Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Översyn av veterinärväsendet, Dir. 1991:35
Departement: Jordbruksdepartementet
Beslut: 1991-05-08
Dir. 1991:35
Beslut vid regeringssammanträde 1991-05-08
Chefen för jordbruksdepartementet, statsrådet Hellström, anför.
Mitt förslag
En särskild utredare tillkallas med uppgift att se över
veterinärväsendets uppgift, organisation och finansiering. Utredaren
skall
o analysera nuvarande och framtida behov av veterinär verksamhet,
o föreslå ansvarsfördelning, dimensionering och organisation av det
framtida veterinärväsendet,
o belysa kostnaderna och finansieringen av organisationsförslaget,
o i sina förslag beakta Sveriges närmande till EG.
Bakgrund
Veterinärväsendet är ett samlingsnamn för all veterinär verksamhet i
landet. Ca 1500 veterinärer är sysselsatta inom veterinärväsendet.
Arbetsuppgifterna är fördelade på ett femtontal olika
verksamhetsområden. De stora verksamhetsområdena, inom vilka ca 80 % av
veterinärkåren är yrkesverksam, utgörs av
distriktsveterinärorganisationen, besiktningsveterinärorganisationen,
djursjukhus, privata praktiker och veterinärmedicinska fakulteten vid
Sveriges lantbruksuniversitet.
Centrala organisationer
Lantbruksstyrelsen
Lantbruksstyrelsen är central förvaltningsmyndighet för bl.a.
djurskyddet och djurens hälso- och sjukvård och är tillika
chefsmyndighet för lantbruksnämnderna och
distriktsveterinärorganisationen. Lantbruksstyrelsen skall bl.a.
särskilt främja ett gott hälsotillstånd bland husdjuren, leda och
övervaka bekämpningen av smittsamma husdjurssjukdomar, se till att
lagstiftningen om djurskydd efterlevs samt ha tillsynen över
veterinärväsendet med den begränsning som följer av att sådan tillsyn
också utövas av bl.a. livsmedelsverket och lantbruksuniversitetet. Inom
lantbruksstyrelsen finns en särskild nämnd, veterinärväsendets
ansvarsnämnd, som handlägger disciplinära frågor vad gäller flertalet
veterinärer. Lantbruksstyrelsen meddelar även, med stöd av lagen
(1965:61) om behörighet att utöva veterinäryrket m.m., legitimation som
veterinär.
Riksdagen beslutade den 14 december 1989 (prop. 1988/89:154, BoU9, rskr.
89) om en samordning av länsförvaltningen som bl.a. innebär att
lantbruksnämnderna från den 1 juli 1991 skall ingå som en del i den nya
länsförvaltningen. Lantbruksstyrelsen upphör därmed att vara
chefsmyndighet för lantbruksnämnderna. Riksdagen beslutade den 18 april
1991 (prop. 1990/91:100, JoU22, rskr. 202) att en ny central
jordbruksmyndighet, statens jordbruksverk, bildas den 1 juli 1991
samtidigt som lantbruksstyrelsen och statens jordbruksnämnd upphör. Den
nya myndigheten skall bl.a. handha frågor om djurskyddet och
veterinärväsendet.
Statens livsmedelsverk
Statens livsmedelsverk är central förvaltningsmyndighet för frågor som
rör livsmedel samt är chefsmyndighet för besiktningsveterinär
organisationen. Livsmedelsverket skall bl.a. särskilt utöva tillsyn
enligt livsmedelslagen (1971:511) samt leda och samordna
livsmedelskontrollen.
Bestämmelserna om livsmedelskontrollen skärptes under år 1989 genom ett
riksdagsbeslut (prop. 1988/89:68, JoU14, rskr. 263). Genom detta beslut
stärktes livsmedelsverkets centrala tillsynsroll. Det blev också
obligatoriskt för alla företag som hanterar livsmedel att ha ett
kontrollprogram för egentillsyn.
En utgångspunkt för den offentliga kontrollen är att ansvaret för
kvaliteten hos produkten alltid ligger hos den som har tillverkat
eller säljer varan. Inriktningen på livsmedelskontrollen går mot ökad
egenkontroll, där den offentliga kontrollen följer upp företagens egna
kontrollprogram.
