Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Behov av lagstiftning på telekommunikationsområdet, Dir. 1991:34
Departement: Kommunikationsdepartementet
Beslut: 1991-05-02
Dir. 1991:34
Beslut vid regeringssammanträde 1991-05-02
Chefen för kommunikationsdepartementet, statsrådet G.Andersson, anför.
Mitt förslag
Jag föreslår att en särskild utredare tillkallas för att utarbeta
förslag till den lagstiftning och den ändrade reglering i övrigt som
behövs på telekommunikationsområdet.
Med utgångspunkt i att televerkets återstående myndighetsutövning skall
överföras till någon annan myndighet skall utredaren också föreslå den
för- fattningsreglering som behövs för ändamålet.
Uppdraget bör vara slutfört senast den 30 april 1992.
Bakgrund
Telepolitiken
Målet för den svenska telepolitiken är att ge hushåll, företag och
myndigheter tillgång till ett ändamålsenligt telesystem som bidrar till
ett effektivt resursutnyttjande i samhället som helhet. I riksdagens
senaste telepolitiska beslut (prop. 1987/88:118, TU28, rskr. 402)
fastslogs bl.a. att staten skall ansvara för att det finns ett
sammanhållet och öppet telenät som täcker hela landet. Såsom särskilt
viktiga angavs de regionalpolitiska aspekterna och det sociala ansvaret
liksom att telesystemet skall vara uthålligt och tillgängligt under
kriser och i krig. Vidare betonades vikten av att staten skapar
förutsättningar för en effektiv konkurrens på utrustningsmarknaden och
vid utveckling av teletjänster.
Regeringen har i sin nyligen framlagda proposition 1990/91:87 om
näringspolitik för tillväxt ytterligare preciserat det
telepolitiska målet. Det statliga ansvaret skall omfatta
telefonitjänsten i hela landet. Statens verksamhet skall inriktas på att
underlätta en snabb teknisk utveckling av teletjänster. Vidare skall
staten ha ett särskilt ansvar för handikappades tillgång till
teletjänster samt för beredskapsåtgärder och samhällets
alarmeringstjänst.
Konkurrensen ökar snabbt och påtagligt på telekommunikationsmarknaden.
Ny teknik öppnar möjligheter att utveckla nya tjänster och 1990-talet
kommer att präglas av ökande konkurrens i såväl den nationella som den
internationella teletrafiken.
Mot bakgrund av denna utveckling har regeringen i propositionen om
näringspolitik för tillväxt aviserat ett genomgripande översynsarbete på
området. En av utgångspunkterna är en förändrad associationsform för
televerket från och med den 1 juli 1992.
Nuvarande ordning
I jämförelse med andra industriländer är telekommunikationsområdet
reglerat i förhållandevis liten utsträckning i Sverige. Någon särskild
lagstiftning som reglerar utövande av televerksamhet förekommer inte.
Den reglering som finns är väsentligen offentligrättslig och utgörs
främst av regeringsförordningar som styr televerkets verksamhet.
De viktigaste bestämmelserna finns i förordningen (1988:348) med
instruktion för televerket, teleförordningen (1985:765), radiolagen
(1966:755) och kungörelsen (1967:446) om radiosändare. Enligt
televerkets instruktion har verket till uppgift att driva telerörelse
och därmed sammanhängande verksamhet samt att förvalta de statliga
teleanläggningarna. Verket skall även svara för att möjligheten till
radiokommunikation utnyttjas på bästa sätt. Den sistnämnda uppgiften och
uppgifter inom totalförsvaret utgör i stort sett de resterande delarna
av televerkets myndighetsutövning. Televerkets uppgifter inom
totalförsvaret regleras i verkets instruktion och i förordningen
(1986:294) om ledning och samordning inom totalförsvarets civila del.
Sedan den 1 juli 1989 meddelar statens telenämnd föreskrifter och
registrerar utrustning enligt 2§ teleförordningen.
Därutöver finns viss lagstiftning av betydelse för televerkets
verksamhet på telekommunikationsområdet. Jag tänker då främst på regl
erna i sekretesslagen (1980:100), särskilt 9 kap. 8 § om telesekretess,
4kap. 8§ brottsbalken om brytande av telehemlighet, bestämmelserna i
27 kap. rättegångsbalken om hemling teleavlyssning och hemlig
teleövervakning samt regleringen av ledningsrätt i lednings
rättslagen (1973:1144).
