Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Utredning om den sociala snedrekryteringen till högre studier, Dir. 1991:38
Departement: Utbildningsdepartementet
Beslut: 1991-05-08
Dir 1991:38
Beslut vid regeringssammanträde 1991-05-08
Chefen för utbildningsdepartementet, statsrådet Göransson, anför.
Mitt förslag
Jag föreslår att en särskild utredare tillkallas för att översiktligt
beskriva omfattningen av den sociala snedrekryteringen till högre
studier samt att försöka klargöra dess orsaker.
Bakgrund
Före andra världskriget betraktades det i Sverige inte som något odelat
negativt att ungdomar ur de lägre socialgrupperna knappast alls
återfanns bland de universitetsstuderande. Det rörde sig om en ''nyttig
orättvisa'', fanns det många som menade. Samhället gynnades på många
sätt av att mängder av studiebegåvade människor sökte sig andra vägar i
livet än de som gick genom universiteten. Så länge många såg saken på
det sättet, existerade förvisso den sociala snedrekryteringen. Den
betraktades emellertid inte alltid som något missförhållande.
Den avgörande omsvängningen bort från detta tänkesätt ägde rum för
ungefär femtio år sedan. Från såväl demokratiska som ekonomiska
utgångspunkter började en dominerande opinion då på allvar att framhäva
det värde, som ligger i att människor med olika social bakgrund finns
företrädda i alla yrkeskategorier och att allas förutsättningar för
högre studier tas till vara. I och med detta började det
utbildningspolitiska problemet att uttryckas på det sätt som senare
generationer har vant sig vid att betrakta som det normala. Hur
organiserar vi utbildningsväsendet som helhet, så att varje människas
unika förutsättningar tas till vara?
En viktig förutsättning för att dagens synsätt skulle kunna etableras
var de tidiga efterkrigsårens nästan gränslösa optimism. 1946
års skolkommission var övertygad om att det gick att ta till vara alla
människors unika förutsättningar utan att ''de praktiska och
manuella yrkena och de stora folkgrupper, som ägnar sig åt dem, komme
att utarmas på teoretiska begåvningar'' (SOU 1948:27, s. 9).
Med utgångspunkt i denna optimistiska grundsyn har såväl ungdomsskolan
och vuxenutbildningen som högskolan och systemet för studiefinansiering
genomgått ett antal stora och genomgripande förändringar från andra
världskriget och framåt.
I årets budgetproposition (prop. 1990/91:100 bil.10 s. 8) anmälde jag
att en utredning bör tillsättas för att kartlägga omfattningen av den
sociala snedrekryteringen till högre studier och utreda dess orsaker.
Utredningens analys skall ligga till grund för överväganden om den for
tsatta reformeringen av ungdomsskolan och högskolan.
Tidigare studier tyder på att den sociala snedrekryteringen grundläggs i
ungdomsskolan. Den sociala selektionen i högskolan bestäms
i hög grad av de studieval som eleverna gör och vilka attityder de möts
av i grundskolan och i gymnasieskolan. Förslag till åtgärder för att
bryta den sociala snedrekryteringen måste därför också ta sikte på att
förändra det perspektiv på fortsatta studier som grundläggs i dessa
skolformer.
Även bland vuxenstuderande grundläggs den sociala snedrekryteringen till
högskolan redan inför planering av förberedande studier på lägre nivå.
Förslag till åtgärder för att bryta snedrekryteringen måste därför ta
sikte bl.a. på studie- och yrkesorienteringen för blivande
vuxenstuderande i komvux och folkhögskolan.
Genom invandringen har den svenska befolkningen fått ett tillskott av
olika nationella grupper med andra studietraditioner än den svenska.
Utbildningsbakgrunden och studietraditionen skiljer sig också avsevärt
mellan de olika invandrargrupperna. De frågeställningar som här tas upp
är av särskilt intresse också med tanke på detta.
Utredningsuppdraget
En central fråga har hela tiden varit, hur verkningsfulla förändringarna
av ungdomsskolan och vuxenutbildningen faktiskt har varit med avseende
på en social sammansättning av studerandegruppen vid universitet och
högskolor, som bättre svarar mot befolkningssammansättningen i landet
som helhet.
Olika undersökningar har kommit till delvis olika resultat. Hur frågan
besvaras har stor praktisk och politisk betydelse. Det underlag som
finns gör det möjligt att ta fram siffror och bakgrundsfakta så, att en
relativt hög grad av visshet kan uppnås. Genom en analys av
förändringarna under efterkrigstiden bör det gå att visa vilka
förändringar som ägt rum och under vilka omständigheter den sociala
snedrekryteringen effektivast kunnat motverkas.
