Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Utredning av den arbetsrättsliga lagstiftningen, Dir. 1991:76
Departement: Arbetsdepartementet
Beslut: 1991-08-15
Dir. 1991:76
Beslut vid regeringssammanträde 1991-08-15
Chefen för arbetsmarknadsdepartementet, statsrådet Sahlin, anför.
Mitt förslag
Jag föreslår att en kommitté tillkallas för att göra en översyn av
medbestämmandelagen och den centrala arbetsrättsliga lagstiftning
en i övrigt. Syftet med översynen skall vara att analysera
erfarenheterna av 1970-talets arbetsrättsreformer, beakta de
förändringar som skett sedan dess samt föreslå förändringar för
framtiden.
Bakgrund
Den arbetsrättsliga lagstiftningen från 1970-talet
Under 1970-talets början inleddes ett stort reformarbete på
arbetsrättens område som ledde till mycket stora förändringar av
lagstiftningen.
Lagen (1974:12) om anställningsskydd (anställningsskyddslagen) och lagen
(1974:13) om vissa anställningsfrämjande åtgärder (främjandelagen)
trädde i kraft den 1 juli 1974.
Den 1 juli 1974 trädde också en lag (1974:358) om fackliga
förtroendemäns ställning på arbetsplatsen (förtroendemannalagen) i
kraft.
Den år 1971 tillsatta arbetsrättskommittén avlämnade i januari 1975
betänkandet (SOU 1975:1) Demokrati på arbetsplatsen. Betänkandet
innehöll ett förslag till ny lag om förhandlingsrätt och kollektivavtal
som skulle ersätta gällande lagstiftning på området. Förslaget kom att
bilda utgångspunkt för regeringens och riksdagens beslut om lagen
(1976:580) om medbestämmande i arbetslivet (medbestämmandelagen).
Samtidigt beslöts om lagen (1976:600) om offentlig anställning. Den nya
lagstiftningen trädde i kraft den 1 januari 1977.
Arbetstagarinflytande kom också till stånd genom annan lagstiftning.
Lagen (1972:829) om styrelserepresentation för de anställda i aktiebolag
och ekonomiska föreningar trädde i kraft den 1 april 1972. Den ersattes
från och med den 1 juli 1976 av lagen (1976:351) om
styrelserepresentation för de anställda i aktiebolag och ekonomiska
föreningar. Lagen (1976:355) om styrelserepresentation för de
anställda i bankinstitut och försäkringsbolag trädde också i kraft den 1
juli 1976.
Ytterligare några arbetsrättsliga lagar som tillkom mot slutet av
1970-talet eller i början av 1980-talet bör nämnas i detta sammanhang.
En ny lag om rättegången i arbetstvister (1974:371) -- arbetstvistlagen
-- trädde i kraft den 1 juli 1974.
Genom en ny semesterlag (1977:480), som trädde i kraft den 1 januari
1978, fick alla arbetstagare rätt till fem veckors semester. Samtidigt
förstärktes arbetstagarnas inflytande över förläggningen av semestern.
Den 1 januari 1975 trädde lagen (1974:981) om arbetstagares rätt till
ledighet för utbildning (studieledighetslagen) i kraft.
Den 1 juli 1978 trädde en ny arbetsmiljölag (1977:1160) i kraft.
Från och med den 1 januari 1977 fick arbetstagarna genom lagen (1976:80)
om rätt till föräldraledighet rätt till en längre ledighet
i samband med barns födelse. Lagen (1979:1118) om jämställdhet mellan
kvinnor och män i arbetslivet (jämställdhetslagen) trädde i kraft den
1 juli 1980.
Utredningar efter 1970-talets reformer
Medbestämmandelagen
Redan före medbestämmandelagens ikraftträdande uppdrogs åt en särskild
kommitté att fortsätta utredningsarbetet på det arbetsrättsliga området.
I utredningsuppdraget ingick bl.a. att driva lagstiftningsarbetet vidare
i vissa frågor. Nya arbetsrättskommittén (NARK), slutredovisade sitt
arbete genom betänkandet (SOU1982:60) MBL i utveckling. Kommittén
föreslog inte någon ny lagstiftning. Betänkandet innehåller dock en
översiktlig redovisning av ett antal centrala frågor inom det
arbetsrättsliga området.
Anställningsskyddslagstiftningen
Under de sista åren på 1970-talet gjordes en allmän översyn av
anställningsskyddslagstiftningen. Detta arbete ledde till att en ny lag
-- lagen (1982:80) om anställningsskydd -- ersatte 1974 års lag. Den nya
lagen trädde i kraft den 1 april 1982. Samtidigt gjordes vissa
förändringar i främjandelagen.
Den nya anställningsskyddslagen överensstämmer i väsentliga hänseenden
med den tidigare. De viktigaste nyheterna var att det öppnades en
möjlighet att anställa arbetstagare på prov och att korttidsanställa vid
tillfällig arbetsanhopning.
Förtroendemannalagen
År 1978 remitterades ett förslag till ny förtroendemannalag till
lagrådet. Det mest betydelsefulla förslaget i lagrådsremissen, som
byggde på ett betänkande av NARK, var att ett antal bestämmelser i lagen
föreslogs bli tillämpliga även på fackliga företrädare som
inte var anställda hos arbetsgivaren. Sådana s.k. regionala fackliga
förtroendemän föreslogs få tillträde till och rätt att vara verksamma på
arbetsplatser som de besökte för att fullgöra sitt fackliga uppdrag.
Vidare föreslogs bl.a. en utvidgning av rätten till betald ledighet.
Sådan rätt skulle föreligga i samband med fackligt arbete som hade
anknytning till förtroendemannens arbetsgivare.
Lagrådsremissen ledde aldrig till någon proposition. Genom en lagändring
år 1990 gavs dock regionala fackliga förtroendemän rätt till tillträde
även till arbetsplatser där de inte själva är anställda och rätt att
vara verksamma där. Kostnaderna skall bäras av de fackliga
organisationerna själva. Ändringen (1990:1039) i förtroendemannalagen
trädde i kraft den 1 januari 1991.
Annan lagstiftning
De båda lagarna från år 1976 om styrelserepresentation för anställda
ersattes från och med den 1januari 1988 av lagen (1987:1245) om
styrelserepresentation för de privatanställda.
Den 23 maj 1991 beslutade riksdagen om en ny jämställdhetslag
(1991:433).
