Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Utredning om arbete för asylsökande, Dir. 1991:86
Departement: Arbetsdepartementet
Beslut: 1991-09-12
Dir. 1991:86
Beslut vid regeringssammanträde 1991-09-12
Statsrådet Maj-Lis Lööw anför.
1. Mitt förslag
Jag föreslår att en särskild utredare tillkallas för att pröva under
vilka förutsättningar och på vilka villkor asylsökande bör få arbeta
medan de väntar på beslut om uppehållstillstånd. Utredaren skall bl.a.
ta ställning till om vissa asylsökande bör undantas från skyldigheten
att ha arbetstillstånd eller om någon form av temporära arbetstillstånd
för asylsökande bör införas.
2. Frågan om arbete för asylsökande
En asylsökande får enligt gällande regler inte förvärvsarbeta under den
tid ansökan om asyl prövas. Denna ordning har under senare år -- då
handläggningstiderna i asylärenden varit långa -- utsatts för kritik.
Kritiken har främst tagit fasta på att de asylsökande tvingats till
passivitet under väntetiden och att en lång tid av passivitet kan vara
mycket destruktiv för individen. Från början aktiva, kompetenta och
handlingskraftiga människor kan förlora både initiativförmåga och
handlingskraft när de inte får lov att arbeta för sin egen försörjning.
För att motverka passivisering under väntetiden och ge de asylsökande
möjlighet att bättre ta till vara och stärka sina resurser har
invandrarverket utarbetat riktlinjer för asylsökandes vistelse på
förläggning.
Regeringen har redovisat sin bedömning av frågan om arbete och annan
verksamhet för asylsökande under väntetiden i propositionen 1990/91:195
om aktiv flykting- och immigrationspolitik m.m. (s. 105 ff.). En viktig
utgångspunkt i regeringens bedömning är att bästa sättet att göra
väntetiden för asylsökande uthärdlig är att göra den kort. En rad
åtgärder har vidtagits i detta syfte.
En annan viktig princip som anges i propositionen är att de
arbetstillfällen som finns på den öppna marknaden även i fortsättningen
i första hand bör tillförsäkras dem som redan är bosatta i Sverige.
Ett starkt skäl mot att införa generella arbetstillstånd för asylsökande
är risken att en sådan ordning indirekt skulle kunna bli ett hot mot
asylrätten. Möjligheter till arbete med marknadsmässig lön skulle kunna
locka fler personer som inte är flyktingar att söka asyl här.
Erfarenheterna från länder där asylsökande tillåtits att förvärvsarbeta
under väntetiden tyder på detta. En följd skulle kunna bli att vårt
mottagningssystem för asylsökande utsattes för mycket starka
påfrestningar, vilket ytterst skulle kunna hota de akut skyddsbehövande
flyktingarnas rätt att få en snabb och rättssäker prövning av ansökan om
asyl.
Sammanfattningsvis är regeringens bedömning i propositionen att de motiv
som talar emot en ordning med att tillåta arbete med marknadsmässig lön
väger tungt. Samtidigt kan vissa lättnader i det principiella förbudet
mot arbete under väntetiden vara nödvändiga för att ge asylsökande en
meningsfull väntetid. En möjlighet vore att, under betingelser som inte
ger upphov till ökad oreglerad invandring, undanta vissa asylsökande
från skyldigheten att ha arbetstillstånd. För att en sådan förändring
skall kunna genomföras krävs emellertid ytterligare utredning av härmed
sammanhängande frågor i bl.a. arbetsrättsligt avseende.
Frågan om arbete för asylsökande har under våren 1991 också behandlats i
socialförsäkringsutskottets betänkande 1990/91:SfU13 med anledning av
ett antal motionsyrkanden som väckts under den allmänna motionstiden
1991. Utskottet anser i likhet med regeringen att det fortfarande finns
starka skäl som talar mot att generellt ge alla asylsökande arbetstills
tånd redan vid ankomsten. Utskottet anser emellertid att man skall
undersöka möjligheterna att ge asylsökande ett temporärt
arbetstillstånd, om handläggningen av deras ansökan tar alltför lång tid
hos invandrarverket. Enligt utskottets uppfattning bör man överväga om
ett temporärt arbetstillstånd skall kunna ges, så snart invandrarverket
kan förutse att verket inte kommer att kunna fatta beslut i ett
asylärende inom sex månader. Med hänsyn till frågans komplexitet bedömer
utskottet att frågan om temporära arbetstillstånd för asylsökande
behöver utredas närmare.
Vad socialförsäkringsutskottet anfört har riksdagen som sin mening gett
regeringen till känna (rskr. 1990/91:337).