Näringens centrala djurhälsoorganisationer
Slakteriförbundet och Svensk Husdjursskötsel har en veterinär verksamhet
som bl.a. innefattar förebyggande djurhälsovård inom ramen
för lagen (1985:342) om kontroll av husdjur m.m. För detta ändamål har
man såväl en central som en regional veterinärorganisation. Verksamheten
riktar sig mot en viss typ av djurhållning eller mot en viss sjukdom hos
ett djurslag. Medlemskap i dessa hälsokontroller är frivilligt för
djurägarna.
Därutöver finns ett antal andra mindre organisationer med såväl regional
som central verksamhet.
Regionala organisationer
Länsveterinärer -- länsexperter
Enligt veterinärinstruktionen är en länsveterinär tjänsteman hos
länsstyrelsen och fullgör i denna egenskap uppgifter enligt den
instruktion som gäller för länsstyrelsen. Dessutom är han chef för den
veterinära enheten vid lantbruksnämnden. Den 1 juli 1991 träder
förordningen (1990:1510) med länsstyrelseinstruktion i kraft. Enligt den
nya länsstyrelseinstruktionen svarar länsstyrelsen bl.a. för regionala
frågor om djurskyddet, livsmedelskontrollen och lantbruket.
Länsstyrelsen svarar också för distriktsveterinärorganisationen i länet
och utövar tillsyn över andra praktiserande veterinärers verksamheter
samt leder och samordnar åtgärder mot djursjukdomar. Inom den nya
länsstyrelsen skall det bl.a. finnas en länsexpert för
livsmedelskontroll, djurskydd och allmänna veterinärfrågor.
Distriktsveterinärorganisationen
I veterinärinstruktionen regleras distriktsveterinärorganisationens
uppgifter och organisation. Distriktsveterinärorganisationen är främst
avpassad för att tillgodose behovet av hälso- och sjukvård inom
animalieproduktionen samt för hästar som används i jord- och
skogsbruket. Om det är påkallat av djurskyddsskäl eller om annan
veterinärvård inte kan anvisas, är distriktsveterinären skyldig att
utöva djursjukvård även för övriga husdjur. Vidare skall
distriktsveterinären se till att föreskrifterna om hälso- och sjukvården
bland husdjuren och inom djurskyddet efterlevs. Distriktsveterinäro
rganisationen skall i samarbete med främst den organiserade
hälsokontrollverksamheten medverka vid förebyggande åtgärder.
Riksdagen beslutade den 28 april 1982 (prop. 1981/82:122, JoU31, rskr.
261) att stimulera en veterinär samverkan genom att stödja inrättandet
av flerveterinärstationer. Ett årligt anslag till lantbruksstyrelsen på
500000 kr. har lett till att det för närvarande finns 32
veterinärstationer där samverkan främst sker mellan
distriktsveterinärer, men där även annan veterinär samverkan förekommer
i begränsad omfattning, såsom samarbete mellan seminveterinärer och
distriktsveterinärer.
Antalet tjänster inom distriktsveterinärorganisationen får uppgå till
högst 390 tjänster. Så många tjänster har dock aldrig tillsatts, för
närvarande uppgår antalet till ca 330. Utöver de fast anställda
distriktsveterinärerna finns ett betydande antal veterinärer
som tjänstgör som vikarier för distriktsveterinärerna.
Distriktsveterinären uppbär lön från staten samt erhåller, enligt
veterinärtaxeförordningen (1975:539), arvoden och kostnadsersättningar
från djurägarna. Enligt veterinärtaxeförordningen är
distriktsveterinären skyldig att av djurägaren ta ut en
djursjukvårdsavgift, som skall betalas in till statsverket.
Besiktningsveterinärorganisationen
I veterinärinstruktionen regleras uppgifter och organisation för
besiktningsveterinärorganisationen. Denna utför köttkontroll,
hygienövervakning och tillsyn vid kontrollslakterier och
exportkontrollanläggningar med stöd av livsmedelslagen (1971:511).
Organisationen är dimensionerad för 85 besiktningsveterinärer och 140
besiktningsassistenter. Veterinärerna är ansvariga för köttkontrollen
och tillsynen medan assistenterna utför rutinbesiktning under ledning av
en veterinär.