Som ett resultat av bl.a. arbetsmiljökommissionens be
tänkande (SOU 1990:49) Arbete och hälsa beslutade riksdagen den 28 maj
1991 om nya regler rörande arbetsmiljö och rehabilitering (SFS 1991:677)
samt rehabiliteringsersättning (SFS 1991:1040).
I allt väsentligt gäller den arbetsrättsliga lagstiftningen både den
privata och den offentliga sektorn.
Nu aktuella lagstiftningsfrågor
Den år 1985 tillsatta ägarutredningen lade i sitt slutbetänkande (SOU
1990:1) Företagsförvärv i svenskt näringsliv fram förslag om
informations- och förhandlingsrätt för anställda vid sådana
företagsförvärv som sker i samband med ett offentligt uppköpserbjudande.
I fråga om företagsförvärv som sker på annat sätt lade utredningen inte
fram några förslag men framhöll att det var angeläget att statsmakterna
övervägde vilka åtgärder som i sådana situationer kunde vidtas för att
stärka de anställdas ställning. Inom arbetsmarknadsdepartementet har det
nyligen utarbetats en promemoria (Ds 1991:34) Informations- och
förhandlingsrätt för anställda vid vissa förvärv av aktier. I promemor
ian vidareutvecklas ägarutredningens förslag. Promemorian
remissbehandlas för närvarande.
I april 1990 tillkallade arbetsmarknadsministern på regeringens uppdrag
en särskild utredare för att lägga fram förslag som syftade
till att förbättra förhandlingsformerna och spelreglerna på den svenska
arbetsmarknaden. Denna utredning, som antog namnet
löneförhandlingsutredningen, lade i februari 1991 fram betänkandet (SOU
1991:13) Spelreglerna på arbetsmarknaden. På ett par områden -- nämligen
när det gäller medling och skadestånd vid olovliga strejker -- har
löneförhandlingsutredningen lagt fram direkta lagförslag. I andra frågor
har utredningen lagt fram principförslag eller föreslagit fortsatt
utredningsarbete. Remissbehandlingen av betänkandet har nyligen
avslutats. Frågan är under beredning i regeringskansliet.
Nu aktuella utredningar
År 1989 tillsatte regeringen en delegation (I 1989:02) med uppgift att
analysera utvecklingen av produktiviteten i det svenska näringslivet
(dir. 1989:19). Syftet är att ge regeringen underlag för åtgärder som
främjar produktivitetsutvecklingen.
På uppdrag av regeringen tillkallade civilministern i oktober 1989 en
utredning för att se över lagstiftningen om offentlig anställning (dir.
1989:50). Översynen skall bl.a. syfta till att skapa bättre
förutsättningar för förnyelse av den offentliga sektorn och större
överensstämmelse med lagstiftningen på arbetsmarknaden i stort.
Utredningen arbetar under namnet LOA-utredningen (C 1989:07).
I maj 1990 tillkallades en särskild utredare (A1990:04), med uppgift
att överväga lagstiftningsåtgärder mot etnisk diskriminering (dir.
1990:37). Utredaren skall bl.a. behandla frågan om behovet av en lag mot
etnisk diskriminering i arbetslivet och lägga fram förslag till en sådan
lag. Utredaren skall vidare göra en översyn av lagen (1986:442) mot
etnisk diskriminering. Uppdraget skall redovisas före utgången av år
1992.
Arbetsmarknadsministern tillkallade i september 1990 en kommitté (A
1990:02), med uppgift att stimulera kompetensutveckling i arbetslivet,
särskilt vad avser personalutbildning (dir. 1990:25) Kommittén skall
kartlägga den nuvarande personalutbildningen samt ge en helhetsbild av
personalutbildning, samhällelig vuxenutbildning och
arbetsmarknadsutbildning. Vidare skall de framtida behoven av
kompetensutveckling preciseras närmare. Ett delbetänkande från kommittén
skall läggas fram under hösten 1991.
I februari 1991 tillkallades en särskild utredare (A1991:01) för att
undersöka om mer flexibla regler för arbetstid och semester bör införas
i svensk lagstiftning (dir.1991:7). Utredaren skall bl.a. undersöka
möjligheterna att ge löntagarna ett större inflytande över den egna
arbetstiden.
Behovet av en översyn
De centrala arbetsrättsliga lagarna har nu varit i kraft i ungefär 15
år. De växte fram under 1970-talet men präglas i hög grad av
utvecklingen under 1960-talet.
I 1960-talets arbetsliv spelade industrin en dominerande roll. Problemen
då hade sitt ursprung i den stora omvandling som skedde i näringslivet
och över vars utveckling arbetstagarna ansåg sig sakna inflytande.
Företagen genomgick strukturomvandlingar och många växte snabbt, med
ökat krav på rörlighet hos arbetskraften som följd.
Rationaliseringstakten och den tekniska förnyelsen var hög. Detta
resulterade dock alltför ofta i en högt uppdriven specialisering och en
utarmning av arbetets innehåll.
Sedan dess har arbetsmarknaden genomgått stora strukturella
förändringar. Under 1970-talet ökade antalet anställda i den offentliga
sektorn, medan antalet anställda inom industrin minskade. Nedgången av
antalet anställda inom industrin fortsatte under den första hälften av
1980-talet. Därefter skedde en ökning under slutet av årtiondet. Antalet
statsanställda minskade under 1980-talet. Samtidigt ökade antalet
anställda i den privata tjänstesektorn och antalet anställda i kommunal
verksamhet. Andelen offentligt anställda av det totala antalet
sysselsatta var år 1990 37 %, mot 26 % år 1970. Andelen anställda inom
industrin har under samma period minskat från 28 % till 21 %.
En allt större andel av befolkningen återfinns nu i arbetskraften. Det
förklaras främst av en mycket stor ökning i arbetskraftsdeltagandet
bland kvinnor. År 1970 var det relativa arbetskraftstalet (antalet
personer i arbetskraften i relation till befolkningen) för kvinnor
59,3 %. År 1990 var det 82,6 % eller bara 4,4 procentenheter mindre än
för män.
Under 1980-talet har effekterna av alltför specialiserat och monotont
arbete blivit uppenbara. Antalet anmälda arbetssjukdomar, främst
belastningsskador, har ökat kraftigt. Bl.a. som en följd härav har det
s.k. ohälsotalet stigit snabbt.
