Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Nytt huvudmannaskap för rundradionätet, Dir. 1991:66
Departement: Utbildningsdepartementet
Beslut: 1991-07-25
Dir. 1991:66
Beslut vid regeringssammanträde 1991-07-25
Statsrådet Persson anför.
Mitt förslag
En särskild utredare bör tillkallas för att utarbeta förslag till nytt
huvudmannaskap för verksamheten med programinsamling och
programutsändning för Sveriges Radio och det nya reklam-TV-företaget.
Utgångspunkten är att verksamheten bör drivas av staten i ett aktiebolag
eller en organisation med annan lämplig associationsform, fristående
från televerket. Ändringen av huvudmannaskapet bör ske senast i samband
med förändringar i associationsformen för telev erket.
Resultatet av utredningsarbetet bör redovisas före utgången av november
1991.
Nuvarande organisation
Televerket svarar för att distribuera Sveriges Radios program till
allmänheten. Sändarnätet för ljudradio och TV omfattar sändare för
kortvåg, mellanvåg och långvåg samt 55 större sändarstationer och ca 600
mindre stationer (slavsändare) för FM-radio och TV. Ett särskilt
radiolänknät finns uppbyggt för programmatning från resp.
programkontroll inom Sveriges Radios programföretag ut till sändarna.
Nära 100 % av befolkningen nås av sändningarna. En viss, relativt
blygsam utbyggnad av mindre stationer sker dock fortfarande.
För programinsamling, dvs. överföring av program och programinslag
mellan Sveriges Radio-koncernens produktionsplatser samt ljud- och
bildöverföringar till och från utlandet, utnyttjas såväl rundradions
särskilda radiolänknät som det allmänna te lenätet, flyttbar
radiolänkutrustning och flyttbara markstationer för
satellitförbindelser.
Särskilda beredskapsförberedelser har gjorts för att begränsade
utsändningar skall kunna upprätthållas i en krigssituation.
Rundradionätet, dvs. sändarnät, radiolänknät,
radiodriftcentraler/rundradiocentraler, master/torn, stationsbyggnader,
elkraftsutrustning m.m. har etablerats med hjälp av offentliga medel,
huvudsakligen TV-avgifter men till en mindre del också skattemedel.
Kostnaderna för programinsamlin g och utsändning av Sveriges Radios
program finansieras genom att televerket från rundradiokontot får en av
riksdagen beslutad tilld elning av TV-avgiftsmedel som avses täcka
kostnader för dels drift, dels investeringar. Medlen är beräknade på
grundval av televerke ts självkostnad. Investeringsmedlen avser främst
återinvesteringar, t.ex. utbyte av äldre sändaranläggningar. Den
medelstilldelning som avser investeringar är beräknad för att täcka hela
kostnaden för det aktuella året (omedelbar avskrivning).
De kostnader som avser utsändning av utlandsradions program (Radio
Sweden) finansieras däremot över statsbudgeten (anslaget 1990/91: III D
2 Sveriges Riksradios programverksamhet för utlandet).
Televerket distribuerar även vissa andra rundradiosändningar. Det gäller
närradiosändningar, som finansieras med avgifter från sändande
föreningar, överföringar av radiotidningar till synskadade samt
TV-utbytet med Finland. Kostnaderna för de båda sistnämnda verks
amheterna täcks med medel från statsbudgeten. Detta sker dels indirekt
genom anslaget 1990/91: VIII H 10 Stöd till radio- och kassettidningar,
varifrån bidrag via taltidningsnämnden ut betalas till dagstidningar med
taltidningsverksamhet, dels direkt genom anslaget 1990/91: VIII H 23
Utbyte av TV-sändningar mellan Sverige och Finland, där medlen ställs
till televerkets förfogande.
Andra intäkter för rundradioverksamheten erhålls genom uthyrning av
ledig kapacitet för slutna sändningar, uthyrning till andra delar av
televerket, m.m. Behovet av medel från rundradiokontot minskas
därigenom.
Rundradioverksamheten ingår organisatoriskt som ett affärsområde (en
rörelsegren) inom televerkets radiodivision (Televerket Radio).
Anläggningar och personella resurser är delvis samordnade med annan
verksamhet inom televerket.
Affärsområdet Rundradio utför för närvarande följande tjänster:
- Ljudradiosändningar till allmänheten omfattande riksradio, lokalradio,
närradio och sändningar till utlandet.
- TV-sändningar till allmänheten vilka omfattar rikstäckande sändningar,
regional-TV och sändning av finländska TV-program över
Storstockholmsområdet.
