Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Tilläggsdirektiv till kommunalekonomiska kommittén (1990:04), Dir. 1991:72
Departement: Finansdepartementet
Beslut: 1991-08-08
Dir. 1991:72
Beslut vid regeringssammanträde 1991-08-08
Chefen för finansdepartementet, statsrådet Larsson, anför:
Mitt förslag
Jag föreslår att kommunalekonomiska kommittén (Fi 1990:04) genom
tilläggsdirektiv ges följande uppdrag. Kommittén skall utreda de
finansiella förutsättningarna för att, förutom de nuvarande
statsbidragen till drift och underhåll av statskommunvägar, även
överföra statsbidragen till drift och byggande av enskilda vägar till
ett nytt system för de statliga bidragen till kommunerna.
Bakgrund
Med stöd av regeringens bemyndigande den 19 april 1990 (dir. 1990:20)
tillkallade jag en parlamentarisk kommitté med uppdrag att dels utforma
ett nytt system för statens bidrag till kommuner och landsting, dels se
över den kommunala sektorns övriga finansieringskällor. Kommittén skall
redovisa en eller flera lösningar som innebär
* att kommunernas och landstingens verksamhet kan finansieras inom ramen
för en total kommunal utdebitering (exkl.församlingsskatt)på högst 30
kr./skattekrona,
* att ytterligare utjämning av kommunalskatten uppnås, så att skillnader
i utdebitering mellan kommuner resp.landsting i första hand speglar
skillnader i service- och avgiftsnivå samt hur effektivt verksamheten
bedrivs,
* att förnyelse och utveckling av den offentliga sektorn stimuleras,
* att statens bidrag så långt som möjligt fördelas efter generella
principer,
* att effekter av aktuella förändringar inom bl.a. skattelagstiftningen,
äldre- och handikappomsorgen och skolområdet beaktas.
Av direktiven till kommittén framgår att den framtida inriktningen bör
vara att de statliga transfereringarna samordnas och så långt som
möjligt fördelas efter generella principer. Kommittén skall därvid gå
igenom samtliga statsbidrag till kommunerna och pröva om de kan inordnas
i ett generellt system.
De bidrag som staten ger till drift, underhåll och investeringar i
såväl statskommunvägar som enskilda vägar är betydande. För budgetåret
1991/92 har riksdagen anvisat ett bidrag till drift och underhåll av
statskommunvägar uppgående till 811,4 milj. kr. Motsvarande bidrag till
drift och byggande av enskilda vägar uppgår för samma period till 629,6
milj.kr. Nyligen har en omfattande översyn av fördelningen av
väghållningsansvaret mellan staten och kommunerna genomförts. Syftet med
denna översyn har varit att renodla ansvaret för väghållningen mellan
olika väghållare så att staten ansvarar för det övergripande vägnätet
medan de väghållande kommunerna ansvarar för de gator och vägar som är
av lokal karaktär. För närvarande är ca 200 kommuner förordnade som
väghållare. Sådana beslut fattas enligt väglagen (1971:948) av
regeringen.
Uppdrag
Regeringen har i propositionen Näringspolitik för tillväxt (prop.
1990/91:87) redovisat sina överväganden vad gäller den fortsatta
utbyggnaden av infrastrukturen. Regeringen konstaterar därvid att det i
ökad omfattning krävs en planering av infrastrukturinvesteringar som
griper över flera län, liksom det krävs en regional och lokal planering.
Då statens insatser på lokal nivå består av specialdestinerade
statsbidrag till statskommunala och enskilda vägar, anser jag det vara
motiverat att pröva förutsättningarna för att överföra det totala
ansvaret för dessa vägar till kommunerna. En överföring motiveras även
av att kommunerna redan idag ger betydande bidrag till de enskilda
väghållarna. Beslut rörande dessa vägar fattas således lämpligen på
kommunal nivå.
Riksdagen har godkänt principen att det politiska och ekonomiska
ansvaret för huvuddelen av statskommunvägarna samt enskilda vägarna
skall överföras till kommunerna (prop. 1990/91:87, TU 26, rskr. 326).
Jag kan konstatera att utvecklingen mot ett större kommunalt ansvar för
lokala vägar ligger väl i linje med den förändring av
statsbidragssystemet som kommunalekonomiska kommittén skall utreda.
Därför bör kommittén genom tilläggsdirektiv ges i uppdrag att utreda de
finansiella förutsättningarna för att överföra även de nuvarande
statsbidragen till enskilda vägar till kommunerna. Regeringen bör vidare
ge vägverket i uppdrag att utreda de verksamhetsmässiga och juridiska
konsekvenser som blir följden om en sådan förändring genomförs.
Hemställan
Jag hemställer att regeringen utvidgar kommitténs uppdrag till att även
omfatta utredning av de finansiella möjligheterna att överföra de bidrag
som jag nu redovisat till ett nytt system för de statliga bidragen.
Beslut
Regeringen ansluter sig till föredragandens överväganden och bifaller
hans hemställan.
(Finansdepartementet