Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Myndighet för radio- och TV-sändningar till allmänheten, Dir. 1991:68
Departement: Utbildningsdepartementet
Beslut: 1991-07-25
Dir. 1991:68
Beslut vid regeringssammanträde 1991-07-25
Statsrådet Persson anför.
Mitt förslag
En särskild utredare bör tillkallas för att utarbeta förslag till
organisation för en sammanhållen central myndighet för radio- och
TV-sändningar till allmänheten. Den nya myndigheten skall ersätta
radionämnden, kabelnämnden och närradionämnden och även ansvara för
myndighetsuppgifter som tillkommer på grund av t.ex. nya slag av
sändningar till allmänheten.
Den nya myndigheten förutsätts träda i funktion den 1 januari 1993. Den
särskilde utredaren bör lägga fram förslag om den nya myndighetens
organisation samt förslag till anslagsframställning för den andra
hälften av budgetåret 1992/93 senast den 1 december 1991.
Nuvarande organisation
Organisationen av radio- och TV-sändningar till allmänheten i Sverige
har hittills utmärkts av att olika verksamheter har varit klart
åtskilda. Sveriges Radio-koncernen s sändningar, närradion och de lokala
kabelsändningarna har olika inriktning. Beröringspunkterna har varit
ganska få.
Denna situation avspeglas i myndighetsorganisationen inom området. Varje
gång en ny verksamhet har tillkommit, har man skapat en särskild
myndighet, vars uppgifter är helt inriktade på resp. område. Det finns
därför i dag flera små myndigheter som var och en behandlar sin form av
radio- eller trådsändningar till allmänheten.
Radionämnden
Radionämnden är ett statligt organ med uppgift att genom
efterhandsgranskning övervaka att de företag som har tillstånd enligt 5
§ radiolagen att sända radioprogram, dvs. programföretagen inom Sveriges
Radio-koncernen, utövar sändningsrätten i enlighet med 6 § radiolagen
och bestämmelserna i avtalen mellan staten och programföretagen.
Nämnden kan granska program både efter anmälan och på eget initiativ.
Prövningen kan också omfatta programföretagens beslut med anledning av
begäran om beriktigande eller genmäle.
Nämnden består av sju ledamöter och f.n. fem suppleanter, vilka utses av
regeringen. Ordföranden och vice ordföranden skall vara eller ha varit
ordinarie domare.
Personalen vid nämnden består av en direktör, som också skall ha
domarerfarenhet, och sju andra tjänstemän. Nämndens verksamhet bekostas
med TV-avgiftsmedel.
De beslut som radionämnden kan fatta i granskningsärenden är av tre
slag.
Fällande beslut innebär att programmet strider mot radiolagen eller
avtalet med staten. Kritiserande beslut betyder att brist har
konstaterats men inte bedömts så allvarlig att programmet strider mot
radiolagen eller avtalet. Friande beslut innebär att programmet inte
står i strid med radiolagen eller avtalet.
Fällande eller kritiserande beslut får endast fattas vid sammanträde med
nämnden. Friande beslut får fattas av nämndens direktör om de inte är av
större vikt eller har principiell betydelse. Ca 80 % av besluten i
granskningsärenden fattas av direktören.
Ett fällande beslut av radionämnden leder normalt inte till någon annan
påföljd än att det programföretag som saken gäller på lämpligt sätt
skall redogöra för beslutet i ett program. Beslutet innebär alltså inte
något förbud att i fortsättningen upprepa det kritiserade förfarandet,
även om förutsättningen givetvis är att programföretagen i framtiden
skall rätta sig efter nämndens beslut.
Om det finns skäl att anta att programföretaget ''i väsentlig mån'' har
brutit mot 6 § radiolagen eller mot avtalet med staten får emellertid
staten påkalla utredning i frågan genom utredningsmän som utses enligt
lagen om skiljemän. Om utredningen ger anledning till det får staten
säga upp avtalet. Det har hittills inte inträffat att staten har
påkallat någon sådan utredning.
