Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Avgiftssystemen inom vissa delar av socialtjänsten och kommunala hälso- och sjukvården, Dir. 1991:79
Departement: Socialdepartementet
Beslut: 1991-09-05
Dir. 1991:79
Beslut vid regeringssammanträde 1991-09-05
Statsrådet Bengt Lindqvist anför.
/r3/ Mitt försag
Jag föreslår att en särskild utredare tillkallas med uppdrag att göra en
översyn av avgiftssystemen inom vissa delar av socialtjänsten samt i den
fr.o.m. den 1 januari 1992 kommunala hälso- och sjukvården. Översynen
bör göras som en följd av huvudmannaskapsförändringen inom äldre- och
handikappomsorgen, vilket innebär att kommunerna fr.o.m. den 1 januari
1992 ges ett samlat ansvar för långvarig service och vård för äldre och
handikappade. Det främsta syftet med översynen bör vara att redovisa en
modell för ett enhetligt avgiftssystem inom området.
/r3/ Kommunernas nya ansvar
Med anledning av förslagen i regeringens proposition om ansvaret för
service och vård till äldre och handikappade m.m. (prop. 1990/91:14)
fattade riksdagen i december 1990 beslut om att ge kommunerna ett samlat
ansvar för långvarig service och vård till äldre och handikappade (SoU9,
rskr. 97). Genom reformen ges kommunerna en i socialtjänstlagen
(1980:620) fastlagd skyldighet att inrätta särskilda boendeformer för
service och omvårdnad för de äldre som behöver det. Kommunerna blir
också skyldiga att inrätta bostäder med service för handikappade. Med
särskilda boendeformer avses bl.a. servicebostäder, gruppboende,
ålderdomshem och lokala sjukhem.
Vidare innebär reformen att kommunerna från landstingskommunerna fr.o.m.
den 1 januari 1992 övertar ansvaret för och driften av sådana sjukhem
och andra vårdinrättningar för somatisk långtidssjukvård som huvud
sakligen har kommunen eller en del av kommunen som upptagningsområde.
Ett ytterligare resultat av reformen är att kommunerna blir skyldiga att
bedriva sjukvård i de särskilda boendeformerna och i bostäder med
särskild service. Kommunerna har även fått befogenhet att svara för hem
sjukvård i ordinärt boende. Förslagen i propositionen grundades i huvud
sak på de bedömningar och förslag som äldredelegationen lade fram i sin
rapport Ansvaret för äldreomsorgen (Ds 1989:27).
Riksdagen fattade i juni 1991 beslut om den ekonomiska reglering som
följer av äldrereformen (prop. 1990/91:150, bil. 1:3, SoU25, rskr. 384).
/r3/ Nuvarande regler för avgifter m.m.
Kommunernas och landstingens uttag av avgifter från enskilda skiljer sig
åt när det gäller olika former av service och vård. Äldrereformen ak
tualiserar därför frågan om vilka avgifter som den enskilde skall betala
när han i framtiden får del av den service och omvårdnad som kommunerna
har att svara för.
De nuvarande reglerna för avgiftsuttag inom hälso- och sjukvården och
socialtjänsten är i huvudsak utformade enligt följande.
För hälso- och sjukvårdens del finns den grundläggande bestämmelsen i 17
§ hälso- och sjukvårdslagen (1982:763). Den medger sjukvårdshuvudmannen
att ta ut vårdavgifter enligt grunder som huvudmannen bestämmer, i den
mån inte något annat är särskilt föreskrivet.
I den öppna hälso- och sjukvården har det tidigare systemet med statligt
reglerade patientavgifter förändrats fr.o.m. den 1 januari 1991. Föränd-
ringen innebär att sjukvårdshuvudmännen själva får fastställa avgiften
vid öppen hälso- och sjukvård. För personer med omfattande behov av
sjukvård och läkemedel finns ett särskilt högkostnadsskydd. Genom detta
uppnås kostnadsbefrielse för den enskilde när hans sammanlagda utgifter
för öppenvård och läkemedel under en period av tolv månader uppgått till
minst 1 500 kr. Systemet ger sjukvårdshuvudmännen möjlighet att besluta
om ett högkostnadsskydd som inträder vid ett lägre belopp än 1 500 kr.