De internationella telekommunikationerna regleras i den internationella
telekonventionen (ITC, grunddokumentet för den internationella
teleunionen, ITU) som ratificerats av Sverige. Sverige har vidare
tillträtt andra konventioner som reglerar vår medverkan i de
internationella telesatellitorganisationerna Intelsat, Inmarsat och
Eutelsat. Konventionerna är inte i alla delar införlivade i svensk rätt
men tillämpas av televerket.
En redovisning av regleringen vad avser televerkets verksamhet, även
internationellt, finns i Tele- och postkundsutredningens betänk
ande (SOU 1990:100) Avtalsvillkor eller föreskrifter, som innefattar en
rättslig översyn av postens och televerkets kundvillkor (avsnitt 2, s.
33 ff och avsnitt 4, s. 89 ff).
Den snabba tekniska utvecklingen och den ökade konkurrensen skapar nya
behov
Televerket har inte något formellt monopol i någon del av verksamheten.
Därmed råder fri etableringsrätt för andra företag att bygga och driva
egna nät. Alternativ till televerkets nät finns redan vad gäller såväl
internationell som nationell långdistanstrafik.
Televerkets verksamhet skiljer sig numera inte på något avgörande sätt
från verksamhet som drivs av privata företag. Utvecklingen har varit
sådan att televerkets roll som statlig myndighet alltmer kommit i
skymundan. Detta kan ses som ett resultat av den tekniska utvecklingen
och den pågående internationella liberaliseringen av telemarknaderna.
Sverige har nu en av världens mest öppna telemarknader. Inrättandet av
statens telenämnd var en logisk följd av denna televerkets nya roll.
Genom den angivna utvecklingen har de problem som jag redovisade i
direktiven (dir. 1990:4) till frekvensrättsutredningen (K 1990:02) och
som sammanhänger med televerkets dubbla roll som myndighet och
affärsföretag kommit att accentueras. Jag har kommit till den slutsatsen
att en förändring i detta hänseende nu måste komma till stånd.
Den snabba tekniska utvecklingen och en fortsatt internationell
liberalisering på teleområdet kan förväntas medföra förändringar och en
väsentligt ökad konkurrens på den svenska teletjänstmarknaden. Antalet
enskilda operatörer, såväl svenska som utländska, torde komma att öka.
Den ökade konkurrensen är att vänta främst inom områden med hög
lönsamhet såsom storkunders teletrafik och utlandstrafiken.
Med hänsyn till de fastlagda telepolitiska målen, som innebär att det
allmänna skall tillse att telefoni skall finnas även där den inte är
lönsam, står det klart att konkurrensförutsättningarna på den svenska
telekommunikationsmarknaden inte i alla avseenden är likvärdiga.
Samtidigt har naturligtvis innehavaren av det allmänna telenätet såsom
marknadsdominerande fördelar från konkurrenssynpunkt.
Den fråga som mot denna bakgrund måste ställas är under vilka
förutsättningar televerksamhet skall få bedrivas. På en konkurrensutsatt
marknad måste självfallet inte bara rättigheter utan även skyldigheter
fördelas rättvist. Det statliga ansvar som har fastlagts av riksdagen
måste, i den del det är kommersiellt betungande, fördelas rättvist
mellan marknadens alla aktörer.
En generell reglering av dessa frågor anser jag vara nödvändig för
säkerställande av att telekommunikationerna är funktionella och för att
fördelarna med konkurrens på teleområdet skall kunna utnyttjas i full
utsträckning. Jag förordar därför att en sådan reglering utarbetas. Med
hänsyn till bestämmelserna i regeringsformen måste denna ske i form av
lag.
Funktionsansvaret
Statens telenämnd har i dag till uppgift att meddela föreskrifter om den
tekniska utformningen av utrustning som får anslutas till det allmänna
telenätet och att registrera sådan utrustning. Telenät kommer i
framtiden i ökad omfattning att ägas och innehas av andra än staten.
Något krav på hur enskilda nät och utrustning som ansluts till dessa
skall vara beskaffade finns inte i dag. Sådana krav måste emellertid
kunna ställas om samtrafik mellan skilda nät skall vara möjlig. En
reglering som vid behov möjliggör enhetliga tekniska villkor bör därför
finnas.