När det gäller problemet insatt i sitt historiska sammanhang, bör
utredaren uppmärksamma dubbelsidigheten i den utbildningspolitiska
grundsyn, som på allvar etablerades först för femtio år sedan. Det
önskvärda är en förändring, som tar sig två olika uttryck. En viktig
uppgift är att bryta de sociala och ekonomiska barriärer, som hindrar
ungdomar från arbetarhem och vuxenstuderande ur arbetarleden att söka
sig till högre studier. En lika viktig uppgift är att bryta de sociala
och ekonomiska barriärer som hindrar ungdomar från högre socialgrupper
att söka sig till praktiska yrkesutbildningar av olika slag.
Utredaren bör först kartlägga omfattningen av den sociala
snedrekryteringen till högre studier. Därefter bör bl.a. belysas i
vilken utsträckning sambandet mellan social bakgrund och övergång till
högre utbildning varierar beroende på kön, ålder och geografisk härkomst
samt, beträffande invandrargrupperna, nationellt ursprung. I bilden bör
också ingå den förskjutning mellan socialgrupper som kan hänföras till
en expansion av tjänstemannagrupperna och till det allt mer ökande
antalet akademiskt utbildade personer.
Utredningen bör därutöver analysera vilken påverkan högskolans egen
organisation har på den sociala skiktningen. I vilken utst räckning och
hur påverkar antagningssystem, behörighetsregler, utbildningens längd
och lokalisering, studieorganisation, dimensionering etc. den sociala
rekryteringen? Vilka faktorer är det som gynnar respektive missgynnar
studerande med olika social bakgrund? Hur har rekryteringsmönstret för
ändrats genom utbyggnaden av de mindre och medelstora högskolorna?
Utredningen bör vidare belysa frågan om hur studiefinansieringen och
övriga studiesociala förhållanden påverkar benägenheten för högre
studier.
Analysen av den sociala snedrekryteringen bör avse hela tidsperioden
efter andra världskriget med en tyngdpunkt på utvecklingen under de
senaste tjugo åren. På individnivå bör analysen sträcka sig från tiden i
grundskolan respektive från tiden då vuxenstudier påbörjades fram till
dess att den studerande etablerat sig i ett yrke efter avslutade
högskolestudier.
Det är angeläget att problemställningen presenteras och bearbetas mot
bakgrund av motsvarande samhällsutveckling och utbildningspolitiska
ambitioner internationellt.
Utredningsarbetet bör kunna utmynna i underlag för bedömningar av vilka
utbildningspolitiska åtgärder på olika stadier, som mest effektivt
motverkar social snedrekrytering till högre studier.
Jag har i denna fråga samrått med statsrådet Persson.
Utredningsarbetet
Det finns ett förhållandevis rikt statistiskt material och en omfattande
forskning inom området. I sitt arbete bör utredaren utgå från detta
material för att ge en samlad bild av problemområdet.
Vidare bör utredaren, i den mån hon eller han anser detta vara
nödvändigt, samråda med högskoleutredningen, utredningen om kompetens
utveckling i arbetslivet samt utredningen om vuxnas studiefinansiering
(FINVUX).
Utredaren bör bedriva arbetet så att ett betänkande kan föreligga senast
den 1 februari 1993.
För utredaren bör gälla regeringens direktiv (dir. 1984:5) till samtliga
kommittéer och särskilda utredare angående utredningens förslag och
konsekvenser samt (dir. 1988:43) angående beaktande av EG-aspekter i
utredningsverksamheten.
Hemställan
Med hänvisning till vad jag nu anfört hemställer jag att regeringen
bemyndigar chefen för utbildningsdepartementet
att tillkalla en särskild utredare -- omfattad av kommittéförordningen
(1976:119) -- med uppdrag att utreda orsakerna till och omfattningen av
den sociala snedrekryteringen till högskolan.
att besluta om sakkunniga, experter, sekreterare och annat biträde åt
utredaren.
Vidare hemställer jag att regeringen beslutar att kostnaderna skall
belasta åttonde huvudtitelns anslag, Utredningar m.m.
Beslut
Regeringen ansluter sig till föredragandens överväganden och bifaller
hans hemställan.
(Utbildningsdepartementet)