Bestämmelser om uttag av avgifter inom den slutna sjukvården finns i
lagen (1962:381) om allmän försäkring. Enligt dessa skall
försäkringskassan, för varje dag som en person med hel ålderspension får
sjukhusvård, ta ut en avgift som utgör en tredjedel av pensionen räknat
per dag, dock högst 65 kr. för varje vårddag. Detsamma gäller för den
som har hel förtidspension och som förtidspensionär erhållit sjukhusvård
under 365 dagar. Den enskilde pensionären har möjlighet att helt eller
delvis befrias från avgiften om det finns särskilda skäl med hänsyn till
hans ekonomiska förhållanden och behov av medel till bostad eller
särskilda rehabiliteringsinsatser. Genom beslut av riksdagen är sedan
den 1 juli i år systemet med ett avgiftsfritt år för förtidspensionärer
avskaffat, varför även dessa omfattas av nämnda avgiftssystem.
För försäkrade som är berättigade till sjukpenning skall avdrag göras
från sjukpenningen för varje dag med sjukhusvård med 70 kr., dock högst
en tredjedel av sjukpenningens belopp. Systemet med sjukpenningavdrag
för sjukhusvård väntas upphöra att gälla fr.o.m. år 1992.
Av 35 § socialtjänstlagen framgår att varje kommun får ta ut skäliga av
gifter enligt de grunder kommunen själv bestämmer för bl.a. färdtjänst,
social hemhjälp, boende i servicehus och annan liknande social tjänst.
Avgifterna får dock inte överstiga kommunens självkostnader.
Enligt 35 § socialtjänstlagen skall vidare avgifter som avser
helinackordering i servicehus för äldre människor bestämmas så, att de
boende förbehålls tillräckliga medel för sina personliga behov.
Regeringen meddelar ytterligare föreskrifter om sådana avgifter. I 46 §
socialtjänstförordningen (1981:750) föreskrivs att endast den enskildes
egna inkomster får läggas till grund för avgiften för helinackordering i
servicehus. Det belopp som skall förbehållas den enskilde bestäms på det
sätt som anges i 47 och 48§§. Av 47 § följer att den enskildes
förbehållsbelopp skall motsvara 30% av folkpensionen för en ogift
ålderspensionär jämte pensionstillskott. Enligt 48 § skall
förbehållsbeloppet, om den enskilde har inkomster som är större än det
folkpensionsbelopp som nämns i 47 §, höjas med ett belopp som motsvarar
20 % av skillnaden mellan de sammanlagda inkomsterna efter avdrag för
skatt och det nämnda folkpensionsbeloppet.
På grundval av propositionen om ansvaret för service och vård till äldre
och handikappade m.m. har beslutats om ändringar i bl.a. 35 § social
tjänstlagen och 46 § socialtjänstförordningen av innebörd att begreppet
servicehus fr.o.m. år 1992 utgår och inryms under det vidare begreppet
särskild boendeform för service och omvårdnad. Regeringen har bemyn
digats att meddela föreskrifter om avgifter vid de sjukhem och andra
vård-inrättningar som enligt lag övertas av kommunerna.
Riksrevisionsverket (RRV) har på uppdrag av regeringen kartlagt och
analyserat den enskildes sammantagna ekonomiska situation vid service
och vård i olika vård- och boendeformer för äldre. Resultatet av RRVs
kartläggning har redovisats i rapporten Den enskildes sammantagna ekono
miska situation inom äldreomsorgen (1989). Av rapporten framgår att det
privatekonomiska utfallet för äldre är något bättre vid ordinärt boende
än i serviceboende. Äldre som bor på ålderdomshem får det sämsta ekono
miska utfallet, medan de som bor på sjukhem och som gjort sig av med
bostaden får det bästa utfallet. Variationerna i fråga om avgifter är
stora mellan kommunerna när det gäller ordinärt boende och
serviceboende.