Med stöd av 29a§ livsmedelslagen tas avgifter ut från de kontrollerade
objekten för att finansiera besiktningsveterinärorganisationen. Statens
livsmedelsverk fastställer dels bemanningen vid kontrollslakterierna,
dels de avgifter som kontrollslakterier och exportkontrollanläggningar
skall erlägga. Avgifterna från kontrollslakterierna motsvarar ca 80 % av
de totala intäkterna för organisationen.
Djurhälsokontrollen
Den regionala organisationen för djurhälsokontrollen är huvudsakligen
uppbyggd inom slakteriföreningarnas organisation eller inom
husdjursföreningarnas organisation.
Övrig veterinär verksamhet
Övriga veterinärer i offentlig tjänst
Veterinärer verksamma vid Sveriges lantbruksuniversitets
veterinärmedicinska fakultet och vid statens veterinärmedicinska
anstalt, militärveterinärer och stadsveterinärer utgör övriga
veterinärkategorier som är offentligt anställda. Stadsveterinärerna är
kommunalt anställda och övriga kategorier är anställda av staten.
Veterinärer i enskild tjänst
Ca 350 veterinärer i enskild tjänst arbetar på djursjukhus eller som
privatpraktiserande. Deras verksamhetsområde utgörs framför allt av vård
av sjuka sällskapsdjur och sporthästar. Övriga veterinärer i enskild
tjänst arbetar inom den förebyggande hälsokontrollen och
seminverksamheten samt veterinärmedicinska laboratorier och inom
industriell verksamhet.
Övriga veterinärer
En stor grupp veterinärer är yrkesverksamma utan att ha en fast
anställning. Denna grupp arbetar i första hand som vikarier inom
distrikts- och besiktningsveterinärorganisationen och består till
största delen av nyligen utexaminerade veterinärer. Därutöver finns ca
300 pensionerade veterinärer av vilka en del är yrkesverksamma.
Antal husdjur och slakterier i Sverige
Av stor vikt för bedömningen av behovet av veterinär service i landet är
utvecklingen av antalet husdjur. Antalet djur inom animalieproduktionen
påverkar även behovet av slakterier. Av följande tabeller framgår
utvecklingen de senaste åren. Viss osäkerhet föreligger beträffande
uppgifterna om antalet hästar, hundar och katter.
Antal djur 1980 1986 1990
Nötkreatur 1 935022 1 715 536 1 718 443
Svin1 2 714 197 2 438 668 2 263 943
Häst2 115 500 130 350 155 000
Hund3 700 000 700 000 700 000
Katt4 800 000 1 000 000 1 000 000
Antal besättningar1 1980 1986 1990
Nötkreatur 70 503 55 328 47 292
Svin 26 017 18 498 14 301
Antal distriktsvete-
rinärförrättningar2 1986/87 1989/90
Animalieproducerande
djur 352 923 291 229
Sällskapsdjur 76 176 74 461
Totalt 429 094 365 690
Antal slakterier5 1986 1990
Kontrollslakteri 49 51
Fjäderfäkontroll-
slakteri 16 18
Renkontrollslakteri 31 35
Köttbesiktningsbyrå 40 40
Källor: 1 Statistiska Centralbyrån
2 Lantbruksstyrelsen
3 Svenska Kennelklubben
4 Sveriges Kattklubbars Riksförbund
5 Statens livsmedelsverk
Målen för den veterinära verksamheten
Samhällets mål för den veterinära verksamheten har bl.a. kommit till
uttryck i besluten om organisation och finansiering av djurens
hälso- och sjukvård m.m. (prop. 1981/82:122, JoU31, rskr. 261), om
djurskyddslag (prop. 1987/88:93, JoU22, rskr. 327) och om
livsmedelskontroll (prop. 1988/89:68, JoU14, rskr. 263) samt i ett
flertal författningar.
Ett centralt mål med livsmedelspolitiken är att den skall uppfylla
livsmedelslagstiftningens hygien- och redlighetskrav samtidigt som
prisutvecklingen på livsmedel skall vara rimlig i förhållande till
prisutvecklingen på övriga varor och tjänster. I jordbruksutskottets
betänkande JoU 1981/82:31 anges att djurens hälsa och därmed djurens
hälso- och sjukvård liksom den förebyggande djurhälsovården i detta
sammanhang har ett betydande samhällsintresse. Vidare framhålls också
betydelsen av en god beredskap mot smittsamma sjukdomar och av tillgång
till expert och serviceorgan hos de myndigheter som svarar för
bekämpandet av sådana sjukdomar. Det fastslogs även att det från
regionalpolitisk synpunkt är angeläget att en viss jordbruksproduktion
upprätthölls i norra Sverige. Detta medför bl.a. att djurägarna i dessa
delar av landet måste få tillgång till veterinär service till rimliga
kostnader.