Totalförsvarets behov under kriser och i krig
Totalförsvarets behov av tele- och radiokommunikation tillgodoses
genom regler i skilda författningar. Inom totalförsvaret har televerket
vissa uppgifter av myndighetskaraktär. Med hänsyn till att televerket nu
bör skiljas från all myndighetsutövning och till att nya aktörer
förväntas etablera sig på den svenska telemarknaden, bör även denna
fråga tas upp för särskild översyn.
Integritetsskydd
Ett telemeddelande som överförs via det allmänna telenätet har i dag ett
lagreglerat skydd främst genom bestämmelserna i 4 kap. 8 §
brottsbalken och 9 kap. 8 § sekretesslagen (1980:100). Bestämmelserna är
inte tillämpliga på telemeddelanden som befordras inom eller mellan
andra telenät än det allmänna. För avlyssning av telemeddelanden
befordrade via radiokommunikation, oavsett nätägare, gäller enligt 3a §
radiolagen (1966:755) en viss tystnadsplikt. Med hänsyn till den
förväntade utvecklingen anser jag att det är nödvändigt med en reglering
som ger alla teleanvändare ett tillfredsställande integritetsskydd.
Därvid bör beaktas att datalagen (1973:289) kan ha betydelse i detta s
ammanhang.
Ledningsrätt
En särskild fråga gäller ledningsrätt enligt ledningsrättslagen
(1973:1144). Den förmån ledningsrätt innebär gäller enligt lagen bl.a.
för ''allmän teleledning''. Med beaktande av lagförarbeten och
rättsfallet NJA 1989 s. 650 torde detta begrepp inte innefatta allmänna
ledningar i betydelsen publika utan endast statliga teleledningar av
skilda slag. Det finns skäl som talar för att ledningsrättslagen inte
bör vara inskränkt på detta sätt, eftersom en sådan ordning kan verka
hämmande på konkurrensen. Även denna fråga bör således ses över.
Andra utredningar och förslag
Utredningen om översyn av formerna för postverkets och televerkets
kundvillkor (TPK) (K 1989:02) avgav i december 1990 betänkandet (
SOU 1990:100) Avtalsvillkor eller föreskrifter, En rättslig översyn av
postens och televerkets kundvillkor. Utredningens förslag innebär för
televerkets del att dess kundvillkor skall ha formen av privaträttsliga
avtalsvillkor i stället för författningsbestämmelser. Förslaget är un
der remissbehandling.
Frekvensrättsutredningen (K 1990:02), tillkallad i februari 1990, har
till huvuduppgift att föreslå tillägg och ändringar i den radiorättsliga
lagstiftning som gäller planering och fördelning av radiofrekvenser samt
tillstånd att inneha radiosändare. Enligt direktiven (dir.1990:4) skall
utredaren (justitierådet Hans-Gunnar Solerud) också se över den
nuvarande organisationen för frekvensförvaltning och tillståndsgivning
samt lägga fram förslag som innebär att televerket skiljs från sin
myndighetsutövning på radioområdet. Enligt vad jag har inhämtat beräknar
utredningen att avge sitt slutbetänkande till årsskiftet 1991/92.
Datalagsutredningen (Ju 1989:02), tillkallad i maj 1989, har enligt
direktiven (dir. 1989:26) till uppgift att se över datalagen från såväl
saklig som lagteknisk synpunkt. Utredningen beräknas avge sitt
slutbetänkande till halvårsskiftet 1992.
Datastraffrättsutredningen (Ju 1989:04), tillkallad i november 1989, har
enligt direktiven (dir.1989:54) till huvuduppgift att överväga vilka
förändringar av de straffrättsliga och processrättsliga reglerna som är
påkallade med hänsyn till utvecklingen inom data- och teletekniken.
Utredningen beräknas avge sitt slutbetänkande under juni 1992.
Radiolagsutredningen (U1985:05) har bl.a. till uppgift att göra en
översyn av den radiorättsliga lagstiftningen i vissa avseenden.
Utredningsuppdraget
Min slutsats av det redovisade är att det behövs nya föreskrifter i lag
på telekommunikationsområdet.
Jag föreslår därför att en särskild utredare får i uppdrag att utarbeta
förslag till en telelag och de övriga författningsändringar som kan
behövas.
Utredaren skall också lägga fram förslag om att återstående delar av
televerkets myndighetsutövning, frånsett den på radioområdet som
behandlas i särskild ordning, flyttas över till någon annan myndighet.
Jag skall i det följande ange några ytterligare utgångspunkter och
riktlinjer för arbetet samt belysa några frågor som kräver närmare
överväganden.