Svenska kommunförbundet har i rapporten Pensionärernas ekonomi och
kommunens taxor (1990) redovisat en kartläggning av kommunernas skilda
avgiftssystem för social hemhjälp och villkor för kommunalt
bostadstillägg till pensionärer (KBT). Av rapporten framgår att det kan
skilja upp till 2000 kr. per månad i disponibel inkomst för pensionärer
med samma bruttoinkomst beroende på i vilken kommun de bor.
/r3/ Äldredelegationens behandling av avgiftsfrågan
I den tidigare nämnda rapporten från äldredelegationen framhålls att de
nuvarande skillnaderna i avgiftssystemen mellan hälso- och sjukvård å
ena sidan och socialtjänst å den andra inte är rimliga. Enligt
delegationen fordras ett mer enhetligt avgiftssystem för sådan service
och vård som kommunerna föreslås bli ansvariga för. Om inriktningen av
ett framtida avgiftssystem uttalar delegationen bl.a. följande:
"Mycket talar för att avgifterna skall vara oberoende av den enskildes
inkomst- och förmögenhetsförhållanden. Vidare finns, enligt
delegationens mening, skäl att överväga en taxekonstruktion som
innehåller ett högkostnadsskydd, så att inte de personer som behöver
omfattande insatser får allt för höga avgifter.....De måste utformas så
att de nya avgifterna uppfattas som skäliga av dem som berörs. Enligt
delegationens mening bör den vägledande principen vara att de som i dag
får vård genom landstingets försorg inte får höjd avgift på grund av att
kommunen tar över huvudmannaskapet för viss hälso- och sjukvård."
/r3/ Regeringens proposition om ansvaret för service och vård till äldre
och handikappade m.m
I propositionen om ansvaret för service och vård till äldre och handi-
kappade m.m. anförs att kommunerna bör få bestämma storleken på av
gifterna inom den kommunala hälso- och sjukvården och att enskilda bör
garanteras att under en period av tolv månader inte behöva betala mer än
sammanlagt 1 500 kr. för läkemedelskostnader och vårdbesök hos landsting
och kommuner.
I propositionen förordades, i avvaktan på en översyn av avgiftsystemen
för kommunala tjänster inom äldre- och handikappomsorgen, att nuvarande
avgiftssystem för olika insatser för vård vid de sjukhem som förs över
till kommunerna borde gälla. Innebörden av detta är att avgiften skall
dras av från sjukpenning resp. pension på samma sätt som vid
sjukhusvård. Vidare konstaterades att när sjukhem och andra
vårdinrättningar överförs till kommunerna kommer hälso- och sjukvården
där inte längre att ses som sluten utan som öppen vård, i rättsligt
avseende likställd med vård i den enskildes hem. Patientavgift för t.ex.
läkarbesök och uttag av förskrivna läkemedel skulle därmed komma att
betalas av den enskilde med de belopp landstinget resp. staten fast
ställt. Jag föreslog i propositionen att reformen tills vidare inte
borde få innebära någon omfördelning av kostnadsansvaret för läkemedel.
Socialutskottet tillstyrkte regeringens förslag i dessa hän
seenden och riksdagen beslutade i enlighet med utskottets hemställan.
/r3/ Pågående utredningar inom området
I direktiven för 1989 års handikapputredning (dir. 1988:53) konstateras
att kommunerna skiljer sig avsevärt sinsemellan, bl.a. i fråga om
avgiftsuttag för olika åtgärder inom handikappområdet (t.ex. färdtjänst
och social hemhjälp). Enligt direktiven skall utredningen analysera och
bedöma vilka effekter skillnaderna i avgiftssättning får för
funktionshindrade med omfattande behov av insatser. Handikapputredningen
beräknas avlämna sitt slutbetänkande vid årsskiftet 1991/92.