I jordbruksutskottets betänkande JoU 1988/89:14 (prop. 1988/89:68, rskr.
263) anges att avsikten med livsmedelslagstiftningen och den offentliga
livsmedelskontrollen är att skydda konsumenterna mot hälsorisker och
oredligt förfarande.
De samhälleliga målen har även uttryckts i flera författningar. I 2§
djurskyddslagen (1988:534) sägs att ''djur skall behandlas väl och
skyddas mot onödigt lidande och sjukdom''. I epizootilagen (1980:369)
och lagen (1983:738) om bekämpande av salmonella hos djur finns
bestämmelser om att vissa smittsamma sjukdomar skall bekämpas. I den
veterinära införselkungörelsen (1958:551) ges bestämmelser till
förebyggande av att djursjukdomar förs in i riket m.m. I livsmedelslagen
(1971:511) ges bestämmelser om livsmedlens innehåll och hantering. I
olika följdförfattningar finns ytterligare detaljbestämmelser med
anledning av tidigare nämnda författningar. Genomförandet av
intentionerna i dessa författningar förutsätter tillgång till och
medverkan av veterinär personal.
Behovet av översyn
Veterinärväsendet påverkas av flera förändringar i det svenska samhället
och vår omvärld.
Av tabellerna över antalet husdjur framgår att antalet nötkreatur och
svin och framför allt antalet djurbesättningar har minskat under den sen
aste tioårsperioden. En ökning av antalet hästar kompenserar inte
bortfallet av nötkreatur och svin. Antalet förrättningar utförda av
distriktsveterinärer har därför kontinuerligt minskat. Den minskade
djurhållningen har naturligtvis till följd att även antalet slaktade
djur minskar. Ett minskande antal djur kan leda till ett minskat behov
av veterinär service.
Riksdagen beslutade den 9 juni 1990 att införa en ny livsmedelspolitik
(prop. 1989/90:146, JoU25, rskr. 327). En utgångspunkt för
livsmedelspolitiken bör enligt beslutet vara att produktionen i princip
skall vara underkastad samma villkor som andra näringar. Beslutet
innebär bl.a. att gränsskyddet gentemot omvärlden behålls, medan den
interna marknaden avregleras. Avvecklingen av den interna marknadsregler
ingen inleds den 1 juli 1991. En avsikt med beslutet är att balans skall
uppnås mellan tillgång och efterfrågan på jordbruksprodukter, vilket
medför att bl.a. mjölkproduktionen kommer att minska. Som konsekvens
härav kommer antalet mjölkkor att minska, vilket sannolikt kommer att
påverka behovet av veterinär service. En ytterligare konsekvens blir
strukturförändringar i uppsamlings- och förädlingsleden inom
livsmedelsindustrin vilket torde innebära såväl en koncentration i
förädlingsledet som en ökning av lokal livsmedelsproduktion t.ex.
gårdsslakteri.
Den nya djurskyddslagen innebär att djur inom husdjursskötseln skall
hållas och skötas i en god djurmiljö och på ett sådant sätt att det
främjar deras hälsa och ger dem möjligheter att bete sig naturligt. I
lagen anges att djur skall behandlas väl och skyddas mot onödigt lidande
och sjukdom. Genom den nya djurskyddslagen har djurskyddet fått en
väsentligt ökad betydelse i djurhållningen. Härigenom ställs nya och
utökade krav på veterinärer och på dem som har ansvaret för
djurskyddstillsynen och rådgivningen i djurskyddsfrågor. Miljö- och
hälsoskyddsnämnderna utövar tillsyn enligt djurskyddslagen inom
kommunerna. I prop. 1989/90:118 (JoU23, rskr. 342) om tillsyn enligt
djurskyddslagen framhålls att kommunerna i vissa fall bör anlita
veterinär. Detta kan gälla i ärenden som rör omhändertagande av djur,
när det i övrigt finns anledning att befara missförhållanden eller när
det annars finns särskilda skäl för att anlita veterinär sakkunskap.
