Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Översyn av fastighetsdatasystemets datorstruktur, Dir. 1991:8
Departement: Bostadsdepartementet
Beslut: 1991-02-21
Dir. 1991:8
Beslut vid regeringssammanträde den 21 februari 1991
Chefen för bostadsdepartementet, statsrådet Lönnqvist, anför.
Mitt förslag
Jag föreslår att en särskild utredare tillkallas med uppgift att
undersöka om fastighetsdatasystemets nuvarande datorstruktur är
ändamålsenlig. Om analysen ger anledning till det, skall utredaren
föreslå de förändringar som behövs.
Bakgrund
Genom den pågående fastighetsdatareformen byggs ett nytt, för land och
stad enhetligt ADB-baserat fastighetsdatasystem upp. Systemet ersätter
de tidigare manuellt förda registren med fastighets- och
inskrivningsuppgifter. Ansvaret för registerföringen ligger dock kvar
hos fastighetsregister- och inskrivningsmyndigheterna.
Riksdagen beslutade om reformen år 1968 och 1970 (prop. 1968:1 bil. 4,
SU2, 3 LU5, rskr. 80 och prop. 1970:1 bil. 4, SU2, 3 LU8,skr. 96). Efter
en försöksverksamhet i Uppsala län togs systemet där i bruk med
rättsverkan den 1 januari 1976. Reformarbetet har sedan genomförts i
femåriga etapper, varav den senast beslutade sträcker sig t.o.m.
budgetåret 1994/95. Hittills har uppgifter om ca tre miljoner
fastigheter eller ca 70 % av fastighetsbeståndet förts in i systemet.
Systemet är infört i Stockholms, Uppsala, Södermanlands, Kalmar,
Malmöhus, Hallands, Göteborgs och Bohus, Skaraborgs, Värmlands, Örebro,
Västmanlands, Gävleborgs och Västernorrlands län samt i delar av
Östergötlands, Kristianstads, Älvsborgs och Norrbottens län.
Fastighetsdatasystemet beräknas vara infört i hela landet år 1995.
Centralnämnden för fastighetsdata (CFD) har ansvaret för genomförandet
av fastighetsdatareformen i samverkan med främst domstolsverket och
atens lantmäteriverk. CFD svarar också för driften och förvaltningen av
fastighetsdatasystemet. Därutöver har CFD bl.a. i uppgift att utveckla
system och metoder för fastighetsdatasystemets användning inom olika
verksamhetsområden. CFDs verksamhet är i huvudsak förlagd till Gävle.
Fastighetsdatasystemet baseras på en central dator placerad vid CFD i
Gävle. De myndigheter som registrerar uppgifter i systemet -- i
huvudsak inskrivnings- och fastighetsregistermyndigheterna -- är
anslutna till centraldatorn med terminaler. Även kommuner utan
fastighetsregistermyndighet har numera möjlighet att registrera vissa
uppgifter i systemet. Registren tillförs därutöver taxeringsuppgifter.
Ett stort antal myndigheter, organisationer, banker m.fl. har, utan att
kunna påverka innehållet, möjlighet att ta del av uppgifterna i
fastighetsdatasystemet via olika former av anslutningar. Många kommuner
och banker har sina egna datasystem anslutna till
fastighetsdatasystemet. Detta innebär snabb tillgång till uppgifter för
bl.a. kreditprövning. Sammanlagt kan fastighetsdatasystemet i dag nås
från ca 15 000 terminalarbetsplatser.
Behov av utredning
Handläggningstiden vid registermyndigheterna har som en följd av
fastighetsdatasystemets införande minskat. Servicen till
inskrivningsväsendets kunder har förbättrats avsevärt. Lösningen med en
central dator hos CFD i Gävle och terminaler ute i landet hos
registermyndigheterna har hittills fungerat väl. Tillgängligheten till
systemet är mycket god.
Fastighetsdatasystemet har under de år som gått sedan starten utvecklats
och förnyats i många avseenden. Den grundläggande strukturen med en
central dator i Gävle och terminaler ute i landet är dock oförändrad.
Samtidigt har samhällets utveckling inneburit en kraftigt ökad
efterfrågan på information om fastigheter i ADB-form.
Fastighetsdatareformen beräknas vidare vara helt genomförd år 1995.
Detta sammantaget innebär att det nu enligt min mening är lämpligt att
pröva om fastighetsdatasystemets grundläggande datorstruktur är den mest
lämpliga även för en överblickbar framtid.
En särskild utredare bör därför tillkallas för att pröva om
fastighetsdatasystemets datorstruktur är ändamålsenlig. Om analysen ger
anledning till det, bör utredaren föreslå de förändringar som behövs.