I kommunalekonomiska kommitténs (dir. 1990:20) uppdrag ingår att ana
lysera de kommunala avgifternas roll som styrinstrument och finan
sieringskälla. Förutsättningarna för och effekterna av eventuella
föränd-ringar i fråga om avgiftssättningen bör belysas, och härvid ingår
att analysera de fördelningspolitiska effekterna. Utredningen beräknas
kunna avsluta sitt arbete före årsskiftet 1991/92.
KBT-utredningen (dir. 1991:25) skall enligt direktiven göra en allmän
översyn av systemet med kommunala bostadstillägg. En huvuduppgift för
utredningen är att belysa olikheterna i KBT-nivåerna mellan landets kom
muner och de förklaringar som kan finnas till denna skillnad. Utrednin
gen bör lägga fram förslag om ett nytt och enhetligare system för
bostadstilläggen.
Enligt utredningsdirektiven till merkostnadskommittén (dir. 1990:34)
skall kommitténs överväganden ta sikte på i första hand systemet med
läkemedelsförmåner, varvid bl.a. möjligheterna bör prövas att utvidga
prisnedsättningen av läkemedel till vissa produkter för vilka den
enskilde i dag helt får stå för kostnaderna samt ett slopande av
åldersgränsen 16 år för prisnedsättning av speciallivsmedel vid vissa
sjukdomar. I direktiven anges därvid att till läkemedelsförmånerna bör i
detta sammanhang även räknas det högkostnadsskydd som finns för
läkemedel och öppen sjukvård.
Avgiftsutredningen (dir. 1990:18) har att göra en samlad översyn av
principerna för avgiftsuttag inom det kommunala området. Arbetet beräk
nas vara slutfört den 1 november 1991.
Regeringen har nyligen beslutat om kommittédirektiv angående en allmän
översyn av socialtjänstlagen (dir. 1991:50). Översynen skall bl.a.
innefatta en utvärdering av socialtjänstlagens tillämpning och syfta
till att tydligare avgränsa och klargöra socialtjänstens uppgifter och
ansvarsområden.
/r3/ Uppdrag
Som jag konstaterade i proposition 1990/91:14 innebär de nuvarande av
giftsreglerna att det för den enskildes del i allmänhet är väsentligt
billigare att få omvårdnad vid landstingets sjukhem än att bo på ett
kommunalt ålderdomshem. Vidare är, som framgått, reglerna om avgifter
inom den öppna hälso- och sjukvården inkl. hemsjukvården, utformade på
ett annorlunda sätt än avgiftsreglerna för social hemhjälp.
Äldrereformen innebär därför, som jag framhöll i propositionen, att
frågan om det rimliga i att ha olika avgifter för olika boendeformer för
service och omvårdnad i kommunerna aktualiseras. Samma fråga måste
ställas då det gäller avgifter för den sociala hemtjänsten kontra
hemsjukvården.
Mot bakgrund av vad jag nu sagt bör en särskild utredare tillkallas med
uppgift att göra en översyn av avgiftsreglerna inom berörda delar av
socialtjänsten samt den kommunala hälso- och sjukvården. Utredarens
främsta uppgift bör vara att redovisa förslag till system som ger mer
enhetliga och rättvisa avgiftsregler. Härvid kan främst två större
verksamhetsområden urskiljas. Det handlar om avgiftssättningen vad
gäller dels de särskilda boendeformerna för service och omvårdnad för
äldre människor (dvs. för boende och omvårdnad i bl.a. servicebostäder,
ålderdomshem, gruppbostäder och sjukhem), dels social hemhjälp och
hemsjukvård. Inriktningen bör vara att åstadkomma ett system som ger
förutsättningar för lika avgifter för likartade insatser. Därvid bör
bl.a. beaktas att likhet även bör gälla mellan kommunalt drivna sjukhem
och centrala sjukhem drivna av en sjukvårdshuvudman. Vad jag framhållit
om inriktningen av ett framtida avgiftssystem innebär att ett sådant bör
kunna medge att avgifterna för t.ex. boende med service och omvårdnad
skall kunna variera beroende på insatsernas kvalitet. Den särskilda
utredaren bör i sitt arbete beakta de bedömningar som äldredelegationen
gjort och som delvis redovisats i det föregående när det gäller
inriktningen av nya avgiftsregler.
