Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Tillkallande av en särskild utredare för vissa frågor om skolans internationalisering m.m., Dir. 1991:62
Departement: Utbildningsdepartementet
Beslut: 1991-07-25
Dir. 1991:62
Beslut vid regeringssammanträde 1991-07-25
Statsrådet Persson anför.
Mitt förslag
Jag föreslår att en särskild utredare tillkallas för att utreda vissa
frågor om skolans internationalisering och internationella kontakter
och om undervisningen av svenska barn och ungdomar i andra länder.
Rörlighet och utbyte
Sveriges ökande beroende av omvärlden och våra ambitioner i förhållande
till det västeuropeiska integrationsarbetet kommer att påverka
utvecklingen av skola och utbildning. I direktiven till
läroplanskommittén (dir. 1991:9) har jag angivit internationaliseringen
som ett av de speciella områden som kommittén bör uppmärksamma. Därvid
framhålls särskilt vikten av såväl ökade kunskaper om internationella
och globala förhållanden som förbättrade språkkunskaper.
Genom läroplanskommitténs arbete och det kommande kursplanearbetet inom
statens skolverk skall det bli möjligt att tillgodose behovet av
internationalisering av skolan vad gäller utbildningens mål och
innehåll samt riktlinjer för undervisningen.
Det finns emellertid också andra väsentliga aspekter. Jag syftar då på
olika åtgärder som främjar och underlättar rörlighet och ut
byte mellan Sverige och andra länder inom skolans område. Vidare har
jag i årets budgetproposition (bil. 10 s. 98) anmält min avsikt att
föreslå regeringen att tillkalla en särskild utredare för att se över
formerna för svensk undervisning i utlandet.
Dessa frågor har ett nära samband med varandra, och jag anser det
naturligt att de utreds i ett sammanhang.
Elev- och lärarkontakter
Direkta personliga kontakter med andra länder och deras skolsystem är
viktiga för att främja elevers, lärares och skolledares internationella
medvetenhet och förståelse. Det kan gälla allt från kortare studiebesök
till längre perioder av deltagande i undervisning eller tjänstgöring
som lärare. Sådana kontakter kan äga rum som en del av den reguljära
skolverksamheten i kommunerna, men också individuellt, oftast inom
ramen för internationella eller bilaterala utbytesprogram. Sedan några
år har särskilda medel anslagits för stipendier till lärare i detta
syfte.
Också kontakter i form av t.ex. brev är självfallet av betydelse i
sammanhanget. Särskilt bör uppmärksammas de vidgade möjligheter
till kontakter mellan skolor i olika länder som datortekniken har
öppnat.
* Elever
Stöd till elev- och lärarutbyte
har hög prioritet inom EG när det gäller åtgärder inom
utbildningsområdet för att främja ett rörligt Europa. Vidare kan nämnas
att utrikesdepartementet och SIDA har utarbetat riktlinjer för s.k.
syskonskoleverksamhet och driver viss seminarieverksamhet på detta
område.
Inom Norden har sedan några år det mesta av ekonomiska och juridiska
hinder undanröjts för ett nordiskt elevutbyte. Vidare har det s.k.
Nordplusprogrammet i Nordiska ministerrådets regi förbättrat
möjligheterna för elever på gymnasial nivå att förlägga en del av sin
utbildning till en skola i ett annat nordiskt land. En nordisk
överenskommelse om möjlighet till gymnasiestudier i annat nordiskt land
väntas bli ratificerad under hösten 1991.
I prop. 1990/91:78 om internationellt ungdomsutbyte anförde statsrådet
Wallström (s. 7) att skolan spelar en viktig roll för att nå de
ungdomar som i dag inte deltar i något utbyte. Kommunerna kan som
ansvariga för skolan t.ex. initiera ungdomsverksamhet med utgångspunkt i
vänortsutbyte. Många kommuner har redan engagerat sig och sina skolor i
verksamhet av detta slag. Särskilda insatser kan emellertid vara
motiverade för att ytterligare stimulera elevutbyte. De pågående
förhandlingarna om ett europeiskt ekonomiskt samarbetsområde (EES) kan
komma att öppna möjligheten för svensk medverkan i bl.a. utbytesprogram
inom EG för elever i gymnasieskolan, på samma sätt som nyligen
beslutats i fråga om det s.k. ERASMUS-programmet för studerande i
högskolan.