Behovet av att göra arbetsuppgifterna mer omväxlande och innehållsrika,
minska beslutsnivåer och ge de anställda mer ansvar och befogenheter
blir nu tydligare.
Även andra faktorer har emellertid påverkat produktionens inriktning och
produktionsmetoderna. Behovet av kapitalrationalisering har lett till
minskad lagerhållning och kortare ledtider. Kraven på bättre
kundanpassning har lett till flexiblare produktionssystem med stora krav
på omställbarhet och anpassning. I betydande utsträckning har en följd
av detta också blivit att arbetsgivaren organiserat verksamheten i nya
former. Bolagiseringar har blivit vanligt förekommande, likaså nya
former av legoproduktion, entreprenörsverksamhet o.d. Det förekommer att
verksamheten delas upp i olika bolagsformer, varvid de anställda finns i
ett bolag medan tillgångarna finns i andra bolag. Arbetskraft anlitas
ofta på annat sätt än genom traditionella anställningsavtal. Vissa av de
rättigheter som förts in i lagstiftningen kan kringgås eller har på
annat sätt förlorat en del av sin verkan.
Också den offentliga förvaltningen har genomgått stora förändringar.
Syftet har varit att skapa en mer effektiv, rationell och ändamålsenlig
förvaltning på medborgarnas villkor. En långtgående omställning och
minskning av den statliga administrationen har aviserats till riksdagen
(prop. 1990/91:150 del II).
Till denna bild hör vidare den tilltagande internationaliseringen av
näringslivet och av arbetsmarknaden.
Självfallet måste reglerna för arbetslivet också påverkas av
samhällsutvecklingen i övrigt. I de flesta familjer arbetar numera båda
makarna. Skolsystemet har förbättrats. Ungdomarna har tidigt lärt sig
att ta socialt ansvar, vara kritiskt granskande och arbeta
självständigt. Det är naturligt att de förväntar sig arbetsuppgifter som
är utvecklande och stimulerande.
Riksdagens arbetsmarknadsutskott har i sitt betänkande 1990/91:AU6
Medbestämmande i arbetslivet konstaterat att det nu behövs en mer allmän
översyn av den arbetsrättsliga lagstiftningen.
Den långa tid som gått är dessutom ett skäl i sig att utvärdera
arbetsrättsreformerna från 1970-talet. Det gäller att analysera om de
mål som sattes upp om en stärkt ställning för den enskilde och ett ökat
fackligt inflytande har uppnåtts. Det är också av intresse att få veta
om de farhågor som vissa arbetsgivare hade inför reformerna har
besannats.
Utredningsuppdraget
Allmänt
Arbetets betydelse för individen kan inte nog understrykas. Det är inte
bara det att vi tillbringar en stor del av vårt liv på arbetsplatsen.
Även vår fritid och vårt liv i övrigt präglas mycket av hur vi har det
på arbetet. Bundet och monotont arbete medför inte bara hälsorisker utan
innebär också i praktiken att möjligheterna till en aktiv och
innehållsrik fritid minskar. I gengäld skapar ett omväxlande arbete med
ansvar och stora möjligheter till inflytande och påverkan goda
förutsättningar för ett bra liv i övrigt.
Det är en självklarhet att löntagarna, både enskilt och som kollektiv,
måste ha stora möjligheter att påverka sin egen arbetssituation. På så
vis kan också arbetstagarnas kunskaper och erfarenheter på bästa sätt
tas till vara. Det är också numera en självklarhet att de fackliga
organisationerna skall ges goda möjligheter till insyn och reell
påverkan på de övergripande beslut som fattas i olika företagsstyrelser.
Syftet med utredningen skall vara att analysera erfarenheterna av
1970-talets arbetsrättsreformer, beakta de förändringar som sedan dess
har skett i arbetslivet och i samhället samt dels mot bakgrund av detta,
dels med tanke på den ökande internationaliseringen föreslå förändringar
för framtiden. Målsättningen skall vara ett fortsatt demokratiskt
arbetsliv med ett verkligt inflytande för löntagarna och deras fackliga
organisationer. Det är min övertygelse att det på så vis också skapas
bättre förutsättningar för en effektivare produktion med höjd
produktivitet som följd, både i fråga om varor och i fråga om tjänster.
Med den här inriktningen är det naturligt att kommittén har stor frihet
att själv ta upp och analysera olika frågeställningar och problem som
den träffar på, liksom att föreslå nya metoder och former för att
förstärka löntagarnas inflytande. De positiva erfarenheter som på många
arbetsplatser finns av ett konstruktivt samarbete mellan företagsledning
och anställda kan säkerligen ge ett gott underlag för utredningens
ställningstaganden. Kommittén bör också ha stor frihet när det gäller
uppläggningen av arbetet och formerna för samverkan med arbetsmarknadens
parter.
Även om kommittén skall arbeta under stor frihet vill jag peka på några
områden som det är angeläget att den analyserar närmare. Därefter kommer
jag också att under särskilda rubriker ta upp några speciella
frågeställningar.
Allmänt bör gälla att arbetsrättsliga regler bör vara så enkla och
effektiva som möjligt. Kommittén bör försöka samordna regler i olika
lagar med varandra och, om det bedöms lämpligt, sammanföra flera lagar i
en.
En övergripande ambition skall vidare vara att föreslå regler som
stimulerar till att kollektivavtal träffas om ett konkret och decent
raliserat inflytande för de berörda. Jag är nämligen övertygad om att
den kritik som finns från löntagarhåll mot 1970-talets
arbetsrättsreformer till stor del har sin grund i att kollektivavtal
inte har träffats i den utsträckning som förutsattes. På viktiga avtal
sområden saknas i allmänhet fortfarande avtal om inflytande för de
anställda, t.ex. inom ett så viktigt område som personalpolitik. Inom
andra områden har visserligen avtal träffats centralt men tyvärr saknar
dessa inte sällan tydliga regler för de lokala förhållandena.
