Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Översyn av statens insatser inom barn- och ungdomsområdet, Dir. 1991:42
Departement: Civildepartementet
Beslut: 1991-05-30
Dir. 1991:42
Beslut vid regeringssammanträde 1991-05-30
Statsrådet Wallström anför.
1 Mitt förslag
En särskild utredare bör tillkallas för att göra en översyn av arbets-
och ansvarsfördelningen vad gäller statens insatser inom barn
- och ungdomsområdet i syfte att finna mer effektiva former för
samordning, utvärdering och uppföljning.
2 Bakgrund
Ansvaret för barn och ungdomar ligger primärt alltid hos föräldrarna.
Statliga och kommunala insatser kan aldrig ersätta föräldrarnas ansvar,
men behövs som stöd och komplement inom vissa områden.
Målet för regeringens ungdomspolitik är att alla barn och ungdomar skall
kunna växa upp i trygga uppväxtmiljöer med god omsorg, en berikande och
aktiv fritid samt goda möjligheter att själva påverka sin situation. För
att uppfylla dessa mål krävs en lång rad skilda insatser från statens
sida.
I budgetpropositionen år 1991 (1990/91:100 bil.15 s.106, KrU 18, rskr.
213) aviserade jag en översyn av statens ungdomsråd och övriga centrala
organ för ungdomsfrågorna. En sådan översyn bör även belysa insatser för
barn.
Den statliga barn- och ungdomspolitiken handhas inom ett flertal
departement och statliga myndigheter. Civildepartementet har inom
regeringskansliet en samordnande roll när det gäller ungdomsfrågorna.
Barn- och ungdomsdelegationen är ett rådgivande organ till regeringen i
barn- och ungdomsfrågor. Delegationen har även en opinionsbildande roll
samt ger stöd till barn- och ungdomsverksamhet via medel från allmänna
arvsfonden.
Statens ungdomsråd har till uppgift att främja fritidsverksamhet och
kulturell verksamhet bland barn och ungdomar samt att handlägga
frågor om statligt stöd till barn- och ungdomsorganisationerna.
Ungdomsrådet skall särskilt verka för en samordning av statliga insatser
på myndighetsnivå samt bistå kommunerna i deras arbete med
ungdomsfrågor.
Som tillsynsmyndighet för socialtjänstlagen (1980:620) skall
socialstyrelsen se till att kommunerna verkar för att barn och ungdomar
växer upp under trygga och goda förhållanden. Styrelsens arbete har en
tyngdpunkt på kunskapsspridning samt uppföljning och utvärdering av
samhällets insatser.
Det från den 1 juli 1991 nya skolverket skall följa upp och utvärdera
samt stödja och stimulera verksamheten i skolväsendet. Skolverket har
också till uppgift att utöva tillsyn. Det likaledes nya statens institut
för handikappfrågor i skolan (SIH) skall verka för att handikappade
elever får bästa möjliga utbildning utifrån sina egna förutsättningar.
Polisen gör olika insatser för att förebygga bl.a. ungdomsbrottslighet.
Samverkan mellan polis, åklagare och socialtjänst är en förutsättning
för att snabbt kunna vidta åtgärder mot unga lagövertädare.
Brottsförebyggande rådet har en särskild barn- och ungdomsgrupp som
arbetar med frågorm brottsförebyggande insatser bland barn och
ungdomar.
Barnmiljörådet arbetar främst med barns säkerhet samt barns tillgång
till bra lekmiljöer. Rådet skall bevaka forskning och utveckling samt
medverka till sammanställning, bearbetning och spridning av kunskap inom
sitt ansvarsområde.
Arbetsmarknadsstyrelsen ansvarar för att underlätta ungdomars etablering
på arbetsmarknaden samt motverka ungdomsarbetslöshet genom
bl.a. kompetensutveckling. Även boverket, konsumentverket och statens
invandrarverk arbetar med särskilda insatser för barn och ungdomar.
Detsamma gäller även vissa andra myndigheter, t.ex. naturvårdsverket.
Kommunerna har ett stort ansvar för att ge barn och ungdomar goda
uppväxtvillkor. För att stimulera samverkan över sektorsgränserna gäller
en rekommendation (cirkulär 1970:513, senast reviderat!1981:1228) om
intensifierat samarbete mellan polis, socialtjänst och skola. Förslag
till revidering av cirkuläret har redovisats i rapporten (SoS 1990:3)
''Växa i välfärdsland''. I förslaget ingår att även fritidssektorn och
föreningslivet skall innefattas.
Kommunerna kommer i framtiden att få ökad frihet att själva välja
nämndorganisation. Därmed kommer det organisatoriska ansvaret och
formerna för kommunala insatser inom barn- och ungdomsområdet i allt
större utsträckning att variera mellan olika kommuner.
Den statliga ungdomskommittén (C 1989:06) har i sitt betänkande (SOU
1991:12) ''Ungdom och makt'' efterlyst en tydligare ansvarsfördelning
och effektivare hantering av ungdomsfrågorna på central myndighetsnivå.
Utredningen föreslår att ett mindre barn- och ungdomsverk inrättas, med
uppgift att initiera målinriktade och strukturella åtgärder inom
barn- och ungdomsområdet.
