Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Införande av miljöavgift på kadmium i handelsgödsel, Dir. 1991:65
Departement: Jordbruksdepartementet
Beslut: 1991-06-20
Dir. 1991:65
Beslut vid regeringssammanträde 1991-06-20
Chefen för jordbruksdepartementet, statsrådet Hellström, anför.
Mitt förslag
Jag föreslår att en särskild utredare tillsätts för att utreda behov,
möjligheter och konsekvenser av miljöavgifter på kadmium i han
delsgödsel. Utredaren bör senast den 31 januari 1992 redovisa resultatet
av sitt arbete.
Bakgrund
Kadmium tillförs åkermarken huvudsakligen genom fosforhaltig
handelsgödsel, nederbörd och stallgödsel och bortförs med
dräneringsvatten och skördeprodukter. Beräkningar visar att tillförseln
är ca tre gånger större än bortförseln. I Sverige är det nuvarande
kadmiumintaget via föda betydligt lägre än den av WHO rekommenderade
tolerabla nivån. Säkerhetsmarginalen för vissa grupper av befolkningen
är dock inte stor och det är därför inte acceptabelt att kadmiumintaget
ökar. Kadmium i föda kan bl.a. orsaka kroniska njurskador men kan även
ge genetiska skador. Kadmium i åkermarken är således framför allt ett
hälsoproblem.
Tillförsel av kadmium med handelsgödsel ökar successivt halterna i
åkermarken och därmed i livsmedel, med påföljd att framtida
generationers hälsa äventyras. En åtgärd för att inte öka åkermarkens
kadmiuminnehåll är att reducera kadmiummängden i tillförd handelsgö
dsel. Genom en övergång till i stort sett kadmiumfri handelsgödsel
skulle det i princip vara möjligt att halvera tillförseln av kadmium
till åkermarken. Tillförseln av kadmium från handelsgödsel till
åkermarken har ökat under 1900-talet men minskat de senaste åren. Det
beräknas att totalt 15 ton kadmium tillfördes åkermarken år 1970.
Motsvarande tal för år 1988 var ca 6,3 ton. Minskningen har bl.a.
åstadkommits genom en övergång till kadmiumfattigare råvaror i
svensktillverkad handelsgödsel och en minskad användning av
handelsgödsel. Även depositionen av kadmium har minskat under senare år.
Innehållet av kadmium i handelsgödsel måste dock begränsas ytterligare.
I miljöavgif tsutredningens slutbetänkande (SOU 1990:59) föreslogs att
en avgift på kadmium i handelsgödsel som levereras till den svenska
markna den skulle införas på sikt.
Uppdraget
En särskild utredare bör i enlighet med riksdagens beslut den 4 juni
1991 (prop. 1990/91:90, JoU30, rskr. 338), tillkallas för att utreda
behov, möjligheter och konsekvenser av att, när nuvarande
prisregleringsavgift upphör, införa ett avgiftssystem på kadmium i
handelsgödsel.
Riktlinjerna för detta arbete bör vara att avgiften styr mot en
kadmiumhalt i handelsgödsel som är mindre än 5 g per ton fosfor.
Avgiften bör tas ut av tillverkare och importörer av handelsgödsel och
baseras på årliga deklarationer av de kadmiummängder som de levererat
till den svenska marknaden. Gödselmedel som exporteras bör däremot inte
beläggas med avgift. Utredaren bör föreslå en lämplig utformning av ett
avgiftssystem.
Vidare bör utredaren föreslå en högsta tillåtna kadmiumhalt i
handelsgödsel, ett s.k. gränsvärde. Utredaren bör beakta innebörden av
ett eventuellt EES-avtal liksom andra handelspolitiska, näringspolitiska
och beredskapsmässiga frågor och därvid överväga från vilken tidpunkt
bestämmelserna om avgift och gränsvärde bör gälla.
Utredaren bör redovisa uppdraget för regeringen senast den 31 januari
1992.
Hemställan
Med hänvisning till vad jag anfört hemställer jag att regeringen
bemyndigar chefen för jordbruksdepartementet
att tillkalla en särskild utredare -- omfattad av kommittéförordningen
(1976:119) -- för att utreda möjligheter na att införa miljöavgift på
kadmium i handelsgödsel,
att besluta om sakkunniga, experter, sekreterare och annat biträde åt
utredaren.
Vidare hemställer jag att regeringen beslutar att kostnaderna skall
belasta nionde huvudtitelns anslag Utredningar m.m.
Beslut
Regeringen ansluter sig till föredragandens överväganden och bifaller
hans hemställan.
(Jordbruksdepartementet)