Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Tekniska förutsättningar för utökade sändningar av radio och television till allmänheten, Dir. 1991:67
Departement: Utbildningsdepartementet
Beslut: 1991-07-05
Dir. 1991:67
Beslut vid regeringssammanträde 1991-07-25
Statsrådet Persson anför.
Mitt förslag
Jag föreslår att en särskild utredare tillkallas för att ta fram ett
tekniskt underlagsmaterial i fråga om möjligheterna för utökade
sändningar av ljudradio och television till allmänheten.
Under den första etappen av utredningsarbetet behandlas ljudradion.
Utredaren skall klargöra vilka möjligheter det finns att inrymma ett
större antal programtjänster än för närvarande inom ramen för de
sändningsfrekvenser för rundradiosändning av ljudradio som är eller
kommer att bli tillgängliga i Sverige.
Utredarens rapport bör läggas fram före utgången av år 1991. Därefter
avses beredningsarbetet fortsätta under parlamentarisk medverkan.
Under den andra etappen av arbetet behandlas televisionen. Direktiven
för denna del av uppdraget meddelas senare.
Bakgrund
Tillgången på sändningsfrekvenser
Tillgången på lämpliga sändningsfrekvenser har alltid begränsat
möjligheten att bedriva radio- och TV-sändningar. Genom sin anslutning
till den internationella telekonventionen är Sverige inlemmat i en
internationell planering för utnyttjande av radiofrekvenser, vilken
syftar till att skapa bästa möjliga förutsättningar för
radiokommunikation. Användningen av frekvensspektrum för olika ändamål
läggs fast vid internationella planeringskonferenser. Det finns också
etablerade procedurer för kontakt mellan olika länder, om
frekvensanvändningen i ett land kan orsaka störningar i ett annat land.
Vid en internationell konferens i Genève år 1984 har FM-bandet 87,5 --
108 MHz reserverats för rundradiosändningar av ljudradio inom Europa.
Inom ramen för denna frekvenstilldelning finns i Sverige i delen 87,5 --
104 MHz fyra rikstäckande radiokanaler som används av Sveriges
Radio-koncernen. Vidare har frekvenser och sändarlägen för sändare med
relativt låg effekt planerats in, vilka delvis har tagits i anspråk för
närradion. Utöver de ca 160 närradiosändare som för närvarande är i bruk
torde det vara möjligt att på olika ställen i landet inrymma ytterligare
sammanlagt ca 200 lågeffektsändare i frekvensbandet. I t.ex.
storstadsområdena finns emellertid kna ppast utrymme för flera sändare.
Frekvensbandet 104 -- 108 MHz har i Sverige hittills utnyttjats av
försvarsmakten. Enligt tidigare planer skulle dessa frekvenser öppnas
för rundradiosändningar av ljudradio den 1 januari 1996. En preliminär
över enskommelse har emellertid nyligen träffats mellan företrädare för
vissa stater i Östersjöområdet om att detta frekvensband skall öppnas
för rundradiosändningar av ljudradio redan fr.o.m. den 1 april 1992.
Sedan tidigare har användningen av frekvensbandet 104 -- 1 08 MHz
planerats så att det skall bli möjligt att etablera ett rikstäckande
sändarnät med möjlighet att bryta ner sändarnätet för sändningar över
enskilda kommuner, det s.k. femte FM-nätet.
Sverige har också tillgång till frekvenser på lång- oc h mellanvåg för
rundradiosändning av ljudradio. Enligt den s.k. Genèveplanen från år
1975 har Sverige åtta frekvenstilldelningar för högeffektsändningar
mellan 148,5 och 1 606,5 kHz. Av dessa utnyttjas endast två för Motala
LV resp. Sölvesborg MV. Dessutom finns på mellanvåg frekvenstilldelning
för tre kanaler för lågeffektsändningar (högst 1 kW), vilka vardera kan
användas för flera sändare inom landet, förutsatt att de befinner sig
några hundra kilometer från varandra.
Kortvåg används uteslutande för sändningar till utlandet. Trängseln inom
kortvågsbanden för rundradio är mycket stor.
Televerkets frekvensförvaltning redovisade år 1989 i en rapport till
regeringen resultatet av ett uppdrag att bedöma möjligheterna att
tillgodose efterfrågan på utrymme för radiokommunikation. Av rapporten
framgår att risk för frekvensbrist för FM-radio nu förelig ger i vissa
tätbefolkade områden i landet och i områden med närhet till tätbefolkade
områden i grannländerna, dvs. i Stockholmsområdet, Skånes syd- och
sydväst kust, Halland, Göteborgs och Bohus län samt västra delarna av
Dalsland och södra Värmland.