Statens ungdomsråd har, i en skrivelse till regeringen den 22 april 1991
(C91/931/UNG), lämnat vissa förslag till statliga insatser för att
ytterligare stimulera och utveckla kommunernas arbete med ungdomsfrågor.
Regeringen har för avsikt att inom kort tillsätta en arbetsgrupp som
skall fullgöra vissa uppgifter inom det brottsförebyggande området.
Som framgår av den nu lämnade redovisningen är ansvaret för barn- och
ungdomsfrågorna spritt på många skilda myndigheter och andra organ.
Ansvars- och arbetsfördelningen dem emellan är inte alldeles klar, och i
vissa fall sysslar flera organ med samma eller näraliggande uppgifter.
Dessa förhållanden kan innebära att tillgängliga resurser inte används
på ett effektivt sätt.
3 Utredningsuppdraget
Med hänvisning till vad jag nu anfört föreslår jag att en särskild
utredare tillkallas med uppdrag att göra en översyn av arbets- och
ansvarsfördelningen för de statliga insatserna inom barn- och
ungdomsområdet.
Översynsarbetet bör inriktas på att finna former för hur statens
insatser för att ge alla barn och ungdomar goda uppväxtvillkor bättre
skall kunna samordnas och effektiviseras inom de givna ekonomiska
ramarna, samt hur en förenkling och minskning av administrationen skall
kunna åstadkommas.
Utredaren bör därvid belysa i vilken mån de statliga insatser som för
närvarande görs inom barn- och ungdomsområdet är ändamålsenliga och
effektiva.
Relationerna till kommunerna och deras insatser för barn och ungdomar
skall särskilt uppmärksammas. I samband med avregleringen av den
kommunala nämndorganisationen kan kommunernas sätt att arbeta med barn-
och ungdomsfrågor komma att förändras. Utredningen bör därför beakta
vilka förändringar detta kan leda till i fråga om kommunernas behov av
kontakt med statliga myndigheter.
Utredaren skall ägna särskild uppmärksamhet åt statens ungdomsråd, samt
dess kontaktansvar gentemot kommuner, övriga myndigheter och berörda
organisationer.
Flera av de berörda myndigheterna har nyligen varit föremål för
utredning och omorganisation varvid dessa myndigheters roll och
uppgifter har preciserats. Det ankommer inte på utredaren att på nytt
pröva dessa myndigheters inriktning och interna organisation.
Utredaren bör utifrån olika alternativ utveckla förslag som innebär både
en renodling och en samordning av insatserna på myndighetsnivå.
Förslagen kan avse såväl ramar och riktlinjer för verksamheten som
arbets- och ansvarsfördelningen på statlig nivå.
Samordningen skall bl.a. göra det möjligt
att bistå regering och riksdag med väl underbyggda underlag inför
viktigare beslut av ungdomspolitisk betydelse. Vidare bör modeller
för utvärdering och uppföljning av de samlade statliga insatserna inom
barn- och ungdomsområdet presenteras.
Den särskilda utredaren är fri att på eget initiativ ta upp även andra
frågor som ligger i linje med uppdragets övergripande inriktn
ing. En sådan fråga kan vara förslag på lämpliga resultatkrav och
resultatmått som kan användas för statens insatser inom barn- och
ungdomsverksamheten.
4 Utredningsarbetets genomförande
Utredaren bör ta del av tidigare översyner vad avser arbetet med barn-
och ungdomsfrågor på myndighetsnivå.
Utredaren bör vidare följa utredningen (S 1991:01) om Barnombudsman samt
översynen (dir.1991:3) om allmänna arvsfondens ändamålsbestämmelser.
Utredaren bör dessutom följa den aviserade översynen av
socialtjänstlagen (jfr prop. 1990/91:100 bil.7 SoU 12, rskr. 211),
arbetet med att inrätta ett särskilt folkhälsoinstitut (jfr prop.
1990/91:175, SoU 23, rskr. 376) samt den tidigare nämnda arbetsgruppen
om brottsförebyggande frågor.
För arbetet gäller regeringens direktiv till samtliga kommittéer och
särskilda utredare angående dels utredningsförslagens inriktning (dir.
1984:05), dels beaktandet av EG-aspekter i utredningsverksamheten
(dir.1988:43) och jämställdhetsperspektiv på förslagen.
Arbetet bör vara slutfört före utgången av april 1992.
5 Hemställan
Med hänvisning till vad jag nu har anfört hemställer jag att regeringen
bemyndigar det statsråd som har till uppgift att föredra ärenden som rör
ungdomsfrågor
att tillkalla en särskild utredare -- omfattad av kommittéförordningen
(1976:119) -- med uppdrag att göra en översyn av arbets- och
ansvarsfördelningen av statens insatser inom barn- och ungdomsområdet
att besluta om sakkunniga, experter, sekreterare och annat biträde åt
utredaren.xn
Vidare hemställer jag att regeringen beslutar att kostnaderna skall
belasta trettonde huvudtitelns anslag A2. Utredningar m.m.
6 Beslut
Regeringen ansluter sig till föredragandens överväganden och bifaller
hennes hemställan.
(Civildepartementet)