Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Tilläggsdirektiv till organisationskommittén för folkhälsoinstitutet, Dir. 1991:96
Departement: Socialdepartementet
Beslut: 1991-11-21
Dir. 1991:96
Beslut vid regeringssammanträde 1991-11-21
Chefen för socialdepartementet, statsrådet B. Westerberg, anför.
Mitt förslag
Jag föreslår att organisationskommittén för folkhälsoinstitutet får
ytterligare uppdrag att utreda dels möjligheterna till samverkan med och
avgränsning gentemot vissa andra organisationer, såsom statens
instutitut för psykosocial miljömedicin och institutet för miljömedicin,
dels förutsättningarna för att inlemma AIDS-delegationen i
folkhälsoinstitutet. Kommittén skall också
- beskriva hur folkhälsoarbetet mera generellt bör organiseras,
- överväga hur frågor om allergi eller överkänslighet bör hanteras
ur nationellt folkhälsoperspektiv, och
- överväga om folkhälsoinstitutet bör samlokaliseras med någon
annan myndighet, organisation eller institution.
Bakgrund
Regeringen beslutade i augusti 1991 att en organisationskommitté skulle
tillkallas för att utföra det förberedelsearbete som krävs för att
inrätta ett folkhälsoinstitut (dir. 1991:77). Institutets verksamhet var
avsedd att börja den 1 januari 1992 (prop. 1990/91:175 Om vissa
folkhälsofrågor, SoU23, rskr. 376). I tilläggsbudget I till
statsbudgeten för budgetåret 1991/92 (prop. 1991/92:25) har regeringen
föreslagit att starten skall skjutas upp till den 1 juli 1992.
Folkhälsoinstitutets huvuduppgift skall vara att driva hälsofrämjande
och sjukdomsförebyggande arbete av sektorsövergripande karaktär och
därvid stödja det lokala folkhälsoarbetet. Enligt direktiven för
kommitténs arbete skall folkhälsoinstitutet omsätta hälsopolitiska
initiativ i programarbete eller verka för att så sker inom andra
organisationer. Enligt folkhälsopropositionen borde institutet
inledningsvis bygga upp program för områdena alkohol och droger, tobak
och olycksfallsskador samt program för särskilda grupper - till att
börja med för barn och ungdom samt utsatta kvinnor. Vid
riksdagsbehandlingen av propositionen framhöll socialutskottet att
organisationskommittén även bör beakta de förslag beträffande vissa
andra folkhälsoområden som framförts i ett antal motioner.
Enligt direktiven skall organisationskommittén ta ställning till om
vissa uppgifter bör föras över till institutet från andra myndigheter
samt föreslå lämplig inriktning och form för samarbete och
gränsdragning. Särskilt framhålls samverkan med socialstyrelsen, som
genom sin uppföljnings-, utvärderings- och tillsynsroll vad gäller
hälso- och sjukvården samt socialtjänsten måste bygga upp och
vidmakthålla en bevakningsfunktion i förhållande till folkhälsan och den
sociala välfärden.
Enligt folkhälsopropositionen bör kommittén också överväga och belysa
förhållandet mellan institutet för miljömedicin och folkhälsoinstitutet.
Regeringen beslutade den 20 juni 1991 att AIDS-delegationen (S 1985:B)
skall bedriva sitt arbete längst t.o.m. den 30 juni 1993 samt fr.o.m.
den 1juli 1991 ha ställning som myndighet inom regeringskansliet. Vidare
beslutades att AIDS-delegationen senast den 1 maj 1992 till
socialdepartementet skall lämna ett strategidokument, som ger en mer
utförlig beskrivning av inriktningen av de förebyggande insatserna för
budgetåret 1992/93. Delegationen skall vidare senast den 1 september
1992 lämna en rapport till regeringen som kan tjäna som underlag för en
bedömning av den framtida organisationen för arbetet med att bekämpa
spridningen av HIV/aids inom landet.
Allergiutredningen överlämnade i november 1989 sitt betänkande Att före
bygga allergi/överkänslighet (SOU 1989:76) till regeringen. Utredningen
föreslår bl.a. att ett allergicentrum skall inrättas med staten och
näringslivet som finansiärer. I statsbudgeten för budgetåret 1991/92 har
avsatts 1 milj. kr. som startbidrag för inrättande av ett sådant
centrum. En särskilt tillkallad utredningsman har på regeringens uppdrag
ytterligare belyst organisatoriska och andra frågor om ett
allergicentrum. Uppdraget redovisades i en rapport till regeringen den 4
september 1991. I rapporten föreslås att en särskild
organisationskommitté skulle tillkallas med huvuduppgift att lösa
finansieringen av ett allergicentrum.
Förslag om tillägg till gällande direktiv
Arbetet med att främja folkhälsan spänner över vitt skilda områden och
flertalet samhällssektorer. Folkhälsoinstitutets roll skall vara att på
central nivå arbeta tvärsektoriellt med dessa frågor och stödja och
medverka till utveckling av det lokalt bedrivna folkhälsoarbetet. Enligt
de ursprungliga planerna skulle arbetet bedrivas programinriktat med ett
begränsat antal program, varav vissa tidsbegränsade, för att möjliggöra
kraftsamling på vissa särskilt angelägna områden. Jag finner idén om
särskilda program god, men ser det också som angeläget att skapa utrymme
för ett övergripande arbete med övriga folkhälsofrågor. Detta hindrar
naturligtvis inte en särskild koncentration på vissa områden under
avgränsade perioder.