Radionämndsutredningen 1974
I början av 1970-talet utreddes frågan om radionämndens organisation av
en särskild utredare. Bakgrunden var att den ökade ärendemängden gjorde
det nödvändigt med ändrade arbetsformer.
I betänkandet (Ds U 1974:7) Radionämnden -- breddad granskning och ny
organisation föreslogs att det skulle inrättas ett fristående
granskningsorgan, en radioombudsman. Radioombudsmannen skulle fatta
beslut om initiativgranskning, fungera som första instans vid
initiativärenden, självständigt avgöra ärenden som inte är principiellt
betydelsefulla eller annars är av större vikt samt föra talan inför
radionämnden i ärenden som förts dit.
Radionämnden skulle alltså vara ett renodlat beslutsorgan av
domstolskaraktär. Ärendena skulle avgöras vid en offentlig förhandling
och radioombudsmannen skulle få en ställning som liknar åklagarens i ett
brottmål.
Utredningens förslag följdes emellertid inte. I stället beslöts år 1978
om radionämndens nuvarande organisation, med befogenhet för direktören
att fatta friande beslut.
Närradionämnden
Närradionämnden började sin verksamhet år 1986, då den övertog vissa av
de uppgifter som hade fullgjorts av närradiokommittén sedan
försöksverksamheten med närradio inleddes år 1979.
Nämndens uppgift är att pröva frågor om närradio och att öva tillsyn
över närradioverksamheten. Det innebär att nämnden beslutar om nya
sändningsorter för närradio, om vilka sammanslutningar som skall få
sända och under vilka tider varje sammanslutning får sända. Nämnden
beslutar också om avgifter i ärenden om närradio.
Nämnden efterhandsgranskar också program som har sänts i närradion. Om
en sammanslutning har brutit mot reglerna i närradiolagen, t. ex. genom
att sända på tider som den inte har tillstånd för eller genom att sända
reklam, kan närradionämnden återkalla sändningstillståndet för högst ett
år. Tillståndet kan också återkallas om ett program i en dom har
befunnits innefatta yttrandefrihetsbrott, t.ex. hets mot folkgrupp.
Närradionämnden består av sju ledamöter, av vilka ordföranden och vice
ordföranden är domare.
Närradionämnden och kabelnämnden har ett gemensamt kansli med ca 15
anställda.
Kabelnämnden
Också kabelnämnden inledde sin verksamhet år 1986, då den nuvarande
lagen (1985:677) om lokala kabelsändningar (kabellagen) ersatte en
tidigare provisorisk reglering.
Kabel nämndens uppgift är att pröva frågor om lokala kabelsändningar och
att öva tillsyn över verksamheten. Nämnden beslutar om tillstånd att
vidaresända programkanaler från satelliter, om tillstånd att bedriva
egensändningar samt om tillstånd att upplåta kanaler i kabelnät till
annan för egensändningar.
Nämnden fördelar också statligt stöd till lokal programverksamhet.
Vidare efterhandsgranskar kabelnämnden program, och ombesörjer för det
ändamålet att satellitprogram som vidaresänds i landet spelas in.
Nämnden prövar frågor om återkallelse av sändningstillstånd, om förbud
mot fortsatt vidaresändning av programkanaler från satelliter och om
skyldighet för den som bedriver egensändningar i upplåten kanal att
upphöra med sändningarna. Frågor om förbud mot vidaresändning eller
återkallelse av tillstånd på grund av att sändningarna har innehållit
våldsskildringar eller pornografi eller utgjort hets mot folkgrupp
prövas emellertid av Stockholms tingsrätt.
Kabelnämnden består av sju ledamöter, av vilka ord föranden och vice
ordföranden är domare.
Som nämnts har närradionämnden och kabelnämnden ett gemensamt kansli med
ca 15 anställda.
Övriga myndigheter
För fullständighetens skull behandlas också översiktligt två organ vars
verksamhet faller något vid sidan av den egentliga rundradio
verksamheten, nämligen taltidningsnämnden och frekvensförvaltningen.
Taltidningsnämnden
Taltidningsnämnden är en myndighet som inrättades den 1 juli 1988 och
som övertog vissa uppgifter som tidigare hade handlagts av
taltidningskommittén.