En huvudlinje i medbestämmandelagen är att det skall ankomma på
arbetsmarknadens parter att utforma och utveckla medbestämmandet med
utgångspunkt i de grundläggande bestämmelserna i lagen. Kommittén bör
närmare analysera varför inte kollektivavtal om medbestämmanderätt för
arbetstagarna träffats i större omfattning än som skett. Målsättningen
måste vara att finna metoder som i större utsträckning leder till att
kollektivavtal träffas. Enligt min uppfattning är oftast branschanpassa
de kollektivavtal nödvändiga för att de arbetsrättsliga reglerna skall
fungera i praktiken. Men det räcker inte med detta. Det är också
nödvändigt att decentralisera inflytandet så att reglerna blir tydliga
och effektiva för ett lokalt samarbete. Det gäller helt enkelt att se
till att inflytandet i form av ansvar och befogenheter kommer så nära de
berörda som möjligt. På så sätt förbättras också möjligheterna att få
till stånd ett reellt inflytande för de anställda som ett naturligt
inslag i den beslutsprocess som finns på en arbetsplats.
En viktig förutsättning för en ständigt pågående förnyelse av
arbetslivet är en samverkan mellan de anställda och deras fackliga org
anisationer å ena sidan, och arbetsgivarna och deras organisationer å
den andra. Ett positivt samarbete mellan arbetsmarknadens parter har
historiskt spelat en avgörande roll som förutsättning för arbetslivets
förnyelse. Betydelsen av detta också i framtiden kan inte nog
understrykas. Det ställer stora krav på flexibla former för samverkan
både centralt och lokalt. Kommittén bör därför lämna förslag till hur en
sådan utveckling kan underlättas och stimuleras.
Kommittén bör arbeta med sikte på att finna former för inflytande och
samverkan på arbetsplatserna som kan bidra till att motverka de
dominerande problemen i arbetslivet. Hit hör främst enformiga, monotona
arbeten och andra hälsofarliga arbetsformer som kan medföra ohälsa,
utslagning och även dålig produktivitetsutveckling. En grundtanke bör
vara att arbetslivet skall kunna organiseras på ett sätt som är bättre
både för den enskilde arbetstagaren och för produktionen.
För att komma till rätta med de problem som finns är det en nödvändighet
att parterna uppmuntras att lokalt analysera och utveckla frågor om
t.ex. arbetets innehåll och arbetsorganisation, personalpolitik,
kompetensutveckling, jämställdhet samt arbetstider och löneformer.
Övervägandena bör göras mot bakgrund av den av riksdagen antagna
propositionen (prop. 1990/91:140, AU22, rskr. 302) om arbetsmiljö och
rehabilitering.
Kommittén bör också övergripande analysera om de förändringar som skett
genom bolagiseringar och andra former av uppdelning av verksamhet på
olika juridiska personer bör föranleda förslag om ändringar i
lagstiftningen. En grundtanke bör vara att de arbetsrättsliga reglerna
inte skall bli mindre effektiva enbart på grund av den formella
utformningen av arbetsgivarens verksamhet. Verksamheter som på ett
naturligt sätt hör ihop bör om möjligt behandlas som en och samma
verksamhet ur ett arbetsrättsligt perspektiv. I det sammanhanget kan det
även vara naturligt för kommittén att analysera hur innebörden av
uttrycket arbetstagare i den arbetsrättsliga lagstiftningen har
påverkats av de förändringar som skett i arbetslivet.
Kommittén bör även övergripande analysera hur den ökade
internationaliseringen bör påverka de arbetsrättsliga reglerna. Det
internationella beroendet tilltar. Företagen får allt större möjligheter
att flytta verksamheter inom egna nät av produktionsanläggningar.
Sverige kan redan inom några år komma att utgöra en del av en gemensam
europeisk arbetsmarknad. Det är då av yttersta vikt att det skapas
förutsättningar för de fackliga organisationerna att även på en sådan
marknad tillvarata arbetstagarnas intressen och rättigheter. Inte minst
bör kommittén analysera vilka kombinationer av lagar och avtal som
förutsätts för att arbetstagarnas befogade rättigheter skall kunna
tillgodoses.
Vägledande för kommitténs arbete bör vara att förslagen, liksom den
nuvarande lagstiftningen, i princip skall omfatta hela arbetsmarknaden.
Självfallet kan det dock för den offentliga sektorns del bli nödvändigt
med en del speciella överväganden och lösningar, främst med hänsyn till
den politiska demokratin.
Arbetstagarinflytande
Medbestämmande
Kommittén bör analysera hur inflytandereglerna i lagstiftningen fungerar
och bedöma om det lagstiftningsvägen eller på andra sätt går att
åstadkomma ett effektivare och mera lokalt förankrat medbestämmande. I
detta ligger också att undersöka hur den enskilde arbetstagarens
inflytande kan stärkas.
Många av medbestämmandelagens bestämmelser har karaktären av allmänt
hållna grundregler. Lagstiftaren har utgått från att de skall utvecklas
och få ett mer detaljerat innehåll genom förhandlingar och avtal mellan
arbetsmarknadens parter. Sådana kollektivavtal har emellertid inte
tillkommit i den utsträckning som förutsattes under
lagstiftningsarbetet. Kommittén bör överväga om det behövs ytterligare
incitament för parterna för att fler och bättre avtal skall komma
till stånd. Kommittén bör vidare överväga om den relativt svaga
avtalsutvecklingen föranleder en ny syn på vad som bör skrivas in i
lagen och vad som bör lämnas för arbetsmarknadens parter att reglera
gemensamt genom avtal.
Det är väsentligt att kommittén ställer frågan vad som kan åstadkommas
genom andra metoder än lagstiftning. Kommittén bör överväga om de
rättigheter som de anställda fått genom lag bör kompletteras genom att
arbetstagarna tillförsäkras medinflytande även på annat sätt. En metod
skulle kunna vara att de fackliga organisationerna ges självständiga
resurser för att driva vissa frågor, t.ex. sådana som rör arbetets
utveckling. Detta skulle eventuellt kunna åstadkommas genom en
kombination av lagstiftning och avtal. En annan metod kunde vara att det
etableras nya former för kontinuerliga kontakter och ett utvidgat
samarbete mellan arbetsgivaren och de lokala fackliga organisationerna.
Utöver vad jag nu nämnt är det naturligtvis en uppgift för kommittén att
se över samtliga lagbestämmelser om arbetstagarinflytande och överväga
om de kan få en annorlunda och bättre utformning. Detta måste hela tiden
ske mot bakgrund av den bristande avtalsutvecklingen och avsaknaden av
den lokala anpassning som innehållet i avtalen var tänkt att ge.