- Överföring av svenska TV-program till Finland.
- Sändning av radiotidningar inkl. tilläggstjänster som studiouthyrning
m.m.
- Direktvision, dvs. TV-överföring till slutna grupper.
- Programinsamling för radio och TV, inom landet samt till och från
utlandet.
- Satellit-TV-tjänster.
- RADTEX, dvs. enkelriktade, radioburna dataöverföringstjänster.
- Försäljning av överskottskapacitet, exempelvis till
mobilsökningstjänsten MBS som utnyttjar FM 2 och FM 4-näten samt till
olika intressenter som placerar sin utrustning i radiosta tionerna.
- Försäljning av konsulttjänster.
- Tillverkning och försäljning av vissa radiomekaniska detaljer m.m.
- Tilläggstjänster till ljudradio- och TV-tjänster såsom stereo,
text-TV, RDS (ett system för bl.a. ohörbar programidentifikation) m .m.
Andra utredningar
Närradioutredningen
Närradioutredningen (U 1988:7) har i betänkandet (SOU 1990:70) Lokalt
ledd närradio föreslagit bl.a. att skyldigheten för närradion att
utnyttja televerkets sändarutrustning skall upphöra. Betänkandet har
remissbehandlats och bereds för närvarande inom
utbildningsdepartementet.
Organisationsformer inom teleområdet m.m.
Regeringen har i prop. 1990/91:87 om näringspolitik för tillväxt
föreslagit att en förändrad associationsform för televerket skall i
nföras. Alternativen är aktiebolag eller en utvecklad affärsverksform.
Frågan om vilken associationsform som skall väljas övervägs för
närvarande inom kommunikationsdepartementet. En särskild utredare (K
1991:3) har nyligen tillkallats för att pröva behovet av lagstiftning på
telekommunikationsområdet (dir. 1991:34). Utgångspunkten är att
televerkets återstående myndighetsutövning skall överföras till någon
annan myndighet. Utredaren skall föreslå den författningsreglering som
behövs för ändamålet. Uppdraget bör vara slutfört senast den 30 april
1992.
Myndighet för radio- och TV-sändningar till allmänheten
Genom regeringens be slut denna dag har jag erhållit bemyndigande att
tillkalla en särskild utredare för att utarbeta förslag till
organisation för en sa mmanhållen central myndighet för radio- och
TV-sändningar till allmänheten. Den nya myndigheten skall ersätta
radionämnden, kabelnämnden och närradionämnden och även ansvara för
myndighetsuppgifter som tillkommer på grund av t.ex. nya slag av
sändningar till allmä nheten.
Den nya myndigheten förutsätts träda i funktion den 1 januari 1993.
Tekniska förutsättningar för utöka de sändningar av ljudradio och TV
Genom regeringens beslut denna dag har jag erhållit bemyndigande att
tillkalla en särskild utredare för att ta fram ett tekniskt
underlagsmaterial för utökade sändningar av ljudradio och TV till
allmänheten. I en första etapp av utredningsuppdraget skall ljudradion
behandlas.
Frekvensförvaltningens organisation m.m.
En särskild utredning, frekvensrättsutredningen (K 1990:2), har till
uppgift att se över grunderna för planering och tilldelning av
radiofrekvenser sam t frekvensförvaltningens organisation. Utredningen
kan väntas avge sitt förslag vid utgången av år 1991. Enligt direktiven
(dir. 1990:4) skall utredningen i första hand överväga ett alternativ
för verket som innebär att statens telenämnd tar över
myndighetsuppgifter på radioområdet. När det gäller
frekvensförvaltningsfrågor som berör rundradion skall utredningen beakta
behovet av samordning mellan telenämnden och berörda myndigheter på
rundradioområdet.
En ny TV-kanal
Riksdagen har nyligen beslutat (p rop. 1990/91:149, KU39, rskr. 370) att
en ny rikstäckande TV-kanal får inrättas i Sverige. Programverksamheten
i den nya kanalen skall bedrivas av ett företag som är fristående från
Sveriges Radio-koncernen. Sändningarna får innehålla betalda annonser.
Den tredje kanalen förutsätts utnyttja samma nät av sändningsstationer
som används av Sveriges Radio-koncernen.