Som ytterligare exempel på viktiga områden vill jag framhålla frågor om
kost och motion som har betydelse både för vårt välbefinnande och för
att förebygga sjukdomar, frågor om psykisk ohälsa och frågor om sex och
samlevnad, som även är av stor betydelse ur abortförebyggande synpunkt.
Ett annat område som har ett nära samband bl.a. med frågor om sex och
samlevnad, men också med andra frågor som folkhälsoinsitutet skall
arbeta med, är det aids-förebyggande arbetet som för närvarande
koncentreras till AIDS-delegationen. Riksdagen har vidare i olika
sammanhang uttalat att AIDS-delegationens arbetsuppgifter så småningom
bör föras över till en permanent organisation utanför regeringskansliet.
Jag föreslår därför att organisationskommittén i samråd med AIDS-
delegationen utreder de organisatoriska förutsättningarna för att
inlemma det aids-förebyggande arbetet i folkhälsoinstitutets verksamhet
redan från starten.
Ett betydande och allt vanligare folkhälsoproblem, särskilt bland barn
och ungdom, är allergier och annan överkänslighet. För att förbättra
förutsättningarna att arbeta med detta problemområde föreslog
allergiutredningen att ett särskilt allergicentrum skulle inrättas.
Förslaget har fått ett positivt bemötande bl.a. av remissinstanserna och
medel har ställts till förfogande i statsbudgeten för innevarande
budgetår som ett engångsvis lämnat startbidrag. En särskild
utredningsman har haft regeringens uppdrag att utreda organisationsform
och dimensionering av ett allergicentrum samt lämna förslag till hur
detta skall finansieras i ett längre perspektiv. Uppdraget har
redovisats i en rapport som överlämnades till regeringen den 4 september
1991. Finansieringsfrågan är emellertid ännu inte löst och i rapporten
föreslås att en organisationskommitté tillsätts med uppgift främst att
lösa finansieringen.
Förslaget om inrättande av ett folkhälsoinstitut hade inte väckts när
allergiutredningen lade fram sitt förslag om ett allergicentrum. Detta
gör att förutsättningarna i dag är annorlunda än de var vid denna
tidpunkt. Eftersom allergier och överkänslighet ökar, har problemområdet
kommit att bli av allt större betydelse i folkhälsosammanhang. Jag ser
det därför som naturligt att organisationskommittén för
folkhälsoinstitutet får i uppdrag att även pröva hur bevakningen av
dessa frågor skulle kunna hanteras inom ramen för folkhälsoinstitutet.
Kommittén bör för fullgörandet av detta uppdrag anlita särskild
expertis. Frågan om möjligheten till extern finansiering av hela eller
delar av verksamheten bör beredas i detta sammanhang.
Miljön både utomhus och inomhus har stor betydelse för uppkomsten av
allergier och vissa andra sjukdomar. I folkhälsopropositionen framhölls
också att organisationskommittén vid sina överväganden bör belysa för
hållandet mellan institutet för miljömedicin och folkhälsoinstitutet.
Även statens institut för psykosocial miljömedicin har uttalade
beröringspunkter med folkhälsoarbete i övrigt. Mot denna bakgrund finner
jag det angeläget att kommittén överväger möjligheterna av dessa
instituts och andra forskningsinstitutioners samverkan med
folkhälsoinstitutet samt klargör avgränsningarna gentemot desamma.
Eftersom folkhälsoinstitutet kommer att bedriva en verksamhet som nära
berör många myndigheter och organisationer, bör kommittén överväga om
samlokalisering med någon befintlig myndighet, organisation eller
institution kan vara lämplig från verksamhetssynpunkt samt ekonomiskt
och administrativt fördelaktigt.
Med tanke på det omfattande förberedelsearbete som krävs inför institu
tets inrättande har regeringen i tilläggsbudget I för budgetåret 1991/92
föreslagit att tidpunkten för folkhälsoinstitutets start skjuts upp till
den 1juli 1992. I propositionen anförs att det emellertid är angeläget
att organisationskommittén påbörjar vissa viktiga folkhälsoinsatser
under innevarande budgetår. Jag finner det betydelsefullt att så sker.
Ursprungligen föreslogs en successiv start som skulle inledas med att
programmet för alkohol och droger påbörjades den 1 januari 1992. Mål
sättningen var att institutet skulle vara i full verksamhet ett halvår
senare. När starten nu föreslås uppskjuten bör det vara möjligt att en
större del av verksamheten kan påbörjas redan vid starten. Jag ser det
emellertid som praktiskt att även med dessa förutsättningar ha en
successiv igångsättning. Målsättningen bör emellertid även nu vara att
alla delar av verksamheten skall vara i funktion ett halvår efter
starten, dvs. den 1 januari 1993. Med den förskjutna starttiden följer
naturligtvis också att anställning av personal etc. i enlighet med
tidigare lämnade direktiv förskjuts för att anpassas till verksamheten.
I enlighet med tidigare direktiv bör organisationskommitténs förslag
överlämnas successivt. I den mån förslagen kräver regeringens
ställningstagande inför inrättandet av folkhälsoinstitutet den 1 juli
1992 bör förslagen överlämnas senast den 30 april 1992. Tidsplanen
gäller i övrigt men med den förskjutning som här presenterade förslag
ger anledning till.
Hemställan
Jag hemställer att regeringen utvidgar och ändrar organisationskom
mitténs uppdrag i enlighet med vad jag nu har anfört.
Beslut
Regeringen ansluter sig till föredragandens överväganden och bifaller
hans hemställan.
(Socialdepartementet)