Utredningsuppdragets närmare inriktning
Myndighetsutövning
Utredarens förslag bör innebära att återstående delar av televerkets
myndighetsutövning skall skiljas från verket. Frågan vad som ut
gör myndighetsutövning kan i en del fall vara oklar. Oavsett hur man
betraktar televerkets roll som signatär i det internationella arbetet
menar jag att den uppgiften under alla förhållanden bör föras över till
någon annan myndighet. Det bör vidare finnas möjlighet för en myndighet
att ge enskilda operatörer en sådan formell status som behövs för att de
skall kunna delta i det internationella samarbetet, ofta kallad
Recognized Private Operating Agency (RPOA).
Utredaren bör i detta sammanhang också överväga var de olika
myndighetsfunktionerna inom telesektorn skall förläggas. Härvid bör
beaktas att det kan finnas en risk för att helhetssynen på telemarknaden
försvinner om myndighetsfunktionerna fördelas på för många organ. Jag
vill här anmärka att det arbete som krävs för den organisatoriska
uppbyggnaden av myndighetsfunktionerna inom telesektorn kommer att
utföras i annat sammanhang, huvudsakligen parallellt med den särskilde
utredarens arbete.
En telelag
En grundläggande utgångspunkt är att staten genom en telelag skall ges
förutsättningar att styra och kontrollera verksamheten på
telekommunikationsområdet så att gällande telepolitiska mål kan
uppfyllas. En telelag skall vara konkurrensneutral och bygga på
likabehandling.
Det finns skäl som talar för att ett nytt regelsystem bör innefatta krav
på tillstånd för den som skall bedriva kommersiell televerksamhet. I lag
kan då anges de allmänna förutsättningarna för beviljande av tillstånd,
giltighetstid för tillstånd och förutsättningar för återkallelse av
tillstånd. En tillstånds- och tillsynsmyndighet bör ges bemyndigande att
uppställa närmare villkor för tillståndet. Samma myndighet bör även
utöva tillsyn över att uppställda regler och villkor följs. Regleringen
bör dock inte göras för detaljerad så att den inverkar negativt på en
ändamålsenlig konkurrens.
Utredaren skall överväga om krav på tillstånd bör införas för alla som
bedriver kommersiell televerksamhet. En viktig fråga i detta sammanhang
är hur tillståndspliktig verksamhet bör avgränsas. Härvid bör den
nyligen föreslagna yttrandefrihetsgrundlagen (prop.1990/91:64) tas i
beaktande. Det är också viktigt att utredaren söker finna ändamålsenliga
kriterier för vem som skall anses som operatör.
Vid utarbetandet av en telelag intar de s.k. samtrafikvillkoren en
central plats. Det bör överlämnas åt utredaren att förutsättningslöst
utreda hur villkor för samtrafik mellan skilda telenät bör regleras
författningsmässigt. Därvid bör övervägas om en eventuell skyldighet för
enskilda att upplåta nät för samtrafik bör regleras i lag eller i form
av villkor för tillstånd. Utredaren bör även överväga en lämplig ordning
för lösning av tvister mellan operatörer.
Andra krav från det allmännas sida som bör behandlas är bl.a.
eventuella skyldigheter att upprätthålla vissa taxestrukturer, att delta
i kostnaderna för olika samhällsuppdrag (t.ex. telekommunikationer för
totalförsvaret samt för larm- och räddningstjänst), att tillhandahålla
teletjänster till alla på likartade villkor samt att upprätthålla även
olönsamma delar av telenät. Jag kan tänka mig att kraven kan variera
beroende på verksamhetens omfattning.
Vidare skall utredaren överväga ett betalningssystem för finansiering av
statens kostnader för att utöva myndighet på telekommunikationsområdet
och som bidrag till finansieringen av kostnaderna för olika
samhällsuppdrag.