Utredaren bör även lämna förslag om hur frågan om patientavgifter vid
bl.a. läkarbesök och uttag av läkemedel långsiktigt skall lösas med
hänsyn till att vård vid de sjukhem och andra vårdinrättningar som
överförs till kommunerna i rättsligt avseende likställs med vård i eget
hem.
Det är av vikt att utredaren analyserar såväl förslagens finansiella
effekter för kommunerna som de fördelningspolitiska effekterna för
enskilda äldre. Även de styreffekter som avgifter kan ha bör beaktas.
Av olika studier har framkommit att det finns omfattande skillnader i
avgiftsuttag mellan olika kommuner. Som nämnts har t.ex. Svenska kom
munförbundet i en rapport från år 1990 visat att det kan skilja upp till
2000 kr. per månad i disponibel inkomst för pensionärer beroende på
varierande villkor för avgifter och KBT i kommunerna. Det är angeläget
att utredaren ägnar uppmärksamhet åt frågan om skillnader i
avgiftsnivåer. Utredaren bör belysa skillnaderna och de förklaringar som
kan finnas till dessa samt bedöma behovet av åtgärder för att minska
spännvidden i avgiftsuttag kommunerna emellan.
Som jag påpekat uttalade äldredelegationen att det kan finnas anledning
att överväga en taxekonstruktion som innehåller ett högkostnadsskydd, så
att inte personer med omfattande behov av insatser drabbas av alltför
höga avgifter. Som nämnts avses det nuvarande högkostnadsskyddet för
läkemedel och öppen hälso- och sjukvård även omfatta vårdtillfällen inom
den kommunala hälso- och sjukvården. Utredaren bör lägga fram förslag om
hur detta skall ske. Utredaren bör därutöver överväga behovet av och
förutsättningarna för införande av ett högkostnadsskydd med vidare in
riktning när det gäller service och omvårdnad för äldre. Om utredaren
bedömer att det föreligger behov av och förutsättningar för ett sådant
högkostnadsskydd bör förslag härom redovisas.
De förslag till system för avgifter som utredaren lägger fram bör stå i
överensstämmelse med de allmänna målen för äldrereformen. Systemen för
vidare vara så enkla som möjligt att administrera.
Det bör stå utredaren fritt att behandla även andra aspekter som rör
frågan om avgifter för service och omvårdnad för äldre och som bedöms
vara av betydelse i sammanhanget.
Utredaren bör under arbetets gång samråda med 1989 års handikapputred
ning, KBT-utredningen, merkostnadskommittén, socialtjänstkommittén,
kommunalekonomiska kommittén samt med avgiftsutredningen. Samråd bör
också ske med pensionärsorganisationerna och handikapporganisationerna.
/r3/ Ramar för arbetet
För arbetet gäller regeringens direktiv till samtliga kommittéer och
särskilda utredare angående dels utredningsförslagens inriktning (dir.
1984:5), dels beaktandet av EG-aspekter i utredningsverksamheten (dir.
1988:43).
Utredningsarbetet bör bedrivas skyndsamt. Den särskilda utredaren bör ha
slutfört sitt arbete senast den 1 mars 1992.
/r3/ Hemställan
Med hänvisning till vad jag nu har anfört hemställer jag att regeringen
bemyndigar det statsråd som har till uppgift att föredra ärenden som rör
omsorg om äldre
att tillkalla en särskild utredare - omfattad av kommittéförordningen
(1976:119) - med uppdrag att göra en översyn av avgiftssystemen inom
vissa delar av socialtjänsten samt den fr.o.m. den 1 januari 1992 kom
munala hälso- och sjukvården,
att besluta om sakkunniga, experter, sekreterare och annat biträde åt
utredaren.
Vidare hemställer jag att regeringen beslutar
att kostnaderna skall belasta femte huvudtitelns anslag Utredningar m.m.
/r3/ Beslut
Regeringen ansluter sig till föredragandens överväganden och bifaller
hans hemställan.
(Socialdepartementet)