Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Arbetsgivarperiod inom sjukpenningförsäkringen, Dir. 1991:4
Departement: Socialdepartementet
Beslut: 1991-01-31
Dir. 1991:4
Beslut vid regeringssammanträde 1991-01-31
Chefen för socialdepartementet, statsrådet Thalén, anför.
Mitt förslag
Jag föreslår att en särskild kommitté tillkallas med uppgift att pröva
vissa frågor i anslutning till införande av en arbetsgivarperiod om 14
dagar inom sjukpenningförsäkringen.
Bakgrund
I regeringsförklaringen den 7 mars 1990 uttalade regeringen att lagfäst
sjuklön för de första 14 dagarna av en sjukperiod skulle införas fr.o.m.
den 1 januari 1991. Regeringen beslutade också den 28 juni 1990 om
remiss till lagrådet av ett förslag till lag om sjuklön. Enligt
förslaget skulle arbetsgivaren utge sjuklön till sina anställda under de
första 14 dagarna i en sjukperiod. Uppdragstagare och egenföretagare
skulle inte omfattas av sjuklönesystemet. Lagen avsågs vara tvingande
till arbetstagarens förmån. Från vissa av lagens regler skulle dock
avsteg kunna göras via kollektivavtal som träffats eller godkänts på
förbundsnivå på arbetstagarsidan. Undantag från principen att
arbetsgivaren svarar för sjuklönekostnaderna skulle enligt förslaget
kunna göras beträffande arbetstagare som på grund av sjukdom kunde antas
vara borta från arbetet i särskilt stor omfattning. Företag med få
anställda skulle också ges möjlighet att försäkra sig hos
försäkringskassan mot sådana sjuklönekostnader som företaget kunde drab
bas av vid onormalt hög sjukfrånvaro hos de anställda.
I regeringens skrivelse 1990/91:50 om åtgärder för att stabilisera
ekonomin och begränsa tillväxten av de offentliga utgifterna redogjorde
regeringen för sin avsikt att föreslå utökade möjligheter till
arbetsgivarinträde under de första 14 dagarna av en sjukperiod. Mot den
bakgrunden skulle inte något förslag till lag om sjuklön föreläggas
riksdagen.
Socialförsäkringsutskottet har vid sin behandling av regeringens
proposition (1990/91:59) om vissa ändringar i sjukförsäkringen m.m. i
sitt av riksdagen godkända betänkande (SfU9, rskr.104) uttryckt som sin
uppfattning, att en arbetsgivarperiod inom sjukpenningförsäkringen på 14
dagar skulle innebära ett incitament för arbetsgivarna att reducera
korttidsfrånvarons orsaker. Det skulle också frigöra avsevärda resurser
hos försäkringskassorna för att fortsätta det redan påbörjade arbetet
med att aktivt verka för en tidig rehabilitering av sjukskrivna
försäkrade. Utskottet har uttalat att det finns anledning för regeringen
att snarast återkomma till riksdagen med förslag om att införa en
arbetsgivarperiod på 14 dagar.
Ett berättigat krav i samband med genomförande av en arbetsgivarperiod i
sjukförsäkringen har utskottet bedömt vara att kompensationsnivåerna
blir rättvisa och lika mellan olika grupper på arbetsmarknaden.
Utskottet har också pekat på att ett genomförande av ett förslag om
sjuklön kan framtvinga ändringar i dataprogram m.m. Det är därför
angeläget att tillräcklig tid finns för sådana ändringar innan nya
regler kan träda i kraft. Förslag bör enligt utskottets uppfattning
läggas fram i sådan tid att de kan träda i kraft den 1 januari 1992.
Uppdraget
Den lagrådsremiss med förslag till lag om sjuklön som beslutades av
regeringen den 28 juni 1990 och som granskats av lagrådet bör läggas
till grund för en beredning av en i vissa avseenden förändrad
lagreglering. Riksdagen har som jag tidigare nämnt betonat den viktiga
principen att kompensationsnivåerna blir rättvisa och lika mellan olika
grupper på arbetsmarknaden. Dessa frågor bör som också framhölls i
riksdagsdebatten med anledning av socialförsäkringsutskottets nämnda
betänkande beredas parlamentariskt. Det bör därför uppdras åt en
särskild kommitté att utreda vad som krävs för att en lagstadgad
arbetsgivarperiod skall vara förenlig med kravet på likabehandling av
olika grupper på arbetsmarknaden.