Överklagande av beslut
En särskild fråga som utredaren bör uppmärksamma är hur beslut om
tillstånd att bedriva televerksamhet och beslut om återkallelse av
sådant tillstånd skall kunna överklagas. För att Sverige skall fullgöra
sina åligganden enligt den europeiska konventionen angående skydd för de
mänskliga rättigheterna och de grundläggande friheterna kan det
ifrågasättas om inte sådana beslut borde kunna få överklagas till
domstol. Genom att lagen (1988:205) om rättsprövning av vissa
förvaltningsbeslut är tillämplig på denna typ av beslut torde en
reglering med överklaganderätt till regeringen för närvarande inte stå i
konflikt med konventionen. I propositionen om Europakonventionen och
rätten till domstolsprövning i Sverige (prop. 1987/88:69 s. 18)
förordade dock den dåvarande justitieministern en fortsatt översyn av
aktuella författningar med målsättningen att noga undersöka i vad mån
det är ändamålsenligt att låta domstolsprövning ersätta överklagande i
administrativ ordning. Frågan behandlas också i ett nyligen lämnat
förslag till riksdagen om ändring i lagen om rättsprövning av vissa
förvaltningsbeslut (prop.1990/91:176 s. 8). Utredaren bör överväga
också denna fråga.
Ytterligare frågor för översyn
Med de utgångspunkter som jag har angett i det föregående har utredaren
även att se över den nuvarande ordningen avseende dels funktionsansvaret
för det svenska telesystemet, dels tillgodoseende av totalförsvarets
behov av tele- och radiokommunikationer under kriser och i krig, dels
frågor om integritet och sekretess i televerksamhet samt ledningsrätt.
När det gäller frågorna om hemlig teleavlyssning bör särskilt beaktas de
brottsutredande organens behov av att kunna använda detta tvångsmedel i
sin verksamhet. Utredaren bör lämna förslag till de lagändringar eller
andra åtgärder som behövs.
Utredaren bör även se över om de åtaganden Sverige gjort genom skilda
internationella konventioner på teleområdet kräver lagstiftning. I detta
sammanhang bör beaktas de rekommendationer Sverige biträtt på området.
Problem utanför det egentliga uppdraget
Om utredaren under sitt arbete uppmärksammar problem som ligger utanför
det egentliga uppdraget så bör han vara oförhindrad att lämna förslag
till lösningar även av dessa.
Utredningsuppdragets genomförande
Samråd m.m.
Utredaren bör under arbetets gång samråda med frekvensrättsutredningen.
Därvid bör bl.a. övervägas om frekvensrättsutredningens kommande
lagförslag bör ingå i en telelag eller om det bör utgöra en särskild
lag.
I vissa frågor rörande avgränsning av vad som bör utgöra
tillståndspliktig televerksamhet bör utredaren samråda med
radiolagsutredningen.
I främst frågor om integritetsskydd och sekretess bör utredaren samråda
med datalagsutredningen och datastraffrättsutredningen.
Vid utarbetande av förslag vad avser totalförsvarets behov av tele- och
radiokommunikation under kriser och i krig bör utredaren samråda med
överbefälhavaren, överstyrelsen för civil beredskap och andra berörda
myndigheter.
Vid utarbetandet av sitt förslag bör utredaren beakta Tele- och
postkundsutredningens förslag i dess betänkande (SOU 1990:100)
Avtalsvillkor eller föreskrifter.
Övrigt om uppdraget
Jag vill erinra om regeringens direktiv till samtliga kommittéer och
särskilda utredare angående utredningsförslagens inriktning (dir.
1984:5) samt angående beaktande av EG-aspekter i utredningsverksamheten
(dir. 1988:43). Erfarenheter från andra länder när det gäller
lagstiftning på telekommunikationsområdet bör tas till vara.
Utredningsuppdraget bör bedrivas skyndsamt och vara slutfört senast den
30 april 1992. I den utsträckning särskilda omständigheter gör det
nödvändigt med skyndsamma lagändringar eller andra åtgärder bör sådana
förslag presenteras för sig.
Jag har samrått med cheferna för justitie-, försvars-, utbildnings- och
bostadsdepartementen i de frågor som faller inom dessa departements
ansvarsområden.
Hemställan
Med hänvisning till vad jag nu har anfört hemställer jag att regeringen
bemyndigar chefen för kommunikationsdepartementet
att tillkalla en särskild utredare -- omfattad av kommittéförordningen
(1976:119) -- med uppdrag att föreslå den lagstiftning och den ändrade
reglering i övrigt som behövs inom telekommunikationsområdet
att besluta om sakkunniga, experter, sekreterare och annat biträde åt
utredaren.
Vidare hemställer jag att regeringen beslutar
att kostnaderna skall belasta sjätte huvudtitelns anslag, Utredningar
m.m.
Beslut
Regeringen ansluter sig till föredragandens överväganden och bifaller
hans hemställan.
(Kommunikationsdepartementet)