Utredaren bör mot denna bakgrund överväga hur ett statligt stöd till
elevutbyte skulle kunna utformas och härvid hålla sig underrättad om de
nyss nämnda förhandlingarna och deras konsekvenser. En utgångspunkt för
statligt stöd bör i fråga om utbyte inom ramen för skolans verksamhet
vara att medel ställs till förfogande endast om respektive kommun
tillskjuter medel i minst motsvarande omfattning. Möjligheterna bör
också prövas att underlätta för elever att på egen hand studera i andra
länder.
Flera skolor har med datorteknikens hjälp etablerat kontakter med skolor
i andra länder. Utredaren bör överväga om det behövs några åtgärder från
statens sida för att underlätta sådana kontakter som kan beröra
betydligt fler elever än reseutbytet. Stiftelsen för internationellt
ungdomsutbyte har fått i uppdrag att utveckla ett datoriserat
informationssystem om ungdomsutbyte.
* Lärare
Vad gäller lärare disponerar i dag Svenska institutet vissa medel för
stipendier för vistelser i annat land. Vidare förekommer inom
Nordplusprogrammet ett lärarutbyte mellan de nordiska länderna. SIDA
har sedan 1968 givit stöd till fortbildningsseminarier för lärare, också
innefattande fältstudier i andra länder.
Utredaren bör överväga behovet av ytterligare statliga insatser vad
gäller lärarutbyte, lärares kontakter med andra länder samt
lärarfortbildning, t.ex. i form av internationella workshops och
Europarådets teacher bursary schemes. Härvidlag bör också utvecklingen
inom EG följas. Därvid bör beaktas sambandet mellan sådana insatser och
de stipendier för individuellt motiverad lärarfortbildning, om vilka
riksdagen beslutat utifrån förslag i årets budgetproposition under
anslaget B 6. Fortbildning m.m.
Studiestöd för studier utomlands
För studier utomlands, som är en del av den reguljära svenska
utbildningen, lämnas självfallet studiestöd i vanlig ordning. Enligt
min mening är det naturligt att detsamma gäller för elever som deltar i
internationella utbytesprogram som är godkända av statsmakterna. Det
finns emellertid anledning att ta fasta på enskilda ungdomars intresse
för att tillbringa studieperioder utomlands också i övrigt. Därför bör
övervägas en vidgad rätt till studiestöd för gymnasiala studier
utomlands, i linje med vad riksdagen tidigare beslutat om studiemedel
för högskolestudier i annat land.
Som statsrådet Wallström redovisat i propositionen om ungdomsutbyte (s.
14) har riksdagen flera gånger varit positiv till att den s
om studerar ett år utomlands på gymnasienivå skulle få behålla sitt
studiebidrag, men samtidigt delat regeringens uppfattning att det
saknats statsfinansiella förutsättningar för att genomföra förslag från
centrala studiestödsnämnden. Riksdagen har också uttalat att det borde
vara möjligt att ytterligare överväga frågan inom ramen för
budgetdirektiven till nämnden om att prioritera förändringar av
studiehjälpssystemet. I avvaktan på nämndens kommande
anslagsframställning har regeringen därför inte lagt fram något förslag
om hur studerandeutbytet kan underlättas i detta avseende.
Jag har erfarit att centrala studiestödsnämnden kommer att redovisa
vissa förslag i frågan i höstens anslagsframställning. Utifrån dessa
förslag kan det bli aktuellt att återkomma till regeringen med förslag
till tilläggsdirektiv till utredaren.
