Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Tilläggsdirektiv till 1990 års skogspolitiska kommitté (Jo 1990:03), Dir. 1991:99
Departement: Jordbruksdepartementet
Beslut: 1991-11-28
Dir. 1991:99
Beslut vid regeringssammanträde 1991-11-28
Chefen för jordbruksdepartementet, statsrådet Olsson, anför.
Mitt förslag
Jag föreslår att 1990 års skogspolitiska kommitté (Jo 1990:03) ges
tilläggsdirektiv med hänsyn till bl.a. regeringens förslag om att
skogsvårdsavgiften skall slopas år 1992.
Bakgrund
Genom beslut den 21 juni 1990 bemyndigade regeringen chefen för
jordbruksdepartementet att tillkalla en kommitté (Jo 1990:03) med
uppgift att utvärdera skogspolitiken, m.m. (dir. 1990:47). I kommitténs
uppdrag ingår att göra en nulägesbeskrivning av skogsnäringen, utvärdera
gällande skogspolitik, göra en långsiktig framtidsbedömning och ge
förslag till skogspolitikens mål inför 2000-talet. Kommittén skall
precisera ett miljömål för skogsbruket. Vidare skall kommittén lämna
förslag till medel inom skogspolitiken och till hur den statliga
skogsvårdsmyndigheten bör vara organiserad i fortsättningen.
Efter beslut av riksdagen har en särskild interdepartemental arbetsgrupp
tillsatts för att utreda vissa frågor rörande intrångsersättning i
samband med ökad naturvårdshänsyn m.m. Uppdraget berör i väsentliga
delar skogsbruket och skall redovisas före utgången av år 1991.
Redovisningen kommer att ställas till bl.a. den skogspolitiska
kommitténs förfogande.
I prop. 1991/92:60 om skattepolitik för tillväxt har regeringen lämnat
förslag till skattelättnader för företagen och förslag om att
skogsvårdsavgiften skall avskaffas. Dessa förslag påverkar
förutsättningarna för kommitténs arbete.
Tilläggsuppdraget
För att uppnå en ekonomiskt positiv utveckling i vårt land är det
nödvändigt att skapa goda förutsättningar för företagsamheten.
Regeringens förslag nyligen till sänkta skatter och avskaffande av
skogsvårdsavgiften är led i en målmedveten strävan i denna riktning. De
förändringar som har föreslagits kommer att ha positiva effekter på
skogsbrukets utveckling.
Lagstiftningen som gäller för skogsbruket innehåller en rad detaljerade
skötselföreskrifter. En så långtgående detaljreglering är negativ såväl
från skogsbrukssynpunkt som för naturvården. Kommitténs arbete med
lagstiftningsfrågor skall syfta till en minskad reglering av
skogsbruket. Därmed främjas ett variationsrikt skogsbruk och byråkratin
minskar.
I direktiven till kommittén sägs bl.a. att kommittén bör redovisa
uttaget av skogsvårdavgift och användningen av avgiftsmedel samt lämna
förslag till eventuella förändringar med utgångspunkt i de regler och de
värden som kommer att gälla för 1992 års fastighetstaxering av
lantbruksenheter.
Regeringens förslag i den nyss nämnda propositionen innebär bl.a. att
skogsvårdsavgiften avvecklas helt fr.o.m. den 1 juli 1992. Vidare anges
att en successiv avveckling av åtgärder som för närvarande finansieras
med skogsvårdsavgiftsmedel kommer att ske fr.o.m. budgetåret 1992/93.
Vissa naturvårdande insatser som hittills har finansierats med dessa
medel kan komma att inrymmas under andra anslag. Avsikten är att
redovisa vissa ställningstaganden i budgetpropositionen 1992.
Möjligheterna att utnyttja skogsvårdsavgiftsmedel för finansiering av
åtgärder i skogsbruket kommer att upphöra helt den 1 juli 1994.
Förutom bidrag till bl.a. skogsvård,naturvårdsåtgärder,
skogsvägbyggande, trygghetsförsäkring och forskning finansierar
skogsvårdsavgiften vissa verksamheter som skogsvårdsorganisationen har.
Det gäller t.ex. översiktlig skogsinventering och inventeringar inom
ramen för naturvården samt vissa utbildningskampanjer.
Kommitténs bedömningar och förslag i fråga om de statliga medlen och den
statliga skogsvårdsorganisationen måste utgå från det förhållandet att
en väsentlig del av finanseringen nu bortfaller. Om kommittén finner att
verksamheter som nu finansieras med skogsvårdsavgiften skall finnas kvar
även i fortsättningen bör därför förslag till annan finansiering lämnas.
Därvid bör kommittén särskilt uppmärksamma den grundläggande princip som
präglar regeringens politik, nämligen ett ökat praktiskt och ekonomiskt
ansvarstagande från näringslivets sida i utbyte mot minskade ekonomiska
och administrativa pålagor. Kommittén bör vidare beakta de förslag till
förändringar som regeringen kommer att lämna i budgetpropositionen 1992.
Kommitténs arbete skall enligt direktiven vara avslutat senast den 1
juli 1992. Med hänsyn till de ändrade förutsättningarna för kommitténs
arbete bör tiden för uppdragets redovisning utsträckas till den 1
september 1992.
Hemställan
Jag hemställer att regeringen kompletterar kommitténs uppdrag i enlighet
med vad jag nu har förordat.
Beslut
Regeringen ansluter sig till föredragandens överväganden och bifaller
hans hemställan.
(Jordbruksdepartementet)