Nämnden prövar frågor om statligt stöd till radio- och kassettidningar
samt för fördelning av utrustning och utbildning av abonnenter. Nämnden
skall också besluta om tillstånd att sända radiotidningar samt om
återkallelse av sådant tillstånd.
Taltidningsnämnden består av sju ledamöter som utses av regeringen.
Nämndens kansligöromål fullgörs av presstödsnämnden.
Frekvensförvaltningen
Frekvensförvaltningen har en självständig ställning inom televerket.
Dess uppgift är bl.a. att planera hur radiofrekvenser skall användas för
olika ändamål, att med stöd av 2 § radiolagen (1966:755) ge tillstånd
till innehav och användning av radiosändare samt att övervaka
radiotrafiken och avhjälpa störningar m.m. Som nämns i det följande är
frekve nsförvaltningens organisation under utredning.
Statskontorets studie av små myndigheter
På regeringens uppdrag har statskontoret år 1988 lagt fram en förstudie
till en översyn av små myndigheter.
Under rubriken ''Ljud- och bildmyndigheter '' sammanför statskontoret
statens biografbyrå, arkivet för ljud och bild, radionämnden,
kabelnämnden och närradionämnden. Statskontoret anser att det finns skäl
att undersöka förutsättningarna för om de olika beslutsorganen kan
betjänas av ett och samma kansli. En sådan gemensam organisation skulle
kunna ge förutsättningar för ett effektivare resursutnyttjande, större
flexibilitet och minskad sårbarhet. Bakom förslaget ligger främst en
önskan om ökad organisatorisk effektivitet.
Aktuella förändringar
Inom rundradions område har det under senare tid tagits initiativ till
en rad olika förändringar. Förändringarna berör såväl de centrala
villkoren för olika verksamhetsgrenar som mer marginella förändringar i
regelverk och organisation. Arbetet med förändringar har nått olika
långt. I några fall föreligger riksdagsbeslut medan det i andra fall är
fråga om förslag av utredningar eller myndighet er eller om pågående
utredningsarbete. På ett par punkter har beslut att inleda ett
utredningsarbete nyligen fattats.
I det följande redovisas översiktligt de olika aktuella förändringarna.
Ny yttrandefrihetsgrundlag
Riksdagen har nyligen (1990/91:KU 21, rskr. 254) som vilande antagit
regeringens förslag (prop. 1990/91:64) om en ny yttrandefrihets
grundlag. Genom den föreslagna yttrandefrihetsgrundlagen ges
grundlagsskydd åt yttrandefriheten i radio, television, filmer,
videogram och ljudupptagningar m.m. Den nya grundlagen bygger på samma
grundsatser som tryckfrihetsförordningen. Det innebär bl.a. att
principerna om censurförbud och etableringsfrihet blir gällande för hela
det moderna massmedieområdet. Enda undantaget är användningen av
radiofrekvensspektrum där en etableringsfrihet i tryckfrihetsrättslig
mening inte kan gälla. Vidare kan förhandsgranskning av filmer och
videogram som skall visas offentligt förekomma även i fortsättningen. I
övrigt genomförs de tryckfrihetsrättsliga principerna om ensamansvar och
källskydd, begränsning av möjligheterna till kriminalisering samt
särskild rättegångsordning med tillgång till jury. Den nya grundlagen är
avsedd att träda i kraft den 1 januari 1992.
Den nya grundlagen får direkta konsekvenser för regleringen av närradion
och kabelsändningarna.
Enligt 3 kap. 5 § andra stycket i yttrandefrihetsgrundlagen skall
ingripanden i fråga om rätten att sända radioprogram som grundar sig på
missbruk av yttrandefriheten prövas av domstol under medverkan av jury.
Detta gäller dock inte om saken rör överträdelse av föreskrifter eller
villkor i fråga om reklam m.m.
Med anledning av denna föreskrift i grundlagen har regeringen (prop.