Förhandlings- och informationsrätten
Till de bestämmelser som kommittén bör ägna särskild uppmärksamhet hör
10--22 §§ medbestämmandelagen om förhandlingsrätt och rätt till
information. Kommittén bör fråga sig om dessa regler ger tillräckliga
möjligheter för arbetstagarna att få insyn i frågor av betydelse och på
ett meningsfullt och verksamt sätt påverka arbetsgivarens beslut.
Medbestämmandelagens 11 och 12§§ är avsedda att bilda en systematisk
enhet. Varje fråga inom företagslednings- och arbetsledningsom
rådet som inte ryms inom 11§ skall omfattas
avarbetstagarorganisationens rätt till förhandling enligt 12 §. Ett
problem när det gäller den senare bestämmelsen är dock att
arbetstagarorganisationen inte alltid får sådan information att den kan
ta initiativ till förhandling tillräckligt tidigt för att kunna påverka
arbetsgivarens beslut. Kommittén bör analysera den frågan. Den bör också
mera allmänt undersöka hur 11--13§§ tillämpas och överväga om
förhandlings- och informationsrätten ämnesmässigt, tidsmässigt eller i
andra avseenden bör utvidgas eller förändras för att arbetstagarsidan
skall få tillräckliga möjligheter till medinflytande.
En fråga som kommittén särskilt bör undersöka är om gällande regler ger
de anställda i koncerner ett tillräckligt stort inflytande.
I det sammanhanget finns det anledning att överväga den sedan länge
omdiskuterade frågan om innebörden av begreppet koncern inom
arbetsrätten och den därtill anslutande frågan om hur arbetsrättsliga
regler bör tillämpas i s.k. 50/50-bolag. Med 50/50-bolag avses en
juridisk person i vilken vartdera av två juridiskt fristående
ägarföretag har hälften av rösterna för samtliga aktier eller andelar.
(Jfr. bl.a. LU 1980/81:4 s. 30, rskr. 39).
Kommittén bör vidare utreda vissa frågor om arbetstagarinflytande i
samband med företagsförvärv. När ett företag förvärvar hela akti
estocken eller en betydande del därav i ett annat företag kan det
uppkomma en primär förhandlingsskyldighet enligt medbestämmandelag
en för det köpande företaget gentemot det köpande företagets anställda.
Någon skyldighet för köparen att ta upp förhandlingar med eller
informera representanter för de anställda i det företag som köps
föreligger däremot inte.
Den år 1985 tillsatta ägarutredningen berörde detta problem i sitt
betänkande (SOU 1990:1) Företagsförvärv i svenskt näringsliv. I d
en nyligen utarbetade promemorian (Ds 1991:34) Informations- och
förhandlingsrätt för anställda vid vissa förvärv av aktier, som grundar
sig på ägarutredningens betänkande, finns ett lagförslag om
informations- och förhandlingsrätt för anställda i det företag som
är föremål för förvärvet. Förslaget tar dock bara sikte på vissa
förvärv, nämligen sådana som sker genom offentligt uppköpserbjudande.
Ägarutredningen ansåg att statsmakterna borde överväga åtgärder för att
stärka de anställdas ställning även vid förvärv som sker på
annat sätt än genom offentligt uppköpserbjudande. Kommittén bör lämna
förslag som tar sikte på ett inflytande för de anställda vid sådana
förvärv.
Ägarutredningen berörde också det fallet att ett moderbolag säljer ett
dotterbolag till ett tredje bolag. Ett beslut om en sådan försäljning
skall som regel föregås av förhandlingar mellan moderbolaget och dess
anställda. Försäljningsbeslutet utlöser däremot vanligen inte någon
informations- eller förhandlingsrätt för de anställda i det berörda
dotterbolaget. Även den situationen bör ingå i kommitténs
överväganden.
Föreningsrätten
Genom 7--9 §§ medbestämmandelagen finns ett grundläggande skydd för
föreningsrätten. Kommittén bör överväga om detta skydd är tillräckligt
eller om reglerna behöver förändras för att stärka den fackliga
verksamheten och för att medlemskap i de fackliga organisationerna inte
skall ha negativa följder.
Tolkningsföreträde
Före medbestämmandelagens tillkomst hade arbetsgivaren den fördelen i
tolkningstvister att det gavs företräde åt hans avtalstolkning fram till
dess tvisten hade avgjorts. Genom reglerna i 33--37 §§
medbestämmandelagen gjorde lagstiftaren avsteg från den principen
och gav arbetstagarparten bestämmanderätt till dess tvisten prövats. Som
redovisas i Nya arbetsrättskommitténs betänkande MBL i utveckling (SOU
1982:60) har reglerna om tolkningsföreträde konstruerats på olika sätt
och i vissa avseenden givit upphov till svårigheter. Kommittén bör
bedöma de problem som finns och överväga om bestämmelserna kan göras mer
ändamålsenliga och effektiva. En fråga som särskilt bör uppmärksammas i
detta sammanhang rör förhållandet mellan medbestämmandelagens och
anställningsskyddslagens regler i tvister om arbetsskyldighet. Jag
återkommer till detta.
Facklig vetorätt
Bestämmelserna i 38--40§§ om facklig vetorätt när arbetsgivaren anlitar
arbetskraft som inte anställs har vållat vissa problem i den praktiska
tillämpningen. Det nyss nämnda betänkandet MBL i utveckling (SOU
1982:60) upptar en ingående analys av problemen och av olika
tillvägagångssätt för att lösa dem. Det kan nu vara dags att ånyo
överväga dessa frågor för att se vad tillämpningen under de senaste tio
åren har tillfört när det gäller att bedöma om det grundläggande syftet
bakom bestämmelserna har uppfyllts. Kommittén bör även noga följa utve
cklingen av den legalisering av uthyrning av arbetskraft och de
förändringar i vetorättsreglerna som träder i kraft den 1 januari 1992
(SFS 1991:746) och vid behov föreslå ytterligare förändringar i
vetorättsreglerna.
Sanktionsregler
I det tidigare nämnda betänkandet Spelreglerna på arbetsmarknaden (SOU
1991:13) förklarar löneförhandlingsutredningen att flera fack
liga organisationer föreslagit skärpningar i medbestämmandelagens
sanktionsregler. Bakgrunden är bl.a. uppgifter från LO och PTK om att
arbetsgivarna i stor utsträckning låter bli att följa
förhandlingsreglerna i medbestämmandelagen därför att skadestånden är så
låga. Löneförhandlingsutredningen har inom ramen för sitt uppdrag inte
haft möjlighet att bilda sig en uppfattning i denna fråga utan har
föreslagit att den blir föremål för fortsatt utredningsarbete.