3. Utredningsuppdraget
Utredaren skall -- med utgångspunkt i uttalandena i
socialförsäkringsutskottets betänkande 1990/91:SfU13 och regeringens
bedömning i prop. 1990/91:195 när det gäller verksamhet för asylsökande
under väntetiden -- pröva under vilka förutsättningar och på vilka vill
kor asylsökande bör få arbeta medan de väntar på beslut om
uppehållstillstånd samt föreslå nödvändiga förändringar av gällande
regler. Utredaren skall härvid bl.a. ta ställning till om vissa
asylsökande bör undantas från skyldigheten att ha arbetstillstånd eller
om någon form av temporära arbetstillstånd för asylsökande bör införas.
Utredaren skall utgå från följande.
1. Det bör inte införas någon generell rätt till arbetstillstånd för
asylsökande.
2. Under vistelsen på förläggning bör asylsökande kunna medverka i det
praktiska arbetet på förläggningen. Dessutom bör det vara möjligt för en
asylsökande att utföra ideellt inriktat arbete utanför förläggningen.
3. Det bör därutöver vara möjligt för en asylsökande att ta annat arbete
då den asylsökande får vänta alltför lång tid på invandrarverkets beslut
i asylärendet.
Utredaren bör överväga om asylsökande generellt skall ha rätt att ta ett
avlönat arbete utanför förläggningen då invandrarverket kan förutse att
verket inte kommer att kunna fatta beslut i asylärendet inom en viss
tid, t.ex. sex månader.
I sina riktlinjer för meningsfull vistelse för asylsökande på
förläggning har invandrarverket redovisat en rad förslag till
sysselsättning i det ordinarie arbetet vid en förläggning. Utredaren bör
redovisa om det finns någon annan lämplig verksamhet för asylsökande som
de idag inte kan ägna sig åt därför att det krävs arbetstillstånd, men
som skulle kunna anordnas om de rättsliga förutsättningarna förändras.
Det kan vara såväl ytterligare verksamhet i förläggningarnas regi som
annan verksamhet utanför själva förläggningen, t.ex. i samverkan med den
kommun där förläggningen ligger eller med frivilligorganisationer på
orten.
Utredaren bör bedöma och föreslå vilken ersättning som skall lämnas till
asylsökande som utför arbete inom ramen för eller i anslutning till
vistelsen på en förläggning. Utredaren bör också bedöma hur ersättning
för arbete under väntetiden skall förhålla sig till det ekonomiska
bistånd som den asylsökande för närvarande har rätt till enligt lagen
(1988:153) om bistånd åt asylsökande m.fl.
Ersättningen till asylsökande bör stimulera och motivera de asylsökande
att vara aktiva. Samtidigt får inte ersättningen eller verksamheten
under väntetiden vara utformad så att den lockar till missbruk av
asylrätten. Ersättningen får inte heller öka statens totala kostnader
för mottagandet av asylsökande och flyktingar.
Utredaren skall belysa frågor om beskattning och sociala avgifter för
asylsökande som utför arbete under väntetiden. Utredaren skall vidare
överväga och lämna förslag i fråga om de asylsökandes försäkringsskydd
vid sysselsättning under väntetiden.
I den mån det uppkommer andra arbetsrättsliga frågeställningar bör även
dessa utredas närmare och förslag lämnas till lösningar.
Utredaren bör i sitt arbete inhämta synpunkter från arbetsmarknadens
parter och frivilliga organisationer som är engagerade i mottagandet av
flyktingar och asylsökande.
Utredningens arbete skall vara slutfört senast den 30 juni 1992.
I arbetet skall beaktas innehållet i regeringens allmänna
kommittédirektiv (dir. 1984:5) till samtliga kommittér och särskilda
utredare angående förslagens inriktning. Utredaren skall också beakta
regeringens direktiv till kommittéer och särskilda utredare angående
EG-aspekter i utredningsverksamheten (dir. 1988:43).
4. Hemställan
Med hänvisning till vad jag anfört hemställer jag att regeringen
bemyndigar det statsråd som har ansvar för utlännings- och
invandrarfrågor
att tillkalla en särskild utredare -- omfattad av kommitteförordningen
(1976:119) -- med uppdrag att göra en utredning om arbete för
asylsökande och
att besluta om sakkunniga, experter samt annat biträde åt utredaren.
Vidare hemställer jag att regeringen beslutar att kostnaderna skall
belasta tionde huvudtitelns anslag A2., Utredningar m.m.
5. Beslut
Regeringen ansluter sig till föredragandens överväganden och bifaller
hennes hemställan.
(Arbetsmarknadsdepartementet)