Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Uppdrag angående flygfrågor i Stockholmsområdet, Dir. 1991:90
Departement: Kommunikationsdepartementet
Beslut: 1991-09-05
Dir. 1991:90
Beslut vid regeringssammanträde 1991-09-05
Chefen för kommunikationsdepartementet, statsrådet G. Andersson, anför.
Mitt förslag
Jag föreslår att en utredare tillkallas med uppdrag att studera
utvecklingen av och förutsättningarna för flygtrafiken i
Stockholmsområdet, särskilt vad avser affärs-, skol- och allmänflyg,
samt att därvid lämna förslag till en överenskommelse om hur
flygtrafiken på Bromma på bästa sätt kan avvecklas från den tidpunkt då
en tredje rullbana på Arlanda kan tas i drift. Uppdraget skall redovisas
senast den 1 september 1992.
Bakgrund
Den 30 december 1946 träffades ett avtal mellan staten och Stockholms
stad om upplåtelse av Bromma flygfält. Genom avtalet uppläts rätten att
nyttja Bromma flygplats till staten under 50 år, räknat från den 1
januari 1947, dock med möjlighet för staten att dessförinnan efter
uppsägning avstå från upplåtelsen. Som ersättning upplät staten till
staden, under den tid som upplåtelsen av Brommafältet bestod,
nyttjanderätten till en viss del av Ladugårdsgärde för att användas som
friluftsområde.
Den 2 oktober 1983 överförde Linjeflyg AB sin dittills bedrivna
linjebundna inrikes flygtrafik från Bromma till Arlanda flygplats. Efter
detta datum har Bromma flygplats utnyttjats för allmänflyg, skolflyg,
affärsflyg och i mindre utsträckning för regional linjetrafik med flyg.
I skrivelse den 1 november 1990 har Stockholms stad meddelat regeringen
att Stockholms kommunfullmäktige den 29 oktober 1990 beslöt att
flygverksamheten på Bromma flygfält skall upphöra och att området
huvudsakligen skall användas för bostadsändamål. Kommunfullmäktige
beslöt även att förhandlingar skulle upptas mellan staden och staten om
nedläggning av flygverksamheten senast den 31 december 1996.
Luftfartsverket har i en skrivelse den 27 juni 1990 informerat
regeringen om läget beträffande flygplatsfrågan i Stockholmsregionen.
Verket konstaterar därvid att någon överföring av återstående
flygverksamhet från Bromma till Arlanda inte är möjlig och att det
därför från flygsektorns synpunkt är nödvändigt att Bromma bibehålls så
länge inte ett fullvärdigt alternativ finns. En nedläggning av Bromma
dessförinnan skulle enligt luftfartsverket bl.a. i det närmaste innebära
totalstopp för affärs- och taxiflyg till och från huvudstadsregionen,
vilket förväntas få negativa effekter för de företag och myndigheter som
i sin verksamhet är beroende av denna typ av flyg.
Överväganden och uppdrag
Under senare år, och i synnerhet sedan inrikesflygets samlokalisering år
1983, har Arlanda flygplats utvecklats till en av de viktigaste
knutpunkterna för Sveriges kommunikationer nationellt och
internationellt. Arlanda flygplats funktion är därför i dag en nation
ell angelägenhet som går långt utöver den regionala trafikförsörjningen
av Stockholmsområdet.
Staten har genom luftfartsverket ansvaret för denna nationella
knutpunkt. Under 1980-talet har kapaciteten på Arlanda successivt byggts
ut. Bl.a. har terminalkapaciteten utökats för inrikestrafikens behov.
För närvarande är bankapaciteten otillräcklig för befintlig och
tillkommande reguljär flygtrafik. Luftfartsverket har därför planerat
för en tredje rullbana.
Riksdagen har vid ett flertal tillfällen uppmärksammat Arlandas viktiga
funktion i det svenska transportsystemet och pekat ut en kap
acitetsutbyggnad vid Arlanda med en tredje rullbana som den mest
prioriterade investeringen i flygplatssystemet. Så skedde såväl våren
1990 (prop. 1989/90:100 bil.8, TU25, rskr. 284) som våren 1991 (prop.
1990/91:100 bil.8, TU20, rskr. 177). Som en följd av regeringens
proposition Näringspolitik för tillväxt (prop. 1990/91:87, TU27, rskr.
287) underströk riksdagen kopplingen mellan Arlandas
utvecklingsmöjligheter och de näringspolitiska övervägandena. Riksdagen
har också i detta sammanhang pekat på att den föreslagna
järnvägsanslutningen till Arlanda flygplats är kopplad till byggandet av
en tredje rullbana på Arlanda.
Den tredje rullbanan har också genomgått prövning enligt
naturresurslagen med hänsyn till banans inverkan på miljön och den
långsiktiga hushållningen med naturresurser. Regeringen meddelade den 15
augusti 1991 luftfartsverket tillstånd att på vissa villkor anlägga en
tredje rullbana vid Arlanda flygplats enligt 4 kap. lagen (1987:12) om
hushållning med naturresurser m.m. Ett av villkoren för tillståndet är
att rullbanan får tas i drift i samband med att en järnvägsförbindelse
med flygplatsen öppnas för trafik, dock senast två år efter det att
rullbanan har färdigställts. Koncessionsnämnden för miljöskydd kommer
senare att föreskriva närmare villkor för verksamheten enligt
miljöskyddslagen (1969:387). Dessutom krävs ett regeringsbeslut
beträffande finansieringen av investeringen. Något förslag till slutlig
finansiering av rullbanan har ännu inte presenterats.
Arlandas funktion i trafiksystemet motiverar ett statligt ansvarstagande
såväl i dag som under överskådlig framtid. Enligt nuvarande tidsplan
beräknas den tredje rullbanan på Arlanda kunna öppnas för trafik
tidigast år 1996.