Kommunerna bör också i sin verksamhetsplanering anlita veterinär. Detta
kommer att leda till ett ökat samarbete mellan veterinärer och kommuner.
Den nya djurskyddslagen kommer även av detta skäl att leda till utökade
arbetsuppgifter för veterinärkåren.
Sveriges närmande till EG kan även komma att medföra att veterinären får
en ny roll anpassad till de krav som EG ställer. Den veterinära
införselkontrollen kan därigenom komma att få en ny inriktning med
utökad kontroll på destinationsorten och minskad gränskontroll. Vidare
kan antalet veterinärförrättningar öka vid export av djur eftersom
förutsättningarna för internationella transporter inom EG bygger på
intyg utfärdade i ursprungsbesättningen. Skall kontroll i form av
provtagning utföras inom en viss tid måste ett nära samarbete mellan den
kontrollerande veterinären och det veterinärmedicinska laboratoriet
etableras. Inom ramen för en fri inre marknad ligger också kravet på att
varje land kan dokumentera sitt sjukdomsläge. Detta kommer sannolikt att
innebära ökade veterinära insatser.
En allmän tendens inom veterinärmedicinen är att den förebyggande vården
fått och förväntas få en allt större betydelse -- framför allt inom
animalieproduktionen. Såväl djurhälsoveterinärer som
distriktsveterinärer deltar i det förebyggande arbetet. Med hänsyn till
att utvecklingen går mot allt mer förebyggande åtgärder kommer sannolikt
även behovet av ett utvidgat samarbete mellan dessa veterinärkategorier
att öka. Den samlade erfarenheten från såväl djursjukvård som
förebyggande åtgärder kan då läggas till grund för åtgärdsprogram i
besättningarna. Även uppgifter om förekomst av sjukliga förändringar vid
slakt bör öka behovet av ett samarbete mellan besättningsveterinärerna
och besiktningsveterinärorganisationen.
Förebyggande åtgärder är inte enbart av rent veterinärmedicinsk karaktär
utan förutsätter även ett samarbete med andra yrkeskategorier. Detta
kommer att medföra vissa förändringar av veterinärens uppgifter.
Riksdagen godkände år 1986 en överenskommelse mellan regeringen och
Lantbrukarnas förhandlingsdelegation om finansieringen av kostnaderna
för djurens hälso- och sjukvård. Mot bakgrund av detta beslut
finansieras kostnaderna budgetåret 1990/91 med 52,8 milj.kr. av
kollektiva medel från jordbruksnäringen. Återstående kostnader
finansieras med djursjukvårdsavgifter (20,5 milj.kr.), införselavgifter
utanför fördelningsplanen (28,3 milj.kr.) samt med bidrag av budgetmedel
(6,5 milj.kr.). Utöver nyss nämnd finansiering så får
distriktsveterinärerna också intäkter genom att den enskilde
djurägaren vid varje vårdtillfälle betalar distriktsveterinären för
djursjukvård enligt veterinärtaxeförordningen (1975:539). Fr.o.m.
budgetåret 1991/92 förändras förutsättningarna för finansieringen genom
att finansiering med medel inom jordbruksprisregleringen inte längre är
möjlig. Riksdagen beslutade den 18 april 1991 (prop. 1991/92:100, JoU22,
rskr. 202) att kostnaderna för djurens hälso- och sjukvård för
budgetåret 1991/92 skall finansieras uteslutande med
djursjukvårdsavgifter (24,5 milj.kr.) och med bidrag av budgetmedel (85
milj.kr.). Den föreslagna finansieringen är av tillfällig natur i
avvaktan på att frågan utreds närmare.
Därutöver beslutade riksdagen att staten bidrar till kostnaderna för
veterinärvård till avlägset boende djurägare till en beräknad kostnad av
ca 2,2 milj.kr. Vidare föreslås att 29,3 milj.kr. skall anvisas för
djurhälsovård och djurskyddsbefrämjande åtgärder samt närmare 40
milj.kr. för bekämpande av smittsamma husdjurssjukdomar.
