Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Utredning om distansutbildning, Dir. 1991:47
Departement: Utbildningsdepartementet
Beslut: 1991-06-20
Dir. 1991:47
Beslut vid regeringssammanträde 1991-06-20
Statsrådet Persson anför.
Mitt förslag
Jag föreslår att en särskild utredare tillkallas för att genomföra en
förstudie om utvecklingen av distansutbildningen i Sverige. Studien
skall sedan kunna utgöra utgångspunkt för en fördjupad utredning om hur
staten kan bidra till att i fråga om pedagogik, metodik, läromedel och
utprövning av media skapa förutsättningar för en utveckling av
distansundervisning som en naturlig del av det offentliga skolväsendet.
Förstudien bör omfatta en inventering av befintlig kompetens och av
hittills vunna erfarenheter inom distansutbildningens område i Sverige.
Den bör vidare innefatta en kartläggning av behovet av distansutbildning
inom olika skolformer och för olika målgrupper samt en
probleminventering. Tonvikten i utredningen bör ligga på
distansutbildning för vuxenstuderande.
Bakgrund och motiv
I många länder utnyttjas distansundervisning i betydligt högre grad än i
Sverige för att göra utbildningen tillgänglig för så många som möjligt.
I vårt land finns dels korrespondensundervisning -- företrädesvis kurser
på gymnasienivå--anordnad av Hermods och statens skolor för vuxna
(SSV), dels kurser på främst gymnasienivå med olika kombinationer av
distansmetodik och koncentrerade kursperioder vid de nämnda skolorna,
dels ett inte obetydligt utbud av högskolekurser anordnade av olika
universitet och högskolor. Flera kommuner har också på senare år startat
verksamhet med större eller mindre inslag av korrespondensundervisning.
Slutligen utnyttjas distansundervisning vid utlandsskolorna samt
anordnas distansundervisning i Torsås.
Ett centralt mål för svensk utbildningspolitik har under många år varit
att tillförsäkra alla medborgare likvärdig tillgång till utbildning
oberoende bl.a. av bostadsort. Det viktigaste medlet har därvid varit en
geografisk spridning av utbildningsorganisationen genom en kraftig
utbyggnad av grundskolans högstadium, gymnasieskolan, komvux och
högskolan.
Riksdagen beslutade förra året om odelat kommunalt ansvar för vuxnas
möjligheter till kompetensinriktad utbildning och om ett nytt
statsbidragssystem för den kommunala vuxenutbildningen (prop.
1990/91:18, UbU4, rskr. 76). Riksdagen har vidare med anledning av prop
ositionen Växa med kunskaper -- om gymnasieskolan och vuxenutbildningen
(prop. 1990/91:85, UbU16, rskr. 356) tagit ställning till en reformering
av gymnasieskolan och vuxenutbildningen.
I den senare propositionen konstaterar jag att den snabba utvecklingen
mot ett mera kunskapsintensivt arbetsliv skärper anspråken på
vuxenutbildningen. En medveten strategi för utveckling av
vuxenutbildningen är viktig för kompetensförsörjningen i samhället i
stort, men också för att motverka att nya kunskaps- och
utbildningsklyftor uppstår. De kunskapscentra som jag förordar i
propositionen, är ett led i en medveten strävan att öka utbildningens
tillgänglighet. Åtgärder för att främja utvecklingen av
distansutbildning som en viktig och naturlig del av det offentliga
skolväsendet är ett ytterligare led i samma strävan.
I samma proposition förordade jag att de uppgifter som i dag fullgörs av
statens skolor för vuxna (SSV) i fortsättningen helt skulle övertas av
kommunerna. Riksdagen har emellertid i sitt betänkande med anledning av
propositionen förordat att SSV i Norrköping och Härnösand bibehålls.
Utskottet hänvisar härvid till en rad motioner som har framhållit vikten
av att kompetensen vid skolorna och möjligheterna till distansutbildning
bibehålls i avvaktan på den aviserade utredningen om distansutbildningen
och ett eventuellt inrättande av ett distanscentrum.
Utredningsuppdraget
Distansutbildningsområdet är mycket komplext. Många institutioner och
organ har kunskaper och erfarenheter inom området; nämnas kan SSV,
Hermods, utbildningsradion, en rad högskoleenheter och också vissa
kommuner. Till de rena utbildningsinstitutionerna kommer de
institutioner som sysslar med olika former av medieproduktion och
distribution. Den tekniska utvecklingen på området går snabbt och
behoven, liksom problemen är mångfasetterade. Jag anser därför att en
utredning om statens framtida engagemang inom området bör genomföras i
två steg.
I ett första steg bör det, i form av en förstudie, göras en kartläggning
av befintlig kompetens och vunna erfarenheter, som kan vara av betydelse
för det fortsatta utredningsarbetet. Den första utredningsfasen bör
också innehålla en analys av behovet av distansutbildning inom olika
skolformer och för olika målgrupper, särskilt bland den vuxna
befolkningen, som det ur statens synpunkt kan vara särskilt angeläget
att rikta insatser mot. Analysen bör också syfta till att beskriva
utbildningsbehov hos dessa målgrupper och de problem som kan vara
förenade med att använda distansmetodik för skilda målgrupper.
Förstudien bör vidare översiktligt belysa olika tänkbara uppgifts- och
kostnadsfördelningar mellan staten, kommunerna, utbildningsradion,
televerket och andra intressenter inom området. I förstudien bör i
övrigt kunna behandlas frågor som har betydelse för inriktningen av det
fortsatta utredningsarbetet. Förstudien bör utmynna i en plan för detta
arbete.
Jag har i denna fråga samrått med chefen för utbildningsdepartementet.
Ramar för kommitténs arbete
Förstudien bör göras under hösten 1991 och redovisas senast den 7
januari 1992.
För utredningen gäller dels regeringens direktiv (dir. 1984:5) till
samtliga kommittéer och särskilda utredare angående utredningsförslagens
inriktning, dels regeringens direktiv (dir. 1988:43) till kommittéer och
särskilda utredare angående beaktande av EG-aspekter i
utredningsverksamhet.
Hemställan
Med hänvisning till vad jag nu har anfört hemställer jag att regeringen
bemyndigar det statsråd som har till uppgift att föredra ärenden om
grundskola, gymnasieskola och vuxenutbildning
att tillkalla en särskild utredare -- omfattad av kommittéförordningen
(1976:119) -- med uppdrag att genomföra en förstudie om utv
ecklingen inom distansutbildningsområdet,
att besluta om sakkunniga, experter, sekreterare och annat biträde åt
utredaren.
Vidare hemställer jag att regeringen beslutar att kostnaderna skall
belasta åttonde huvudtitelns anslag A 2. Utredningar m.m. och B 21.
Kostnader för skolöverstyrelsens m.fl. myndigheters
avvecklingsorganisation.
Beslut
Regeringen ansluter sig till föredragandens överväganden och bifaller
hans hemställan.
(Utbildningsdepartementet)