Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Förslag som rör den statliga forskningen inom transportsektorn, Dir. 1991:91
Departement: Kommunikationsdepartementet
Beslut: 1991-08-29
Dir. 1991:91
Beslut vid regeringssammanträde 1991-08-29
Chefen för kommunikationsdepartementet, statsrådet Georg Andersson,
anför.
Mitt förslag
Jag föreslår att en utredare tillkallas för att, inför en planerad
forskningspolitisk proposition, beskriva resursanvändningen inom
den statliga forskningen inom transportsektorn och ge förslag till en
framtida struktur, inriktning och målsättning.
Bakgrund
Forskning och utveckling (FoU) inom transportområdet berör nästan
samtliga statliga verk och myndigheter inom transportsektorn.
Transportforskningens mål fastställdes senast i riksdagens
forskningspolitiska beslut (prop. 1989/90:90, TU26, rskr. 335). I
beslutet prioriterades infrastruktur, miljö och trafiksäkerhet.
Transportforskningsberedningen (TFB) gavs ett särskilt samordningsansvar
för den statliga transportforskningen. Övriga myndigheter och verk
ansvarar för FoU inom resp. verksamhetsområde och utför antingen egen
FoU eller lämnar forskningsuppdrag till olika forskningsbedrivande
organ. Inom ramen för energiforskningen anvisas också medel till
energirelaterad transportforskning.
Riksdagen har i år fattat beslut om miljöpolitiken (prop.1990/91:90,
JoU 30, rskr. 338) och näringspolitiken (prop. 1990/91:87, TU24, rskr.
286). Dessa beslut innebär bl.a. skärpta miljökrav inom transportområdet
och en omfattande utbyggnad av transportinfrastrukturen och bör särskilt
beaktas av utredaren.
Under senare år har ökade krav ställts på resultatredovisningen inom
hela den statliga förvaltningen. Detta omfattar även den statliga
forskningen vilket poängteras i de direktiv som givits i ett
regeringsbeslut den 4 april 1991 för arbetet med anslagsframställningar
till forskning för budgetåren 1993/94--1995/96. Berörda av dessa
direktiv är bl.a. statens väg- och trafikinstitut (VTI),
transportforskningsberedningen (TFB), Sveriges meteorologiska och
hydrologiska institut (SMHI), statens geotekniska institut (SGI),
banverket, vägverket och överstyrelsen för civil beredskap (ÖCB). Dessa
myndigheter har under år 1991 också fått särskilda direktiv för arbetet
med myndigheternas fördjupade anslagsframställningar för budgetåren
1993/94--1995/96. Utredaren skall särskilt beakta dessa direktiv. En ny
proposition om forskning planeras till våren 1993.
Staten bidrar årligen med ca 300 milj.kr. till transportforskning inom
kommunikationsdepartementets verksamhetsområde. Beloppet utgör 1-2 % av
de totala statliga anslagen till transportsektorn över
kommunikationsdepartementets huvudtitel i statsbudgeten.
Inom den statliga transportforskningen finns olika modeller för
finansiering av FoU. En modell är att tilldela medel för beställning
och samordning av transportforskning vilket gäller för TFB. Vissa
myndigheter är beställare av transportforskning men har inte något
särskilt FoU-anslag.
Det finns ett behov av en översyn vad gäller styrningen av statliga
FoU-medel till transportsektorn. En precisering av målen för FoU-i
nsatser inom transportsektorn krävs också. Det är vidare angeläget att
på ett ändamålsenligt sätt klarlägga ansvarsfördelningen mellan de
aktörer som berörs av FoU inom transportsektorn och att uppnå en
effektiv användning av resurserna. Vidare är det angeläget att klarlägga
dels den långsiktiga kunskapsuppbyggande transportforskningens betydelse
för kvaliteten i den tillämpade forskningen, dels resursutnyttjandet
inom transportsektorn.