1990/91:179) föreslagit en ändring av närradiolagen med innebörden att
be slut om återkallelse av tillståndet att sända närradio med anledning
av yttrandefrihetsbrott fr.o.m. den 1 januari 1992 skall fattas av
domstol med jury i stället för, som nu är fallet, av närradionämnden.
Yttrandefrihetsgrundlagen innebär vidare (3 kap. 1 § första stycket) att
varje svensk medborgare och svensk juridisk person har rätt att sända
radioprogram genom tråd. De nna frihet hindrar emellertid inte att det i
lag meddelas föreskrifter dels om skyldighet för nätinnehavare att ge
utrymme för vissa program i den utsträckning det behövs med hänsyn till
allmänhetens intresse av tillgång till allsidig upplysning, dels om
ingripand en mot fortsatt sändning av ett utbud som inriktas på
våldsframställningar, pornografiska bilder eller hets mot folkgrupp (3
kap. 1 § andra stycket). Bestämmelserna i grundlagen hindrar inte heller
att det i lag meddelas bestämmelser om förbud mot kommersiell reklam i
radioprogram eller om villkor för sådan reklam, eller föreskrifter om
förbud mot och villkor för annan annonsering och sändning av program som
helt eller delvis bekostas av någon annan än den som bedriver
programverksamheten (1 kap. 12 § andra stycket).
Om grundlagens innehåll skall i övrigt bara nämnas 7 kap. 4 §. Där anges
att det i lag får föreskrivas att en nämnd vars sammansättn ing är
bestämd i lag och vars ordförande skall vara eller ha varit ordinarie
domare skall granska om radioprogram, som någon har sänt på annat sätt
än genom tråd, står i överensstämmelse med de föreskrifter eller andra
villkor som gäl ler för sändningarna. En sådan nämnd får endast uttala
sin mening och förelägga den sändande att följa föreskrifterna eller
villkore n. I lagen får föreskrivas att ett föreläggande av nämnden får
förenas med vite. Paragrafen avslutas med en erinran om att frågor om
ansvar för yttrandefrihetsbrott och om utdömande av vite alltid prövas
av domstol.
En ny TV-kanal
Med anledn ing av förslag i regeringens proposition (prop. 1990/91:149)
om radio- och TV-frågor har riksdagen (1990/91:KU 39, rskr. 370) beslut
at att en ny tredje TV-kanal får inrättas i Sverige. Programverksamheten
i den nya kanalen skall bedrivas av ett företag som är fris tående från
Sveriges Radio-koncernen. Sändningarna får innehålla betalda annonser.
Vissa grundläggande regler för programverksamheten anges i lag,
däribland den övervägande delen av de regler som skall gälla för
annonserna. Övriga regler för progra mverksamheten skall anges i ett
avtal som sluts mellan regeringen och programföretaget. På samma sätt
som gäller för Sveriges Radio-koncernen skall det nya programföretagets
sändningar övervakas genom efterhandsgranskning av radionämnden.
Nämndens granskning skall även avse efterlevnaden av de regler som
gäller för annonserna.
Nytt huvudmannaskap för rundradionätet
Genom regeringens beslut denna dag har jag erhållit bemyndigande att
tillkalla en särskild utredare för att utarbeta förslag till nytt
huvudmannaskap för verksamheten med programinsamling och
programutsändning för Sveriges Radio och det nya reklam-TV-företaget.
Enligt direktiven för utredningen bör verksamheten drivas av staten i en
organisation som är fristående från televerket.
För verksamheten bör i övrigt gälla att befintliga sändarstationer m.m.
skall vara tillgängliga på likvärdiga villkor för alla programföretag
med tillstånd att bedriva rundradiosändningar enligt 5 § radiolagen.
Omorganisationen bör ske senast i samband me d förändringar i
associationsformen för televerket. Arbetet med att finna en ny
associationsform för verket inriktas mot att övergången skall kunna äga
rum den 1 juli 1992.
Mellanstatliga regler för TV-sändningar
Sverige undertecknade i maj 1989 en konvention om gränsöverskridande
television, vilken utarbetats inom Europarådet. Konventionen tr äder i
kraft efter det att sju stater, varav fem skall vara medlemmar av
Europarådet, har tillträtt den. Enligt konventionen åtar sig de
deltagande staterna vissa förpliktelser. Varje konventionsstat skall se
till att de gränsöverskridande TV-sändningar för vilka staten är
ansvarig följer de regler för innehållet som anges i konventionen.