Även på medellång sikt, när det femte nätet blir tillgängligt, kommer
det enligt rapporten att uppstå frekvensbrist främst i befolkningstäta
regioner. Bedömningen görs utifrån ett frekvensbehov som uppskattas till
ca två kommunuppdelade FM-nät utöver de nuvarande fyra näten för riks-
och lokalradio.
Planeringsnormer för frekvensanvändning
Vid planeringen av radiosändare söker man undvika att det uppkommer st
örningar genom att signaler från olika sändare påverkar mottagarna.
Bl.a. bör två sändare som använder samma frekvens ligga på ett visst
avstånd från varandra, det s.k. upprepningsavståndet. Inte heller
sändare som använder näraliggande frekvenser bör ligga alltför nära
varandra. De nödvändiga avstånden blir större ju högre sändareffekterna
är. Ibland är det möjligt att motverka störningsriskerna genom att
använda antenner med riktverkan eller genom att begränsa antennhöjden.
Vid planeringen tar man hänsyn även till andra tjänster som utnyttjar
angränsande frekvensband.
För sändningar på långvåg och mellanvåg är planeringen mer komplicerad
än för FM-radio, eftersom vågutbredningen varierar med årstid en och
tiden på dygnet.
De normer som används vid frekvensplaneringen utgår från vissa krav på
mottagningskvalitet och täckningsgrad. Normerna bygger också på att
mottagarna skall ha vissa tekniska egenskaper. Dessa krav är inte en
gång för alla givna. Om kraven på mottagningskvalitet i vissa delar av
täckningsområdet ställdes lägre, eller om man av lyssnare i dessa delar
ställde högre krav på mottagningsanläggningarna, skulle ett större antal
sändare kunna inrymmas i ett givet frekvensområde. I många tätbefolkade
länder accepteras mer omfattande störningar än i Sverige, eftersom man
då får rum med flera sändare.
Ny sändningsteknik
De sändningssystem som nu används inom ljudradion är analoga, dvs.
ljudet representeras av elektriska signaler som kontinuerligt varierar i
spänning. Det pågår emellertid utve ckling av digitala sändningssystem,
där ljudet överförs i binär form.
Digital ljudöverföring till stationära mottagare förekommer redan i
ljudradiosändningar från satellit, i MAC-systemen för TV samt i det s.k.
Nicam-systemet för stereoljud som bl.a. används av den svenska
televisionen. Även moderna fonogramsystem såsom Compact Disc, Digital
Audio Tape och Digital Compact Cassette bygger på att signalerna lagras
i digital form.
Inom det europeiska forskningsprogrammet Eureka pågår arbete med att ta
fram ett system för marksändning (Digital Audio Broadcasting, DAB), som
bl.a. skall möjliggöra bättre mobil mottagning än som för närvarande är
möjlig. Demonstrationer och prov med det nya systemet har genomförts vid
flera tillfällen i Europa och USA sedan år 1988. Även andra system för
marksänd digital ljudradio har föreslagits i USA, men dessa har ännu
inte demonstrerats.
Ljudöverföring i digital form har mindre känslighet för störningar,
vilket medför att ljudkvaliteten blir bättre, särskilt vid mobil
mottagning. Det är också möjligt att reducera signalmängden och att
därmed sända flera ljudkanaler över samma frekvens. Sändareffekten kan
vara lägre och det är möjligt att låta sändare i angränsande områden
använda samma frekvenser om de sänder samma program. En övergång till
digital sändningsteknik skulle möjliggöra att flera programkanaler
sändes ut inom ett givet frekvensområde.
Eftersom mottagare för de vanliga analoga ljudradiosändningarna inte kan
ta emot digitala sändningar kan ett skifte av sändningssystem göra det
nödvändigt att under en tid använda båda systemen.
Sveriges Radio AB har föreslagit att frekvensområdet 104 -- 108 MHz
skall utnyttjas för ljudradiosändningar med digital teknik och att inga
sändningstillstånd beviljas inom detta frekvensband för analog
FM-sändning förrän frågan i sin helhet är avgjord. Sveriges N
ärradioförbund å sin sida har föreslagit att detta frekvensband skall
användas för FM-sändningar av närradio med analog teknik och att
digitala sändningar kan läggas i et t nytt och helt annat frekvensband
för att inte spärra utbyggnad av lokal radio.
Internationellt diskuteras även att, åtminstone under en övergångstid,
använda frekvensbandet 223 -- 230 MHz (TV-kanal 12) för digitala
ljudradiosändningar. I bl.a. Tyskland kommer försök att göras med sådana
sändningar. Där avser man att utnyttja frekvensområdet 104 -- 108 MHz
för FM-sändningar med analog teknik.
Satellitsändningar ger möjlighet att överföra TV- och ljudradiokanaler
som inte får plats i frekvensutrymmet för marksändningar.