Sedan början av 1980-talet har andelen kvinnor som antagits till
veterinärutbildningen ökat. De veterinärer som utexamineras under i vart
fall första delen av nittiotalet kommer att till största delen vara
kvinnor. Av lantbruksstyrelsens rapport ''Veterinär arbetsmarknad under
1990-talet'' framgår dock att yngre kvinnliga distriktsveterinärer utgör
en mindre del av yngre distriktsveterinärer trots att de utgör ett
betydande flertal bland de nyligen utexaminerade veterinärerna. Som
orsak härtill har bl.a. framförts att arbetssituationen för
distriktsveterinärerna inte är anpassad till dagens samhälle.
Arbetstidslagstiftningen är t.ex. inte tillämplig på
distriktsveterinärarbetet. Den nuvarande organisationen är dimensionerad
så att veterinärerna i ett distrikt förmår upprätthålla veterinär
service hela dygnet. Detta leder tidvis till långa arbetspass som till
en del är förlagd till obekväm arbetstid. Härigenom försvåras
möjligheterna att leva ett normalt socialt liv. Det finns följaktligen
ett behov av att anpassa arbetet till de förutsättningar som råder i
dagens samhälle.
Rekryteringen av personal till distrikts- och
besiktningsveterinärorganisationerna har varit förenad med problem
framför allt i Norrland. Såväl lantbruksstyrelsen som statens
livsmedelsverk har gjort betydande insatser och prövat nya metoder för
personalrekrytering. Trots dessa insatser har det varit svårt att
besätta tjänsterna. Rekryteringen tillbesiktningsveterinärorganisationen
har dock förbättrats under hösten 1990.
Besiktningsveterinärorganisationen har under senare år också vidkänts en
snabb kostnadsökning som bl.a. bottnar i bristande flexibilitet i
nuvarande organisation. De förändringar som nu kan förväntas inom
animalieproduktionen kommer att ytterligare accentuera problemen.
Statens livsmedelsverk har studerat flera alternativ till nuvarande
utformning av besiktningsveterinärorganisationen och arbetar för
närvarande med ett åtgärdsprogram som bl.a. syftar till att göra den
rationellare och mindre kostnadskrävande.
Utbildningen av veterinärer kan även komma att påverkas av en förändrad
roll för veterinären och av ett närmande till EG. Dessutom kan
förändringar av den internationella handeln medföra att kunskaperna
måste förbättras i fråga om smittsamma sjukdomar som inte förekommer i
Sverige eller är sällsynta här.
Sveriges veterinärförbund har i skrivelse till regeringen framställt
önskemål om förändringar av veterinärväsendets ansvarsnämnds
sammansättning och ansvarsområde.
Sammantaget innebär vad jag nu har anfört att det finns ett starkt behov
av att se över veterinärväsendets uppgift, organisation och
finansiering.
Utgångspunkter för översynen
De övergripande målen för den veterinära verksamheten skall vara en god
djurhälsa och en väl fungerande hälso- och sjukvård för djur i hela
landet, en djurhållning i enlighet med djurskyddslagens krav och en
livsmedelskontroll så att konsumenterna tillförsäkras livsmedel som är
säkra från hygienisk synpunkt. Införselkontrollen av levande djur och
livsmedel skall bedrivas så att den gynnsamma sjukdomssituationen och
den höga livsmedelshygieniska nivån bibehålls i Sverige eller om möjligt
förbättras. Att undersöka förekomst av restsubstanser av läkemedel och
fodertillsatser m.m. är en viktig del av importkontrollen. Vår
exportkontroll skall innebära en garanti för att exporterade djur och
livsmedel uppfyller kraven från importländerna. En utgångspunkt för
utredningen bör därför vara att skapa förutsättningar för att uppnå
dessa mål. Därvid bör en utgångspunkt vara att såväl de personella som
de ekonomiska resurserna bör användas på ett optimalt sätt. Ett
samarbete mellan olika veterinärkategorier och med veterinärmedicinen
närstående verksamhet bör främjas.
Det är primärt djurägarens ansvar att se till att djuren får den hälso-
och sjukvård som behövs för att tillgodose de mål som samhället ställt
upp i bl.a. lagstiftningen om djurskydd. Det är vidare naturligt att det
ligger i varje djurägares intresse att sörja för djurens välbefinnande.