Staterna åtar sig också att garantera mottagningsfrihet och att inte
hindra vidaresä ndning av programtjänster som överensstämmer med
konventionens villkor. Vidare innehåller konventionen regler om att
varje konventio nsstat skall ange en eller flera ansvariga myndigheter
samt att de skall lämna viss information om programföretag under statens
jurisdiktion samt om den egna lagstiftningen m.m. I konventionen finns
också ett maskineri för hantering av överträdelser av konventionens
regler. Inom ramen för detta kan en mottagande stat under vissa villkor
få rätt att temporärt hindra vidaresändni ng av en programtjänst vars
innehåll strider mot konventionsreglerna.
I oktober 1989 beslutade ministerrådet inom de Europeiska gemenskaperna
(EG) ett direktiv till medlemsstaterna om samordning av viss a
föreskrifter om televisionsverksamhet. D rektivet innebär att
medlemsstaterna senast den 3 oktober 1991 skall ha anpassat sin
reglering till de krav som ställs upp i direkti vet. De sakliga regler
som ingår i direktivet överensstämmer i stora delar med Europarådets
TV-konvention. Vissa skillnader finns em ellertid.
Radiolagsutredningen (U 1985:5) har i uppdrag (dir. 1989:21) att belysa
konsekvenserna av ett svenskt tillträde till TV-konventionen samt lägga
fram förslag till den lagstiftning som behövs.
Närradioutredningen
Närradioutredning en (U 1988:7) har avgivit betänkandet (SOU 1990:70)
Lokalt ledd närradio. Betänkandet innehåller förslag till förändringar
av villko ren för närradion i en rad olika avseenden. Sändningarnas
räckvidd skall kunna utvidgas till att täcka hela kommunen. De
begränsning ar som tidigare har gällt för närradioföreningarnas
sändningsrätt föreslås bli upphävda. Beslut om sändningstid föreslås bli
decentraliserade från närradionämnden till särskilt inrättade lokala
närradioråd. Den nuvarande skyldigheten att utnyttjas ändare som
tillhandahålls av televerket föreslås också upphöra. Ett annat förslag
innebär att påföljderna vid missbruk av yttrandefriheten i närradion
skärps. Vidare läggs förslag fram om närradions användning för varning
och information samt i krig och vid omedel bar krigsfara.
Närradioutredningens betänkande har remissbehandlats. Beredning av
förslagen pågår.
Nya former av ljudradiosändningar m.m.
Närradioutredningens förslag utgår från att närradion skall ha kvar sin
karaktär av föreningsradio. Frågan om närradions finansiering berörs
inte.
I den allmänna debatten har det emellertid under senare tid framförts
förslag om huvudsakligen lokalt avgränsade ljudradiosändningar utanför
Sveriges Radio-koncernen och vid sidan av det regelverk som gäller för
närradion. Det som förslagsställarna har haft i tankarna är sändningar
som skulle få bedrivas också av andra än sådana organisationer som kan
få sändningstillstånd enligt närradiolagen och som skulle få finansieras
med reklam.
En orsak till att det hittills inte har varit realistiskt att överväga
mer omfattande sändningar av detta slag är bristen på
sändningsfrekvenser för ljudradio. Med nuvarande sändningsteknik och
planeringsnormer är det tillgängliga frekvensutrymmet inom FM-bandet
helt eller i det nä rmaste helt utnyttjat, i varje fall i
storstadsområdena.
Genom regeringens beslut denna dag har jag erhållit bemyndigande att
tillkalla en särskild utredare för att klargöra de tekniska och
ekonomiska förutsättningarna för utökade sändningar av ljudradio och
television.
I en första etapp skall utredningsarbetet behandla frågor om
ljudradiosändningar. Efter det att ett tekniskt och ekonomiskt underlag
har presenterats avses utredningsarbetet fortsätta under parlamentarisk
medverkan. De frågor som då skall behandlas gäller bl.a. rätten att
bedriva sändningsverksamhet, sändningarnas geografiska omfattning och
vilka regler som skall gälla för innehållet.