Satellitsändning av TV-program till allmänheten förekommer sedan början
av 1980-talet. Sedan några år sänds även ljudradio ut tillsammans med
TV-programmen. I huvudsak används frekvenser i området 11 -- 12 GHz. Så
höga frekvenser kan endast användas för stationär mottagning. Det krävs
i allmänhet en relativt stor parabolantenn.
År 1992 kommer en internationell planeringskonferens inom ramen för
Internationella teleunionen att söka reservera frekvensutrymme
någonstans i området under 3 GHz för ljudradiosändningar från satellit.
Vid dessa frekvenser kommer satellitsändningarna att kunna tas emot
också med rörliga mo ttagare. Ett införande av satellitsänd ljudradio på
dessa frekvenser kan förutses först om 10 -- 15 år.
Vissa utredningar
Närradioutredningen (U 1988:7) har i betänkandet (SOU 1990:70) Lokalt
ledd närradio föreslagit bl.a. att täckningsområdet för närradions
sändare normalt skall kunna vara en kommun samt att den nuvarande
skyldigheten att använda sändare som tillhandahålls av televerket skall
upphöra. Förslagen utgår från att närradion skall ha kvar sin karaktär
av föreningsradio. Frågan om närradions finansiering berörs inte.
Betänkandet har nyligen remissbehandlats.
Radiolagsutredningen (U 1985:5) har i uppdrag att göra en översyn av den
radiorättsliga lagstiftningen i systematiskt, terminologiskt och
lagtekniskt hänseende med syfte att bl.a. uppnå större klarhet och
överskådlighet. Uppdraget omfattar också vissa andra frågor (dir.
1985:21). Utredningen har vid flera tillfällen fått tilläggsdirektiv.
För närvarande arbetar utredningen med ett uppdrag som den fick genom
tilläggsdirektiv den 3 maj 1989 (dir. 1989:21). Utredningen skall
behandla konsekvenserna av ett svenskt tillträde till den europeiska
konventionen om gränsöverskridande television samt göra en översyn av
kabelsändningslagstiftningen. Enligt vad som meddelats från utredningen
kan förslag i dessa frågor lämnas under hösten 1991.
Frekvensrättsutredningen (K 1990:2) har i uppdrag att föreslå tillägg
och ändringar i den radiorättsliga lagstiftningen som gäller planering
och fördelning av radiofrekvenser samt tillstånd att inneha radio
sändare. Utredningen skall också se över den nuvarande organisationen
för frekvensförvaltning och tillståndsgivning samt lägga fram förslag
som innebär att televerket skiljs från sin myndighetsutövning på
radioområdet. Förslag från utredningen väntas vid slutet av år 1991.
Utredningsuppdraget
I den allmänna debatten har det under senare tid framförts förslag om
att det skall bli möjligt att sända huvudsakligen lokalt avgränsade
ljudradiosändningar utanför Sveriges Radio-koncernen och vid sidan av
det regelverk som gäller för närradion. Det som förslagsställarna har
haft i tankarna är sändningar som skulle få bedrivas också av andra än
organisationer som kan få sändningstillstånd enligt närradiolagen och
som skulle få finansieras med reklam.
En orsak till att det hittills inte har varit realistiskt att överväga
kraftigt utvidgade sändningar av regional eller lokal ljudrad io är
bristen på tillgängliga sändningsfrekvenser. I varje fall i
storstadsområdena är det tillgängliga frekvensutrymmet för ljudradio
inom FM-bandet helt eller i det närmaste helt utnyttjat.
Av bakgrundsbeskrivningen framgår att olika åtgärder skulle kunna
tillgripas för att motverka frekvensbristen inom ljudradioområdet.
Den kanske minst genomgripande åtgärden skulle vara att ta i anspråk
hela eller delar av frekvensbandet 104 -- 108 MHz för FM-sändni ngar med
nuvarande teknik. Den befintliga plane n, enligt vilken ett
rikstäckande, kommunuppdelat nät skall byggas upp, skulle kunna följas.
Det skulle emellertid också vara möjligt att planera på annat sätt,
t.ex. genom att placera flera sändare i befolkningstäta områden, där
efterfrågan på kapacitet kan förut sättas vara större, eller att helt
utnyttja det ifrågavarande frekvensbandet för sändningar i sådana
områden. Vid planeringen kan nu varande normer i fråga om
upprepningsavstånd m.m. följas. Ett alternativ är att för området 104 --
108 MHz tillämpa snävare planeringsnormer, som ger utrymme för flera
sändare, men som kanske ger sämre mottagningsförutsättningar i vissa
områden. Ingen i drift varande sändare skulle i detta fall drabbas av
ökade störningar.