En god hälso- och sjukvård inom animalieproduktionen kan vara av
avgörande betydelse för ett företags ekonomi eftersom kostnader för
bl.a. djursjukvård utgör en del av de totala produktionskostnaderna i
animalieproduktionen. En viktig utgångspunkt bör därför vidare vara att
djurägarna skall svara för kostnaderna för djurens hälso- och sjukvård
där inte allmänna samhällsintressen motiverar annat. Med allmänna
samhällsintressen avses tillsyn och kontroll av gällande lagstiftning,
bekämpande eller förebyggande av allmänfarliga smittsamma djursjukdomar
och möjligheten att upprätthålla en tillfredsställande veterinär service
i glesbygd. Att det allmänna samhällsintresset tillgodoses ankommer på
staten att ombesörja. En ytterligare utgångspunkt bör vara att avlasta
statsbudgeten kostnader för djurens hälso- och sjukvård som inte
motiveras av samhällsintresset.
Med dessa utgångspunkter bör en ny organisation utformas som tillgodoser
samhällets intresse av veterinär verksamhet samtidigt som
förutsättningar skapas för att effektivt utnyttja de totala resurserna
inom sektorn.
Förslaget till organisation av veterinärväsendet skall även beakta
behovet av ett ökat samarbete mellan olika veterinärkategorier och
veterinärmedicinen närstående verksamheter. En utgångspunkt bör därvid
vara erfarenheterna från den samverkan som bedrivits vid
veterinärstationerna. Att stimulera en fortsatt samordning inom dessa
områden är av allmänt samhällsintresse.
Åtgärder för att komma till rätta med de nuvarande rekryteringsproblemen
och de som förväntas i framtiden bör föreslås.
Utredningen bör även följa utvecklingen av det åtgärdsprogram som
statens livsmedelsverk genomför och utvärdera effekterna av programmet.
Vid översynen bör också beaktas konsekvenserna av en eventuell svensk
EG-anslutning.
Översynen bör även innehålla en internationell jämförelse och
erfarenheter från andra länder bör beaktas i de förslag som läggs fram.
I översynen skall även veterinärväsendets ansvarsnämnds uppgifter och
organisation granskas och förslag läggas fram om de ändringar
som kan vara motiverade med hänsyn bl.a. till veterinärförbundets
skrivelse till regeringen.
Uppdraget
Jag föreslår mot bakgrund av vad jag anfört att en särskild utredare
tillkallas med uppdrag att göra en översyn av veterinärväsendet.
Utredaren bör analysera nuvarande behov av veterinär verksamhet och
vilket behov som förväntas i framtiden. Mot bakgrund av denna analys bör
förslag lämnas till ansvarsfördelning, dimensionering och framtida
organisation i fråga om veterinärväsendet i dess helhet. I förslaget
skall såväl kostnaderna som finansieringen av verksamheten belysas. En
utgångspunkt är att avlasta statsbudgetens kostnader för djurens hälso-
och sjukvård som inte motiveras av samhällsintresset. Utredningsarbetet
bör bedrivas i nära kontakt med berörda myndigheter och organisationer.
Arbetet skall bedrivas i perspektivet av regeringens program för att
förnya den offentliga sektorn vars huvudpunkter finns redovisade i prop.
1990/91:100, bil. 2.
Arbetet skall vara avslutat senast den 1 juli 1992.
Utredaren bör beakta vad som sägs i direktiven till statliga kommittéer
och särskilda utredare angående utredningsförslagens inriktning (dir.
1984:5) samt beaktande av EG-aspekterna (dir. 1988:43). Förslag till
åtgärder skall tas fram med beaktande av regelreformeringsaspekten
(jfr. prop. 1990/91:100, bil. 2, s. 48--53).
Hemställan
Med hänvisning till vad jag nu har anfört hemställer jag att regeringen
bemyndigar chefen för jordbruksdepartementet
att tillkalla en särskild utredare -- omfattad av kommittéförordningen
(1976:119) -- med uppdrag att göra en översyn av veterinärväsendet och
att besluta om sakkunniga, experter, sekreterare och annat biträde åt
utredningen.
Vidare hemställer jag att regeringen beslutar att kostnaderna skall
belasta nionde huvudtitelns anslag Utredningar m.m.
Beslut
Regeringen ansluter sig till föredragandens överväganden och bifaller
hans hemställan.
(Jordbruksdepartementet)