa
ägarmodellen har ifrågasatts. Pressens roll som ägare har varit under
diskussion, dels för att dagstidningarna bedriver en konkurrerande
verksamhet, dels för att många tidningar i en framtid kan förväntas
satsa på annan radio- och TV-verksamhet. Detta gäller dock inte bara
pressgruppen. Även representanter från folkrörelse- och
näringslivsgrupperna har intresserat sig för annan radio- och TV-
verksamhet. Slutligen bör nämnas att resp. grupps representativitet
liksom ägarproportionerna inom resp. ägargrupp har ifrågasatts.
Det bör i sammanhanget noteras att det statliga inflytandet fr.o.m. den
1 januari 1993 genom riksdagens beslut tonas ned i två viktiga
avseenden.
För det första skall riksdagen resp. regeringen i fortsättningen ange de
allmänna förutsättningarna för public service-verksamhetens uppdrag och
organisation. Riksdagen torde således inte komma att årligen ompröva
förutsättningarna såvida inte mycket speciella omständigheter motiverar
detta.
För det andra kommer regeringen vid valet av personer till public
service-företagens styrelser att utgå från nya principer. Regeringen har
hittills enligt en etablerad sed vänt sig till de större partierna i
riksdagen för nominering av ledamöter. Partierna har låtit sina
riksdagsgrupper eller presidier utse ledamöterna. De utsedda har oftast
hämtats från respektive riksdagsgrupp. I framtiden skall regeringen
inför utseende av ledamöterna samråda med ledarna för samtliga i
riksdagen representerade partier. Ledamöterna skall hämtas från olika
sektorer av det svenska samhället, ha stor integritet och sammantaget
representera den kunskap och erfarenhet som är relevant för
verksamheten.
Frågan om hur public service-företagen skall ägas och styras liksom hur
den programmässiga integriteten skall främjas har mot den nu anförda
bakgrunden varit föremål för diskussion, senast i anslutning till vårens
riksdagsbehandling. Bl.a. diskuterades andra associationsformer än den
nuvarande aktiebolagsformen. Förslag om att programföretagen skulle bli
helägda statliga aktiebolag fördes fram. Regeringen övervägde denna
möjlighet, men kom fram till att den inte borde genomföras under den
kommande avtalsperioden.
Även stiftelseformen fördes fram som ett alternativ. Det råder dock för
närvarande en viss oklarhet om hur kommande lagstiftning om stiftelser
kommer att utformas. En ny lagstiftning om stiftelser beräknas träda i
kraft den 1 januari 1994. Därför gjordes bedömningen i propositionen
1991/92:140 att förutsättningarna för att driva verksamheten i
stiftelseform skall ha klarlagts inför den avtalsperiod som inleds den 1
januari 1997. I propositionen betonades att olika möjligheter att
ytterligare stärka public service-verksamhetens oberoende borde prövas
inför denna period. Stiftelsebildning borde vid den tidpunkten kunna
vara ett alternativ bland flera lösningar.
När de nuvarande ägargrupperna nu förklarat att det inte längre kommer
att kunna bildas några ägargrupper från press och näringsliv, anser jag
att den avsedda utredningen bör tidigareläggas.
Mot bakgrund av public service-företagens omfattande och betydelsefulla
verksamhet är det av fundamental betydelse att det inte finns risk för
att programverksamheten styrs av staten eller andra maktgrupper, utan
att det ges garantier för kritisk granskning även av sådana intressen
som staten och eventuella ägare företräder. Det finns olika medel för
att förhindra ett direkt statligt inflytande över programverksamheten.
Statens inflytande kan begränsas till huvuddragen för verksamhetens
inriktning, uppdrag, organisation och finansiering och detta inflytande
utövas endast när nya avtal skall slutas.
Regler för utseendet av styrelserna och styrelsernas maktbefogenheter i
förhållande till programverksamheten kan anges.
Även valet av associationsform är betydelsefullt vad gäller att
balansera det nödvändiga statliga inflytandet och försvåra otillbörlig
statlig påverkan.
Samtidigt som ägarmakten och den ekonomiska makten bör kringgärdas av
regler som förhindrar ett otillbörligt inflytande, är det viktigt att
någon har ett övergripande ansvar för att i förhållande till TV-
avgiftsbetalare, tittare och lyssnare se till att programverksamheten
bedrivs rationellt inom ramen för tilldelade medel och i enlighet med
det uppdrag som åvilar företaget. Bl.a. det förhållande att public
service-företagen årligen omsätter mer än fyra miljarder kronor
motiverar att det finns en tydlig ansvarsfördelning.
Uppdraget
En särskild utredare bör tillkallas med uppdrag att utarbeta förslag om
ägandet av Sveriges Television AB, Sveriges Radio AB, Sveriges
Utbildningsradio AB (public service-företagen). Utredarens förslag bör
läggas fram senast den 31 januari 1993.
Utgångspunkten för utredarens arbete bör vara att den nya ägandeformen
för public service-företagen skall säkerställa att programverksamheten
kan bedrivas självständigt i förhållande till staten, olika
intresseorganisationer och andra maktgrupper i samhället. Utredaren
skall även kunna lämna andra förslag som stärker programverksamhetens
självständighet. Förslaget skall även lämna utrymme för riksdagen att
också i fortsättningen, i slutet av varje avtalsperiod, bestämma
förutsättningarna för public service-verksamheten på det sätt riksdagen
finner lämpligt.
Utredaren bör utgå från att de nuvarande ägarna skall kvarstå till den 1
juli 1993. Den fjärde ägargruppen bestående av konstnärliga och
vetenskapliga akademier och oberoende kulturella sammanslutningar skapas
alltså inte under övergångsperioden.
Utredaren bör vidare utgå från att moderbolaget kvarstår under denna
övergångsperiod, men att det inte har någon annan uppgift än att vara
ägare till aktierna i dotterföretagen. Riksdagsbeslutet skall i övrigt
genomföras. Som angivits i det föregående innefattar riksdagens beslut
bl.a. att riksdagen skall besluta om medelstilldelning direkt till de
tre programbolagen samt att programföretagens styrelser minskas till nio
personer. Såsom framgår av riksdagsskrivelse 1992/93:147 skall
moderbolagets övriga uppgifter övertas av programbolagen.
För utredaren gäller regeringens direktiv till samtliga kommittéer och
särskilda utredare angående utredningsförslagens inriktning (dir.
1984:5), EG-aspekten i utredningsverksamheten (dir. 1988:43) samt om
regionalpolitiska konsekvenser (dir. 1992:50).
Hemställan
Med hänvisning till vad jag nu har anfört hemställer jag att regeringen
bemyndigar chefen för Kulturdepartementet
att tillkalla en särskild utredare med uppgift att utarbeta förslag om
ägande av de självständiga public service-företagen och
att besluta om sakkunniga, experter, sekreterare och annat biträde åt
utredaren.
Vidare hemställer jag att regeringen beslutar
att kostnaderna skall belasta elfte huvudtitelns anslag Utredningar m.m.
Beslut
Regeringen ansluter sig till föredragandes överväganden och bifaller
hennes hemställan.
(Kulturdepartementet)