Förutsättningar för ett förändrat huvudmannaskap för sändningsnätet för
rundradio
Med tanke på de stora investeringar som gjorts i det bef intliga
rundradionätet är det nödvändigt att ett programföretag med rätt att
bedriva rikstäckande rundradiosändningar från marksändare enligt 5 §
radiolagen får tillgång till nätet. Den som är huvudman för detta måste
därför bygga ut det för ytterligare programkanaler och ställa det till
förfogande för alla sändningsberättigade på likvärdiga villkor. Varje
programföretag skall betala hyra för sin användning av
distributionstjänster. Hyran skall grundas på den kapacitet som
programföretaget i fråga utnyttjar och bör på samma sätt som nu grundas
på självkostnad. Genom kundleverantörsförhållanden förutsätts
programföretagens inflytande kunna säkerställas över de köpta
tjänsternas omfattning, tillgänglighet, kvalitet, behov av
expansionsinvesteringar m.m. De grundlägga nde krav på resp.
programföretags sändningar som staten har anledning att ställa i fråga
om rikstäckning etc. förutsätts bli reglera de i kommande avtal mellan
staten och resp. programföretag.
När det gäller utsändningstjänster i det rikstäckand e marknätet kan
prisbildning inte ske genom konkurrens eftersom det saknas jämförbara
alternativa sändningstjänster som exempelvis i nnefattar möjligheter
till marksändningar och rikstäckning. Detta begränsar möjligheten att
ange ett marknadspris. Effektiviteten i den delen av verksamheten måste
därmed säkerställas med andra medel.
I fråga om programinsamling har programföretagen i viss utsträckning
jämförbara alternativ till att utnyttja det särskilda förbindelsenät som
är upprättat för rundradioverksamheten. Möjligheterna till
marknadsprisbildning är därför större.
Det rundradionät vi har i dag är en del av samhällets grundläggande
infrastruktur och bör behållas i statlig ägo samtidigt som det avgränsas
från televerket. Denna ändring av huvudmannaskapet bör ske senast i
samband med att televerket får ändrad associationsform. Den nya
huvudmannen för verksamheten skall vara oberoende såväl i förhållande
till olika programföretag som till andra nyttjare. Varken televerket,
Sveriges Radio-koncernen eller det nya marksändande TV-företaget bör
således ha något ägarinflytande. Anläggningar och personal för
programutsändning och programinsamling bör därför föras till ett av
staten helägt aktiebolag eller till en organisation med annan lämplig
associationsform som är fristående från televerket.
Uppgiften att föreslå hur det nya bolaget/organisationen skall avskiljas
från televerket och vilka grundläggande villkor som bör gälla för
verksamheten, bör anförtros åt en särskild utredare.
Dessa förutsättningar har redovisats för riksdagen och har inte
föranlett några erinringar (prop. 1990/91:149, KU39, rskr. 370).
Utredningsuppdraget
Utgångspunkten för utredningen bör vara att det nya
bolaget/organisationen skall kunna fortsätta att utveckla, marknadsföra,
sälja o ch bedriva sådana tjänster som televerkets affärsområde
Rundradio för närvarande utför (jämför tidigare uppräkning). Vid sidan
av huvuduppgifterna programutsändning och programinsamling inom
rundradioområdet bör bolaget/organisationen vara oförhind rat att
utveckla och bedriva andra tjänster med anknytning till affärsområdets
verksamhet om det kan ske utan hinder för fullgörandet av
huvuduppgifterna.
En annan utgångspunkt bör vara att de materiella och personella resurser
som behövs för att bedriva de tjänster som nu tillhandahålls av
affärsområdet Rundradio skall föras över till det nya
bolaget/organisationen. Anläggningar som finansierats med medel från
rund radiokontot eller med skattemedel skall avträdas utan att verket
ånyo ersätts för detta. Utredaren bör ange hur detta skall ske. De
tillgångar nätet representerar kommer att utgöra basen för verksamheten
i det nya bolaget/organisationen.
Inom ramen för rundradioverksamheten har också resurser och tjänster
byggts upp med hjälp av andra medel. Detta gäller exempelvis närradio-
och radiotidningsverksamheterna samt viss utrustning som avser en ny,
reklamfinansierad, TV-kanal. Utredningen bör få i uppdrag att söka
former och föreslå villkor för att överlåta resurser som är knutna till
rundradio verksamheten till det nya bolaget/organisationen, så att den
får möjlighet att verka inom hela sitt nuvarande kompetensområde. Därvi
d skall utredaren beakta de eventuella avvecklingskostnader som kan
uppstå.
