Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Uppföljning av genomförandet av det nya statsbidragssystemet -- sektorsbidrag till skola och vuxenutbildning m.m., Dir. 1991:92
Departement: Utbildningsdepartementet
Beslut: 1991-09-12
Dir.1991:92
Beslut vid regeringssammanträde 1991-09-12
Statsrådet Persson anför.
Mitt förslag
Jag föreslår att en kommitté tillkallas för att följa genomförandet av
det nya systemet för statsbidrag till skola och vuxenutbildning.
Bakgrund
Riksdagen beslöt i december 1990 efter förslag i propositionen om
ansvaret för skolan att ett nytt statsbidragssystem för grundskola,
gymnasieskola och delar av vuxenutbildning (grundvux och komvux) skall
träda i kraft den 1 juli 1991 (prop. 1990/91:18, UbU4, rskr. 76).
I propositionen (s. 62) framhölls att en mål- och resultatorienterad
styrning av skolan kräver ett väl fungerande uppföljnings- och
utvärderingssystem. Enligt propositionen är det därför naturligt att man
följer upp ett nytt statsbidragssystem kontinuerligt och att man
studerar beräkningsmodellernas förmåga att fånga kommunernas skiftande
strukturella förutsättningar och behov samt förändringar i dessa.
I propositionen (s. 103) framhölls vidare att en ekonomisk uppföljning
är nödvändig för att hävda skolans intressen i en allt hårdare ekonomisk
verklighet samt att det är viktigt att i den allmänna debatten och i de
politiska budgetavvägningarna kunna visa hur resurserna används och
vilka resultat som kan uppnås.
Uppföljning och utvärdering skall enligt propositionen (s. 101) vara en
del av verksamheten i skolan. Den skall ge underlag för att
bedöma resultaten av arbetet och för att utveckla verksamheten.
Uppföljning och utvärdering skall bedrivas såväl i den enskilda skolan
som på kommunal och nationell nivå. Verksamheten skall utvärderas enligt
de mål som har ställts upp på resp. nivå. Den nationella uppföljningen
skall utformas så att den kan ge en samlad bild av skolans verksamhet
vad avser såväl utbildningens mål och resultat som de organisatoriska,
personella och ekonomiska villkor under vilka skolarbetet bedrivs.
Enligt riksdagens beslut med anledning av propositionen om ansvaret för
skolan skall en av huvuduppgifterna för statens skolverk vara att
utveckla och ansvara för en nationellt sammanhållen och samordnad
uppföljning och utvärdering av skolans verksamhet. Den nationella
utvärderingen skall kunna ge riksdagen och regeringen en samlad bild av
skolans resultat och verksamhet, där ekonomiska och administrativa data
kan ställas samman med utbildningsresultat och redovisade förhållanden i
övrigt i skolor och kommuner.
Riksdagen underströk dessa synpunkter ytterligare. Utbildningsutskottet
ansåg att det nya systemet bör följas upp noggrant och att
beräkningsmodellernas förmåga att fylla sina avsedda funktioner bör
studeras. En reform av så genomgripande slag borde enligt utskottet,
såvitt gäller genomförandet av det nya statsbidragssystemet, följas av
en parlamentarisk kommitté. Riksdagen gav regeringen till känna vad
utskottet har anfört om en sådan kommitté.
Riksdagen uttalade i juni 1991, med anledning av förslag i propositionen
Växa med kunskaper -- om gymnasieskolan och vuxenutbildningen, att
kommittén också skall ta upp frågor som har att göra med
gymnasiereformens finansiering (prop. 1990/91:85, UbU16, rskr. 356).
Jag vill i detta sammanhang erinra om att den kommunalekonomiska
kommittén (dir. 1990:20) har i uppdrag att utforma ett nytt system
för statens bidrag till kommuner och landsting. Enligt direktiven skall
kommittén utforma sina förslag så att kommunerna också framöver får
förutsättningar att bedriva en likvärdig skolverksamhet. Kommittén skall
redovisa sitt arbete senast den 30 oktober 1991.
Uppdraget
Den av riksdagen förordade kommittén bör snarast inleda sitt arbete, så
att den kan följa vad som sker redan vid övergången från de
nuvarande statsbidragssystemen till ett finansiellt stöd i form av ett
sektorsbidrag till skolan och delar av vuxenutbildningen (grundvux och
komvux).
Kommittén bör också studera följderna av de statsbidragsminskningar som
gjorts beträffande hemspråksundervisningen och grundvux, särskilt vad
avser eventuella omfördelningseffekter på kostnadsfördelningen mellan
kommunerna och kommunernas möjligheter att genomföra motsvarande
kostnadsminskningar i sin verksamhet.
Kommittén bör, i enlighet med vad utbildningsutskottet anförde i sitt
betänkande 1990/91:UbU16 Gymnasieskolan och vuxenutbildningen, vid
uppföljningen av genomförandet av det nya sektorsbidraget för skola och
vuxenutbildning också ta upp frågor som har att göra med
gymnasiereformens finansiering. Kommittén bör enligt utskottets mening
löpande hålla sig underrättad om huruvida rationaliseringskravet går att
uppfylla. Om så inte är fallet, bör detta enligt utskottet redovisas för
regeringen, som har att återkomma till riksdagen.
Kommittén, som bör vara verksam under minst tre år, bör samråda med
berörda myndigheter och utredningar.
För kommittén gäller regeringens direktiv (dir. 1984:5) till samtliga
kommittér och särskilda utredare.
Hemställan
Med hänvisning till vad jag nu har anfört hemställer jag att regeringen
bemyndigar det statsråd som har till uppgift att föredra ärenden om
grundskola, gymnasieskola och vuxenutbildning
att tillkalla en kommitté -- omfattad av kommittéförordningen
(1976:119)jy-- med högst sju ledamöter med uppdrag att följa
genomförandet av det nya statsbidragssystemet och gymnasiereformens
finansiering,
att utse en av ledamöterna till ordförande,
att besluta om sakkunniga, experter, sekreterare och annat biträde åt
kommittén.
Kommittén skall vara verksam åtminstone till och med budgetåret 1994/95.
Vidare hemställer jag att regeringen beslutar att kostnaderna skall
belasta åttonde huvudtitelns anslag Utredningar m.m.
Beslut
Regeringen ansluter sig till föredragandens överväganden och bifaller
hans hemställan.
(Utbildningsdepartementet)