Tillgodoräknande av utländsk utbildning
Det ökade utrymme för individuella val som gymnasieskolan får enligt
riksdagsbeslutet med anledning av prop. 1990/91:85, den s.k.
kunskapspropositionen, ger i sig bättre förutsättningar än i dag att
inordna begränsade perioder av studier i ett annat land i den reguljära
studiegången. Det är emellertid önskvärt att också längre
studieperioder utomlands, då så är möjligt, kan få tillgodoräknas som en
del av en svensk gymnasieutbildning. Utredaren bör pröva om det behövs
några särskilda föreskrifter om tillgodoräknande av utländsk utbildning
på gymnasial nivå och i så fall utarbeta förslag till sådana
föreskrifter.
I detta sammanhang bör utredaren hålla kontakt med universitets- och
högskoleämbetet och med riksrevisionsverket och det arbete som verket
bedriver med anledning av regeringens uppdrag den 2 maj 1991 att se
över verksamheten med bedömning, värdering och prövning av utländska
utbildningar, examina och yrkeskunskaper.
Svensk undervisning utomlands, m.m.
För att främja Sveriges samspel och förbindelser med olika delar av
världen och för att underlätta rekrytering av svenskar till ar
betsuppgifter i andra länder måste svenska barn och ungdomar i andra
länder kunna få undervisning motsvarande den svenska skolans. Detta
måste beaktas i perspektivet såväl av en ökad rörlighet inom den
europeiska gemenskapen som av ett vidgat globalt samarbete där olika
delar av svenskt samhällsliv engageras.
För utlandssvenskars barn anordnas i utlandet statsunderstödd
undervisning i svensk grundskola (utlandsskola) och i internationell
skola samt korrespondensundervisning och kompletterande svensk
undervisning. Statsbidrag till utlandsskolorna lämnas som bidrag till
kostnader för lärarlöner med belopp, som i princip motsvarar lönen för
motsvarande lärartjänst vid svensk grundskola, samt till kompletterande
undervisningstimmar. Bidrag till lokaler lämnas med 60 % av
årskostnaden för nödvändiga undervisningslokaler. Statsbidrag som
särskilt driftbidrag lämnas med 16 % av lönekostnader och vissa
pensionskostnader. Vidare lämnas statsbidrag till
korrespondensundervisning, kompletterande svensk undervisning och
svensk undervisning vid internationell skola.
Skolöverstyrelsen (SÖ) har år 1989 redovisat dels en översyn av
undervisningen på högstadienivå vid de svenska utlandsskolorna, dels en
analys av kostnadsutvecklingen för korrespondensundervisningen vid
utlandsskolorna.
Antalet utlandsskolor är f.n. 42, antalet elever ca 1 150 och antalet
lärare knappt 100.
Utredaren bör, i kontakt med företrädare för berörda delar av det
svenska arbetslivet, bilda sig en uppfattning om hur behovet av
svensk utlandsundervisning på både grundskole- och gymnasienivå kommer
att utvecklas långsiktigt och vilka förändringar i verksamhetens totala
volym detta kan leda till. I sammanhanget måste vägas in det intresse
svenska familjer utomlands kan ha av att hellre utnyttja internationella
skolor, ett kanske mera internationaliserat skolsystem i värdlandet
eller internatskolor i Sverige.
Mot denna bakgrund bör utredaren lägga fram förslag om omfattning,
inriktning och former för den svenska utlandsundervisningen samt
om utformningen av det statliga stödet till verksamheten. I fråga om
undervisning som för närvarande anordnas per korrespondens med material
från Hermods bör utredaren samråda med den särskilde utredaren (dir.
1991:47) med uppdrag att genomföra en förstudie av utvecklingen inom
distansutbildningsområdet.
När det gäller finansiering bör utredaren överväga former för att
engagera de delar av samhälls- och arbetslivet som på grund av sitt
ansvar för personalrekrytering till utlandsförlagd verksamhet har ett
särskilt intresse av insatser inom området. Som anfördes i den senaste
budgetpropositionen (prop. 1990/91:100, bil. 10) bör också samverkan
med ett eller flera andra nordiska länder prövas.