Överlåtelserna till bolaget/organisationen bör göras så att den
fortsatta driften kan säkerställas utan att det behövs löpande tills
kott utifrån av kapital (t.ex. aktieägartillskott). Möjligheterna att ge
bolaget/organisationen ett tillräckligt stort eget kapital bör också
belysas. Detta kan eventuellt ske genom att anläggningar tillförs
bolaget/organisationen som apportegendom. En redovisning bör också
lämnas av hur överföringar av materiella och personella resurser
påverkar televerket. I denna bör också beaktas sådan personal som
indirekt berörs av rundradioverksamheten. Vid etablerandet av den nye
huvudmannen för verksamheten bör intresset hos de nu anställda att
fortsätta arbeta hos bolaget/organisationen beaktas.
Olika nät och nättjänster för radio, TV och telekommunikationer får allt
flera och starkare beröringspunkter. Utredaren bör därför av
effektivitetsskäl överväga om och hur verksamhet som har dessa starka
beröringspunkter kan samordnas.
Den föreslagna gränsdragningen hindrar inte att televerket och bolaget/
organisationen genom ömsesidiga, långsiktiga avtal på affärsmässig grund
utnyttjar varandras anläggningar och tjänster, exempelvis i fråga om
uthyrning av utrymme i anläggningarna, forskning och utveckling. Det är
emellertid angeläget att bolaget/organisationen i alla avseenden kan
verka konkurrensneutralt i förhållande till olika avnämare av dess
tjänster.
Utredaren bör redovisa hur kapitalkostnaderna kan fördelas rättvist
mellan Sveriges Radio-koncernen och tillkommande kunder som det nya
reklam-TV-företaget. Samtidigt bör utredaren lämna förslag till hur
rundradiokontot kan tillföras ersättning för gjorda invester ingar i
rundradionätet som helt skrivits av vid resp. anskaffningstillfälle men
som fortfarande används. Utredaren bör också ange i vilken omfattning
och under hur lång tid Sveriges Radio-koncernen i ett sådant fall bör
tillföras medel från den ersättning som utbetalats till rundradiokontot.
Utredaren bör visa hur nuvarande ordning med direkt medelsanvisning till
såväl Sveriges Radio AB som televerket fr.o.m. verksamhetsåret 1993 kan
ersättas med en samlad medelsanvisning till Sveriges Radio AB som
innebär att Sveriges Radio AB ges förutsättningar att köpa tjänster av
motsvarande omfattning som för närvarande erhålls från Televerket Radio.
Därvid bör bl.a. beaktas att Sveriges Radio (rundradiokontot) å ena
sidan inte längre behöver bära hela kapitalkostnaden men å andra sidan
får betala en hyresko stnad för nätet som innefattar avskrivningar m.m.
Däremot bör den nuvarande medelsanvisningsmodellen inte ändras för den
del av det skattefinansierade svensk-finska TV-utbytet som för
närvarande handhas av televerkets affärsområde Rundradio. Huvuddelen av
medlen under det berörda anslaget används för verksamhet som ligger helt
utanför Sveriges Radio-koncernen.
Den del av uppdraget som avser fördelningen av kapitalkostnader och
medelsanvisningen till Sveriges Radio AB bör fullgöras senast till den 7
oktober 1991, eller vid den senare tidpunkt som utredaren och Sveriges
Radio AB kan komma överens om, så att Sveriges Radio kan väga in
uppgifterna i den anslagsframställning för år 1993 som skall inges till
regeringen senare under hösten innevarande år.
Om det nya bolaget/organisationen föreslås bli etablerad under år 1992
bör ett förslag till övergångslösning utarbetas även för den återstående
delen av detta år. Exempelvis skulle det nuvarande systemet med direkt
medelstilldelning från rundradiokontot i så fall kunna behållas intill
utgången av år 1992.
Utredaren bör även lämna förslag till hur bolagshandlingar m.m. resp.
instruktion för organisationen skall utformas.
Principen att varje programföretag skall betala för sin användning av
distributionstjänster bör gälla även för den verksamhet med sändning av
utlandsprogram som hittills finansierats direkt med skattemedel genom
anvisningar till televerket.
Den del av verksamheten i bolaget/organisationen som avser utsändning av
program för de företag som erhållit koncession enligt 5 § radiolagen
skall bedrivas med skälig lönsamhet, dvs. intäkterna skall täcka
verksamhetens självkostnader, avskrivningar, förräntning av kapital,
risker för haverier i anläggningarna samt utvecklingsverksamhet eller
andra insatser som kan behövas för att säkerställa att bolaget kan
tillhandahålla radio- och TV-tjänster även på längre sikt.