Uppdraget
Utredarens uppgift är att beskriva hur resurserna används inom den
statliga transportforskningen och ge förslag till en framtida struktur,
inriktning och målsättning. Utredaren skall i första hand beskriva och
analysera hur nuvarande resurser används samt hur verksamheten redovisas
och utvärderas. Med detta som utgångspunkt skall utredaren lämna förslag
om den statliga forskningen inom transportsektorn.
Utredaren skall härvid särskilt
-- redovisa hur resultaten av transportforskningen sprids, kommer till
nytta och användning i transportsystemet och hur resultatredovisningen
för forskningens avnämare sker,
-- redovisa vilka system och metoder som används för att kartlägga och
utvärdera utförd FoU inom transportsektorn,
-- redovisa vilka erfarenheter som gjorts av tidigare utvärdering av
statlig transportforskning,
-- kartlägga nuvarande finansieringsflöden och rollfördelningen mellan
den statligt direktfinansierade transportforskningen och motsvarande
forskning vid universitet och högskolor,
-- redovisa omfattningen av annan sektorsforskning som har betydelse för
situationen inom transportsektorn och överväga samarbetsformer med
denna,
-- ge förslag till precisering av statens övergripande ansvar för
transportforskningen och därmed också till vilken typ av forskning
staten främst bör stödja bl.a. för den långsiktiga kunskapsuppbyggnaden,
samt till styrning och samordning av statens insatser på detta område,
-- bedöma hur stor del av de statliga medel som årligen används av
statliga verk och myndigheter inom kommunikationsdepartementets
verksamhetsområde som bör avsättas till transportforskning,
-- ge förslag till närmare samverkan mellan den statligt
direktfinansierade transportforskningen och forskningen vid högskolor
och universitet,
-- redovisa effekterna för forskningens del av den pågående utvecklingen
mot nya verksamhetsformer för affärsverken inom
kommunikationsdepartementets område och vid behov belysa en alternativ
ansvarsfördelning för FoU,
-- överväga omfattning och inriktning av statligt finansierad FoU inom
informationsteknologiområdet, särskilt telekommunikationsområdet, för
användning inom transportsektorn,
-- ge förslag till hur avvägningen mellan grundläggande och tillämpad
forskning och det forsknings- och utredningsarbete som bedrivs inom
industrin och affärsverken bör göras,
-- redovisa effekterna av ett ökat svenskt deltagande i europeisk FoU
mot bakgrund av det intensifierade EG/EFTA-samarbetet och belysa
effekterna härav på den statliga direktfinansierade forskningen,
-- belysa fördelningen av medel för FoU och medel för annan verksamhet
inom den statliga transportsektorn i sin helhet och inom resp.
transportslag.
Utredaren bör samråda med ansvariga myndigheter.
Uppdraget skall vara slutfört senast den 30 april 1992.
För arbetet gäller dels regeringens kommittédirektiv (dir. 1984:5) till
samtliga kommittéer och särskilda utredare om utredningsförs
lagens inriktning dels regeringens direktiv till kommittéer och
särskilda utredare angående EG-aspekter i utredningsverksamheten (dir.
1988:43). Utredaren skall vidare beakta andra pågående utredningar som
berör FoU-frågor och som direkt eller indirekt har betydelse för
transportsektorn.
Hemställan
Med hänvisning till vad jag anfört hemställer jag att regeringen
bemyndigar chefen för kommunikationsdepartementet
att tillkalla en särskild utredare -- omfattad av kommittéförordningen
(1976:119) -- med uppdrag att göra en översyn av den framtida statliga
forskningen inom transportsektorn,
att besluta om sakkunniga, experter samt annat biträde åt utredaren.
Vidare hemställer jag att regeringen beslutar att kostnaderna skall
belasta sjätte huvudtitelns anslag A2. Utredningar m.m.
Beslut
Regeringen ansluter sig till föredragandens överväganden och bifaller
hans hemställan.
(Kommunikationsdepartementet)