Frågor om utlandsundervisningen handhas fr.o.m. den 1 juli 1991 av
statens skolverk. Såsom anförts i olika sammanhang är det angeläget att
verkets arbete kan koncentreras på huvuduppgifterna -- skolutveckling
och utvärdering. När det gäller utvärdering bör självklart
utlandsundervisningen, som en del av de samlade offentliga
utbildningsinsatserna för svenska barn och ungdomar, ingå i skolverkets
ansvarsområde. Däremot är det angeläget att avlasta verket de
administrativa uppgifterna i sammanhanget.
Samtidigt behövs enligt min bedömning även fortsättningsvis ett
nationellt organ som kan dels hantera bidragen till
utlandsundervisningen, dels också svara för information till
allmänheten om utlandssvenska barns studiemöjligheter m.m. Särskilt om
finansiering också från enskilda källor blir aktuell, kan en väg vara
att skapa en särskild juridisk person, t.ex. en stiftelse, för
ändamålet. Ett annat alternativ kan vara att anknyta till Svenska
institutet. Detta kan vara motiverat bl.a. i det fall att också mera
allmänna uppgifter i fråga om information om och kontakter med det
svenska utbildningsväsendet knyts till utlandsskolverksamheten, något
som enligt min mening bör övervägas.
Utredaren bör lägga fram förslag om hur de centrala uppgifterna för
utlandsundervisningen skall fullgöras och härvid vara oförhindrad att
pröva även andra än de nämnda alternativen.
Undervisning i Sverige ledande till internationell examen, m.m.
Den internationella studentexamen, International Baccalaureate (IB) kan
i dag avläggas på tre ställen i landet, Göteborg, Sigtuna och Stockholm.
Utredaren bör uppmärksamma även denna studieform och pröva om några
förändringar behöver föreslås som kan ytterligare förbättra denna
verksamhet.
Även på andra håll förekommer det att man undervisar på engelska i alla
eller vissa ämnen på en linje. I den tidigare nämnda s.k.
kunskapspropositionen (prop. 1990/91:85) har sådana projekt tagits upp
som värdefulla exempel på en praktisk internationalisering av den
svenska gymnasieskolan. Det förordas också att projekt av detta slag
prioriteras i fråga om lärarfortbildning.
Utredaren bör redovisa en samlad bild av denna s.k. bilingual education,
om möjligt även på andra språk än engelska, som för närvarande erbjuds
i den svenska gymnasieskolan. Utredaren bör även föreslå åtgärder för
att öka möjligheterna till sådan verksamhet.
I olika sammanhang har påtalats värdet av särskilda insatser för barn
och ungdomar som under vistelse utomlands skaffat sig kunskaper i
främmande språk och vill underhålla eller förstärka dessa inom den
svenska skolans ram. Utredaren bör överväga behovet av och formerna för
sådana insatser.
Ramar för utredarens arbete
För utredaren gäller dels regeringens direktiv till samtliga kommittéer
och särskilda utredare (dir. 1984:5) angående utredningsförslagens
inriktning och konsekvenser, dels regeringens direktiv till kommittéer
och särskilda utredare angående beaktande av EG-aspekter i
utredningsverksamhet (dir. 1988:43).
Utredaren bör samråda med berörda myndigheter och organisationer.
Arbetet skall slutföras före utgången av september 1992.
Hemställan
Med hänvisning till vad jag nu har anfört hemställer jag att regeringen
bemyndigar det statsråd som har till uppgift att föredra ärenden om
grundskola, gymnasieskola och vuxenutbildning
att tillkalla en utredare -- omfattad av kommittéförordningen (1976:119)
-- med uppdrag att utreda vissa frågor om skolans internationalisering
och internationella kontakter och om undervisningen av svenska barn och
ungdomar i andra länder och
att besluta om experter, sekreterare och annat biträde åt utredaren.
Vidare hemställer jag att regeringen beslutar att kostnaderna skall
belasta åttonde huvudtitelns anslag Utredningar m.m.
Beslut
Regeringen ansluter sig till föredraganden överväganden och bifaller
hans hemställan.
(Utbildningsdepartementet)