Utredaren bör belysa hur ett programföretags behov av förtur till det
sändningsnät som disponeras kan förenas med möjligheter för bolaget att
hyra ut eventuell överkapacitet för andra ändamål. Möjligheter för
programföretag att gå in med sändningar vid katastrofer och allvarliga
kriser samt i krig och vid krigsfara bör säkerställas.
Vid sidan av sin huvudverksamhet skall bolaget/organisationen kunna
utveckla och bedriva affärer inom eller med anknytning till
rundradioområdet. Utgångspunkten för bedömningen av sådana affärer bör
vara att de endast bör bedrivas om de har utsikt att täcka sina egna
kostnader.
Marknadsmässig prissättning bör kunna tillämpas vad gäller
programinsamlingstjänster och de övriga tjänster som bolaget kan
erbjuda. Överskott skall kunna minska bolagets/organisationens
självkostnader och därigenom leda till att programföretagens kostnader
för köp av programutsändningstjänster blir lägre.
Utredaren bör redovisa hur avvägningen mellan självkostnadsprincipen och
den affärsmässiga principen skall göras och hur den kan kombineras med
bolagets/organisationens behov av att kunna vidmakthålla och utveckla
verksam heten långsiktigt. Principer för ekonomisk särredovisning av
huvuduppgifterna och övrig verksamhet bör anges.
Utredaren bör även lämna förslag om principer i fråga om vem som skall
företräda Sverige i internationella organ där frågor inom
bolagets/organisationens ansvarsområde hanteras. Samråd bör ske med den
särskilde utredaren med uppdrag att pröva behovet av lagstiftning på
telekommunikationsområdet.
Bolaget/organisationen bör i likhet med vad som nu gäller för televerket
ha i uppdrag att vidta erforderliga beredskapsåtgärder för verksamheten
i krig eller vid krigsfara. Utredaren bör ange i vilken utsträckning det
blir nödvändigt med ändringar av bestämmelser till följd av det ändrade
huvudmannskapet.
Utredaren bör överväga om det behövs en tillsyn av verksamheten utöver
den som normalt sker i ett av staten helägt aktiebolag resp.
organisation. Därvid bör samråd ske med den särskilde utredaren med
uppdrag att lämna förslag till en organisation till en sammanhållen
central myndighet för radio- och TV-sändningar till allmänheten.
Eftersom utredningsuppdraget avser enbart ett byte av huvudman för en
befintlig verksamhet bör utredaren räkna med att huvudkontoret även i
fortsättningen förläggs till Stockholmsområdet.
Erfarenheterna har visat att ett avskiljande av en verksamhet från sin
huvudman kan leda till påfrestningar. Det är angeläget att ut redarens
förslag utfo rmas så att påfrestningarna blir så små som möjligt för
berörda parter.
Utredningsarbetet
Den särskilde utredaren bör beakta vad som anförs i regeringens direktiv
(dir. 1984:5) till kommittéer och särskilda utredare.
Representanter från televerket förutsätts bistå utredaren under
utredningstiden. Därutöver bör utredaren vid behov kunna söka medverkan
från aktuella programföretag. Därvid bör kommande kundrelationer och
konkurrensförhållanden beaktas.
Utredaren bör vid arbetets början och vidare under arbetets gång
informera berörda huvudorganisationer och i förekommande fall annan
berörd central arbetstagarorganisation, med vilken staten har eller
brukar ha avtal om löner och andra anställningsvillkor, och bereda dem
tillfälle att framföra synpunkter.
Etablerandet av det nya bolaget/organisationen bör ske senast i samband
med förändringar i associationsformen för televerket.
Resultatet av utredningsarbetet bör redovisas före utgången av november
1991.
Vid beredningen av detta ärende har jag samrått med chefen för
kommunikationsdepartementet.
Hemställan
Med hänvisning till vad jag nu har anfört hemställer jag att regeringen
bemyndigar det statsråd som har till uppgift att föredra ärenden rörande
radio och television
att tillkalla en särskild utredare -- omfattad av kommittéförordningen
(1976:119) -- med uppdrag att lägga fram förslag om ett nytt
huvudmannaskap för rundradionätet och
att besluta om sakkunniga, experter, sekreterare och annat biträde åt
utredaren.
Vidare hemställer jag att regeringen beslutar
att kostnaderna skall belasta åttonde huvudtitelns anslag, Utredningar
m.m.
Beslut
Regeringen ansluter sig till föredragandens överväganden och bifaller
hans hemställan.
(Utbildningsdepartementet)