Under en andra etapp av det tekniska och ekonomiska utredningsarbetet
skall förutsättningarna i fråga om TV-distribution belysas.
Frekvensförvaltningens organisation m.m.
En särskild utredning, frekvensrättsutredningen (K 1990:2), har till
uppgift att se över grunderna för planering och tilldelning av
radiofrekvenser samt frekvensförvaltningens organisation. Utredningen
kan väntas avge sitt förslag vid utgången av år 1991. Enligt direktiven
(dir. 1990:4) skall utredningen i första hand överväga ett alternativ
för organisationen som innebär att statens telenämnd tar över
myndighetsuppgifter på radioområdet. När det gäller
frekvensförvaltningsfrågor som berör rundradion skall utredningen beakta
behovet av samordning mell an telenämnden och berörda myndigheter på
rundradioområdet.
Utredningsuppdraget
Av redogörelsen framgår att flera olika förändringar nu är aktuella inom
rundradions område. Vissa av dessa förändringar kan redan nu urskiljas
klart medan andra ännu inte kan anges i detalj, bl.a. därför att det
ännu inte föreligger nödvändiga politiska beslut. Man kan emellertid
räkna med a tt det fortlöpande kommer att tillkomma nya former av radio-
och TV-sändningar till allmänheten, och att reglerna för nuvarande verk
samhet successivt kommer att ändras.
Med hänsyn härtill är det enligt min mening lämpligt att nu förändra
myndighetsorganisationen inom rundradioområdet. I stället för att
myndighetsuppgifterna för varje särskild form av radio- och
TV-sändningar till allmänheten handhas av ett särskilt organ, bör en
sammanhållen central myndighet skapas för att ta hand om såväl de
myndighets uppgifter inom området som avser befintlig eller beslutad
verksamhet som de uppgifter som kan tillkomma i framtiden.
Uppgiften att föreslå hur en sådan organisation skall vara utformad bör
anförtros åt en särskild utredare.
Det går inte att nu med full säkerhet ange vilka slag av sändningar som
kan komma att omfattas av myndighetens ansvar. Det beror bl. a. på
innebörden i framtida politiska beslut. Den särskilde utredaren bör
emellertid utgå från att den nya rundradiomyndigheten komm er att få
uppgift er -- omedelbart eller på sikt -- som berör
-- Sveriges Radio,
-- ett nytt fristående TV-företag,
-- den nya organisationen för programdistribution och programinsamling
för Sveriges Radio och det nya TV-företaget,
-- närradion,
-- kabelsändningar,
-- satellitsändningar som utgår från Sverige,
-- de nya former av ljudradio- och TV-sändningar som kan komma fram som
ett resultat av utredningen om de tekniska förutsättningarna
för utökade sändningar av ljudradio och television.
Den särskilde utredaren bör utgå från att en ny myndighet för
frekvensförvaltning kommer att ha ett övergripande ansvar för frekvens
tekniska frågor och att den nya rundradiomyndigheten och
frekvensmyndigheten kommer att samråda i sådana frågor som berör
rundradiov erksamheten.
Med hänsyn till att prövningen av frågor om radiotidningar förutsätter
god kännedom om dagspressens förhållanden bör taltidningsnämnden
behålla sitt organisatoriska samband med presstödsnämnden. Den nya
myndighetens arbetsuppgi fter bör därför inte omfatta
taltidningsnämndens ansvarsområde. Utredaren bör däremot räkna med att
det kan behövas samråd mellan taltidningsnämnden och den nya myndigheten
t.ex. om fördelning av sändningstid.
Myndighetsuppgifternas art kommer att vara olika för olika slag av
sändningar. Utredaren bör emellertid räkna med att den nya myndigheten
kommer att ha uppgifter som gäller planering, tillståndsgivning och
tillsyn samt uppbörd och kontroll av koncessionsavgifter. Ytterligare en
förutsättning är att rundradiomyndigheten skall fungera som nationellt
samrådsorgan inom sitt område och även svara för löpande kontakter med
myndigheter i andra länder.