I MBL i utveckling (SOU 1982:60) görs en ingående analys av
skadeståndsreglerna mot bakgrund av förarbeten och domar. Kommittén bör
undersöka hur utvecklingen varit sedan dess och ta ställning till om det
nu krävs åtgärder från lagstiftarens sida för att förändra skadestånden.
Förhållandet mellan medbestämmandelagen och arbetsmiljölagen
Lagstiftningen på arbetsmiljöområdet har sedan länge innehållit regler
om samverkan mellan arbetsgivare och arbetstagare. Ett väsentligt steg
mot en utökad partssamverkan togs år 1973 genom beslut om en reform av
reglerna i den då gällande arbetarskyddslagen (1949:1). De regler om
skyddsombud och skyddskommittéer som då infördes återfinns i huvudsak i
6 kap. arbetsmiljölagen (1977:1169). Det har dessutom gjorts en del
tillägg till de äldre reglerna.
Medbestämmandelagens förhandlingsregler omfattar även sådana frågor som
kan behandlas inom ramen för arbetsmiljölagens samverkansregler. I MBL i
utveckling (SOU1982:60) finns en redovisning av beröringspunkterna
mellan de båda lagarna. Det framhålls där att det inte går att på
förhand dra en gräns mellan förfarandereglerna i den ena eller den andra
lagen. Därför ligger det i båda parters intresse att i samförstånd
motverka de olägenheter som uppstår genom att man måste iaktta två
regelsystem.
Arbetsmiljökommissionen föreslog i sitt betänkande (SOU1990:49) Arbete
och hälsa att det skulle göras en arbetsrättslig översyn som bl.a.
skulle omfatta frågorna om en bättre samordning mellan arbetsmiljölagens
och medbestämmandelagens samverkansregler. Kommittén bör se över
samverkansreglerna i arbetsmiljölagen och deras förhållande till
medbestämmandelagens förhandlingsregler samt föreslå de ändringar som
föranleds av översynen.
Den enskilde arbetstagaren skall enligt den ändrade lydelsen i 2 kap.
1 § arbetsmiljölagen ges möjlighet att medverka i utformningen inte bara
av sin egen arbetssituation utan också i förändrings- och
utvecklingsarbete som rör hans eller hennes eget arbete. Detta ökade
individuella arbetstagarinflytande bör beaktas av kommittén som bör
överväga hur en anpassning av det kollektiva inflytandet skall kunna
ske.
Genom en ändring (1990:233) i arbetsmiljölagen som trädde i kraft den 1
juli 1990 fick elever genom s.k. elevskyddsombud rätt att medverka i
skyddsarbetet på arbetsstället. Riksdagens utbildningsutskott har i
betänkandet (1989/90:UbU28) med anledning av propositionen uttalat att
det vid den kommande arbetsrättsliga översynen bör skapas
förutsättningar för att eleverna förutom yttranderätt även skall ges
förslagsrätt i skyddskommittén. Riksdagen har ställt sig bakom
utskottets uttalande (rskr. 240). Kommittén bör se över även denna
fråga.
Anställningsskyddslagstiftningen
Allmänt
Anställningsskyddslagen har givit enskilda arbetstagare ett verksamt
skydd mot otrygga anställningsförhållanden och obefogade uppsägningar.
Det är viktigt att de rättigheter som lagen tillförsäkrar arbetstagare
inte urholkas t.ex. genom förändringar i sättet att anlita arbetskraft.
Kommittén bör se som en av sina uppgifter att identifiera faror i detta
hänseende och att -- om så behövs -- föreslå åtgärder för att befästa
anställningsskyddslagens grundläggande principer.
Ett problem på arbetsmarknaden som föranlett upprepade kontakter mellan
mig och arbetsmarknadens parter är att det finns arbetsgivare som
organiserar sin verksamhet så att arbetstagarna inte kan erbjudas något
annat än deltidsarbete. Kommittén bör överväga om det lagstiftningsväg
en går att komma till rätta med detta. Den bör också ta ställning till
om lagstiftaren bör förändra det fackliga inflytandet över
anställningsformerna.
Tillfälliga anställningar
En grundläggande princip i lagen är att anställningar skall gälla tills
vidare. I den nya anställningsskyddslagen från år 1982 togs ett par steg
som ledde bort från den principen. Det blev bl.a. tillåtet för
arbetsgivare att använda korttidsanställning för att skaffa hjälp vid
tillfällig arbetsanhopning och för att prova om en ny arbetstagare är
lämplig för att fortsätta på arbetsplatsen.
Av förarbetena framgår att det fanns vissa farhågor för att de nya
anställningsformerna skulle komma att missbrukas. En hel del kritiker
menar att så blivit fallet. Några gör gällande att en stor del av de
nyanställningar som sker avser tillfällig anställning. Det är en viktig
uppgift för kommittén att undersöka detta. Kommittén bör således ta reda
på hur många som är tillfälligt anställda och vilken praxis som
tillämpas när det gäller tillfälliga anställningar. Om det är riktigt
att tillsvidareanställning inte längre är det normala vid
nyanställningar bör kommittén överväga om förändringar skall göras i 5
och 6 §§.
En fråga som har nära anknytning till detta gäller anställnings
förhållandena för säsongarbetare, behovsanställda samt personer som
anställts på s.k. rullande vikariat. Behovsanställda är sådana
som kontinuerligt står till arbetsgivarens förfogande men arbetar och
får betalt endast då arbetsgivaren har behov av dem. Rullande
vikariat är vikariatsförordnanden som fortlöpande förnyas så att en
person kan vara anställd ganska lång tid hos en arbetsgivare utan att få
en tillsvidareanställning. Även beträffande dessa typer av anställningar
bör kommittén utreda tillämpning och praxis samt överväga om
lagändringar erfordras. Ett förslag till lagändring kan vara att
vikariatsanställningar som pågått en viss tid automatiskt övergår till
tillsvidareanställningar.
Vid tvist om huruvida en anställning varit tidsbegränsad eller avsedd
att pågå tills vidare kan det inträffa att anställningen upphör innan
tvisten slutligt avgjorts. Kommittén bör pröva denna fråga och om
kommittén finner det lämpligt föreslå bestämmelser som ger bättre
möjligheter för arbetstagaren att ha anställningen kvar fram till
avgörandet.