Enligt nuvarande principer för flygplatsdrift är flygplatser med enbart
inrikes sekundärtrafik samt affärs- och privatflyg inte en angelägenhet
för staten och luftfartsverket, utan faller under det regionala och
kommunala ansvarsområdet. Till följd av avtalet mellan staten och
Stockholms stad från år 1946 har emellertid Bromma flygplats intagit en
särställning.
Det har från olika håll hävdats att affärsflyget på Bromma är knutet
till huvudstadens funktion och därigenom skulle vara ett nationellt
intresse. Jag anser att det är viktigt att denna fråga får ytterligare
belysning.
Genom tillkomsten av en tredje rullbana på Arlanda bedömer jag
emellertid att bankapaciteten där efter denna utbyggnad åtminstone under
de närmaste åren därefter kan inrymma även den del av
affärsflygverksamheten som nu utnyttjar Bromma flygplats och som skulle
kunna anses ha ett nationellt intresse. Överföringen bör också
underlättas av den tillkommande järnvägsförbindelsen med Arlanda, som
kommer att ge en betydligt snabbare förbindelse mellan Stockholms
centrum och Arlanda än vad som finns i dag. En överföring av affärsflyg
trafik till Arlanda kräver dock även andra utrymmen och faciliteter
utöver banan (t.ex. uppställningsplatser och hangarer). Det bör därför
undersökas vilka ytterligare investeringar som kan krävas på Arlanda för
att sådant affärsflyg skall kunna flyttas dit.
Jag anser att en särskild utredare bör tillkallas med de uppgifter som
framgår av det följande.
Avtalet mellan staten och Stockholms stad om Bromma löper ut den 1
januari 1997. Under förutsättning att en tredje rullbana då är i drift
på Arlanda kan enligt min mening Bromma flygplats efter detta datum
börja användas för andra ändamål än flyg. Utredaren bör dock lämna
förslag till lösning för det fall att en tredje rullbana på Arlanda inte
tagits i drift då avtalet om Bromma löper ut.
Det är viktigt att utredaren även som en utgångspunkt för förslagen
studerar utvecklingen av flyget i Stockholmsområdet i en vidare men
ing. Därvid bör bl.a. undersökas hur den framtida kapaciteten på Arlanda
påverkas av den föreslagna överföringen av visst affärsflyg. En
förutsättning bör därvid vara att Arlanda flygplats även i framtiden
primärt skall tillgodose trafikflygets behov.
Bromma flygplats utnyttjas i dag som framgått även av skol- och
allmänflyg. Enligt min mening är frågan om hur denna flygverksamhets
behov skall tillgodoses efter ett nedläggande av Bromma flygplats inte
primärt ett statligt ansvar. Det bör dock betraktas som en viktig
förutsättning för en avveckling av Bromma att skol- och allmänflyget
inte kan överföras till Arlanda flygplats. Utredaren bör därför redovisa
en plan för hur skol- och allmänflyget skall kunna flyttas till andra
befintliga flygplatser, och därvid särskilt belysa vilka möjligheter som
finns att förhindra en oönskad överföring av sådan flygtrafik till
Arlanda.
Utredaren bör redovisa miljökonsekvenserna av framförda förslag.
Enligt 1946 års avtal skall staten när avtalet löper ut till Stockholms
stad överlämna flygplatsområdet på Bromma i befintligt skick. Enligt
avtalet kan staten påräkna ersättning för byggnader och anläggningar som
staten bekostat, vilket dock beror på dess fortsatta användning.
Utredaren skall klarlägga de närmare förutsättningarna för och de
ekonomiska konsekvenserna av att staten överlämnar flygplatsområdet till
Stockholms stad, och skall därvid även beakta vad 1946 års avtal
föreskriver om stadens nyttjanderätt till viss del av Ladugårdsgärde.
Utredaren skall samarbeta med berörda statliga myndigheter, kommunala
organ, landsting och näringsliv. I frågor som rör försvarsmaktens
verksamhet skall utredaren samråda med överbefälhavaren.
Utredaren skall presentera ett förslag till överenskommelse innefattande
en samlad avvecklingsplan för verksamheten vid Bromma flygplats. En
utgångspunkt bör vara att inga kostnader för avvecklingen, överföringen
av affärsflyg till Arlanda eller av skol- och allmänflyg till andra
flygplatser bör belasta staten.
För arbetet gäller dels regeringens kommittédirektiv (dir. 1984:5) till
samtliga kommittéer och särskilda utredare om utredningsförslagens
inriktning, dels regeringens direktiv (dir. 1988:43) till kommittéer och
särskilda utredare om EG-aspekter i utredningsverksamheten.
Utredarens slutsatser och förslag skall redovisas senast den 1 september
1992.
Hemställan
Med hänvisning till vad jag anfört hemställer jag att regeringen
bemyndigar chefen för kommunikationsdepartementet
att tillkalla en utredare -- omfattad av kommittéförordningen (1976:119)
-- med uppdrag att studera utvecklingen av och förutsättningarna för
flygtrafiken i Stockholmsområdet, särskilt vad avser affärs-, skol- och
allmänflyg, samt att därvid lämna förslag till en överenskommelse om hur
trafiken på Bromma på bästa sätt kan avvecklas från den tidpunkt då en
tredje rullbana på Arlanda kan tas i drift, samt
att besluta om sakkunniga, experter, sekreterare samt annat biträde åt
utredaren.
Vidare hemställer jag att regeringen beslutar att kostnaderna skall
belasta sjätte huvudtitelns anslag A2. Utredningar m.m.
Beslut
Regeringen ansluter sig till föredragandens överväganden och bifaller
hans hemställan.
(Kommunikationsdepartementet)