Riktlinjer för utredningsarbetet
Utredaren skall i sitt arbete utgå från det innehåll och de uppgifter
som fastighetsdatasystemet har i dag samt den ansvarsfördelning som nu
gäller mellan berörda myndigheter, dvs. främst domstolsverket, CFD och
lantmäteriverket. De förslag som utredaren för fram bör dock inte hindra
eventuella framtida förändringar i ansvarsfördelningen.
Utredaren bör pröva om fastighetsdatasystemet med den lösning med
central dator som nu används har några väsentliga nackdelar. Utredaren
bör vidare belysa den nuvarande datorlösningen i förhållande till den
allmänna utvecklingen inom datorområdet. Utredaren bör därvid studera om
det finns tekniska lösningar som skulle bli billigare eller bättre än
den som nu används. Utredaren bör bl.a. pröva om ett system med en dator
vid varje registermyndighet är att föredra framför ett med central
dator.
Bedömningarna bör utgå från analyser som tar upp ekonomiska och andra
effekter för verksamheten såväl vid CFD som vid inskrivnings- och
fastighetsregistermyndigheterna och för andra användare av systemet.
Därvid skall också beaktas behoven av uppgifter om fastigheter i andra
datorsystem som redan finns eller håller på att utvecklas hos olika
intressenter. Redan för närvarande sker ett omfattande utbyte av data
mellan fastighetsdatasystemet och andra datorsystem. Det gäller
exempelvis mell de större kreditinstituten och fastighetsdatasystemet.
Inte obetydliga rationaliseringsvinster torde kunna uppnås genom ett
fortsatt ökat utnyttjande av data från fastighetsdatasystemet inom
närliggande områden, bl.a. i s.k. geografiska informationssystem. Inom
lantmäteriet pågår exempelvis utveckling av ett ADB-system för
geografisk redovisning av fastighetsindelningen där den information som
finns i fastighetsdatasystemet avses kompletteras med möjlighet att även
via registerkartan. Vidare pågår inom lantmäteriet arbete med att
rationalisera fastighetsbildningen och fastighetsregistreringen vilket
också förutsätter samverkan med fastighetsdatasystemet. Inom kommunerna
pågår bl.a. arbete med att bygga upp fastighetsinformationssystem vilka
även de som regel förutsätter tillgång till uppgifter från
fastighetsdatasystemet.
Det är väsentligt att fastighetsdatasystemet är ett säkert ADB-system.
Tillgängligheten bör vara hög och sårbarheten liten. Uppgifter om
fastigheter är vidare av stor betydelse för totalförsvaret, bl.a. som
grund för arbetet med att trygga tillgången till mark för olika
totalförsvarsändamål. Det är därför väsentligt att det finns tillgång
till aktuella uppgifter om fastighetsbeståndet även under kris- och
krigsförhållanden. Utredaren skall därför i sitt arbete beakta såväl
säkerhets- som beredskapsaspekter.
Utredaren bör i övrigt föra fram de synpunkter och förslag i fråga om
fastighetsdataverksamheten som han finner anledning till.
Utredaren bör i arbetet inhämta synpunkter från sådana myndigheter och
organisationer som har intressen att ta till vara i fråga om
fastighetsdatasystemet. Utredaren bör också samråda med de pågående
utredningarna om översyn av domstolarnas uppgifter, arbetssätt och
organisation (Ju 1989:06), om ett nytt panträttssystem på
fastighetsrättens område (Ju 1990:05) och om statens
fastighetsförvaltning (Fi 1990:05).
Tidsplan m.m.
Utredningsarbetet bör vara avslutat före den 31 mars 1992. För utredaren
gäller direktiven till samtliga kommittéer och särskilda utredare om
utredningsuppdragens inriktning (dir. 184:5) och om beaktande av
EG-aspekter (dir. 1988:43).
Hemställan
Med hänvisning till vad jag nu har anfört hemställer jag att regeringen
bemyndigar chefen för bostadsdepartementet att tillkalla en särskild
utredare -- omfattad av kommittéförordningen (1976:119) -- med uppdrag
att utreda frågor om fastighetsdatasystemets datorstruktur, att besluta
om sakkunniga, experter, sekreterare och annat biträde åt utredaren.
Vidare hemställer jag att regeringen beslutar att kostnaderna skall
belasta elfte huvudtitelns anslag Utredningar m.m.
Beslut
Regeringen ansluter sig till föredragandens överväganden och bifaller
hans framställan.
(Bostadsdepartementet)