Saklig grund
När det gäller den andra viktiga principen i anställningsskyddslagen,
nämligen den att en uppsägning från arbetsgivarens sida skall
vara sakligt grundad, bör kommittén göra en genomgång av tillämpningen
efter ikraftträdandet av den nya lagen och lämna förslag till
förändringar i sådana avseenden som kommittén finner lämpligt.
Ett problem jag vill peka på är de allt oftare förekommande kraven på
att arbetstagare skall genomgå integritetskänsliga undersökningar som
ytterst genomdrivs med hot om att arbetstagaren annars kan förlora sin
anställning. Ett exempel är krav på urinprov för narkotikatestning. Ett
annat exempel är testning med avseende på HIV-smitta. Kommittén bör
överväga vilka problem som kan uppstå i sådana sammanhang och ta
ställning till om problemen bör åtgärdas genom lagstiftning.
Anställningsskyddet inom koncerner och vid företagsöverlåtelser m.m.
Något som känns hotfullt för många är de situationer som uppstår när
arbetsgivarens verksamhet överlåts, antingen genom att
arbetsgivarföretaget byter ägare eller genom att det på något sätt sker
ett byte på arbetsgivarsidan. Jag har tidigare föreslagit att kommittén
skall analysera frågan om de anställdas rätt till insyn och inflytande
vid företagsförvärv och inom koncerner. Även frågan om
anställningsskyddet bör ingå i denna analys.
När kommittén tar upp frågan om arbetstagarens anställningsskydd inom
koncerner och vid företagsöverlåtelser finns det särskilda aspekter som
bör beaktas. Enligt 3 § anställningsskyddslagen har arbetstagare under
vissa förutsättningar rätt att tillgodoräkna sig anställningstid hos
tidigare arbetsgivare. Den bestämmelsen har stor betydelse vid
tillämpningen av turordningsreglerna i lagens 22--24§§. I förarbetena
till den nya anställningsskyddslagen avhandlades en rad problem med
anknytning till nu nämnda paragrafer. Ett sådant problem var oklarheten
i detta sammanhang om vad som menas med begreppet koncern. Föredraganden
anförde i propositionen 1981/82:71 (s. 97) att han avstod från att
närmare gå in på dessa problem därför att de först måste få sin
belysning på medbestämmandelagens och den övriga kollektiva
arbetsrättens område. I den översyn som nu skall göras blir det möjligt
att samordna lagändringar på ett sätt som det inte fanns förutsättningar
för när den nya anställningsskyddslagen tillkom.
Det skydd som arbetstagare har vid företagsöverlåtelser har i praxis
ansetts förutsätta att det finns ett direkt samband mellan den
förutvarande arbetsgivaren och den nye. Vid s.k. entreprenadbyten, när
huvudmannen för en verksamhet anlitar ett nytt företag för driften, kan
de anställda inte åberopa tidigare anställningstid för krav på
turordnings- eller företrädesrätt. Kommittén bör överväga hur ett sådant
skydd skulle kunna konstrueras i en bestämmelse i lagen.
Turordning m.m.
Lagens turordningsregler ersätts mycket ofta genom bestämmelser i
kollektivavtal. Mot bakgrund av denna utveckling bör kommittén ta
upp frågan om utformningen av dessa bestämmelser med arbetsmarknadens
parter. Frågan är om bestämmelserna i sin nuvarande form verkligen
fyller sin tänkta funktion. Kommittén bör bilda sig en uppfattning om
detta. Kommittén bör härefter ta ställning till om reglerna bör finnas
kvar och om de i så fall behöver förstärkas t.ex. genom att avvikelser
inte får göras i avtal. Kommittén bör vidare bedöma om
turordningskretsen bör utvidgas till att omfatta även driftsenheter i
andra företag inom den koncern arbetsgivaren tillhör. Kommittén bör
därvid också överväga att utvidga arbetsgivarens omplaceringsskyldighet
enligt 7§ och arbetstagarens företrädesrätt enligt 25§ i lagen.
Kommittén bör samtidigt undersöka om en turordningsbestämmelse bör
införas även i samband med omplaceringar på grund av arbetsbrist.
Regeln om företrädesrätt till återanställning bör granskas av kommittén
både när det gäller omfattningen och tidsgränserna. En fråga som
kommittén särskilt bör överväga är om arbetstagare som utnyttjar en
lagstadgad rätt till ledighet och därför inte kan påbörja en anställning
omgående skall få företrädesrätt med möjlighet att börja när ledigheten
är slut. Andra frågor är om deltidsanställda bör ges företräde när
arbetsgivaren erbjuder en heltidsanställning samt om den som accepterat
en korttidsanställning bör ges företräde när arbetsgivaren skall ge
någon en tillsvidareanställning.
Kommittén bör i de hittills nämnda sammanhangen uppmärksamma de delvis
avvikande förhållanden som råder inom den statliga delen av
arbetsmarknaden och som följer av regeringsformens särskilda krav vid
anställning av statliga arbetstagare.
Avstängning vid tvist om arbetsskyldighet
I min redovisning av utredningsuppdraget beträffande
tolkningsföreträdesreglerna i medbestämmandelagen har jag nämnt att det
förekommer vissa problem vid tvister om arbetsskyldighet. Om en
arbetstagare sägs upp på grund av arbetsvägran har den fackliga
organisationen tolkningsföreträde enligt 34 § medbestämmandelagen i
frågan om arbetstagarens arbetsskyldighet. Det kan förekomma att en
arbetstagare på grund av särskilda skäl enligt 34§
anställningsskyddslagen blir avstängd från arbetet under tiden fram till
dess tvisten avgjorts trots att den fackliga organisationen utövat
tolkningsföreträde. Kommittén bör undersöka om detta bör föranleda en
förändring i lagen.
Sanktionsregler
När det gäller tillämpningen av skadeståndsbestämmelsen i 38§ som avser
brott mot anställningsskyddslagen bör kommittén undersöka om
bestämmelsen tillämpas på ett sådant sätt att man därigenom
upprätthåller en tillräcklig respekt för lagens bestämmelser.