En annan möjlig åtgärd, som inte heller skulle få några omfattande
konsekvenser för annan verksamhet, skulle vara att ta i anspråk
Sveriges outnyttjade frekvenstilldelningar i långvågs- eller
mellanvågsområdena.
En åtgärd som däremot antagligen skulle innebära ett större ingrepp i
den befintlig a strukturen, är att förändra planeringsnormerna inom hela
FM-bandet. Detta skulle medföra försämrade mottagningsbetingelser i
vissa områden, vilket endast delvis torde kunna kompenseras med
ytterligare sändarutbyggnader och förbättringar av
mottagningsanläggningarna.
Ett alternativ är att övergå till en ny, digital sändningsteknik. Enligt
vad som meddelats skulle det system som nu utvecklas i Europa möjliggöra
tre gånger så många programkanaler som nuvarande system, med hänsyn
tagen till behovet av regionala och lokala sändningar.
Digital sändningsteknik förutsätter nya sändare och mottagare varför det
i praktiken måste ske en successiv övergång till digitala sändningar.
Övergångstidens längd beror på hur snabbt spridningen av mottagare bland
allmänheten kommer att ske. Under övergångstiden kan man anta att många
programtjänster kommer att sändas parallellt i både analog och digital
teknik. Under denna tid, med begränsa d tillgång till frekvenser,
utnyttjas inte den digitala teknikens bättre frekvense konomi i full
utsträckning.
Samtidigt med att tekniken för marksändningar utvecklas kan
möjligheterna till satellitsändningar komma att förbättras. Om det blir
möjligt att finna ett frekvensband för satellitsändningar av
ljudradioprogram som medger rörlig mottagning skulle satellitsändningar
på längre sikt kunna bli ett konkurrenskraftigt alternativ till marksänd
ljudradio.
Om det skall etableras nya former av ljudradiosändningar till
allmänheten är det nödvändigt att ta ställning till en rad olika frågor,
bl.a. rätten att bedriva sändningsverksamhet, den geografiska
omfattningen och vilka regler som skall gälla för innehållet. Dessa
frågor är väsentligen av politisk och juridisk karaktär och bör
behandlas under parlamentarisk medverkan.
Innan dessa frågor skall avgöras, är det emellertid önskvärt att de
tekniska förutsättningarna belyses.
Uppgiften att ta fram ett tekniskt underlagsmaterial för framtida
politiska beslut på radio- och TV-området bör anförtros åt en särskild
utredare.
Utredningsarbetet
I en första etapp bör utredaren behandla ljudradion. Utredaren bör
klargöra vilka möjligheter det finns att inrymma ett större antal
programtjänster än för närvarande inom ramen för de sändningsfrekvenser
för rundradio som är eller kommer att bli tillgängliga i Sverige.
Ungefärliga kostnader för olika förändringar bör anges. Det gäller såväl
kostnader som faller på de företag som drar nytta av de utvidgade
sändningsmöjligheterna som kostnader som drabbar allmänheten eller andra
företag. Utredaren bör bedöma i vilken grad genomförandet av vissa
åtgärder utesluter att andra åtgärder genomförs. Möjligheterna att på
längre sikt utnyttja satellitsändningar som ett alternativ eller
komplement till marksändningar bör diskuteras. Det bör också anges i
vilket tidsperspektiv olika förändringar kan genomföras. Vid sina
bedömningar bör utredaren ta hänsyn till utvecklingen i andra länder,
särskilt i Europa.
När det gäller möjligheterna att ta i anspråk frekvenser inom området
104 -- 108 MHz för rundradi osändningar skall utredaren samråda med
överbefälhavaren och statens räddningsverk.
För utredaren gäller regeringens direktiv till samtliga kommittéer och
särskilda utredare (dir. 1984:5) angående utredningsförslagens
inriktning.
Utredaren bör avrapportera den första etappen före utgången av år 1991.
I den andra etappen bör utredaren behandla televisionen. Direktiv för
denna del av arbetet bör meddelas senare.
Vid beredningen av detta ärende har jag samrått med cheferna för
försvars- och kommun ikationsdepartementen.
Hemställan
Med hänvisning till vad jag nu har anfört hemställer jag att regeringen
bemyndigar det statsråd som har till uppgift att föredra ärenden om
radio och television
att tillkalla en särskild utredare -- omfattad av kommittéförordningen
(1976:119) -- med uppgift att ta fram ett tekniskt underlagsm aterial
för framtida politiska beslut på radio- och TV-området samt
att besluta om sakkunniga, experter, sekreterare och annat biträde åt
utredaren.
Vidare hemställer jag att regeringen beslutar
att kostnaderna skall belasta åttonde huvudtitelns anslag Utredningar
m.m.
Beslut
Regeringen ansluter sig till föredragandens överväganden och bifaller
hans hemställan.
(Utbildningsdepartementet)