Enligt förslaget i lagrådsremissen skulle för en arbetstagares fordran
på sjuklön gälla vanliga regler avseende lönefordran. Detta innebar
bl.a. att mål mellan arbetstagare och arbetsgivare om tillämpning av den
föreslagna lagen skulle handläggas enligt lagen (1974:371) om
rättegången i arbetstvister och att s.k. tolkningsföreträde enligt 35 §
lagen (1976:580) om medbestämmande i arbetslivet skulle kunna tillämpas
under vissa förutsättningar i rättstvister om sjuklön.
Sjukpenningkommittén lämnade i sitt betänkande (SOU 1981:22) Sjukför
säkringsfrågor en skiss till utformning av ett sjuklönesystem. Skissen
innehöll ett förslag till lösning i situationer där arbetsgivaren
vägrade att utge sjuklön till en arbetstagare. Arbetstagaren skulle då
kunna vända sig till försäkringskassan och i stället utfå sjukpenning.
Om arbetsgivarens vägran var oberättigad skulle denne ersätta
försäkringskassan för sjukpenning som utgetts till den anställde. Att
förslaget i lagrådsremissen inte upptog någon motsvarighet till
sjukpenningkommitténs förslag i detta avseende har oroat de fackliga
organisationerna. Organisationerna har därför särskilt kritiserat
förslaget i lagrådsremissen på den punkten. Enligt min uppfattning bör
mot angiven bakgrund någon form av garanti genom socialförsäkringen för
sjukersättningens utbetalning finnas inom ramen för ett system med
sjuklön. En sådan garanti bedömer jag vara viktig för att tillförsäkra
den anställde ett skydd mot oberättigade inskränkningar i sjuklönen. Det
bör därför ingå i kommitténs uppgifter att lämna förslag till en
sjuklönegaranti i sådana situationer. En sjuklönegaranti bör också
förenas med en möjlighet till överprövning av beslut i en sådan fråga.
Lagrådsremissen innehöll vidare förslag till regler i samband med
rapportering från arbetsgivaren till försäkringskassan av sjukfall som
gett rätt till sjuklön. Det är angeläget att finna former för överföring
av sådan information mellan arbetsgivaren och försäkringskassan, som
tillgodoser behovet av att följa utvecklingen av sjukfrånvaron.
Kommittén bör därför överväga om den modell för överföring av
information som föreslås i lagrådsremissen är den mest ändamålsenliga
eller om andra former för överföringen bättre skulle fylla den allmänna
försäkringens behov i det här avseendet. Utgångspunkten bör vara att
modellen är så konstruerad att den är lätt att administrera för såväl
försäkringskassorna som arbetsgivarna.
Kommittén bör arbeta skyndsamt. Med tanke på vad socialförsäkrings
utskottet uttalat om att nya regler bör kunna träda i kraft den 1
januari 1992 bör resultatet redovisas senast den 22 mars 1991.
För kommittén skall gälla de allmänna tilläggsdirektiv som utfärdats den
16 februari 1984 till samtliga kommittéer och särskilda utredare
(dir. 1984:5).
Hemställan
Med hänvisning till vad jag nu har anfört hemställer jag att regeringen
bemyndigar chefen för socialdepartementet
att tillkalla en kommitté - omfattad av kommittéförordningen (1976:119)
- med högst sju ledamöter för att pröva vissa frågor i anslutning till
införande av en 14-dagars arbetsgivarperiod inom
sjukpenningförsäkringen,
att utse en av ledamöterna att vara ordförande,
att besluta om sakkunniga, experter, sekreterare och annat biträde till
kommittén.
Vidare hemställer jag att regeringen beslutar att kostnaderna skall
belasta femte huvudtitelns anslag Utredningar m.m.
Beslut
Regeringen ansluter sig till föredragandens överväganden och bifaller
hennes hemställan.
(Socialdepartementet)