I 39 § anställningsskyddslagen regleras verkningarna av att en
arbetsgivare inte rättar sig efter en domstols ogiltigförklaring av en
uppsägning eller ett avskedande. I ett sådant läge skall anställningen
anses upplöst. Samma verkan inträder när en arbetsgivare inte rättar sig
efter en domstols förklaring att en tidsbegränsad anställning gäller
tills vidare. Arbetsgivaren skall för sin vägran betala skadestånd till
ett belopp motsvarande ett antal månadslöner som kan variera mellan 16
och 48 beroende på hur länge arbetstagaren varit anställd hos
arbetsgivaren och om arbetstagaren uppnått en ålder av 60 år eller inte.
Från arbetstagarhåll kommer regelbundet krav på att lagen skall ändras
så att arbetsgivaren inte i efterhand kan ''köpa sig fri'' från
förpliktelsen enligt ett domslut. Själv vill jag inte förespråka en
sådan lösning, eftersom en förpliktelse varigenom arbetsgivaren
påtvingas ett fortsatt anställningsavtal i praktiken inte går att
verkställa. Jag anser däremot att kommittén bör undersöka om
bestämmelsen bör skärpas så att arbetsgivare får starkare skäl än i dag
att låta arbetstagaren vara kvar. Den lösning som ligger närmast till
hands är en kännbar ökning av de angivna skadeståndsbeloppen.
Det har vidare påståtts från arbetstagarhåll att reglerna i 39§
anställningsskyddslagen inte omfattar en uppsägning som
ogiltigförklarats på grund av att den utgjort en föreningsrättskränkning
enligt 8§ medbestämmandelagen. Innan 1974 års anställningsskyddslag kom
till kunde en arbetsgivare inte betala ett särskilt skadestånd i stället
för att rätta sig efter en dom varigenom en uppsägning befunnits
ogiltig. Det kan ifrågasättas om anställningsskyddslagens tillkomst
varit avsedd att få en sådan följd beträffande uppsägningar som kränker
föreningsrätten. Kommittén bör undersöka detta och ta ställning till om
det behövs ett förtydligande i lagtexten.
Främjandelagen
Mot bakgrund av de av riksdagen i maj 1991 beslutade ändringarna i
arbetsgivarens rehabiliteringsansvar finns det -- som jag också nämnt i
propositionen 1990/91:140 Arbetsmiljö och rehabilitering (s. 128) --
anledning att se över vissa bestämmelser i främjandelagen. Jag syftar
här på lagens bestämmelser om åtgärder för äldre arbetstagare och
arbetstagare med nedsatt arbetsförmåga. Kommittén bör lämna förslag till
lagändringar i dessa hänseenden.
Förtroendemannalagen
Förtroendemannalagen har stor praktisk betydelse framför allt genom
förtroendemännens rätt till ledighet från arbetet för fullgörande av
fackligt uppdrag och genom regler som avser att skydda de fackliga
förtroendemännen mot intrång i deras fackliga verksamhet. Lagen har nu
varit i kraft i 17 år. Kommittén bör därför överväga om det nu är dags
att förändra bestämmelserna.
Det har visat sig att fackliga förtroendemän i vissa avseenden har ett
svagt skydd mot föreningsrättskränkningar. Det förekommer t.ex. att de
sägs upp därför att de uttalat sig på ett olämpligt sätt vid samtal med
arbetsgivaren. Det är olyckligt om fackligt agerande som inn
ehåller moment av tillfälliga övertramp på så sätt slår tillbaka mot
fackets representant i dennes egenskap av enskild arbetstagare.
Kommittén bör utreda om det går att skapa ett bättre anställningsskydd
för fackliga förtroendemän genom att det införs andra sätt att gå till
väga för arbetsgivare som vill reagera mot omdömeslösa yttranden från
fackligt håll. Kommittén bör även i övrigt undersöka om de fackliga
förtroendemännnens anställningsskydd behöver förstärkas.
Utredningens bedrivande m.m.
För kommitténs arbete gäller regeringens direktiv till samtliga
kommittéer och särskilda utredare angående dels utredningsförslagens
inriktning (dir. 1984:5), dels beaktande av EG-aspekten i
utredningsverksamheten (dir. 1988:43). Kommittén skall utvärdera
gällande och föreslagen lagstiftning i ett samhällsekonomiskt perspektiv
samt bedöma hur den påverkat och i framtiden kommer att påverka
strukturomvandlingen och flexibiliteten på arbetsmarknaden. Kommittén
skall vidare analysera och redovisa effekterna av sina förslag ur ett
jämställdhetsperspektiv.
Jag avser att inom kort föreslå att en särskild utredare tillkallas för
att göra en översyn av arbetsmiljölagen. När det gäller frågan om en
samordning av arbetsmiljölagens samverkansregler med informations- och
förhandlingsreglerna i medbestämmandelagen bör kommittén samråda med den
särskilde utredaren. Kommittén bör vidare samråda med utredningen (A
1991:1) som har till uppgift att utforma mer flexibla regler för
arbetstid och semester, LOA-utredningen (C 1989:07), utredningen för
åtgärder mot etnisk diskriminering (A 1990:04), utredningen om
kompetensutveckling i arbetslivet (A 1990:02) samt med delegationen för
analys av produktivitetsutvecklingen i näringslivet (I 1989:02).
Kommittén bör om den finner det ändamålsenligt fortlöpande redovisa sitt
arbete i form av delrapporter. Principbetänkanden som avlämnas på ett
tidigt stadium kan eventuellt remissbehandlas under arbetets gång.
Kommittén bör så långt det är möjligt inrikta sitt arbete på konkreta
förslag till åtgärder.
Uppdraget bör slutföras före utgången av år 1993.
Inom arbetsmarknadsdepartementet finns ett antal skrivelser med
framställningar om lagändringar och synpunkter inom de områden som jag
här har tagit upp. Dessa skrivelser bör lämnas över till kommittén.
Hemställan
Med hänvisning till vad jag nu har anfört hemställer jag att regeringen
bemyndigar chefen för arbetsmarknadsdepartementet
att tillkalla en kommitté med högst 20 ledamöter, omfattad av
kommittéförordningen (1976:119), med uppdrag att göra en översyn av den
svenska arbetsrätten,
att utse en av ledamöterna att vara ordförande i kommittén och
att besluta om sakkunniga, experter, sekreterare och annat biträde åt
kommittén.
Vidare hemställer jag att regeringen beslutar
att kostnaderna skall belasta tionde huvudtitelns anslag Utredningar
m.m.
Beslut
Regeringen ansluter sig till föredragandens överväganden och bifaller
hennes hemställan.
(Arbetsmarknadsdepartementet)