Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Översyn av bostadsförmedlingsverksamheten, Dir. 1991:56
Departement: Bostadsdepartementet
Beslut: 1991-06-20
Dir. 1991:56
Beslut vid regeringssammanträde 1991-06-20
Chefen för bostadsdepartementet, statsrådet Lönnqvist, anför.
Mitt förslag
Jag föreslår att en utredare tillkallas för att göra en översyn av den
kommunala bostadsförmedlingsverksamheten.
Bakgrund
I prop.1990/91:109 om avgifter vid kommunal bostadsförmedling föreslog
regeringen att vissa av de tjänster som bostadsförmedlingen erbjuder
skall kunna avgiftsbeläggas. Det gäller t. ex. förmedling av
lägenhetsbyten, andrahandsuthyrningar och rumsuthyrningar. Därvid
framhölls att registrering av bostadssökande samt all anvisning av
bostad till registrerad bostadssökande även i fortsättningen skall vara
avgiftsfria tjänster.
Bostadsutskottet (1990/91:BoU15), som tillstyrkte förslaget, tog
samtidigt upp behovet av en allsidig utredning om den kommunala
bostadsförmedlingsverksamheten. Utskottet framhöll att de krav som förts
fram från bl.a. kommunalt håll beträffande möjligheterna att
avgiftsbelägga delar av den kommunala bostadsförmedlingsverksamheten får
ses som ett uttryck för de svårigheter som många kommuner har att inom
ramen för dagens ordning bedriva verksamheten så ändamålsenligt som
möjligt. En förmedlingsverksamhet med låg effektivitet medför enligt
utskottet att tiden för anvisningen förlängs och att lediga lägenheter
inte kan ställas till de bostadssökandes förfogande tillräckligt snabbt.
Enligt utskottets mening bör det därför övervägas i vilken utsträckning
regeländringar m.m. kan främja kommunernas möjligheter att på olika sätt
effektivisera och förbättra sin bostadsförmedlingsverksamhet. Utskottet
framhöll att övervägandena inte får begränsas till att avse ekonomiska
styrmedel, utan att de också bör innefatta behovet av regeländringar i
övrigt.
Utskottet anförde även att det som en del av översynen borde ingå att
kartlägga behovet och effekterna av att ge kommunerna möjlighet att
avgiftsbelägga också registrering av sökande och förmedling av bostad
till sådan sökande.
Därvid framhölls vikten av att, i den mån ytterligare avgifter i
bostadsförmedlingen blir aktuella, dessa inte bör sättas så högt att
bostadssökande med berättigade behov av ekonomiska skäl avstår från att
anmäla sig till den kommunala bostadskön eller från att acceptera ett
erbjudande om bostad från förmedlingen.
Trots att det enligt utskottet kan vara svårt att exakt beräkna
kommunens kostnad för registrering av bostadssökande och anvisning av
bostad till registrerad sökande är det uppenbart att den kan vara av en
sådan storleksordning att det inte är rimligt att ta ut hela kostnaden
av de bostadssökande. Enligt bostadsutskottets mening kan det mot denna
bakgrund finnas anledning att begränsa avgiftens storlek utöver vad som
följer av den s.k. självkostnadsprincipen.
Vad utskottet anfört har riksdagen givit regeringen tillkänna
(rskr. 335). Med anledning härav förordar jag att en särskild utredare
tillkallas för att göra en översyn av den kommunala
bostadsförmedlingsverksamheten.
Uppdraget
Som framgår av det föregående bör översynen ges en bred inriktning och
syfta till att ge kommunerna förutsättningar att utifrån lokala
förhållanden och lokala behov bedriva en effektiv
bostadsförmedlingsverksamhet. Utredaren bör därför översiktligt
kartlägga och redovisa hur bostadsförmedlingsverksamhet i dag bedrivs
såvitt gäller organisation, arbetsformer och köbestämmelser. Med
utgångspunkt i redovisningen och i en analys av verksamhetens
effektivitet bör utredaren - med beaktande av kommunens
självbestämmanderätt i dessa frågor - pröva om kommunernas service till
de bostadssökande och till fastighetsägarna kan förbättras genom olika
typer av åtgärder.
Utredaren bör vidare pröva om ökade möjligheter för kommunerna att ta ut
avgifter kan bidra till en förbättring och effektivisering av den
service bostadsförmedlingen erbjuder. Om utredaren vid sin prövning
finner att avgiftsuttag vid registrering och förmedling kan bidra till
en sådan förbättring bör utredaren även pröva frågan om storleken på
sådana avgifter och föreslå hur avgifterna skall regleras. Utredaren bör
därvid särskilt beakta vad utskottet anfört i fråga om avgifternas
storlek i relation till kostnaderna för verksamheten.
Om det i samband med utredarens kartläggning av
bostadsförmedlingsverksamheten aktualiseras andra frågor än de nu
nämnda, bör utredaren vara oförhindrad att behandla även dessa.
Tidsplan m.m.
Utredningsarbetet bör vara avslutat senast den 1 juli 1992.
För utredningen gäller direktiven till samtliga kommittéer och särskilda
utredare angående utredningsförslagens inriktning (dir.1984:5) och om
beaktande av EG-aspekter (dir.1988:43).
Hemställan
Med hänvisning till vad jag nu har anfört hemställer jag att regeringen
bemyndigar chefen för bostadsdepartementet
att tillkalla en särskild utredare - omfattad av kommittéförordningen
(1976:119) - med uppdrag att göra en översyn av den kommunala
bostadsförmedlingsverksamheten och
att besluta om sakkunniga, experter, sekreterare och annat biträde åt
utredaren.
Vidare hemställer jag att regeringen beslutar
att kostnaderna skall belasta elfte huvudtitelns anslag Utredningar m.m.
Beslut
Regeringen ansluter sig till föredragandens överväganden och bifaller
hans hemställan.
(Bostadsdepartementet)