Med hänsyn till svårigheten att förutse den framtida utvecklingen bör
den nya myndigheten organiseras på sådant sätt att den lätt kan anpassas
till förändringar av uppgifter och verksamhetsområden.
Den särskilde utredaren skall iaktta vad som sägs i årets
kompletteringsproposition (prop. 1990/91:150 del II). Bildandet av den
nya myndigheten ger möjligheter att bedriva verksamheten mera effektivt.
Det ankommer på utredaren att föreslå arbetsformer som tar till vara de
möjligheter till effektivisering som omorganisationen ger.
Vid utformningen av den nya myndigheten bör beaktas att regler för
radio- och TV-verksamhet gäller villkoren för utövandet av
yttrandefriheten och att tillämpningen därmed får särskilt stor
betydelse. Enligt den föreslagna yttrandefrihetsgrundlagen gäller bl.a.
sä rskilda procedurregler för beslut om reaktioner vid överträdelser av
regler om radioprograms innehåll.
Av de myndigheter vars verksamhet avses komma att överföras till den nya
myndigheten finansieras radionämnden med TV-avgiftsmedel ge nom anslag
från rundradiokontot, medan närradionämnden och kabelnämnden finansieras
med vanliga statsanslag. För de båda sistnämnda myndigheternas del
gäller emellertid att statens utgifter för myndighetsverksamheten i
princip skall motsvaras av avgiftsinkomster. Den särskilde utredaren bör
lämna förslag om finansiering och anslagssystem för den nya myndigheten.
Med hänsyn till att den nya myndigheten i huvudsak kommer att bildas
genom en sammanläggning av befintliga myndigheter bör den nya
myndigheten förläggas till Stockholmsområdet. Härigenom underlättas en
övergång till den nya organisationen utan att pågående verksam het
hindras. Utredaren bör på ett tidigt stadium undersöka möjligheterna att
anskaffa ändamålsenliga lokaler.
Utredningsarbetet bör utföras i kontakt med berörda myndigheter,
företag, organisationer och utredningar. Utredaren bör vid arbetets
påbörjande och vidare under arbetets gång informera berörda
huvudorganisationer och i förekommande fall annan berörd central
arbetstagarorganisation, med vilken staten har eller brukar ha avtal om
löner och andra anställningsvillkor, och bereda dem tillfälle att
framföra synpunkter.
Den nya organisationen bör införas fr.o.m. den 1 januari 1993. Med
hänsyn till behovet av tid för detaljplanering bör en proposition läggas
fram under våren 1992, med inriktning på riksdagsbeslut i början av
riksmötet 1992/93.
Den särskilde utredaren bör lägga fram förslag om den nya myndighetens
organisation, inbegripet utkast till instruktion för myndigheten, samt
förslag till anslagsframställning för den andra hälften av budgetåret
1992/93 senast den 1 december 1991. Senast den 1 mars 1992 bör utredaren
avge förslag till nödvändiga författningar samt lämna det underlag som
kan behövas för förhandlingar om personalens anställnings- och
arbetsvillkor.
För utredaren gäller regeringens direktiv till samtliga kommittéer och
särskilda utredare (dir. 1984:5) angående utredningsförslagens
inriktning.
Hemställan
Med hänvisning till vad jag nu har anfört hemställer jag att regeringen
bemyndigar det statsråd som har till uppgift att föredra ärenden om
radio och television
att tillkalla en särskild utredare -- omfattad av kommittéförordningen
(1976:119) -- med uppdrag att lägga fram förslag om en central myndighet
för radio- och TV-sändningar till allmänheten, och
att besluta om sakkunniga, experter, sekreterare och annat biträde åt
utredaren.
Vidare hemställer jag att regeringen beslutar
att kostnaderna skall belasta åttonde huvudtitelns anslag, Utredningar
m.m.
Beslut
Regeringen ansluter sig till föredragandens överväganden och bifaller
hans hemställan.
(Utbildningsdepartementet)